Lichtgewicht (dames)fiets met belt en grote framemaat?

Pagina: 1
Acties:

• violiris
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11-2023
Beste mensen,

Als leek op fietsgebied en zoekend naar een nieuwe fiets, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk hebben jullie tips!
Ik wil al langer graag een goede, lichtgewicht fiets. Een jaar geleden heb ik een tweedehands sportief fietsje gekocht (Dawes) en die is heerlijk licht, maar veel gedoe met de ketting, erg spartaans (je voelt elk hobbeltje heel erg) en eigenlijk te laag (ik ben 1.80m) en met een te gebogen zit. Vanwege nekklachten wil ik zo rechtop mogelijk zitten - ik weet dat daar nadelen aan zitten maar anders heb ik na een half uur al hoofdpijn.
Nu heb ik per 1 nov. een nieuwe baan op 1u fietsen, wat ik regelmatig wil gaan doen, en waar ze een fietsenregeling hebben met een max. van 1250,-.

Bij een fietsenzaak heb ik op de Koga F3 6.0 (dames) met framemaat 61 gefietst en dat fietste erg fijn. Het lijkt alsof ik met een groot frame makkelijker tot die redelijk rechte zithouding kom, en evt kan het stuur en/of het zadel nog aangepast worden. Alleen is deze Koga flink boven budget (ook de 4.0, met 8 ipv 11 versnellingen, is nog zo'n 1700 euro).
Nu boden ze me aan om een Batavus dinsdag exclusive met framemaat 61 in elkaar te zetten om te proberen: https://www.batavus.nl/st...insdag-exclusive#BC101409
Ik twijfel, omdat ik liever 11 ipv 8 versnellingen zou willen, en omdat er expliciet "sportieve zithouding" bij staat (maar de hoek van de balhoofdbuis lijkt op zich niet rechter dan die van de Koga F3). En nog een paar kilo's minder zou ook welkom zijn.
Maarja, met een budget van rond de 1250 euro...
De nieuwe Cube travel met 11 versnellingen is bijv ook weer flink duurder.
En tweedehands met zo'n framemaat is ook lastig.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Wensenlijstje:

- Damesmodel of 'mixed'
- Aan te passen naar rechte zithouding
- Lichtgewicht, max 17 kg, liever nog minder
- Grote framemaat, min. 59cm, liefst 61
- Riemaandrijving
- Minimaal 8, liever 11 versnellingen
- Naafdynamo
- Budget 1250 euro, voor heerlijk licht en 11 versnelling wil ik daar misschien nog een beetje bij doen ;)

Ik ben benieuwd, veel dank alvast!

Iris

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 16:03

DaWaN

'r you wicked ??

Er is op tweakers al een topic over fietsen met een riemaandrijving:
Sportieve fiets tandriem?

Even een specifieke vraag: waarom wil je de 11 versnellingen hebben?
De Alfine 11 heeft drie versnellingen "bovenop" de 8 versnellingen variant, de eerste 8 versnellingen zijn identiek.
Als ik bij Cube naar bijvoorbeeld de Travel EXC en Travel SL kijk, dan hebben beide een 46T crank met 22T sprocket achter. Ik gebruik in Nederland met mijn Travel EXC 2020 de 8e versnelling praktisch nooit, ik kan zonder problemen over de 50km/u fietsen met 8 versnellingen. Ik zie de noodzaak van 11 versnellingen in Nederland niet.

Om beter rechtop te kunnen zitten wil je waarschijnlijk een verstelbaar stuur hebben en een ander zadel. De fietsen in dit segment (lichtgewicht), hebben allemaal juist een sportieve zit. Misschien moet je er eens mee proefrijden? De Stevens City Flight Luxe is ook een goede fiets in jouw budget.

De twee fietsen met riemaandrijving en geen sportieve zit die mij zo snel te binnen schieten zijn:
Batavus Dinsdag (had je al gevonden)
Cortina Mozzo

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• violiris
Dank voor je reactie!

Het topic uit 2016 had ik gevonden, en ik heb er ook wel wat relevante informatie uit gehaald. Maar het wensenlijstje daar was toch weer anders (bijv: minder keus als je minstens 59cm wil), en vooral: 4 jaar geleden was het aanbod wel echt anders.

Wat betreft die versnellingen: dat is een goeie... Ik nam aan dat bij 8 versnellingen, het verschil tussen bijv. nr 3 en nr 4 groter is dan wanneer je 11 versnellingen hebt. Is dat niet zo? Zijn de afstanden ertussen precies hetzelfde?
Ik heb zelf ook een robuuste, loodzware Azor, met 7 versnellingen. En daarbij mis ik als het ware soms versnelling 2,5 en 3,5 : ) (Maar inderdaad: versnelling 6 en 7 gebruik al bijna nooit...)

