Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WD HDD geeft I/O fout.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Voor een familielid een nieuwe pc in elkaar gezet etc, maar nu ineens kreeg ze haar D (interne backup) schijf niet geopend.

Ben je net van plan om weer een backup voor haar te maken, laatste backup was 3 maanden geleden... Dit had ik niet verwacht,

Volgende krijgt ze in het display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBykuJozu22URurJcyl6WpAMYX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRIWKbwVCbzrOwrw9RqIdJAR.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens aangegeven om in schrijfbeheer te kijken, vervolgens ziet ze dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZqKmQjaRJ_MvegzEghGpk_E0Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7S0JGMOFYYpnV6SHUEPY3pxM.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens aangegeven om GPT en OK te klikken, schijf was GPT geconfigureerd van oorsprong ivm UEFI...

Vervolgens krijgt ze dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl4_PxHePvXbazsZdmrvqV1eS9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDrZeYfVPmKKjTTUGAJwcPyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga morgen even langs en het volgende van plan te doen:

1. Schijf te ontkoppelen, en opnieuw opstarten.
2. Computer weer uitzetten.
3. Schijf weer koppelen in een andere SATA poort op mobo. (+ reserve niet gebruikte sata kabel gebruiken.)
4. Weer terug naar schijfbeheer.
5. Stappen zoals GPT en kijken of schijf weer leesbaar is.

Eventueel andere aanpak of...?

Hoe kan ik de bestanden eraf halen zonder de bestanden te beschadigen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Alle reacties

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
Het initialiseren van naar GPT of iets anders zorgt er voor dat je alle data kwijt raakt. (basicly).

Eerste stap die je moet doen is kijken wat de smart data zegt, en of je deze uberhaupt kan uitlezen.
Check je SMART

Mocht dat niet lukken kan je een andere sata poort proberen en opnieuw smart data proberen uit te lezen.

Als dat niet lukt is de schijf afgeschreven en klaar voor de prullenbak.
(tenzij de data die er op staat onmisbaar was, dan zou je hem nog naar een data recovery bedrijf kunnen sturen.)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
demonic schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:47:
Het initialiseren van naar GPT of iets anders zorgt er voor dat je alle data kwijt raakt. (basicly).

Eerste stap die je moet doen is kijken wat de smart data zegt, en of je deze uberhaupt kan uitlezen.
Check je SMART

Mocht dat niet lukken kan je een andere sata poort proberen en opnieuw smart data proberen uit te lezen.

Als dat niet lukt is de schijf afgeschreven en klaar voor de prullenbak.
(tenzij de data die er op staat onmisbaar was, dan zou je hem nog naar een data recovery bedrijf kunnen sturen.)
Lekker dan, nieuwe HDD nog geen 4-6 maanden oud en al defect... 7(8)7

Ga na werk eens kijken, hopelijk is alle data nog intact |:(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik zou voorlopig overal vanaf blijven!
Data in veiligheid brengen doe je namelijk bepaald NIET door de betreffende harddisk te formatteren en ik hoop van harte voor jou dat deze actie niet is gelukt!

Tegelijkertijd kunnen we uit de foutmelding achterhalen dat de harddisk vanaf het moederbord niet via SATA toegankelijk is, wat in dit geval mogelijk je (data-)redding is.

Mijn voorstel is:
1. kijk op je moederbord op welke SATA-poort deze harddisk is aangesloten en controleer beide SATA-kabels.
2. kijk in je moederbord-manual of je geen randapparatuur hebt aangesloten (bv. videokaart) die een bepaalde lane gebruikt die aan deze SATA-poort is toegewezen. Daarvoor staat in je manual een mooi tabelletje waarin je het betreffende SATA-poort nummer kunt opzoeken.
3. prik (met Power off) de harddisk eens in een andere SATA-poort en kijk of de harddisk ineens tot leven komt.
4. als dit allemaal niet helpt bouw je de harddisk uit en die test je uit in een andere PC: grote kans dat hij het daarin wel gewoon doet (onder voorwaarde dat jouw format is mislukt).

