Is een Apple Watch een Hygiene product?

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb gister bij een Apple Premium Reseller een Apple Watch SE gekocht, in de fysieke winkel van deze keten. pas achteraf stond op de bon dat specifiek Apple Watches waren uitgesloten van retour vanwege dat ze het als een hygiëne product zien.

Ik ben er van op de hoogte dat retourneren een gunst is als je dit niet online doet, maar ondanks dat lijken ze deze regel ook te hebben als je online koopt;
Producten die door persoonlijk gebruik onhygiënisch worden (zoals in-ear koptelefoons en dergelijke) en waarvan de verzegeling is verbroken.
Waarom een horloge en koptelefoon niet, maar van een telefoon wel. Daarvan zou je net zo goed kunnen zeggen dat het door gebruik onhygiënisch wordt.

Ik heb verder niet echt de intentie om het te retourneren maar de specifieke uitzondering viel me pas op na aankoop (de verkoopster had me daar vanwege de specifieke eis wel over mogen informeren voor aankoop vind ik).

De vraag is dus; is een horloge echt een hygiëne-artikel of niet?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat klinkt vooral als een manier om onder regelgeving uit te komen. Natuurlijk is een horloge geen hygiëne product, als je hem gewoon om je pols draagt tenminste en niet om wat anders 🤣

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:24
Nee een Apple Watch, en iedere ander horloge valt niet onder een hygiëne product en is dus geen uitzonder op je herroepingsrecht.

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:22
Met deze logica zou je kleding nooit mogen terugsturen.
Maar online staat niet specifiek dat Watches niet teruggestuurd mogen worden. Van oordopjes kan ik het nog enigszins begrijpen.

[ Voor 53% gewijzigd door Jimster op 30-09-2020 10:49 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik ben in contact met hun webcare en die zegt dat je wel gebruik kan maken van je retourrecht als je online koopt. Maar in de winkel is het een hygiene-product en mag het niet.

Mooie manier om je klanten zo je winkel uit te jagen en ze online te laten bestellen. Dacht ze een plezier te doen door in hun B&M store te kopen, komen ze met dit soort voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Dat een winkel iets in de voorwaarden zet maakt het nog niet rechtsgeldig... Een horloge valt niet onder hygiëneproducten en dit kan je als je wil prima aanvechten, maar wat is het je waard... hoe ver wil je gaan?

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
In de stenen winkel kopen is inderdaad een manier om al je retouropties de deur uit te gooien (ik ken genoeg winkels die een no return beleid hebben in de fysieke winkel).
Welke voorwaarden ze daar aan hangen boeit dus eigenlijk niet eens, tenzij misleidend, zoals wellicht hier het geval.

Nee een horloge is geen hygiene product. Als deze winkel retouren wel aanneemt, maar hygiene producten uitsluit, zou je dat ook nog wel prima kunnen aanvechten, maar het gevolg is dat ze daarna maar gewoon om reden XYZ retouren voor watches gaan verzinnen :P

[ Voor 12% gewijzigd door s0ulmaster op 30-09-2020 11:45 ]

tijd voor wat klusjes!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:38
Gunner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:37:
Ik ben in contact met hun webcare en die zegt dat je wel gebruik kan maken van je retourrecht als je online koopt. Maar in de winkel is het een hygiene-product en mag het niet.

Mooie manier om je klanten zo je winkel uit te jagen en ze online te laten bestellen. Dacht ze een plezier te doen door in hun B&M store te kopen, komen ze met dit soort voorwaarden.
Dat is ook tegenstrijdig. Het retourneren van hygiene-producten zou zelfs via online niet mogen.

Verwijderd

MicGlou schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:43:
Dat een winkel iets in de voorwaarden zet maakt het nog niet rechtsgeldig... Een horloge valt niet onder hygiëneproducten en dit kan je als je wil prima aanvechten, maar wat is het je waard... hoe ver wil je gaan?
Als niemand ooit een stap maakt, wordt het wel makkelijk voor een winkel om praktijken uit te voeren die niet rechtsgeldig zijn.

