Hoeveel moet ik vragen voor een fotobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telltheart
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Goedeavond,
Ik ben zinds ongeveer een halve maand geleden begonnen met photoshop digital foto bewerking en het bevalt super goed. Ik heb zind vorrige week een facebook pagina aangemaakt en heb nu al 113 volgers als het al niet meer is en heb al een paar klanten gehad die een bewerking wouden. Die waren erg tevreden en zeiden dat ik mijn werk ervan moet maken. Ik ben er over na beginnen te denken en ben tot de beslissing gekomen dat ik dat moet gaan doen. Nu weet ik best veel van het edit werk af, maar nu is mijn vraag hoeveel ik voor een bewerking zal moeten vragen? Ik weet dat er verschill zit natuurlijk in hoe lang ik er mee bezig ben en wat voor een edit is, maar ik heb zelf geen idee wat ik er voor zal moeten vragen. Nu heb ik gezien op een paar sites dat ze een start tarief hebben en dan per minuut bijvoorbeeld 17 cent vragen, maar is dat een goed bedrag of moet ik daar wat anders mee gaan doen? Alstublieft help mij ermee. Want heb hier totaal geen ervaring mee.

Alvast bedank en met vriendelijke groet,
Anthony van Ewijk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je je er je werk van wil maken en je wil er een volledig mooie boterham mee verdienen; loop eens binnen bij de KvK.

Algemene richtlijn: aangezien je als ZZP'er best veel "zelf" moet betalen / regelen, zou ik je huidige inkomen (netto) gewoon verdubbelen (netto) en dan kom je vrij rap in het hoogste belastingtarief en kan je zelf terugrekenen wat dat bruto is en "dus" delen door het aantal uur wat je per maand wil werken? Of als je zeker weet dat je in 1 maand 20 opdrachten hebt en elke opdracht kost je maar 1 uur werk en je rekent (bijvoorbeeld) strak 250 Euro per opdracht, ben je 5000 Euro verder voor 20 uur werk; ook tof.

Gezien je vraagstelling ben ik echter wel ietwat terughoudend om in te schatten wat je exact voor "edit" doet en welke tijd daarvoor nodig is en (zie eerste regel) aan welke zaken je moet voldoen om er je (primaire) werk van te maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• telltheart
@MAX3400

Het gaat om et bewerken van foto's in wat hun willen. Dus dat kan zijn een ander achtergrond, ander kleur, een object erbij of juist weg, achtergrond vervagen, contrast wijzigen, lichter of donkerder maken en ga zo maar door.

Dank u wel voor uw antwoord.

Groet,
Anthony v. Ewijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

Rannasha

Does not compute.

Zijn je bewerkingen "productie-werk"? Dat wil zeggen: Een redelijk vaste workflow, waarbij je redelijk goed weet hoeveel bewerkingen je per uur produceert. In dat geval kun je een uurloon rekenen.

Is het echter vooral een artistiek / creatief proces, dan zijn maatwerk prijzen meer geschikt.

Ben je van plan het werk te doen als iets voor erbij en niet als primaire inkomstenbron, dan kun je in principe vragen wat je wil. Het is tenslotte een extraatje. Je kunt je prijs dan aanpassen aan hoe druk je het hebt.

Maar als je met dit werk je boterham wil verdienen, dan moet je eerst eens goed inschatten hoeveel vraag er is voor jouw diensten. Met een paar mensen die af en toe eens een bewerkingsopdracht geven verdien je niet voldoende om rond te komen. Daarnaast moet je je afvragen hoeveel tijd je bezig kunt zijn met je core business ten opzichte van andere zaken, zoals klantwerving, administratie, enz... Dit moet je verwerken in wat je uiteindelijke uurtarief zal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rannasha op 29-09-2020 23:26 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt een halve maand ervaring en wilt er nu al je werk van maken? Dat lijkt me verre van realistisch. Heb je dan wel klanten gehad die daadwerkelijk professionele verwachtingen hebben of enkel de sigarenboer op de hoek die met alles wel tevreden is?

Als je 17 cent per minuut vraagt is dat iets meer dan 10 euro per uur. En dan hebben we het over een bruto bedrag, daar moet je dus gewoon belasting over afdragen. Dan zit je niet heel ver boven minimum loon te werken.

Aan de andere kant, enkel wat contrast aanpassen of de foto lichter maken is iets waar in principe de regel "wat de gek er voor geeft" geld aangezien geen enkele professional met dat simpele werk bezig gaat en eigenlijk iedereen dat tegenwoordig zelf wel kan door een programma te downloaden en met wat sliders te spelen.