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Renault schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:00:
Ik zou voorlopig overal vanaf blijven!
Data in veiligheid brengen doe je namelijk bepaald NIET door de betreffende harddisk te formatteren en ik hoop van harte voor jou dat deze actie niet is gelukt!

Tegelijkertijd kunnen we uit de foutmelding achterhalen dat de harddisk vanaf het moederbord niet via SATA toegankelijk is, wat in dit geval mogelijk je (data-)redding is.

Mijn voorstel is:
1. kijk op je moederbord op welke SATA-poort deze harddisk is aangesloten en controleer beide SATA-kabels.
2. kijk in je moederbord-manual of je geen randapparatuur hebt aangesloten (bv. videokaart) die een bepaalde lane gebruikt die aan deze SATA-poort is toegewezen. Daarvoor staat in je manual een mooi tabelletje waarin je het betreffende SATA-poort nummer kunt opzoeken.
3. prik (met Power off) de harddisk eens in een andere SATA-poort en kijk of de harddisk ineens tot leven komt.
4. als dit allemaal niet helpt bouw je de harddisk uit en die test je uit in een andere PC: grote kans dat hij het daarin wel gewoon doet (onder voorwaarde dat jouw format is mislukt).
Ik weet verder wel wat ik doe, alleen had even vergissing gemaakt met initialiseren, normaal via diskpart moet je altijd eerst clean en dan gpt... Had het moeten weten 8)7

Dingen uitsluiten en hoe testen weet ik wel, alleen ik weet niet hoe ik met software eventueel de schijf kan uitlezen en kan herstellen. (Nooit meegemaakt...)

Betreft verdere dingen uitsluiten was ik je al in voor :P

Conclussie: (op jou voorstel)
1. Beide kabels getest, kabel vanuit PSU op een andere gedaan. (Hoorde de schijf namelijk niet)
2. Daarin is niks gewijzigd, + er zit geen GPU aangesloten, betreft een AMD 3400G.
3. Ook gedaan maar had geen resultaat.
4. Andere pc nog niet geprobeerd. hardeschijf kan zelfs met smart data tool niet worden benaderd.

Ik heb een oude harde schijf erin gedaan, deze word gelijk herkend en smart data kan worden uitgelezen.
Ik hoor toevallig ineens de betreffende harde schijf wel draaien maar dit levert niet het gewenste resultaat...

Verdere vragen die ik heb zijn:
Kan eventueel de laserkop of hoe je het noemt vastzitten?
Heeft het proberen in een andere computer nu nog meerwaarde, heb de schijf meegenomen...
Kan ik eventueel dezelfde schijf kopen en het schijfje overzetten?
Gezien garantie kan ik dit bij de verkopende partij claimen en kunnen hun helpen dit te fixen? (Schijf is precies 6 maanden oud 8)7 )

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De leeskop kan vastzitten. Ook zou je een klikkend geluid kunnen horen van een leeskop die steeds probeert de schijf te lezen maar wat niet lukt. WD staat daar wel bekend om.
Het proberen in een andere computer heeft niet heel veel zin. De schijf is defect, een andere computer lost dat niet ineens op. Soms kun je mazzel hebben omdat de voeding van de eerste computer niet lekker is, wat je al hebt uitgesloten.
Data overzetten van deze schijf gaat je niet lukken, de schijf is niet te benaderen. En áls de schijf te benaderen is en data is corrupt dan ga je corrupte data overzetten waarvan de waarde ook exact niks is.
En ja, garantie moet je claimen bij de verkopende partij, daar heb je zaken mee gedaan en niet met een fabrikant. De verkoper kan dit niet voor je helpen te fixen. Het enige wat ze kunnen doen is je schijf naar WD terug sturen zodat die kan controleren of de garantieclaim terecht is. Dat betekent niet dat WD netjes jouw schijf gaat recoveren.