Zelf iets aanvechten hoeft niet veel geld te kosten. Alleen tijd. Of dat het waard is, weet ik niet. TS heeft in ieder geval al een topic geopend, ook al heeft hij zelf eigenlijk geen probleem met zijn smartwatch.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Sir_Lion schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:43:
[...]

Dat is ook tegenstrijdig. Het retourneren van hygiene-producten zou zelfs via online niet mogen.
Ze hebben in hun voorwaarden 'in ear koptelefoons en dergelijke' staan. Voor interpretatie vatbaar. maar op de kassabon die ik ontving stond wel heel specifiek de Apple Watch als uitsluiting staan.
Begrijp me niet verkeerd. Ben in principe niet voornemens om het te ruilen (momenteel ligt het nog ongeopend thuis) maar ik vind de redenatie zo frappant. Moet zeggen dat ik soortgelijke ervaringen heb met deze winkel als het om retouren in de winkel (restocking fees enzo) maar dit soort voorwaarden doen me wel besluiten om voortaan elders te kopen.

Ik ben op de hoogte dat ruilen in een B&M winkel een gunst is, geen recht maar dit komt gewoon erg klantonvriendelijk op me over.
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:49:
Zelf iets aanvechten hoeft niet veel geld te kosten. Alleen tijd. Of dat het waard is, weet ik niet. TS heeft in ieder geval al een topic geopend, ook al heeft hij zelf eigenlijk geen probleem met zijn smartwatch.
Dat klopt ook maar ik ben gewoon erg benieuwd of dit raar/vreemd/redelijk/klantvriendenlijk is. Want zo kan je net zo goed online bestellen en hun eigen winkel links laten liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 30-09-2020 11:51 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-10 11:06
Wat vaag, ze hadden beter gewoon kunnen stellen dat de Apple Watches zijn uitgesloten van het retourbeleid indien gekocht in een fysieke winkel. Afaik is het een gunst en kunnen ze wel voorwaarden eraan koppelen. Maar hygiëne? Dat is raar.

Anyways, dit is wel de reden waarom ik die Premium Resellers negeer en gewoon direct bij Apple bestel/koop.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47
Kijkshop/ Direct Sale heeft het ook staan op de orderbon. Ik had daar een Apple Watch gekocht en zag ook ineens op de bon staan dat ik niet mag ruilen of terugsturen omdat het een hygiëne product is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Jimster schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:47:
Met deze logica zou je kleding nooit mogen terugsturen.
En dat is voor bepaalde kleding dan ook inderdaad het geval. Bikini's en lingerie worden vaak om hygiene redenen ook uitgesloten

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:22

OMD

Lekker boeiend hoe de regel ook is. Het is een service dat je iets mag retourneren in een winkel. Geen enkele winkel is verplicht ook maar iets terug te nemen. Online kopen heb je de wet koop op afstand (de naam zegt het al :) )

Dat is en blijft het risico van in een winkel kopen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
OMD schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:03:
Lekker boeiend hoe de regel ook is. Het is een service dat je iets mag retourneren in een winkel. Geen enkele winkel is verplicht ook maar iets terug te nemen. Online kopen heb je de wet koop op afstand (de naam zegt het al :) )

Dat is en blijft het risico van in een winkel kopen.
Ja dat weet ik :)
maar het is toch raar dat ze feitelijk zeggen (of eigenlijk niet) dat je dit product beter niet in hun B&M winkel kan kopen maar beter online kan doen als je het na openen wil retourneren? :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:22
In de winkel heb je geen retourrecht, ruilen/retourneren is een service. Dus ze mogen daar prima voorwaarden aan stellen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Jimster schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:13:
[...]

In de winkel heb je geen retourrecht, ruilen/retourneren is een service. Dus ze mogen daar prima voorwaarden aan stellen.
Als die voorwaarden zinnig zijn...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gunner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:16:
Ik heb gister bij een Apple Premium Reseller een Apple Watch SE gekocht, in de fysieke winkel van deze keten. pas achteraf stond op de bon dat specifiek Apple Watches waren uitgesloten van retour vanwege dat ze het als een hygiëne product zien.

