Vraag

• spacecrap
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-07 13:25
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS. Momenteel heb ik een oud beestje draaien (Netgear Readynas NV+ v1 en die is aan vervanging toe.

Wat is je budget?
Ik wil een goede, toekomstbestendige NAS. Qua prijsrange denk ik aan EUR. 600,- excl. HDD's etc. Mocht er een iets duurdere zijn waarmee ik een beter alternatief kan vinden dan is dit zeker de overweging waard!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigelijk kom ik elke keer uit op de DS920+ en de TS-453D... maar zie door het vele vergelijken tussen de bomen het bos niet meer 8)7

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Belangrijkste is dat de NAS gebruikt gaat worden voor de centrale opslag van foto's voor videobewerking (gebruik bewust het woord back up niet ;) , maar ga middels externe HDD/ cloud opslag back uppen.
Daarnaast ben ik steeds meer geinteresseerd aan het raken in PLEX en zie ik in de nabije toekomst nog wel gebeuren dat ik ook IP camera's wil gaan installeren in/ om het huis.
Vandaar dat ik een toekomstbestendige oplossing zoek waarbij ik die speelruimte heb. Kan me namelijk goed voorstellen dat ik de NAS steeds meer ga gebruiken...

Waarom kom je uit op de DS920+ en/of TS-453D?
- 4 bays (dus genoeg uitbreidingsmogelijjkheden);
- relatief snelle processor (in de pricerange);
- genoeg aansluitmogelijkheden;
- kant-en-klare oplossing (... maar misschien weten jullie me met de juiste argumenten wel te overtuigen van DIY?)

Waarom kan je geen keuze maken?
De verschillen zijn klein en gaan qua pro's/ con's heen en weer... DSM voor Synology, 2,5 gbps voor QNAP, HDMI voor QNAP, ondersteuning voor Synology, etc. Ik hoop dat jullie hier wat verheldering kunnen geven!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier een Synology gebruiker. Heb al diverse modellen gehad en ze bevallen mij uitstekend. Je zou de DS420+ ook nog kunnen overwegen.

Een HDMI poort vind ik persoonlijk niet relevant. Bij voorkeur zet je de NAS op een plek waar deze niet in de weg staat en het geluid van de schijven niet uitmaakt; bij veel mensen dus de meterkast. En een losse mediaspeler werkt toch altijd beter. Die 2,5Gbs netwerk-aansluiting is leuk maar daar moet je ook de rest van je netwerk op inrichten.

• spacecrap
Dank voor je reactie D vd V.

Terechte verwijzing naar de DS420+. Ik heb de DS420+ overwogen, maar ben van mening dat de EUR. 75,- verschil tov. van de DS920+ te verantwoorden is (betere CPU + dubbele RAM).
Dit is natuurlijk een beetje een glijdende schaal, maar de extra capaciteit draagt mi. bij aan de toekomstbestendigheid.

Wat betreft de HDMI poort sla je de spijker op de kop. De NAS komt ook hier in de meterkast te staan en ik zie mezelf geen HDMI kabel trekken naar de tv. (sterker nog... krijg ze niet door de kabelgoot, dus dat zou een dure operatie worden ;) )

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen, mochten die er zijn, met betrekking tot fotobewerking. Doe je dit rechtstreeks van de NAS af, of sla je ze apart op op een externe HDD die je vervolgens synchroniseert met je NAS na gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
spacecrap schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:45:
Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen, mochten die er zijn, met betrekking tot fotobewerking. Doe je dit rechtstreeks van de NAS af, of sla je ze apart op op een externe HDD die je vervolgens synchroniseert met je NAS na gebruik?
Nee, fotobewerking doe ik niet dus geen ervaringen daarmee. Mijn DS918+ gebruik ik als Plex-server richting mediaspelers, tablet, etc. Mijn muziekbibliotheek staat er op, foto’s syncen, downloads van Usenet, centrale opslag van bestanden, VPN-server. En dan nog gebruik ik maar een fractie van de mogelijkheden. Het is gewoonweg een erg veelzijdig ding en met een plus-versie heb je bij Synology een krachtig model in handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 23:15
Ik ben ook op zoek naar een NAS en mijn keuze gaat tussen de 920+ en de 1520+ en eigenlijk om wat je zelf aangaf, je gaat de NAS steeds meer gebruiken.

Heb momenteel een DS213+ met een 2bay uitbreiding en hoewel deze het prima doet is het een beetje de keus om de schijven die er inzitten te vervangen voor grotere versies of een upgrade van alles :)
de 213+ draait al bijna 7 jaar 8 jaar zonder enige problemen.

Begonnen als eerste back up van mijn bestanden op mijn PC en dan met name foto's maar al snel uitgebreid naar prive netflix voor mijn kids (en neefjes/nichtjes etc)via DS video, surveillance station (eerst 1 cam nu 2), volledig automatisch opslag voor originele foto's van mobiel van mijzelf, vriendin en kids waarbij het hele zaakje inmiddels ook synced naar een 2e NAS die bij mijn ouders staat.