Ow, en over die backup: gebruik alsjeblieft een programma wat automatisch incrementele backups weg kan schrijven. Zo hoef je niet 1 keer in de paar maanden dat handmatig te doen. In die paar maanden zijn er uiteraard al weer hele levenswerken op die computer gezet die absoluut niet weg mogen raken...

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 06:55:
De leeskop kan vastzitten. Ook zou je een klikkend geluid kunnen horen van een leeskop die steeds probeert de schijf te lezen maar wat niet lukt. WD staat daar wel bekend om.
Het proberen in een andere computer heeft niet heel veel zin. De schijf is defect, een andere computer lost dat niet ineens op. Soms kun je mazzel hebben omdat de voeding van de eerste computer niet lekker is, wat je al hebt uitgesloten.
Data overzetten van deze schijf gaat je niet lukken, de schijf is niet te benaderen. En áls de schijf te benaderen is en data is corrupt dan ga je corrupte data overzetten waarvan de waarde ook exact niks is.
En ja, garantie moet je claimen bij de verkopende partij, daar heb je zaken mee gedaan en niet met een fabrikant. De verkoper kan dit niet voor je helpen te fixen. Het enige wat ze kunnen doen is je schijf naar WD terug sturen zodat die kan controleren of de garantieclaim terecht is. Dat betekent niet dat WD netjes jouw schijf gaat recoveren.

Ow, en over die backup: gebruik alsjeblieft een programma wat automatisch incrementele backups weg kan schrijven. Zo hoef je niet 1 keer in de paar maanden dat handmatig te doen. In die paar maanden zijn er uiteraard al weer hele levenswerken op die computer gezet die absoluut niet weg mogen raken...
Ik had het over WD, maar bedoelde Seagate, foutje van mij... (Niet dat het verder uitmaakt.)

Ik hoopte dat ondanks de data verloren was, dat eventueel de wat recentere bestanden bespaard zijn gebleven.

Garantie claimen, bedoelde ook de verkopende partij, maar indirect via hun claim je alsnog je garantie bij de fabrikant vandaar dat ik altijd fabrikant zeg... Ga misschien vragen of het mogelijk is om gewoon de schijf onder garantie in te leveren en in plaats van een zelfde schijf, dat ik geld bijleg voor een ssd. Dan ben ik gelijk ervan af, laatste keer dat ik nog een hdd neem ;w

Het betreft een externe backup schijf, welke los van de computer staat. Dit ivm eventuele ransomeware etc. Of is dit na jullie inzien met een interne backup schijf net zo goed te beveiligen?

Ze vroegen nog of er speciale recovery bedrijven bestaan, ik zeg als je geld teveel hebt wel ja... Die lui verdienen aan de ellende van een ander, alleen vaak hebben ze wel een policy van “no-cure-no-pay” dus hoge tarieven zijn ook om de onkosten eruit te halen.

• Renault
Als het een externe backup-schijf is ben je geen data kwijt, want als het goed is heb je elders alle originelen en op de backupschijf slechts een backup daarvan. Mocht dat niet zo zijn, dan doe je principieel iets fout.

Als je gaat voor garantie, zal die partij je NOOIT helpen met recovery van de data, daar zijn ze niet voor verantwoordelijk, noch hebben ze die expertise. Ze beperken zich tot een format-poging en dan houdt het op.
Als je gaat voor garantie, ben je de schijf met de data erop kwijt.