Ik ben er van op de hoogte dat retourneren een gunst is als je dit niet online doet, maar ondanks dat lijken ze deze regel ook te hebben als je online koopt;[...]
Waarom een horloge en koptelefoon niet, maar van een telefoon wel. Daarvan zou je net zo goed kunnen zeggen dat het door gebruik onhygiënisch wordt.

Ik heb verder niet echt de intentie om het te retourneren maar de specifieke uitzondering viel me pas op na aankoop (de verkoopster had me daar vanwege de specifieke eis wel over mogen informeren voor aankoop vind ik).
De vraag is dus; is een horloge echt een hygiëne-artikel of niet?
Nee, een WC bril ook niet. Mag niet uitgesloten worden van wettelijke bedenktijd

bron

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 30-09-2020 12:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Jimster schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:13:
[...]

Maar het moet wel duidelijk in de winkel aangegeven staan. Volgens mij mag je dit niet achteraf communiceren nadat de koop gedaan is. Zou leuk zijn als er na de koop ineens allemaal voorwaarden tevoorschijn komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:22

OMD

Gunner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:11:
[...]

Ja dat weet ik :)
maar het is toch raar dat ze feitelijk zeggen (of eigenlijk niet) dat je dit product beter niet in hun B&M winkel kan kopen maar beter online kan doen als je het na openen wil retourneren? :)
Ze hadden liever helemaal retourneren uitgesloten maar dat mag helaas niet. Ze willen dus zo min mogelijk retouren hebben en sluiten daarbij de winkel in ieder geval uit.

Winkels hebben vaak geen mogelijkheid tot verkoop van een retourdeal/2e kansje. Dit is bij een magazijn/webwinkel wat makkelijker. Wanneer je dus een Apple Wacht geopend retourneert naar de winkel, moet de winkel waarschijnlijk er weer voor zorgen dat het artikel terecht komt bij het webshop magazijn. Hoop logistieke handelingen dus.

@Highfive95
Een winkel hoeft dit niet aan te geven. Dit is wettelijk zo bepaald. Dat mensen de wet niet kennen is niet de schuld van de winkelier.

[EDIT]
Ik denk dat ik je zin verkeerd begreep, ik denk dat je doelt op de voorwaarde en niet het retourneren zelf? If so, I stand corrected.

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 30-09-2020 12:23 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
@OMD
Het gaat inderdaad om de voorwaarde achteraf. Dat moet de winkel volgens mij vooraf kenbaar maken en niet pas nadat de koop gedaan is.

Dat een winkel iets van voorwaarden (ruilen/retourneren binnen x dagen) op de bon zet snap ik wel. Dit is een stukje "service" wat de winkel biedt. Maar in dit geval wordt er iets uitgesloten van de normaal geldende ruil/retourneer regels bij deze winkel. En dat wordt pas achteraf gecommuniceerd.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:18:
[...]

Nee, een WC bril ook niet. Mag niet uitgesloten worden van wettelijke bedenktijd

bron
Voor de derde keer ;) ; dat doen ze ook niet als je online koopt. In hun fysieke winkel wel. maar je komt er pas achter als je de koop gesloten en hebt betaald. dat vind ik uiteindelijk niet echt heel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gunner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:51:
[...]

Voor de derde keer ;) ; dat doen ze ook niet als je online koopt. In hun fysieke winkel wel. maar je komt er pas achter als je de koop gesloten en hebt betaald. dat vind ik uiteindelijk niet echt heel prettig.
Men moet je vooraf informeren over hun retourbeleid, ook bij winkelaankoop. verder heb ik je vraag beantwoord De vraag is dus; is een horloge echt een hygiëne-artikel of niet?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:20
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:18:
[...]

