Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08 19:44
Beste mensen van Tweakers,

Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb in mijn systeem 4x de Corsair Vengeance RGB Pro met een geheugensnelheid van 3.000 MHz(32GB). Nu heb ik twee paren waarvan elk bankje 8GB is gekocht. Helaas ging afgelopen week een geheugenbankje dood en heb ik dit setje teruggebracht. Ik heb een nieuw setje teruggekregen waardoor de computer weer functioneert. Alleen als ik de snelheid van het geheugen aanpas naar maar dan 2133MHz wil de computer niet eens posten. Om de computer dan weer werkend te krijgen moet ik de CMOS hard resetten.

Voordat het geheugen doodging kon ik via XMP mijn ram stabiel op 3.000MHz laten draaien. Alles stond toen op auto. Ik heb het gecontroleerd en het geheugen is hetzelfde als wat ik al had.

De pc draait inmiddels z voor meerdere dagen stabiel op 2133MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Welke CPU en moederbord heb je? Kan zijn dat je nieuwe setje simpelweg niet compatibel is hiermee. Ik zou zelf zeggen: terugsturen en ruilen voor iets dat op de support lijst staat van je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Hoi, ik heb het niet goed uitgelegd. Ik heb 1 van de 2 setjes terug gebracht en heb een nieuw setje teruggekregen en deze zijn het zelfde.

Mijn moederbord is: MSI B450 Tomahawk MAX
Mijn CPU: Ryzen 3600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Probeer zoveel mogelijk randzaken uit te sluiten. Dus test eerst enkel het nieuwe setje. Eventueel daarna het setje dat je reeds hebt. Probeer zeker ook beide sets geheugenslots op het moederbord (na elkaar) om zeker te zijn dat deze allemaal nog goed werken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Ik heb beide geheugensetjes los van elkaar geprobeerd (16gb) op 3000MHz en ik Boot zonder problemen naar Windows. Ook heb ik gecontroleerd dat het geheugen echt op 3000MHz draait.

Na deze test heb ik ook alle sloten van het moederbord geprobeerd en ook dit geeft geen probleem.

Edit: Het enige wat tot nu toe niet werkt is alle 4 de geheugenbankjes op 3000MHz te laten draaien. Dat resulteert gelijkt in een negative POST en moet ik de bios hard resetten.
De bios is tevens geupdate naar de meest recente versie.

[ Voor 29% gewijzigd door Yaron-l op 30-09-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Als ik mij goed herinner ondersteund Zen 2 Processors officieel bij 4x single rank geheugen 2933.

Controleer ook of de modules indentiek zijn chips kunnen verschillen ook als zijn het dezelfde modules. Dit kun je ook op de module zien het moeten allemaal dezelfde versie modules zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
beetje extra sap op geheugen en of geheugencontroller geprobeerd?
ryzen specifieke rechter kollom van ryzendramcculator ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yaron-l stel het eens handmatig op 2933

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Ik heb geprobeerd om het geheugen ook maar iets boven de 2133Mhz te krijgen en dat resulteert in een NO POST. Ook zonder xmp POST de pc niet als ik de snelheid aanpas. Tevens heb ik de voltages ook naar 1.37 gezet en ook dan POST de pc niet meer. Alleen bij de standaard settings werkt de computer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:40

talin

ES-MA

Yaron-l schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:28:
Ik heb geprobeerd om het geheugen ook maar iets boven de 2133Mhz te krijgen en dat resulteert in een NO POST. Ook zonder xmp POST de pc niet als ik de snelheid aanpas. Tevens heb ik de voltages ook naar 1.37 gezet en ook dan POST de pc niet meer. Alleen bij de standaard settings werkt de computer stabiel.
dan is de limiet van die set 2133

wat wil je een stabiele pc of is het doel om het geheugen wat dus blijkbaar niet hoger wil dan 2133 hoger dan 2133 te krijgen?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Nou, het limiet van deze set is 3000Mhz en dat krijg ik voor elkaar als ik 16gb gebruik. Tevens heb ik het al voor elkaar gekregen voordat 1 geheugen bankje kapot ging.
Pagina: 1