Edit: Even naar je Instagram gekeken, dat is een niveau waar ik zelf niet voor zou betalen. Aan die foto's te zien lijkt je verre van een professional. Pas dan heel goed op met hoe je jezelf adverteert aangezien je echt wilt voorkomen dat je verwachtingen creëert die je niet waar kan maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 29-09-2020 23:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telltheart
@Rannasha

Ik heb nog niet veel klanten gehad inderdaad, maar zal er wel echt mijn vaste inkomen van willen maken. Ik weet dat ik het kan. Ik ben nu ook goed aan het promoten, zodat ik meer bereik krijg. Binnen een paar dagen vanaf mijn vorrige promotie op mijn facebook pagina heb ik al meer dan 6.000 mensen bereikt. Dus dat is al wel fijn.

Groet,
Anthony van Ewijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telltheart
@Tsurany

Ik zal een voorbeeld geven wat mijn laatste klant vroeg aan mij. Daar heb ik 5 euro voor gevraagt, maar hij zelf zei al dat het eigenlijk weinig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is dit jouw facebookpagina?

Mijn eerlijke advies is: hou het lekker als hobby, dan hou je er ook plezier in. :) Nog een paar jaartjes oefenen en dan zou je misschien kunnen overwegen het als werk te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telltheart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZFtPzIfA2ez5LH4hf8l-k1Ylak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCibm32zCld105EclVRqaXUd.png?f=fotoalbum_large

Hier heb ik de achtergrond flink veranderd, de characters die hij vroeg er in geplaatst met enkele details zoals zijn psn naam etc.

[ Voor 16% gewijzigd door telltheart op 29-09-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telltheart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-nClvOfBeqnOv2gx1A9FHf-fhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Asn9BX6aHz4w1zlDLsEiVmbf.png?f=fotoalbum_large

Dit is een andere edit die ik gemaakt heb. Volledig in gta style en kreeg door deze edit best veel bereik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja, dat is echt een kwestie van "wat de gek er voor geeft". Je moet het dan vooral hebben van mensen die niet bekend zijn met websites als Fiverr of echte digital artists kennen. Zeker gezien het geen originele content is maar knip en plak werk uit verschillende afbeeldingen met wat filters. Kijk bijvoorbeeld naar die tweede afbeelding, dat lijkt toch in de verste verte niet op de GTA stijl?

En kijk ik dan op Fiverr:
https://www.fiverr.com/share/Wb3keL
https://www.fiverr.com/share/710Gj1
https://www.fiverr.com/share/ZzWLoY
https://www.fiverr.com/share/je2dyL
Vier artiesten die voor minder dan een tientje veel hogere kwaliteit leveren. Dat zijn mensen waar jij op kwaliteit mee moet concurreren want op prijs kan je het niet winnen van iemand die vijf euro vraagt. Vergeet niet dat ontzettend veel artiesten in lage lonen landen zitten waardoor ze een veel lagere prijs kunnen vragen per uur. Daarnaast hebben ze veel ervaring en zijn het vaak professionele artiesten, die zijn er ook veel minder lang mee bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FajJjYejf7gDYLP3_rz1QX8TBVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NYrD4Q58msJNeLj16dQLFcW8.jpg?f=user_large
Dit is dus vijf euro op Fiverr bij imyllustration.

Ik wil niet te negatief zijn maar met een maandje ervaring denken dat je hier (flink) geld mee gaat verdienen is toch echt redelijk naïef te noemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 29-09-2020 23:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Altijd leuk als mensen je inzet en/of talent waarderen en je daar iets mee kunt. Ik snap dat je daar enthousiast van wordt.
Een keerzijde is wel dat mensen met: "Je zou er je werk van moeten maken.", meerdere dingen kunnen bedoelen. Van: "Dat doe je best leuk, met flink wat doorontwikkeling of eventueel zelfs een studie/cursus zou je er misschien je werk van kunnen maken.", tot: "Dit is echt fantastisch, ik zou je direct inhuren, waarom vraag je geen geld.". Kan dus variëren van een beleefd compliment tot daadwerkelijk denken dat je er je brood mee kan verdienen.

Daarom zou ik in eerste instantie gewoon eens aan die mensen vragen of zij dan ook geld zouden willen hebben betaald voor de klus die je al gedaan hebt, en hoeveel zij er dan voor over zouden hebben. Het is namelijk nogal makkelijk roepen dat je er geld mee kunt verdienen als je het zelf al gratis gekregen hebt. ;)

Daarnaast zou ik gewoon klein beginnen. Heb je daadwerkelijk het gevoel dat men er geld voor over heeft begin dan gewoon als bijverdienste. Bij sturen qua vraagprijs kan makkelijk en je brood hangt er niet van af. Uitrekenen wat je zou moeten verdienen per maand om te kunnen eten, te kunnen verzekeren en een pensioen te hebben is een veel later stadium. Goed advies, maar in mijn ogen nog te vroeg. :)

Oh, en: Foto & Video Media -> Foto & Video Workflow.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-08 07:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je je marketing goed op orde hebt en een connectie hebt met een bepaalde doelgroep kun je misschien wat opbouwen. Denk dan aan vrij simpele foto manipulaties.

