Oude B&O Setting 'moderniseren', maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• johnbtc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik zoek een?
Product(en) waarmee ik het oude systeem omzet naar iets moderns. Mijn ouders gaan verhuizen en laten hun B&O setting achter. Deze is nu bekabeld door de verschillende ruimtes door het huis (hele investering was het). Er staat een beovision 7, Beosound,, 4x beolab 9 in een ruimte, 3 ruimtes met 2x beolab 3 en buiten hangen er bose speakers. Wat zouden jullie doen? B&O core alles koppelen? Of alles over zetten op Sonos? Wat is wijsheid? Eigenlijk is de tv ook verouderd en moet deze vervangen worden... .

Wat is je budget?
Ik moet het huis nog verbouwen, dus liever niet teveel ;). Ik denk zo'n 6k max. Daarbij wil ik ook nog speakers in de slaapkamer en badkamer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het moet multi-room worden, net als Sonos en wat je kan doen met Beocore, of andere oplossingen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Hierboven al een beetje laten blijken. Alles ombouwen naar Sonos? Of alles doorzetten onder B&O? Laatste is wel erg duur! TV is bijvoorbeeld ook verouderd, daar hang ik liever geen TV op van 10k!! Of is er een soort tussenoplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door johnbtc op 30-09-2020 10:25 ]

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat wil je hergebruiken? De luidsprekers (die zijn duur en volgens mij best ok van B&O). En is multiroom met één geïntegreerd geheel echt vereist? Of wil je gewoon in meerdere ruimtes geluid hebben? Is overal spotify connect kunnen gebruiken ook goed genoeg? Of moet het echt perse op alle plekken hetzelfde tegelijk weergeven? Dan zou ik kijken naar iets als sonos.

Ik zou zelf een losse TV kopen, de beolab 9 speakers sowieso hergebruiken en dan zoeken naar een manier waarop je het op 1 systeem kan aansluiten. Je hebt dan iets nodig dat muziek kan weergeven, je gewenste functionaliteit heeft en pre-outs heeft (woonkamer bijvoorbeeld gewoon een receiver met pre-outs waar je de lab 9's op aansliut en een sonos port eraan gekoppeld).

Maar ik doe aannames. Kan je aangeven wat je per ruimte precies wilt? Strict genomen zet je nu met jouw wensen overal een sonos play 1 neer en is het goed, maar het lijkt me dat dat wel een extreme downgrade is.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 30-09-2020 10:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• johnbtc
Hoi JvS,

Bedankt voor je antwoord! Ik was eigenlijk gewend aan Sonos. In de woonkamer wil ik gewoon goed (cinema) geluid hebben. De speakers zijn top, dus deze wil ik allemaal behouden (Hier staan 4x beolab 9 speakers). De televisie moet eigenlijk vervangen worden. Hier hing een 'bar' onder, deze verdwijnt dan eigenlijk ook. Ik heb dus een nieuwe tv nodig hier en een 'bar' voor eronder evt als center speaker. In de andere ruimtes kan ik nu overal met een afstandbediening alles aanzetten en verschillende radiozenders opzetten. Ik mis nu alleen bijvoorbeeld Spotify of SoundCloud etc. Ik wil dus eigenlijk dat ik door middel van een app de muziek kan aanzetten in verschillende ruimtes, de volume kan aanpassen en kamers kan 'groeperen', zodat ze hetzelfde afspelen. De speakers in deze ruimtes zijn gewoon goed, dus daar wil ik niks aan veranderen.

De vraag is of ik dan alles moet koppelen met beosound core of bijvoorbeeld een sonos port. Als ik dat laatste kies dan zet ik bijvoorbeeld een play 3 in de slaapkamer en 2x play 1 in de badkamer bijvoorbeeld. Dan kan ik de woonkamer ook aan dit systeem koppelen.

Als ik alles onder b&o onderbreng heb ik een aantal Beosound Core nodig en daarnaast een Beoplay M3 in de badkamer bijvoorbeeld en een M5 in de slaapkamer. Dan zou je het liefst de TV ook bij B&O onder brengen, maar 10k is dan gewoonweg te duur denk ik voor mij... Of ik moet hier zo'n bar nemen van B&O bijvoorbeeld.

Goed geluid is een must. Maar daar zorgen de speakers wel voor. Daarnaast ook gemak. Dus alles met de app kunnen doen qua muziek. Verschillende bronnen gebruiken via de app: radio, televisie evt, spotify, soundcloud etc.

