audiooplossing "stream muziekje op de achtergrond" gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Tot deze week hadden wij een klein DAB radiootje in huis staan, met "acceptabele" geluidskwaliteit, o.a. zodat niet de hele dag mijn versterker 100w staat te verstoken en we toch een centraal muziekje aan konden hebben staan op de achtergrond.

Dat volstond prima, alleen hebben we nu in ons nieuwe huis veel meer ruimte zodat iets meer power nodig is omdat je dat radiootje niet goed hoort tenzij hij (te) hard staat. Daarnaast heb ik steeds meer moeite met het luisteren naar radio: altijd maar dezelfde nummers en dezelfde irritante DJs :r

We gebruiken ook Chromecast wel, maar die heeft als nadeel dat dan de hele dag de TV onnodig energie staat te verstoken....

Dus nu overgestapt naar een bluetoothe speaker zodat we muziekjes kunnen streamen. Daarom een Marley Riddim BT speaker gekocht.

Volstaat ook wel, alleen had ik me niet gerealiseerd dat bluetooth het nadeel heeft dat de muziek stopt wanneer de telefoon niet in de buurt is.
Omdat ons huis één grote ruimte is loop ik direct al tegen het probleem aan dat - rondlopend met de telefoon - telkens de muziek onderbroken wordt. Ik moet dan de telefoon bij de speaker laten liggen, of de speaker continue verzetten, terwijl ik juist mijn telefoon bij me wil hebben en de speaker juist centraal wil laten staan.

Ik heb een Homey, maar daar zijn volgens mij ook niet veel mogelijkheden aangezien Homey eigenlijk gestopt is met "muziek" support.

Ik zoek dus een betaalbare manier om centraal muziek te streamen, zonder dat range-nadeel, met een laag verbruik.
Een chromecast-audio zou kunnen (gekoppeld aan een BT speaker met tulpingang) maar die wordt niet meer geleverd....

Dus:
- streamen
- geen range probleem (Wifi, eventueel ethernet)
- redelijk geluid
- betaalbaar (<100 eur)
- laag verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
https://www.ikea.com/nl/e...f-speaker-black-50357554/

Verbruik weet ik niet; maar dat zal wel meevallen denk ik. Ook nog eens goed uitbreidbaar

https://en.community.sono...or-ikea-symfonisk-6840628

verbruik valt heel erg mee, 6 watt

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 30-09-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 11:56
Een (of meerdere) Sonos speakers?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 19:39
Een Android-TVstick?
Neem er een met audio-uitgangen en gebruik hem in combinatie met Spotify connect.
Die combi gebruik ik zelf niet, maar wel met een app (BubbleUPnP) die mijn lokale muziekcollectie kan benaderen. TV hoeft er niet voor aan, dus stroomverbruik is stuk minder.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Geer123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:22
Een raspberry pi met daar op https://volumio.org geinstalleerd werkt ook goed. Hiermee kan je je eigen muziek, radio, spotify, youtube of podcasts streamen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
+1 ;) Zo'n ding heb ik ook gekocht toen 'ie uitkwam. Een van m'n beste aankopen. Ben er erg blij mee. Een echte Sonos kan natuurlijk ook, maar dit ding heeft een mooie prijs-/kwaliteitsverhouding.

• Stefke
Dat valt niet binnen "budget" maar in technisch opzicht wel de gezochte oplossing
418O2 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:42:
https://www.ikea.com/nl/e...f-speaker-black-50357554/

Verbruik weet ik niet; maar dat zal wel meevallen denk ik. Ook nog eens goed uitbreidbaar

https://en.community.sono...or-ikea-symfonisk-6840628

verbruik valt heel erg mee, 6 watt
Die kende ik niet, maar dat klinkt als een veel betere oplossing dan mijn huidige speaker!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 13:34
Google Nest Mini. Prima voor achtergrondmuziek wat mij betreft. En als je hem niet gebruikt trek je de stekker eruit als je dat verbruik zo belangrijk vindt. Dat ze standby blijven staan geldt voor al die wifi speakers...