Voor geavanceerder werk mag je echt nog wel even wat jaar aan de bak. Houdt er ook rekening mee dat zoals @Tsurany al zei je flinke concurrentie hebt uit lage lonen landen die overigens prima werk leveren. Ik wordt doodgegooid met aanbiedingen van mensen die en masse foto's voor me willen bewerken voor een honger loontje.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er is zeker wel een inkomen mee te verdienen, maar rijk zal je er niet van worden.

Je moet het denk ik ook in een andere hoek zoeken. Veel trouwfotografen vinden het wel leuk om foto's te maken, maar de nabewerking vinden ze vaak niet leuk om te doen. Als je een paar van die mensen in je kring krijgt waar je werk voor kan doen heb je alvast een basisinkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ernemmer schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:36:
Er is zeker wel een inkomen mee te verdienen, maar rijk zal je er niet van worden.

Je moet het denk ik ook in een andere hoek zoeken. Veel trouwfotografen vinden het wel leuk om foto's te maken, maar de nabewerking vinden ze vaak niet leuk om te doen. Als je een paar van die mensen in je kring krijgt waar je werk voor kan doen heb je alvast een basisinkomen.
Lijkt mij een hele goede tip. Ipv 100 klanten per week zoeken die simpele aanpassingen willen voor eurootjes werk, kan je veel beter duurzame relaties opbouwen met fotografen en marketing bureaus.

Ikzelf heb wel eens uitbesteed om werk na te bewerken, maar dat was juist high end huid retouch waar ikzelf niet zo goed in ben.

Vroeger deed ik veel bruiloften, soms wel 2 of 3 per week...dan was een solide partner die voor mij wil uitzoeken en (basis)bewerking had willen doen fijn geweest....tegelijk.....nagenoeg elke fotograaf die ik ken is ook wel control-freak en fotografie/bewerken is best wel persoonlijke smaak toevoegen....dus het moet als team ook maar net klikken. Maar dat is uit proberen samen en communiceren :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ernemmer schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:36:

Maar dan moet je wel kwaliteit afleveren en dit consistent kunnen doen. Dan ga je er niet komen met een maandje photoshop ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-08 07:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het lijkt mij dat bruiloften sowieso wel redelijk high-end zijn omdat er vaak toch veel geld in om gaat. Wat je aflevert is toch ook wel je visitekaartje als fotograaf en dan wil je dat dit ook wel goed gebeurt. Dat betekend zelf doen of iemand zoeken met veel ervaring.

@Tsurany was mij voor ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• telltheart
@Tsurany

Dank u wel voor uw eerlijkheid en natuurlijk komt dat niet negatief over, maar juist als een verbeterpunt voor mij en voor diegene waar ik het voor gemaakt had vond het wel super goed gedaan. Zij wou namelijk zelf een donkere edit en ja toen kwam het daar op uit. Ik heb ook een lichte versie en dat is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DqQJqgiZfInFL7rwwBFNMcry2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QW8ZO0y1UZliWvrf36ywDSjM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben 10 jaar bruiloftsfotograaf geweest en nu 12+ jaar fulltime fotograaf. Als ik heel eerlijk ben, ben je echt nog lang niet op het niveau dat ik je zou inhuren voor bewerking van foto's. Ik heb alleen op je facebook pagina (die hierboven ergens gelinkt werd) gekeken en ik zie nu niet in hoe je daar geld mee gaat verdienen.

Als je hier je werk echt van wilt maken zou ik op de volgende manier in gaan:
- 1: Welke markt wil ik bedienen en wie zijn dan mijn klanten
- 2: Is dit een markt waar genoeg geld in om gaat om voor mij om tussen te komen en mijn eigen stukje van de pizza af te snijden van deze markt.
- 2: Wie zit in deze markt en kan er zo te zien van rondkomen....wat is zijn niveau en zijn netwerk
- 3: Hoe kom ik daar en welke trainingen/cursussen heb ik daarvoor nodig.
-4: Alle eigen ondernemingen hebben naast kunde (je vakgebied) ook een behoorlijke dosis ondernemerschap nodig..hoe ga ik marketen, hoe bereik ik mijn klanten, hoe verkoop ik mijzelf...hoe troef ik mijn concurrentie af, hoe blijf ik relevant voor die klant om duurzaam samen/voor ze te werken.