Is het zo iets duidelijker?
Alvast bedankt!

Groeten,
John

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damn, ik zou willen dat mijn ouders een dergelijk "cadeautje" achter lieten :D

Tegenvraag: hoe verloopt de verdeling / versterking nu? Is er nu al sprake van multiroom en/of gekoppelde systemen, of zijn het gewoon individuele speakers per kamer met en losse preamp overal?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat ik zou doen:
- Alles met Sonos speakers, zoals je graag wilt, behalve de woonkamer

Woonkamer
- Een 5.1 receiver met pre-outs voor de (acitef versterkte) BeoLab 9 speakers
- Een losse centerspeaker (geen soundbar, maakt het alleen maar extra ingewikkelder)
- Een sonos port, connect of link of whatever om dat systeem ook te koppelen aan sonos als je dat belangrijk vindt
- Gewoon een random goeie TV kopen en een bron als mediaspeler, die sluit je ook aan op de receiver

De receiver is dan de centrale hub voor geluid in de woonkamer. Die is dan niet volledig te bedienen met de sonos app (versterker kan je niet makkelijk uit en aanzetten, volumeregeling gaat grotendeels met de versterker, hoewel je die wel "hard" kan zetten en dan met je telefoon het volume regelen). Maar door de sonos port is-ie wel onderdeel van de sonos opstelling. Maar niet "echt echt" geintegreerd.

Als je ergens graag die Beolabs 3 wilt hergebruiken, daar ook een sonos port gebruiken om de speakers op aan te sluiten (waarbij je de port dan op "variabel niveau" instelt, zodat je volume kan regelen en alles 100% kan bedienen met de sonos app)

Sonos volledig geintegreerd willen koppelen aan andere speakers is best lastig. Integreren met een sonos soundbar is bijna onmogelijk als je in diezelfde ruimte 5.1 geluid wult met de B&O speakers. Als je "echt echt" volledig sonos wilt (dus ook de woonkamer geen 5.1 receiver erbij), zou ik de B&O spullen verkopen (levert best wat op) en volledig sonos gaan. Maar bedenk je of je dat echt wilt. Veel mensen hebben een soort ideaal "moet multi room zijn", maar bedoelen eigenlijkk "ik wil ook in de keuken, slaapkamer, etc. muziek kunnen spelen". In die tweede situatie heb je helemaal geen volledig geintegreerd systeem nodig. Het is de keuze tussen "echt echt" volledig geintegreerd vs beter geluid en ook alles sonos connected en hergebruik van die B&O speakers denk ik. Die afweging kan je zelf het best maken.

Die B&O core doet dat iig niet, die voegt spotify connect en andere connectiviteit toe aan het B&O systeem.

[ Voor 63% gewijzigd door JvS op 30-09-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@JvS Klinkt goed, maar waarom dan niet gewoon een Sonos AMP?

Owner of DBIT Consultancy

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DennusB schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:31:
@JvS Klinkt goed, maar waarom dan niet gewoon een Sonos AMP?
Omdat de Beolabs actieve speakers zijn.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:46:
[...]

Omdat de Beolabs actieve speakers zijn.
Ah, dat had ik even gemist. Excuses, dan is een Port een goede optie inderdaad!

Owner of DBIT Consultancy

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag is denk ik ook of je non-streaming bronnen (denk aan cd speler) wilt gebruiken. Zo niet, dan idd voor een Sonos Port of vergelijkbaar (eg Denon Heos) gaan.
bedenk je wel: als je die actieve B&O speakers aan laat sturen door iets wat niet B&O is, heb je een setje extra kabels nodig dat er voor zorgt dat je speakers ook aangeschakeld worden bij een signaal. Soundsheavenly heeft daar wel wat voor iirc. En het hele aansturen met je B&O AB etc ben j dan kwijt, of je zit met een dubbele setup. Ik weet even niet hoe die speakers hun volumeregeling doen namelijk (zou verwachten dat dat via de Beocenter unit gaat, maar dan tegelijk voor alle aangesloten speakers - wat dat betreft is B&O gewoon een rijgsysteem).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uiteraard ben je het besturen met je B&O AB kwijt, je gebruikt de B&O speakers dan gewoon als "domme actieve speakers" (die nog net zo goed klinken). Volume wordt geregeld door de voorversterker (sonos of de 5.1 versterker met pre-outs). Alle B&O electronica komt te vervallen.