Als je er geen geld voor over hebt om nog iets van de schijf af te halen is het einde verhaal voor de data en voor deze schijf.
Waarom?
- als er iets mechanisch mis zou zijn met de schijf zou je nog alle SMART-data uit kunnen lezen
- het feit dat dat niet kan, zou er op kunnen duiden dat de schijf mechanisch in orde is, maar dat de printplaat defect is. Voor datarecovery doeleinden kan je wellicht aan zo'n printplaat komen, maar dan nog moeten onderdelen worden overgesoldeerd om bij je data te kunnen komen. Dat kan je dus zelf vergeten.
- daarom raadde ik ook aan om goed te kijken of je mankementen aan de printplaat ziet, want als dat zo is, is dat met kennis van zaken en ervaring meestal wel te verhelpen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:17:
Als het een externe backup-schijf is ben je geen data kwijt, want als het goed is heb je elders alle originelen en op de backupschijf slechts een backup daarvan. Mocht dat niet zo zijn, dan doe je principieel iets fout.

Als je gaat voor garantie, zal die partij je NOOIT helpen met recovery van de data, daar zijn ze niet voor verantwoordelijk, noch hebben ze die expertise. Ze beperken zich tot een format-poging en dan houdt het op.
Als je gaat voor garantie, ben je de schijf met de data erop kwijt.

Als je er geen geld voor over hebt om nog iets van de schijf af te halen is het einde verhaal voor de data en voor deze schijf.
Waarom?
- als er iets mechanisch mis zou zijn met de schijf zou je nog alle SMART-data uit kunnen lezen
- het feit dat dat niet kan, zou er op kunnen duiden dat de schijf mechanisch in orde is, maar dat de printplaat defect is. Voor datarecovery doeleinden kan je wellicht aan zo'n printplaat komen, maar dan nog moeten onderdelen worden overgesoldeerd om bij je data te kunnen komen. Dat kan je dus zelf vergeten.
- daarom raadde ik ook aan om goed te kijken of je mankementen aan de printplaat ziet, want als dat zo is, is dat met kennis van zaken en ervaring meestal wel te verhelpen.
Is dit eventueel zelf te doen door dezelfde hdd te kopen en daarvan de printplaat af te halen? Voor het afhalen eventueel wel initialiseren naar GPT? En dan printplaat overzetten, heb een temperatuur geregelde soldeerset tot mijn beschikking.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Het is gelukt, mijn schoonvader had nog een behuizing om van een interne HDD een externe HDD te maken. Tevens heb ik de printplaat even los gehaald en goed beoordeeld, met speciale busje lucht voor computers schoon geblazen en contacten schoon gemaakt van de connectoren.

Alles eraf gehaald, van de week even kijken of de harde schijf in de computer van familielid nu ook werkt... Als hij dan nog niet werkt via sata, even uitzoeken wat de reden hiervoor is...

Ik gooi de schijf wel gewoon weg, voor 40-50 euro ga ik niet tobben betreft garantie omdat hij namelijk nu wel werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 01-10-2020 20:30 ]

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
DutchWing schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:29:
Ik gooi de schijf wel gewoon weg, voor 40-50 euro ga ik niet tobben betreft garantie omdat hij namelijk nu wel werkt.
wat zegt de SMART data?
wat als daar iets fout in staat, kan je die zonder problemen omwisselen in garantie.

• Renault
Wat fijn dat het is gelukt! ;)

En nu goed (actuele) backups gaan maken zodat je dit niet nogmaals overkomt, want zoals ik het hierboven lees heb je niet gebackupte originelen op je "backup-schijf" staan en dat is niet zoals het hoort.

En post de SMART tabel nu eens (die kan je nu wel uitlezen), wellicht is de schijf gewoon bruikbaar.
En ik verdenk de SATA-kabels in jouw PC, met name de SATA-Power kabel: als de oude harddisk een iets dikkere printplaat heeft dan deze harddisk, kunnen de contacten zijn uitgebogen waardoor de contactdruk weg is en je dit soort verschijnselen krijgt. Ik zou sowieso kabels vervangen totdat deze harddisk het in jouw eigen PC weer gewoon doet!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
demonic schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

wat zegt de SMART data?
wat als daar iets fout in staat, kan je die zonder problemen omwisselen in garantie.
Ik zal morgen even de smart data proberen uit te lezen en hier posten!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:47:
Wat fijn dat het is gelukt! ;)

En nu goed (actuele) backups gaan maken zodat je dit niet nogmaals overkomt, want zoals ik het hierboven lees heb je niet gebackupte originelen op je "backup-schijf" staan en dat is niet zoals het hoort.