Al bovenstaande zie ik vooralsnog niet gebeuren. Je hebt vooralsnog wat filters in photoshop ontdekt en wat lopen knippen/plakken....tenminste dat zie ik nu van je als potentiele opdrachtgever van je.
Begin dus om werk te creëren als vrij werk, waar je doelgroep zich door aangesproken voelt en wat zij ook willen kopen...dan vul je een behoefte en heb je meerwaarde.
Vooralsnog

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• telltheart
@Nomad

Dank u wel voor uw antwoord. Ja ik ben inderdaad nog geen super proffesional. Zo zie ik mij zeker ook nog niet, Ik hoef er ook niet gelijk mijn brood mee te verdienen. Dat is inderdaad nog ver weg en dat weet ik zelf ook, maar is inderdaad zelf voor dat ik niet wil dat ik teveel vraag ervoor. Vandaar mijn vraag in eerste instantie.

Ik heb inderderdaad wat filters ondekt en het is inderdaad ook wel wat knip/plak/gum/verbeter werk.
Ik heb ook nog maar een paar klanten gehad. Dus nog niet echt veel na vraag. Mijn andere foto's zijn voornamelijk testen voor wat ik kan met een bestaande foto met contrast/verlivhting/objecten etc.

Dank u wel voor uw informatie.

Vriendelijke groet, Anthony v. Ewijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Stel je bent 16, dan snap ik het enthousiasme, maar dan zou ik nu eerst kiezen voor een vervolgstudie met enige baangarantie en dit als hobby er bij doen. Als je gaandeweg merkt dat dit serieuzere vormen begint aan te nemen, kun je je er altijd nog volledig op gaan storten. Als blijkt dat het toch niet gaat zoals gehoopt, heb je iig een diploma waar je op terug kunt vallen.

Ik denk namelijk ook aan de toekomst en ik weet niet hoe bijvoorbeeld een bank aankijkt tegen deze vorm van inkomsten als je aan komt kloppen voor een hypotheek.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 01-10-2020 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:57
LA-384 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 05:51:
Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Stel je bent 16, dan snap ik het enthousiasme, maar dan zou ik nu eerst kiezen voor een vervolgstudie met enige baangarantie en dit als hobby er bij doen. Als je gaandeweg merkt dat dit serieuzere vormen begint aan te nemen, kun je je er altijd nog volledig op gaan storten. Als blijkt dat het toch niet gaat zoals gehoopt, heb je iig een diploma waar je op terug kunt vallen.

Ik denk namelijk ook aan de toekomst en ik weet niet hoe bijvoorbeeld een bank aankijkt tegen deze vorm van inkomsten als je aan komt kloppen voor een hypotheek.
21 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk ook wil je dit 8 uur per dag doen? Voor de hobby is het leuk maar er is echt niemand die je ervan weerhoudt om het erbij te doen. Schrijf je in bij de KvK en belasting dienst. Betaal je in ieder geval geen BTW meer op je Adobe abonnement. Probeer op die manier eerst eens je hobby te laten betalen en kijk dan verder. Bedenk het is een niche markt en commercieel zal je minimaal al gauw honderd euro moeten vragen (tijd overleg wijzigen etc) dan zijn er ineens veel minder klanten.
Hier op Tweakers kan je genoeg verhalen lezen van mensen die dachten in de computerhandel een goede boterham te verdienen.
Ik hobby er al een tijdje ook bij, maar ik blijf het voorlopig als hobby zien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 00:51
Helemaal goed en ik zou niet weten waarom niet.

Tips.

1. Als je al een baan hebt of studeert, doe dit er dan eerst bij in je vrije tijd. Zeg niet alles op omdat je 2 klanten hebt gehad en ga dan zitten wachten. Zeg andere dingen op als dit zó veel tijd kost en geld oplevert dat het je werk is. Dus: Maak het niet je werk, maar geef het de ruimte om je werk te worden.

2. Neem jezelf serieus. Ik zeg niets over de kwaliteit van je edits omdat ik ze niet kan beoordelen. Maar als jij een behoorlijk serieuze prijs vraagt neem ik jou onbewust een stuk serieuzer dan iemand die aarzelend €10 per uur vraagt.
Reken een professioneel uurtarief en mensen nemen je vanzelf serieus. Als je een vakkenvuller-salaris rekent wordt je niet voor vol aangezien.
Ik denk dat €50 per uur niet gek is. Je kunt een paar standaard-tarieven hanteren zoals: Wijzigen achtergrond met 1x feedback (dat de klant dus 1x mag reageren, en wat je dan levert is het eindproduct): €20. (als jij er 15-20 minuten mee bezig bent).

Als jij kunt kiezen uit een restaurant waar een gerecht €6 kost, of een waar het €30 kost, waar verwacht je dan kwaliteit?

3. Schrijf ook iets als algemene voorwaarden: Wat mogen mensen met de foto? Alles, of kost commerciëel gebruik extra? Moeten ze jouw naam als editor vermelden? Mag jij alle bewerkte foto's gebruiken als voorbeeld voor je portfolio (tip: Ja).
Pagina: 1