Krijg consistent weinig Mbps op mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-01 17:59
Tot de coronavirus had ik nog redelijk goed internet, maar in één keer is sinds het thuiswerken mijn internetsnelheid enorm gedaald. Regelmatig kreeg ik te maken met het dalen van de snelheid naar 3 Mbps en soms het urenlang compleet wegvallen van het netwerk. Nadat ik allemaal tips online had geprobeerd die niet hielpen trok ik de conclusie dat het aan onze provider moest liggen (op een gegeven moment werd het wifi ook slecht). Nu we die hebben veranderd vandaag zit ik echter nog steeds op 23Mbps van de 110 die volgens de software van mijn powerline mijn PC bereikt. Nu heb ik geen idee waar ik de oplossing moet zoeken.

Apparatuur:
  • PC: HP Compaq Pro 6300 SFF (8GB RAM versie; niks vervangen)
  • Provider: tot gisteren Telfort, nu T-Mobile glasvezel (1Gbit)
  • Modem: Zyxel
  • Randapparatuur: TP-Link TL-PA7010P + 2 ethernetkabels
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Protocollen veranderd (IPv6 -> IPv4) en andere instellingen gewijzigd
  • Modem gereset
  • Ethernetkabels vervangen
  • Powerlines omgewisseld
  • Van provider veranderd
In verband met thuiswerken zoek ik zsm een oplossing voor dit probleem. Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Heb je al getest met een netwerkkabel direct op je modem verbonden? Dus zonder tussenkomst van powerlines, repeaters, wifi, etc.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
Hahn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:10:
Heb je al getest met een netwerkkabel direct op je modem verbonden? Dus zonder tussenkomst van powerlines, repeaters, wifi, etc.
Toen ik nog Telfort had wel en toen kreeg ik iets van 50 Mbps (van de 100). Ik heb nu echter geen laptop met ethernetpoort om dat te testen. Net wel een speedtest gedaan met mijn telefoon in de woonkamer en toen kreeg ik 32, als dat nog iets zegt.

[ Voor 12% gewijzigd door groceryl1st op 29-09-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wil je het goed werkend hebben, mik dan sowieso die powerlines eruit. Het kan goed werken, maar er is zoveel van invloed op het geheel, dat je de kans hebt dat het instabiel wordt. Pak een netwerkkabel van je modoem naar je PC en test het dan nog eens.
Speedtest via je telefoon gaat via WiFi. Ook dat is erg foutgevoelig. Dus test eerst de basis eens. Als je niet die 1000Mbps binnekrijgt je op je modem (of een acceptabel deel daarvan), dan gaat het ergens fout. Werkt dat wel, dan moet je iets doen aan je WiFi of powerlines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
TERW_DAN schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:19:
Wil je het goed werkend hebben, mik dan sowieso die powerlines eruit. Het kan goed werken, maar er is zoveel van invloed op het geheel, dat je de kans hebt dat het instabiel wordt. Pak een netwerkkabel van je modoem naar je PC en test het dan nog eens.
Speedtest via je telefoon gaat via WiFi. Ook dat is erg foutgevoelig. Dus test eerst de basis eens. Als je niet die 1000Mbps binnekrijgt je op je modem (of een acceptabel deel daarvan), dan gaat het ergens fout. Werkt dat wel, dan moet je iets doen aan je WiFi of powerlines.
Ik ga kijken of ik zo een laptop kan fixen met een ethernetpoort. Wat betreft een kabel trekken, mijn PC staat op zolder en een directe kabel trekken zou een vrij gecompliceerde constructie zijn. Op zich ben ik oké met 50 of 100 Mbps, maar het is zó instabiel. Ligt dat ook aan de powerline (ondanks dat er volgens de powerline meer binnenkomt)? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
groceryl1st schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:27:
[...]

Ik ga kijken of ik zo een laptop kan fixen met een ethernetpoort. Wat betreft een kabel trekken, mijn PC staat op zolder en een directe kabel trekken zou een vrij gecompliceerde constructie zijn. Op zich ben ik oké met 50 of 100 Mbps, maar het is zó instabiel. Ligt dat ook aan de powerline (ondanks dat er volgens de powerline meer binnenkomt)? :|
Pak je computer, neem 'm mee naar beneden, sluit 'm daar aan en probeer het. Alleen op die manier kan je het echt uitsluiten. Maar, ja, de kans is groot dat de powerlines (een deel van) het probleem zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

Hoe dan ook, Overige Hardware is geen dumpbak en zaken die elders op GoT worden besproken horen daar. Bandbreedtes over netwerkverbindingen horen in Netwerken.

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:25
download het software programmatje eens van tp link , ik ben vrij zeker dat je 2 powerlines onderling een erg slechte snelheid hebben... (gemiddeld geeft zo'n programma +- 2x je gemeten snelheid aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Misschien ook even kijken naar de meet methode, volgens mij zijn de speedtest sites vandaag de dag vol met flash animaties en de betreffende machine is niet de nieuwste meer.

met een i7 uit de 3e generatie zal het wel gaan, maar als het een Celeron G460 is met een traditionele disk zou het ook wel eens wat minder soepel kunnen gaan.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Hoe ben je dan in hemelsnaam dan tot de conclusie gekomen dat het aan Telfort lag als je het nu ook niet kan testen?

Als je 1Gbit van T_ mobile hebt en die belabberde waardes haalt zal het niet aan Telfort hebben gelegen.