Wat betreft die sportieve zit: ik mis de technische kennis om dat echt goed in te schatten. Maar de Koga F3 4.0 en 6.0 worden volgens mij ook wel 'sportief' genoemd, en daar kon ik wel goed recht op zitten door het stuur wat hoger te zetten.

De Cortina Mozzo gaat helaas maar tot 56cm, zie ik..

De Batavus Dinsdag gaat wel tot 61cm. Daar wil ik in ieder geval een proefritje mee gaan maken.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 16:03

DaWaN

'r you wicked ??

violiris schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:16:
Wat betreft die versnellingen: dat is een goeie... Ik nam aan dat bij 8 versnellingen, het verschil tussen bijv. nr 3 en nr 4 groter is dan wanneer je 11 versnellingen hebt. Is dat niet zo? Zijn de afstanden ertussen precies hetzelfde?
Ze zijn niet exact hetzelfde, maar de versnellingen 1-5 zijn praktisch hetzelfde, de Alfine 11 heeft een iets kleiner stapje tussen 5 en 6 en vervolgens zijn versnelling 7-9 min of meer weer gelijk aan 6-8 bij een Alfine 8.
Zie hier de overbrengingsverhoudingen:
Alfine 8
Alfine 11

Je kunt met een Alfine 11 wel kleinere stapjes krijgen, maar dan moet dus een andere crank en sprocket monteren. Dat doen voor zover ik weet de meeste fiets fabrikanten niet (Stevens en Cube beide niet).

Ik heb zelf een Cube Travel EXC 2020 gekocht en ik mis de Alfine 11 totaal niet, de Alfine 8 werkt prima voor mij in het platte Nederland. Ik gebruik voornamelijk versnelling 4, 5 en 6. De 7 en 8 spreek ik alleen aan boven de 40km/u met forse meewind en/of heuvelaf.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• violiris
Dankjewel, als ik dat zo lees dan voegen die drie extra versnellingen voor mij niet zo veel toe!
Die Cube zou voor mij ook perfect zijn, als ze een iets groter framemaat aan zouden bieden.. echt jammer!

En ik zie nu (pas) dat het andere topic over sportieve fietsen met belt wel degelijk doorloopt tot in september 2020, oeps...
Ik zal deze verwijderen en mijn vraag daar plaatsen!

• violiris
(ik zie alleen nergens hoe je een topic weer kunt verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24

Bestla

M/M -> V/F

violiris schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:15:
(ik zie alleen nergens hoe je een topic weer kunt verwijderen)
Dat hoeft niet. Andere users kunnen er nog info vinden als ze gaan zoeken.

Rechte zit vraag je. Ik ben zelf ook weer aan het fietsen geslagen en we hebben een fatbike gekocht. De banden zijn 11cm breed.
Ik ben zelf 179cm groot en wil ook graag rechtop zitten. Ik heb dat opgelost door een brommer stuur te monteren. Die is 15cm hoger dan het originele stuur van mijn fiets. Ik kan nu zonder teveel op mijn stuur te hangen fietsen. Anders krijg ik last van mijn linkerschouder als ik teveel naar voren leun. Dit zijn de fietsen van ons dames, je moet plek hebben voor je handtas. De groene is van mij.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GpYBvPGx/Thyri-en-Loki.jpg

Niet echt lichtgewicht, maar om het idee te geven van wat een mountainbikeframe en een stuurverhoging kunnen doen. Afstand tussen zadel en stuurpen is zeker bepalend voor de zitpostie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• violiris
Bestla schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Dat hoeft niet. Andere users kunnen er nog info vinden als ze gaan zoeken.

Rechte zit vraag je. Ik ben zelf ook weer aan het fietsen geslagen en we hebben een fatbike gekocht. De banden zijn 11cm breed.
Ik ben zelf 179cm groot en wil ook graag rechtop zitten. Ik heb dat opgelost door een brommer stuur te monteren. Die is 15cm hoger dan het originele stuur van mijn fiets. Ik kan nu zonder teveel op mijn stuur te hangen fietsen. Anders krijg ik last van mijn linkerschouder als ik teveel naar voren leun. Dit zijn de fietsen van ons dames, je moet plek hebben voor je handtas. De groene is van mij.

[Afbeelding]

Niet echt lichtgewicht, maar om het idee te geven van wat een mountainbikeframe en een stuurverhoging kunnen doen. Afstand tussen zadel en stuurpen is zeker bepalend voor de zitpostie.
Ha, gave dingen! :)
Ik zoek inderdaad wat lichters.
Maar goed idee om er gewoon een heel ander stuur op te zetten.
Inmiddels heb ik ook iets beter door waar ik op moet zoeken: zitbuishoek zo groot mogelijk (want zadel niet te ver naar achteren) en balhoofdbuis juist zo klein mogelijk (want stuur zo dichtbij mogelijk) (ik had eerst niet door dat ze de hoek altijd meten vanaf links zegmaar, vanaf de verticale lijn :))
Pagina: 1