• Stefke
barrymossel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:08:
Google Nest Mini. Prima voor achtergrondmuziek wat mij betreft. En als je hem niet gebruikt trek je de stekker eruit als je dat verbruik zo belangrijk vindt. Dat ze standby blijven staan geldt voor al die wifi speakers...
Hoe stream je daarnaar toe? Werkt dat als chromecasten?

• 418O2
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:08:
[...]

Dat valt niet binnen "budget" maar in technisch opzicht wel de gezochte oplossing

[...]

Die kende ik niet, maar dat klinkt als een veel betere oplossing dan mijn huidige speaker!
Valt zo'n sonos toch niet buiten je budget ;) Deze speaker is in essentie een sonos one sl
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:09:
[...]

exact hetzelfde. Eigenlijk een Chromecast audio met ingebouwde speaker. Wel aanzienlijk minder geluid dan de symfonisk. Wel ook makkelijk uit te breiden. Ik heb er 1 in de badkamer hangen voor als ik in bad zit, dan is het prima te doen

[ Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 30-09-2020 11:10 ]

• MrSenne
  • Laatst online: 03-10 11:56
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:08:
[...]

[...]

Die van Ikea zijn gemaakt in samenwerking met Sonos, maar wat scherper geprijst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:45
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:41:
, o.a. zodat niet de hele dag mijn versterker 100w staat te verstoken en we toch een centraal muziekje aan konden hebben staan op de achtergrond.

[..]
Maar je hebt dus al een receiver in huis? Heeft die geen Spotify account achtig iets waarop je kan streamen (of ander gewoon een tweedehands Chromecast Audio)
Als je receiver niet heel hard zet trekt ie echt geen 100W continu uit de muur.. (of je moet een class A versterker hebben staan)

*sowieso

• Stefke
Hoe stream je muziek naar die Ikea speaker? Via een eigen app? edit: ik lees via de Sonosapp

edit: ja ik heb een Denon X4000 met surroundspeakers (die overigens nog in opslag staat omdat we nog aan t bouwen zijn). Wat ik me kan herinneren verbruikt die meer vermogen dan alle (led)verlichting van ons hele huis samen (dat is nl. 50w)

[ Voor 128% gewijzigd door Stefke op 30-09-2020 11:14 ]

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 15:48
Of een Chromecast audio of Chromecast met een HDMI to 3.5 mm splitter :)

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:31
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:11:
Hoe stream je muziek naar die Ikea speaker? Via een eigen app?

edit: ja ik heb een Denon X4000 met surroundspeakers (die overigens nog in opslag staat omdat we nog aan t bouwen zijn). Wat ik me kan herinneren verbruikt die meer vermogen dan alle (led)verlichting van ons hele huis samen (dat is nl. 50w)
Via de Sonos app, via Spotify zelf of via AirPlay. ;)

• sayang1991
  • Niet online
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:09:
[...]

Meerdere opties, ofwel het apparaat zelf direct laten streamen via wifi (spotify/radio bijvoorbeeld), of via bluetooth je telefoon koppelen en zo de audio naar het apparaat casten.

• DonJunior
Stel dat je receiver echt continu 100W uit de muur trekt, dan ben je op jaarbasis:
0,1 x 0,22 x 12 x 365 = €96,- kwijt. Gebaseerd op 12 uur per dag non-stop 365 dagen per jaar luisteren.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Dat is een mooie besparing dan ;)

• DonJunior
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:11:
Hoe stream je muziek naar die Ikea speaker? Via een eigen app? edit: ik lees via de Sonosapp

Maar dan heb je dus gewoon een oplossing voor je probleem in huis staan.. :?
Mijn receiver draait ook gewoon heel de dag Spotify of TuneIn (ook een Denon).
Ik snap dan echt niet waarom je naar een moeilijke oplossing gaat zoeken.
Overigens heeft Denon, als je toch perse iets anders wilt, ook multiroom audio met hun HEOS systeem speakers.
Ongeveer hetzelfde idee als Sonos..