Huidige schijven zijn 4 TB schijven (WD RED) maar zal waarschijnlijk beginnen met 3x 8 of 10 TB schijven in de nog aan te schaffen nieuwe NAS.Vandaar de eventuele optie voor een 1520+ omdat de honger naar meer opslag nooit stopt. Helemaal niet als ik er weer 5+ jaar mee kan doen. Plus dubbele RAM (8GB). Ondersteuning van Synology qua software is erg prettig. Speelt ook mee dat mijn huidige 213+ niet meer een upgrade naar DSM 7.0 krijgt. Voor het eerst dus....

Voor wat betreft fotografie, schiet veel gedurende een jaar waarbij ik een klein modaal inkomen er extra mee verdien. Maar dat zijn dan wel een hoop foto's :)
Ik zelf heb heel even overwogen om met een neiuwe NAS over te stappen naar een 10gbps optie maar ik werk zelf niet vanaf mijn NAS. Mijn foto's bewerk ik op mijn PC waarbij ze in eerste instantie op mijn M.2 SSD’s staan met een copy naar een HDD en mijn NAS. Naar verloop van tijd gooi ik ze van mijn PC af en staan ze alleen op mijn NAS. Ik heb altijd zo gewerkt en dat gaat best prettig en vooral snel. Om naar 10gbps over te stappen zou niet eens zo heel erg veel aan extra investering vergen maar ik ben erg tevreden over de huidige snelheid van werken en zie weinig voordelen om het anders te doen.

Ben oveigens wel benieuwd welke schijven jij wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
S1NN3D schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Nee, fotobewerking doe ik niet dus geen ervaringen daarmee. Mijn DS918+ gebruik ik als Plex-server richting mediaspelers, tablet, etc. Mijn muziekbibliotheek staat er op, foto’s syncen, downloads van Usenet, centrale opslag van bestanden, VPN-server. En dan nog gebruik ik maar een fractie van de mogelijkheden. Het is gewoonweg een erg veelzijdig ding en met een plus-versie heb je bij Synology een krachtig model in handen.
Thanks voor je reactie. Helder verhaal :)
GroeneThee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:24:
Voor wat betreft fotografie, schiet veel gedurende een jaar waarbij ik een klein modaal inkomen er extra mee verdien. Maar dat zijn dan wel een hoop foto's :)
Ik zelf heb heel even overwogen om met een neiuwe NAS over te stappen naar een 10gbps optie maar ik werk zelf niet vanaf mijn NAS. Mijn foto's bewerk ik op mijn PC waarbij ze in eerste instantie op mijn M.2 SSD’s staan met een copy naar een HDD en mijn NAS. Naar verloop van tijd gooi ik ze van mijn PC af en staan ze alleen op mijn NAS. Ik heb altijd zo gewerkt en dat gaat best prettig en vooral snel. Om naar 10gbps over te stappen zou niet eens zo heel erg veel aan extra investering vergen maar ik ben erg tevreden over de huidige snelheid van werken en zie weinig voordelen om het anders te doen.

Ben oveigens wel benieuwd welke schijven jij wil gaan gebruiken.
Bedankt voor de reactie! Verhelderend qua keuzes en in lijn met waar ik over nadenk.
Je werkwijze qua fotografie bevestigd wat ik zelf ook had bedacht! Zou fijn zijn niet alles met losse HDD's te hoeven doen, maar op zichzelf is het natuurlijk een kleine moeite :)

Qua schijven zit ik aan de Seagate Ironwolf 4TB te denken. Lijkt mee het meest 'bang for the bucks'... niet de snelste schijven overigens, maar eventueel met SSD cache is er wel weer meer uit te persen.
In eerste instantie 2 stuks en dan uitbreiden naar gelang ik meer/ minder gebruik (en aangezien de grotere schijven goedkoper zullen worden, kan ik daar in de toekomst van profiteren).

[ Voor 3% gewijzigd door spacecrap op 01-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
spacecrap schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:05:
Qua schijven zit ik aan de Seagate Ironwolf 4TB te denken. Lijkt mee het meest 'bang for the bucks'... niet de snelste schijven overigens, maar eventueel met SSD cache is er wel weer meer uit te persen.
In eerste instantie 2 stuks en dan uitbreiden naar gelang ik meer/ minder gebruik (en aangezien de grotere schijven goedkoper zullen worden, kan ik daar in de toekomst van profiteren).
De genoemd Ironwolf schijven hebben inderdaad een mooie prijs-prestatie-verhouding. Als ik nu opnieuw mijn NAS moest vullen zou deze ook bovenaan mijn lijstje staan. Heb er nu 4x 3TB WD Reds in zitten (de goede op basis van CMR, niet die SMR-troep). De WDs hebben altijd probleemloos gedraaid maar als je dit merk eventueel overweegt is CMR/SMR belangrijk om op te letten.

De mogelijkheid van SSD-caching klinkt leuker dan het is. Dat koop je eerder omdat het leuk is dat het kan maar een goede investering is het niet zo snel. Van wat ik er online over gelezen heb, is het maar in beperkte use-cases zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 23:15
spacecrap schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Thanks voor je reactie. Helder verhaal :)

[...]

