Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 12:24
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een hoekwoning uit 1954 die ik erg goed wil isoleren. Zo ook het dak.

Het dak is redelijk standaard: houten gordingen ca. 16cm | houten dakbeschot | soort zwart papier ( :/ ?) | pannelatten | dakpannen.

Ik heb aardig wat gelezen en kom tot de conclusie dat PIR/Resol de hoogste isolatiewaarde heeft. PUR wil ik om milieutechnische en gezondsheids redenen niet toepassen.

Zelf ben ik best handig inmiddels, maar de subsidies zijn nu aanzienlijk en ik heb nog genoeg ander werk aan het huis. Ik kan echter geen bedrijf vinden die PIR dakisolatie toepast. Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat PIR isolatie plaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Elke aannemer/timmerman, pir plaats je niet in schuimvorm maar in plaatvorm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:34:
Elke aannemer/ timmerman, pir plaats je niet in schuim vorm maar in plaatvorm
Ja je verwerkt dit vrij eenvoudig - paar basis regels te volgen, goed afdichten en daarna kan het prima afgewerkt worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor de reacties. Ik zou dus een willekeurig bouwbedrijf kunnen zoeken om het uit te voeren.
Iemand nog tips in omgeving Zandvoort/Randstad?

Een subsidie voorwaarden even erbij gezocht en er worden gesteld aan wie het uitvoert anders dan:
U laat alle maatregelen uitvoeren door één of meer deskundige bedrijven met een KVK-inschrijving in de sectie bouwnijverheid (hierna: bouwbedrijf).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-07 19:22

tijmeng

Panasonic 7J

Gezien het dampdicht afdichten wat zeker bij een oud huis onmogelijk is kun je ook denken aan een dampopen isolatie. Nu is je kap ook dampopen. Condensatie en waterophoping treedt niet op. Ga je met pir werken dan moet je ook met folies werken die de damp tegen houden. Dat gaat opzich wel maar bij al je aansluitdetails op oude woondelen zoals je spouw, muren en knieschotten kun je ellende gaan krijgen wat tot rot en vochtproblemen gaat leiden.

Een mooi alternatief zouden dampopen houtvezelplaten van bv gutex kunnen zijn. Die kan je zonder folie verwerken, mocht je toch een folie willen omdat je bv een natte cel daar hebt dan kun je dynamische folies overwegen die een variabele dichtheid hebben welke afhankelijk is van de luchtvochtigheid.

Kijk dus eens naar bv gutex of op websites als groenebouwmaterialen etc.

Succes

• MWDKing
tijmeng schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:56:
Gezien het dampdicht afdichten wat zeker bij een oud huis onmogelijk is kun je ook denken aan een dampopen isolatie. Nu is je kap ook dampopen. Condensatie en waterophoping treedt niet op. Ga je met pir werken dan moet je ook met folies werken die de damp tegen houden. Dat gaat opzich wel maar bij al je aansluitdetails op oude woondelen zoals je spouw, muren en knieschotten kun je ellende gaan krijgen wat tot rot en vochtproblemen gaat leiden.

Een mooi alternatief zouden dampopen houtvezelplaten van bv gutex kunnen zijn. Die kan je zonder folie verwerken, mocht je toch een folie willen omdat je bv een natte cel daar hebt dan kun je dynamische folies overwegen die een variabele dichtheid hebben welke afhankelijk is van de luchtvochtigheid.

Succes
Ik ben van plan vanuit de binnenzijde te isoleren. Dan moet je volgens mij toch altijd wel iets van een dampscherm plaatsen aan de binnenzijde, omdat anders de damp (in gasvorm) ergens in of tussen materialen condenseert door de daling van de temperatuur. Of begrijp ik je comment verkeerd?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:00

DropjesLover

Dit dus ->

tijmeng schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:56:

Succes
PIRplaten met aluminumlaagje zijn dampdicht, en als de naden na het plaatsen met aluminium-tape afplakt is het geheel dampdicht.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:47:
[...]

PIRplaten met aluminumlaagje zijn dampdicht, en als de naden na het plaatsen met aluminium-tape afplakt is het geheel dampdicht.
Ja monteert ze normaliter ook niet tegen het dakbeschot aan zodat dit gewoon kan ademen met een eigen spouw. Ik heb wel ontdekt dat je je zolder daarna goed moet ventileren, ik heb het een aantal keer zo dicht gemaakt met/bij vrienden dat ze daarna aan de binnenzijde door wasmachine/droger veel vocht op zolder kregen. Dat waaide normaal door de jaren 70 doortochtconstructie vanzelf weg :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Pagina: 1