Hoe heeft de monteur de nieuwe installatie getest bij oplevering? Wat waren toen de waardes?

Denk dat je echt je power lines moet verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
Excuses, ik heb me over dit subforum heengestaard.
mash_man02 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:20:
Misschien ook even kijken naar de meet methode, volgens mij zijn de speedtest sites vandaag de dag vol met flash animaties en de betreffende machine is niet de nieuwste meer.

met een i7 uit de 3e generatie zal het wel gaan, maar als het een Celeron G460 is met een traditionele disk zou het ook wel eens wat minder soepel kunnen gaan.
Ik heb zojuist een speedtest uitgevoerd met een Lenovo Thinkpad direct aangesloten op de modem:
  • Ping: 39
  • Download: 68.40
  • Upload: 155.38
Probleempje... Ik deed nog m'n best om bij de installatie te zijn vandaag maar het lukte niet. Overigens heb ik vaker last van dat uploadsnelheid hoger is dan download.
ijske schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:34:
download het software programmatje eens van tp link , ik ben vrij zeker dat je 2 powerlines onderling een erg slechte snelheid hebben... (gemiddeld geeft zo'n programma +- 2x je gemeten snelheid aan)
Ik gebruik dat programma inderdaad en die geeft 116Mpbs aan. Goed om te weten tho.
Barrycade schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:30:
Hoe ben je dan in hemelsnaam dan tot de conclusie gekomen dat het aan Telfort lag als je het nu ook niet kan testen?

Als je 1Gbit van T_ mobile hebt en die belabberde waardes haalt zal het niet aan Telfort hebben gelegen.

Hoe heeft de monteur de nieuwe installatie getest bij oplevering? Wat waren toen de waardes?

Denk dat je echt je power lines moet verdenken.
Zie hierboven.

[ Voor 15% gewijzigd door groceryl1st op 29-09-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Nu online
Als dat je test was zonder enige andere aangesloten apparatuur zou ik je ISP eens aanspreken.

Ik zou wel even meerdere testen uitvoeren als de laptop zelf ook echt in rust stand operereert, het zou natuurlijk ook kunnen dat je latop zelf nog wat downloads c.q. updates aan het doen is wat de meting vervuild.

Maar evengoed, als ik het goed begrijp heb je een 1Gb lijn van T-mobile en zo een downloadje meer of minder niet voor een latency van 39 mogen zorgen.

Tevens neem ik dan aan dat het Zyxtel modem door T-mobile geleverd is.

ping op 39 zonder load lijkt mij niet helemaal in de haak en de bandbreedte is ook behoorlijk uit balans.

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 29-09-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:25
edit : een thinkpad is dus een laptop, geen tablet , whoops

blijft : heb je wel de app gebruikt (en dus niet via een browser)
tijdens testen even taakbeheer openen en alle niet gebruikte dingen dichtdon...

je zou niet de eerste gebruiker zijn welke belange niet zijn volle internet snelheid kan benutten ..

[ Voor 71% gewijzigd door ijske op 29-09-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Nu online
ijske schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:41:
heb je de speedtest gedaan via de app van speedtest , en dus niet via je browser ?

als je 155 mbps upload heb, lijkt het wel dat je in 5ghz verbonden bent (wifi N of AC ? ) , maar dat je browser de test niet kan volgen ...
Van wat ik begrijp is dit "direct aangesloten" en dus met een kabel aan het modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:30
mash_man02 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:44:
[...]

Van wat ik begrijp is dit "direct aangesloten" en dus met een kabel aan het modem.
Het kan best zo zijn dat WiFi gewoon nog aanstond he :). Als ik in mijn laptop zonder na te denken een kabel erin plug dan blijft deze gewoon WiFi gebruiken.

Verder klinkt het allemaal heel erg "Speedtest zegt X". Wat zegt een ping naar je modem en tweakers.net, wat zegt een andere testmethode (o.a. even een bestand versturen tussen twee devices binnen jouw netwerk) , zijn de devices wel bijgewerkt (drivers en OS)?

Wanneer zelfs het swappen van provider niet werkt, dan heb je eigenlijk twee keuzes; glasvezelkabel is ruk of je eigen devices zijn niet geweldig.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 29-09-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Ja voor 1Gbit met ethernet aangesloten (en ik hoop dan wel Cat6 ) zijn je waardes meer 100Mbit /wifi achtig.

Weet je zeker dat je wifi uit had staan?
En dat je laptop ook Gbit aan kan?

Komt wel een beetje over dat je te veel aan verschillende knoppen op dezelfde tijd aan het draaien bent waardoor je dingen niet structureel uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
Bedankt voor alle ideeën. De Thinkpad was niet verbonden via wifi want dat had ik nog helemaal niet ingesteld na de wijziging van de modem. Verder is het wel zo dat ik niet super zorgvuldig bezig ben, dat komt mede door mijn eigen gebrek aan kennis over hoe ik dit allemaal moet diagnosticeren.

Ik heb morgen meer tijd om tests uit te voeren en ik zal in ieder geval even wat belletjes plegen. De verandering van Telfort naar T-Mobile vereiste geen werk aan kabels en misschien had dat wel moeten gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door groceryl1st op 29-09-2020 20:53 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

groceryl1st schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:52:
... mede door mijn eigen gebrek aan kennis over hoe ik dit allemaal moet diagnosticeren...
Leesvoer: https://nl.hardware.info/...powerline-adapters-review

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1