Bedankt voor de reactie! Verhelderend qua keuzes en in lijn met waar ik over nadenk.
Je werkwijze qua fotografie bevestigd wat ik zelf ook had bedacht! Zou fijn zijn niet alles met losse HDD's te hoeven doen, maar op zichzelf is het natuurlijk een kleine moeite :)
Die extra HDD zit in mijn PC, is een extra zekerheid je zeg maar. ;)
Zou mij in eerste instantie niet druk maken over de snelheid.
Wat leesvoer : https://www.synology.com/...ns_for_Creating_SSD_Cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
Thanks beide! Ga me zeker even verdiepen in SSD cache.. maar lijkt in ieder geval weer een extra investering in de eerste ronde te besparen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Synology VS QNAP is een beetje hetzelfde dilemma als MacOS VS Windows of iOS vs Android.

Wil je de meest gebruiksvriendelijke gebruikersinterface? Neem dan Synology. Wil je meer bang for buck qua hardware? Dan is QNAP ook een goede keuze. Ze zijn trouwens allebei prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
Thanks Djarune. Dan lijkt Synology beter bij me te passen geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
Ik zit met dezelfde twijfel tussen beide apparaten. Ik heb nu een DS214Play met 2x3TB in JBOD (I know, back-ups zijn goed op orde). De NAS doet het nog prima maar de performance is niet al te best meer. Als je één ding doet gaat het snel maar het tweede ding wat je doet is niet meer vooruit te branden, de diaken staan op 100% wat zeer waarschijnlijk de oorzaak is. Deze vertraging, dat de NAS maar 512MB geheugen heeft die niet uitbreidbaar is, er geen docker ondersteuning is waardoor ik bepaalde apps niet kan draaien en ik JBOD draai i.v.m. ruimte gebrek doet mij overwegen om te zoeken naar een vervanger.

Ik ben amateur fotograaf en bewerk mijn foto's rechtstreeks vanaf de NAS door de share vanaf Lightroom te openen. Dat gaat prima wat mij betreft.

Toevallig heb ik een QNAP (TS-253A) met 2x 8TB die ik kan lenen en ben die nu aan het inrichten als test om te zien hoe QTS mij bevalt. Mijn voornaamste reden om voor de qnap te gaan zou zijn de 2.5GbE poorten en uitbreiding mogelijkheden om ook 10GbE te gaan. Ik merk wel dat de DSM software een stuk gepolijster is t.o.v. QTS, het is net even wat logischer maar QTS kan ook alles.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkih
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-07-2023
Ben al sinds 2008 tevreden gebruiker van QNAP NAS systemen.

Heb op dit moment een TS-453D config draaien met 4x3TB Seagate Ironwolf NAS schijven, naast een TS-431P config met dezelfde schijven. Beiden op dezelfde manier in het netwerk gehangen (2x 1Gbps via link aggregation op zelfde switch). De ene NAS is de backup van de andere...

Heb wat testjes gedaan op mijn lokale netwerk met data transport van PC (1 Gbps) naar NAS en omgekeerd. Beide NAS systemen performen hetzelfde. Alleen de TS-453D veel stabieler ook als er meerdere taken tegelijk uitgevoerd worden. De TS-431P zakt sneller in qua performance en/of heeft geen constante data transfer rate.

Lezen van NAS (meerdere bestanden met totale grote van 20GB): 110 MB/s (MegaByte per seconde).
Schrijven naar NAS: 75 MB/s

Daarnaast is de QNAP NAS uitgevoerd met de HBS3 app (Hybrid Backup Sync).
Dit is een van de beste, meest complete backup / synchronisatie tools die op dit moment bestaat.
Ondersteund ook vele Cloud oplossingen om je data op de NAS synchroon te houden met je Cloud oplossing. Heb dit zelf al getest met TransIP, Strato, Dropbox, OneDrive en Google Drive. Werkt goed.

Natuurlijk is ook het netwerk belangrijk. Bekabeling allemaal CAT5E en CAT6. Switches (bij voorkeur Netgear) en routers (bij voorkeur ASUS) allemaal met 1 Gbps poorten.

Verder gebruik ik de setup veel voor (zowel bedraad als via WiFi) streaming van audio (mp4, flac) en video (mp4, avi, mkv). Lijkt allemaal soepel te verlopen. Maar dat ligt natuurlijk niet alleen aan de NAS (ook aan de netwerk architectuur en het systeem / app waarop audio en video wordt afgespeeld).

Geen ervaring met Synology. Eenmaal QNAP gewend, werd de volgende automatisch ook weer een QNAP ;)

Maar diverse test verslagen gelezen en daaruit blijkt wel dat QNAP en Synology behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. Synology is iets gebruikersvriendelijker, QNAP bevat meer features en als je weet hoe te configureren, kan je er meer uithalen...

Kortom deze keuze is vooral een overtuiging.
Je kan geen foute keuze maken, is vooral de vraag wat je ermee wilt bereiken, dat bepaalt vooral de keuze.
Pagina: 1