bron
En een trekhaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een koopovereenkomst wordt gesloten op de vooraf afgesproken voorwaarden, aanbod en beloften van de verkoper. Indien je niet vooraf bent gewezen op het retourbeleid, en je niet bent gewezen op uitsluiten van retour op je gewenste goed, kan dat niet ineens achteraf na aankoop (via factuur,kassabon). Er kan dan sprake zijn van dwaling, als jij niet de koop had gesloten wanneer je wist dat je gewenste goed uitgesloten is van retour.
Verder kan er nog verschil zijn in daadwerkelijke winkelaankoop, of alle info gelezen op website, en ophalen in winkel. Dan nog retour bij aankoop via website, waar vaak retour in de winkel wordt aangewezen. Dan komen veel zaken overeen met winkelverkoop, en kan dat gelijke voorwaarden hebben.(waarbij vaak retour in winkel uitgesloten is wanneer er betaald is via afterpay service)

Producten die door persoonlijk gebruik onhygiënisch worden (zoals in-ear koptelefoons en dergelijke) en waarvan de verzegeling is verbroken. ed is al vaag, en niet veel zeggend.

hier wetstekst op uitsluiten BW 6 wetsartikel 230p

Redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne is niet van toepassing op een horloge, als dat ook niet op een WC-bril het geval is.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:29
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:42:
Een koopovereenkomst wordt gesloten op de vooraf afgesproken voorwaarden, aanbod en beloften van de verkoper. Indien je niet vooraf bent gewezen op het retourbeleid, en je niet bent gewezen op uitsluiten van retour op je gewenste goed, kan dat niet ineens achteraf na aankoop (via factuur,kassabon). Er kan dan sprake zijn van dwaling, als jij niet de koop had gesloten wanneer je wist dat je gewenste goed uitgesloten is van retour.
De standaardregel is dat je in een fysieke winkel niets kan retourneren. Tenzij TS ergens uit kon opmaken dat het horloge wel retour zou kunnen, betekent dat dat het horloge niet retour kan. Daar had de winkelier TS niet op hoeven wijzen en een beroep op dwaling is kansloos.

Dit is (voor zo ver ik uit de TS kan zien) geen koop op afstand dus zijn BW 6:230p en WC-brillen irrelevant.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tom-Z schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:52:
[...]

De standaardregel is dat je in een fysieke winkel niets kan retourneren. Tenzij TS ergens uit kon opmaken dat het horloge wel retour zou kunnen, betekent dat dat het horloge niet retour kan. Daar had de winkelier TS niet op hoeven wijzen en een beroep op dwaling is kansloos.

Dit is (voor zo ver ik uit de TS kan zien) geen koop op afstand dus zijn BW 6:230p en WC-brillen irrelevant.
Is een Apple Watch een Hygiene product?

Daar is het antwoord op gegeven, verder is het aanvulling voor iedere lezer(niet direct vraag van TS)
Niets retourneren is hier niet van toepassing, want men wilt iets uitsluiten om hygiënische reden, terwijl er meer goederen wel retour mogen !

Niets = Niets
Wel enkel goed = Informeren !

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:18
Tom-Z schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:52:
[...]

Maar voor de koop wordt er(ik weet niet om welke winkel het gaat dus gok ik maar). Reclame gemaakt voor retour recht in winkels. En dan shept een verwachting als consument.

En dan online een watch ineens als niet hygiene product en via de winkel wel is natuurlijk op zijn minst vreemd te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 30-09-2020 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je zegt dat je het gekocht hebt bij een Apple Premium Reseller. Volgens mij zijn die verplicht om 14 dagen lang een no questions asked return beleid te voeren, ook bij fysieke aankopen, zolang bij retour het product in uitmuntende staat is. Dat is het beleid van Apple zelf en naar mijn weten moet "die ervaring" dus ook nageleefd worden door Apple retailers... Je zou je vraag dus ook eens bij Apple kunnen neerleggen of dat mag, als je het wilt weten. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

*knip* Vragen naar / hinten op de naam van de (web)winkel is niet de bedoeling.
Het lijkt me niet dat een horloge een hygiene product is zoals oortjes of onderbroeken dat zijn.

De vraag is overigens wel: een internet aankoop mag je redelijkerwijs 'proberen', maar is dan met een fysieke aankoop ook? Vooral voor Watches heeft (Apple in in ieder geval) een probeer model.

[ Voor 21% gewijzigd door Yorinn op 13-10-2020 08:15 ]

Pagina: 1