En post de SMART tabel nu eens (die kan je nu wel uitlezen), wellicht is de schijf gewoon bruikbaar.
En ik verdenk de SATA-kabels in jouw PC, met name de SATA-Power kabel: als de oude harddisk een iets dikkere printplaat heeft dan deze harddisk, kunnen de contacten zijn uitgebogen waardoor de contactdruk weg is en je dit soort verschijnselen krijgt. Ik zou sowieso kabels vervangen totdat deze harddisk het in jouw eigen PC weer gewoon doet!
Ik ben inderdaad harstikke blij, ik dacht zal nog proberen in een andere pc maar zag het glas al half leeg, blijkt achteraf dat het glas toch half vol was :D

Het betreft een compleet nieuwe pc welke ik voor een familielid in elkaar heb gezet. (6 maanden geleden)
De originelen backup heb ik toen vervolgens gekopierd op de D schijf, vanaf dat punt heeft ze vrij weinig op haar computer gedaan. De bedoeling was nog dat er een nieuwe externe backup schijf kwam welke de huidige externe backup schijf vervangt, echter familielid heeft veel keuzestress met wat ze wilt en ik gaf aan dat komt nog wel, alles is toch nieuw verwacht niet dat het binnen 1 jaar kapot gaat :X

Daarna ben ik het vergeten en zelf kwam ze er pas afgelopen 2 weken ineens weer mee, waarna ik de externe hdd schijf heb besteld en gezegd hebt zal aankomend weekend wel even alles weer backuppen, laat nu net voor dit weekend ineens problemen ontstaan... 8)7

Ik zal de externe behuizing even gebruiken voor smart data, het rare is dat de kabels nieuw zijn...
1 kabel was in gebruik, de andere zat nog nieuw in de doos. (Omgewisseld maakte geen verschil.)
Andere Sata poort gebruikt gaf hetzelfde ongewenste resultaat, kunnen instellingen in het bios spontaan problemen geven of is misschien de mobo de oorzaak?

Ik hoorde de schijf wel 1 keer een raar geluid maken, maakt het nog uit hoe een hdd erin zit? verticaal of horizontaal was na mijn weten nooit een probleem. NAS systemen hebben volgensmij allemaal verticaal?
(Geluid klonk alsof de lees/schrijf-kop over de schijf schuurde... Kan het niet helemaal plaatsen.

• Renault
Mwah, klinkt toch naar een onbetrouwbare disk.

Geen garantie meer (winkel, harddisk-fabrikant)?
Voor die laatste moet je het serienummer op hun website invullen en hun tool draaien (die by the way alle data op de disk vernietigd) om een RMA-code te verkrijgen: zonder RMA-code geen RMA ...

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Renault schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:12:
Mwah, klinkt toch naar een onbetrouwbare disk.

Geen garantie meer (winkel, harddisk-fabrikant)?
Voor die laatste moet je het serienummer op hun website invullen en hun tool draaien (die by the way alle data op de disk vernietigd) om een RMA-code te verkrijgen: zonder RMA-code geen RMA ...
Hier nog de smart data
Twijfel of de smartdata nog helemaal intact is, jullie kunnen dit beter beoordelen.

Ik denk inderdaad dat de disk niet helemaal lekker draait, tot nu toe niet meer gehoord.
Misschien toch beetje gevoelig om verticaal de monteren i.p.v. horizontaal.
Denk dat ik gewoon een SSD koop, ben je gelijk van dat gezeur met bewegende onderdelen af.

