Vraag

• Tomramaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 12:35
Eigenlijk een heel simpele vraag, maar met legio antwoorden en meningen....

Ik heb momenteel een vera-plus controller waar ik niet tevreden over ben. Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe controller te kopen maar zie door de bomen het bos niet meer en hoop door jullie ervaringen en meningen een betere keus te kunnen maken.

Ik gebruik z-wave producten, hoofdzakelijk qubino dimmers/shutters. Maar ook wifi, sonos/daikin airco/samsung tv's

In de toekomst uiteraard meer zwave maar ook shelly's voor bestaande poorten te automatiseren.

Ik wil geen eigenbouw en rpi's. Gewoon een nette goed werkende interface en hardware.

Google assistent koppeling is een must, ik wil stem commandos kunnen geven om schakelaars en scenes te activeren.

Homey/fibaro/zipatile/homee ... graag hoor ik jullie meningen of andere opties!

Alle reacties

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb ervaring met homey, fibaro home center 2 en home assistant.

Homey is erg uitgebreid en kan op veel verschillende manieren met devices communiceren. (z-wave, zigbee, wifi etc) Het heeft wel zijn nukken (vind ik), regelmatig updates en support hangt voornamelijk op de community.

Home Assistant kan het meeste, maar vergt wel een hoop werk van jezelf, met een flinke leercurve. HA moet ergens op geinstalleerd worden en het meeste moet geprogrammeerd worden (al zijn er wel duidelijke handleidingen te vinden online).

Fibaro HC3 is de nieuwe controller van Fibaro, maar dat voelt nog steeds als een gesloten product (wat ook een pluspunt kan zijn).
Voor zwave het meest stabiel, maar niet alle systemen worden (nog) goed ondersteund.
HC3 is nog niet zo lang uit, en op de forums proef ik dat het product nog niet 'af' voelt. (een aantal beloofde features zijn ook nog niet actief)

Momenteel zit ik in een tijdelijke woning tot mijn nieuwbouwwoning opgeleverd gaat worden. Dan zal ik ook de keuze moeten maken; persoonlijk twijfel ik tussen HA of de HC3.

[ Voor 8% gewijzigd door GeleFles op 30-09-2020 11:05 ]

• VarletNL
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09-2022
Persoonlijk gebruik ik een Rapberry Pi met Domoticz en een Z-Wave USB Dongel.
Domoticz is redelijk protocol onafhankelijk en je kunt er bijna alles aan koppelen.

Het programmeren van acties kan simpel via Blockly maar als je veel flexibiliteit wil dan adviseer ik om meteen in dzVents te duiken.