Ik begrijp niet zo goed waar je de dubbele volumeregeling vandaan haalt. Je maakt het erg ingewikkeld.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 30-09-2020 13:12 ]

• johnbtc
Bedankt voor alle antwoorden! Inderdaad een leuk achtergebleven cadeau'tje ;). Ik ga ze niet verkopen, want mijn ouders zien wel liever dat ik ze hergebruik. + Ze klinken vind ik gewoon erg goed, dus met de speakers is niks mis.

Sonos ports: Als ik het goed begrijp dan is de cinema opstelling (woonkamer) dus gedeeltelijk geintegreerd om het zo maar even te noemen, vanwege het feit dat je altijd nog wat aan en uit moet klikken etc. De andere speakers door het huis zijn wel echt geintegreerd toch?

Andere apparaten zoals cd speler etc. ga ik allemaal niet gebruiken. Ik zal vooral via een Spotify of een andere streamingsdienst afspelen. B&O Speakers worden nu aangestuurd via de zogeheten 'masterlink'. Dit betekent dat ik bijvoorbeeld nu ook de televisie kan horen in de keuken of in andere kamers. Ook kan ik de radio aanzetten en het volume met de afstandsbedieing aanpassen in elke kamer. Ik kan alleen geen verschillende muziek afspelen in de kamers.

Gelijk een vraag daarbij. Ik heb jullie eigenlijk niet gehoord over de Beosound Core. Zouden jullie deze niet overwegen? https://www.bang-olufsen.com/en/accessories/beosound-core . Ik las ook dat ik de Beosound core kan connecten op het 'hoofd' van de masterlink, waardoor je uiteindelijk het bestaande systeem gebruikt. Dan kan ik alleen niet met de app alle volumes veranderen, alleen met de sensoren die in elke kamer zitten, zoals ik dat nu doe. Als ik dat wel zou willen, moet ik in elke ruimte een Beosound Core toevoegen.

Verandert dit nog meningen bij jullie?;)
Nogmaals vele malen dank voor jullie hulp!

Groeten,
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-06 12:59

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij heb je het volgende nodig voor je woonkamer:

https://www.beomac.com/al...oder-ii-luidsprekers.html

De rest zou ik inderdaad ombouwen naar Sonos (of vergelijkbaar) en in je woonkamer een Sonos streamer op de Almando aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is ook een optie, lekker compact en je B&O systeem blijft erbij werken. Alleen centerspeaker wordt dan ietsje complexer (dit zit nu in je TV geïntegreerd). Dan zou je zonder center moeten werken of een Beolab 7 oid erbij moeten doen.

Als je die optie niet doet, zou ik Marantz of Denon aanraden btw. ALs je HDMI 2.1 (next gen consoles8k en 4k120fps met name) niet zo belangrijk vindt deze: pricewatch: Marantz SR5014 Zwart
En als je dat wel belangrijk vindt deze: pricewatch: Denon AVC-X3700H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmhuisman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2020
Gebruik maken van de Almando lijkt mooi, maar helaas heeft die wel gebreken.
Geen idee of u al een besluit heeft gemaakt maar kiest u voor de Almando dan zou ik navraag doen welke tv daar het beste bij past. Philips oled is geen aanrader, dat is mijn ervaring. Die wil ik dan ook graag delen en ik weet niet of dit mijn tv of Almando ligt.

Mijn setting is de Almando Multiplay Surround decoder, Philips 55oled803/12, Sony m800 blu ray speler, kpn kastje. boxen zijn de beolab 8000, 7.2 en 2.2.

Welke issues heb ik gehad.
1. Slechte verbinding met de app, dus muziek bedienen is drama.
2. bij een reset van het apparaat gaan de speakers op max bij opstarten.
3. maakt puls geluiden
4. volume is soms totaal niet meer te bedienen(met a.b.)
5. bediening geluid is soms heel goed en soms moet je 10 tellen blijven drukken om 1 decibel harder te krijgen.
6. boxen blijven soms aanstaan terwijl alles uit is.

Misschien vergeet ik er een paar, maar mijn advies is geen Almando voor surround sound. hun andere systemen schijnen wel goed te zijn, maar die ervaring heb en ken ik niet.
Ik ga nu overstappen naar een Denon avr x3700h en hoop dat ik dan eindelijk weer plezier ga hebben
Pagina: 1