HDD zoektocht: SMR, CMR (voor Raid 1)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Vinobe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-11-2024
Heey Tweakers,

Al 2 dagen zit ik uren achter men pc te zoeken naar nieuwe harde schijven voor men pc, en ik kom er maar niet uit. Kort gezegd: ik snap er geen f*ck meer van en heb advies nodig van mensen met kennis. 8)7

Ik heb momenteel 3 schijven + een SSD in men desktop zitten: 1Tb + 1Tb + 320Gb + SSD.
Elks van die HDD schijven zit zo goed als vol (letterlijk nog maar een paar gig over) en ik moet dus heel dringend men storage wat uitbreiden. Daarom wil ik de laatste 2 (die reeds gerecupereerd waren uit een ander oud systeem) vervangen door grotere, long term hdd's.

Als je gaat zoeken in de 4 ~ 6 Tb range kom je al heel snel uit op de Seagate Barracuda Compute (Specifiek de ST6000DM003). Ik las in enkele forum topics dat deze Barracuda drives vroeger uitermate vaak stuk gingen, maar dat dat nu veel minder het geval is. Ik dacht "klaar is kees, bestellen maar", tot ik hier op Tweakers eens naar de reviews ging kijken en +50% toch uiterst negatief was, zelfs in recente reviews. Zo kwam ik even later uit op de "WD Blue (Specifiek de WD60EZAZ)". Deze heeft zo goed als exact dezelfde specs als de Seagate, en hoewel hierover ook nog een deel negatieve reacties te vinden zijn is het merendeel toch positief. Opnieuw dacht ik "klaar is kees, het wordt de WD Blue WD60EZAZ, bestellen maar". Tot ik plots in artikel iets las over dat dit beiden "SMR" schijven zijn, gevolgd door een hele hoop taboe omtrent dit type schijven en performance issues bij vele schrijfacties en whatnot. Dat deze schijven eerder bedoeld zijn om te lezen en minder om te schrijven, en dat ze niet goed samenwerken in specifieke NAS omgevingen wegens RAID issues.

Nu is het zo dat ik - shame on me - zo goed als geen backups heb van de data op mijn pc. Mijn idee was dan dus ook om 2 identieke HDD's te kopen en die in Raid 1 (mirror) te plaatsen in men Windows pc, en daar alles naar over te pompen. Op die manier heb ik altijd en back-up zonder er over na te moeten nadenken + zou mijn leessnelheid dubbel zo hoog zijn. Win-win. Dus de vraag is nu: kan dit wel met die Raid issues? Gaan deze schijven ook problemen geven met een eenvoudige Raid 1 op men Windows PC, of is dit enkel een issue bij echte Synology achtige NAS setups? En verder: zijn deze schijven geschikt voor normaal PC gebruik, want ook daarover lijken de meningen extreem verdeeld? Want hoewel ze voornamelijk voor archivering zullen dienen van foto, video en documenten bewerk ik ook wel eens een stevige video met soms gigantische 4K videobestanden enzovoort. Dus het is zeker niet "archive" op het niveau van een cold storage waar je maar zelden eens op schrijft, er zal zeker wat verbruik zijn, maar het is ook weer niet dat deze schijven continue 100% belast gaan worden. Want moest het toch problemen gaan geven moet ik al ineens naar een vorige generatie WD Blue gaan die wel CMR heeft (WD60EZRZ), maar dan gaat de prijs ook weer ineens 60 euro (per stuk, dus 120 voor 2 in Raid 1) omhoog, wat ook ineens weer een serieuze extra kost is...

Dus please help me, want ik ben helemaal het noorden kwijt hieromtrent 8)7
Volstaan de SMR schijven voor normaal gebruik en werken deze in Raid 1. Of zijn er misschien nog andere alternatieven (liefst 6Tb) die geschikt en betaalbaar zijn? Of moet ik toch naar de dure WD60EZRZ gaan voor mijn gebruik en envoudige raid plannen. Enlighten me, want ik heb echt dringend extra opslag nodig en geraak er maar niet uit nu _/-\o_

Thanks alvast :)

Extra info:
Specsheet van alle WD Blues en welke recording technology ze gebruiken.
De 4Tb variant is ook nog CMR en een stuk goedkoper, op zich ook nog een optie... #zucht

[ Voor 5% gewijzigd door Vinobe op 30-09-2020 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om maar even iets te herhalen: RAID is geen backup.

Er zijn genoeg manieren waarbij je alles kan verliezen. Het enige waar het voor helpt is mocht een schijf kapot gaan als je mirror draait. Een goede backup is een backup die niet verbonden is met je PC en dan liever nog 2 stuks waarbij er 1tje op een andere locatie ligt. Ik gebruik hier nu een paar jaar externe SSD's en dan gaat backuppen flink snel. Vroeger altijd met HDD's gedaan, maar ben blij dat ik er vanaf ben.

• Vinobe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-11-2024
PilatuS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 02:17:
Om maar even iets te herhalen: RAID is geen backup.

Er zijn genoeg manieren waarbij je alles kan verliezen. Het enige waar het voor helpt is mocht een schijf kapot gaan als je mirror draait. Een goede backup is een backup die niet verbonden is met je PC en dan liever nog 2 stuks waarbij er 1tje op een andere locatie ligt. Ik gebruik hier nu een paar jaar externe SSD's en dan gaat backuppen flink snel. Vroeger altijd met HDD's gedaan, maar ben blij dat ik er vanaf ben.
Damn, dus het enige punt dat ik dacht goed te doen is dan ook niet ok? :F
Mijn gedachte hierachter was als volgt:
Ik lees online dat de kans klein maar niet onbestaande is dat nieuwe HDD's het begeven na enkele weken. Aangezien mijn huidige schijven echt vol zijn wil ik alles volledig overpompen naar een nieuwe grotere schijf/schijven. (Ik heb geen vrije slots meer in men case voor gewoon uit te bereiden, het moet echt vervangen worden, wat op zich geen slecht idee is aangezien dit al 2 gerecupereerde schijven waren) Mijn logica was dus: ALS er dan na het overpompen toch met 1 van de 2 schijven in mirror mode iets mis ga kan ik deze gewoon insturen voor garantie en is de kans 50% kleiner dat ik alles kwijt ben enkele weken na het overpompen, want dat is natuurlijk iets dat ik absoluut wil vermijden. Je koopt geen nieuwe schijf om dan alles over te pompen en het een maand later allemaal kwijt te zijn :)

Maar dat is dan volgens jouw geen correcte methode voor wat ik hiermee beoog? Werkt een mirror drive Raid ook niet als de mirror niet aanwezig is? Want dat maak ik op uit jouw bericht? Ik begrijp absoluut dat ik best ook nog een externe back-up voorzie (ik heb nog een 4TB schijf via een RasPi aan men netwerk hangen die hiervoor kan dienen) maar dat is voor een later stadium.

[ Voor 3% gewijzigd door Vinobe op 30-09-2020 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je een veilige backup wil hebben is RAID helaas niet de manier. Met ransomware kan je alles kwijt raken of bijvoorbeeld als je voeding kapot gaat en de HDD's mee neemt. Daarom heeft RAID alleen nut voor als een HDD kapot gaat, verder heb je er weinig aan. Dus als je je data veilig wil hebben is RAID niet de manier.