*sowieso

• DonJunior
Dit snap ik dus echt niet.. waarom koop je dan zo'n bakbeest van een receiver als je hem niet aan wilt zetten omdat deze dan teveel stroom verbruikt?

*sowieso

• 418O2
DonJunior schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:21:
[...]

Dit snap ik dus echt niet.. waarom koop je dan zo'n bakbeest van een receiver als je hem niet aan wilt zetten omdat deze dan teveel stroom verbruikt?
Omdat hij het overkill vind om dat apparaat de hele dag aan te zetten voor wat achtergrondmuziek. Snap ik ergens wel.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:22

MsG

Forumzwerver

Chromecast Audio is nog prima op Marktplaats / V&A / Facebook marketplace te krijgen. Onlangs ook gekocht voor iets van ~20.

Of een Google Nest/Home of wellicht een JBL met Google Assistant? Die is dan ook nog eens draagbaar.

Ik zie inderdaad hele volksstammen hun televisie de hele dag aan hebben met een Spotify-scherm. Zonde van de branduren èn de stroom op jaarbasis denk ik dan.

[ Voor 26% gewijzigd door MsG op 30-09-2020 11:27 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
DonJunior schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:21:
[...]

Film

Ik heb t nu over een muziekje op de achtergrond, daarvoor wil ik niet meer dan een paar watt (en euro) spenderen...

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 30-09-2020 11:36 ]

• DonJunior
Goed punt! :D

Ik gebruik de mijn vooral voor muziek en daarnaast film. Dus vandaar dat de mijne gewoon de hele dag staat te draaien. Heb ook een Google Home Mini zoals hier werd geopperd .. maar het geluid daaruit is toch minimaal.

*sowieso

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Zou ook voor een ikea of sonos oplossing gaan.
Of misschien een amazon echo.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik ga nu prijstechnisch even voor de Google Nest mini, ook omdat ik die kan combineren met Homey voor aansturing van licht etc (maar dat is een nice to have). Als die qua geluid niet voldoende is wordt het die Ikea speaker.

• 418O2
stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:09:
Ik ga nu prijstechnisch even voor de Google Nest mini, ook omdat ik die kan combineren met Homey voor aansturing van licht etc (maar dat is een nice to have). Als die qua geluid niet voldoende is wordt het die Ikea speaker.
Dan zou ik die inderdaad nemen. Je pikt ze voor next to nothing op omdat ze vaak gratis worden weggegeven. Ik heb er ook iets van 4 (waarvan maar 1 echt in gebruik) omdat ze gratis waren voor youtube premium abonnees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Zegt ie nu, heb er net 50 eur voor betaald ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

stefijn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:41:
Dus:
- streamen
- geen range probleem (Wifi, eventueel ethernet)
- redelijk geluid
- betaalbaar (<100 eur)
- laag verbruik
Aangezien het topic al aanzienlijk wat reacties heeft zal ik het voor de vorm nog richting Consumentenelektronica Aankoopadvies verplaatsen. Maar van iemand die al sinds 2000 lid is en duizenden posts heeft had ik toch wel verwacht dat die persoon zou weten dat alleen een boodschappenlijstje posten en geen eigen ideeën aandragen op GoT niet de bedoeling is....

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Stefke
Ik heb toch eigen ideeen geopperd:
- BT speaker, voldoet - na aanschaf - niet aan de eisen
- Chromecast audio, niet meer actueel
- Homey, geen mogelijkheden
Daarna was ik door mijn ideeen heen

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 30-09-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Inmiddels de Nest Mini binnen, dat werkt een stuk beter en klinkt eigenlijk ook beter. Die Marley speaker had een zeer overdreven doordringende bass waardoor bepaalde nummers alles gewoon niet meer lekker klonken.
De Nest Mini dreunt niet zo. Zou iets krachtiger geluid mogen zijn, maar klinkt een stuk beter voor een muziekje op de achtergrond.
En geen haperende muziek als ik rondloop met mijn telefoon

Misschien over 2 weken die Nest Audio een checken, dan kan die mini naar de slaapkamer

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 01-10-2020 20:57 ]

Pagina: 1