Of kan je gemakkelijk alles vanaf de C: schijf overzetten op een grotere C: schijf? (Zonder herinstalleren?)
Ze heeft nu een A2000 - 250GB C: schijf, deze kan ik eventueel omwisselen met een A2000 - 1TB schijf gezien de prijzen weer stabiel zijn geworden... 6 maanden geleden was de A2000 ineens absurd in prijs gestegen :| vandaar voor een C: met D: schijf opstelling gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaeleUBiY8BFzPyUzUAQfxQfMSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5k9ZtxZisUvNOy2qidwqDFrP.jpg?f=user_large

Bij een andere schijf van mijzelf geeft hij 99% aan, vanaf welke % moet je dit zorgwekkend achten?
Neem aan net zoals met een accu gaat de betrouwbaarheid naarmate de leeftijd achteruit, % geeft alleen een indicatie aan de hand van de fouten en gegeven neem ik aan?

[ Voor 27% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2020 12:09 ]

• Renault
De SMART-cijfers geven aan dat er helemaal niets mis is met je harddisk.

En over die 99%: dat is een waarde die wel kan worden bepaald bij een SSD, maar niet bij een harddisk.
Bij een SSD geeft dat aan hoeveel bytes written je al hebt verbruikt ten opzichte van het maximum wat de fabrikant voor dat type SSD afgeeft. Bij een getal van 99% is dus 1% van de cellen op de SSD vervangen door een nieuwe cel (die zijn standaard aanwezig als reservecapaciteit), op basis van aantal keren gebruik van die cel.
Een harddisk verslijt zijn cellen niet, dus die geeft geen percentage af.

En een SSD is in principe (dus vanuit de opbouw ervan) minder geschikt om data langdurig op te bewaren als een harddisk. Let daar dus mee op!

Actuele en complete backups zijn altijd handig als het misgaat ...

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 22:01
695uren gedraaid das wel weinig, ongeveer 30 dagen a 24uur per dag. Is dat een nieuwe schijf? kan dit wel kloppen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Renault
Als GParted langer dan pakweg 1 minuut (max) moet zoeken naar de partities, is GParted onbruikbaar voor deze disk (ivm softwareraid of zo bv.).

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Mel33 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:55:
695uren gedraaid das wel weinig, ongeveer 30 dagen a 24uur per dag. Is dat een nieuwe schijf? kan dit wel kloppen?
Klopt schijf is maar 6 maanden oud.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Renault schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:07:
De SMART-cijfers geven aan dat er helemaal niets mis is met je harddisk.

En over die 99%: dat is een waarde die wel kan worden bepaald bij een SSD, maar niet bij een harddisk.
Bij een SSD geeft dat aan hoeveel bytes written je al hebt verbruikt ten opzichte van het maximum wat de fabrikant voor dat type SSD afgeeft. Bij een getal van 99% is dus 1% van de cellen op de SSD vervangen door een nieuwe cel (die zijn standaard aanwezig als reservecapaciteit), op basis van aantal keren gebruik van die cel.
Een harddisk verslijt zijn cellen niet, dus die geeft geen percentage af.

En een SSD is in principe (dus vanuit de opbouw ervan) minder geschikt om data langdurig op te bewaren als een harddisk. Let daar dus mee op!

Actuele en complete backups zijn altijd handig als het misgaat ...
Familielid is helemaal genezen van een HDD’s dus word toch een SSD.

Ik weet dat een SSD’s data minder lang mee gaat, alleen zover ik weet zul je in de praktijk dit niet zo snel meemaken...

Nu weet ik tenminste waar die 99% vandaan komt.

Ik denk dat ik gewoon een cruciaal MX500 of een Samsung EVO besteld voor diegene.
Heeft indexeren uitzetten nu wel of geen voordeel? Hoor veel tegenstrijdige antwoorden...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Er is niets mis met HDDs maar backups maken is wel handig. Alles kan stuk. Een SSD net zo goed (misschien wat minder snel). De vraag is of het familie-lid goede backups maakt.
Pagina: 1