Gigabyte Nvidia RTX 2060 geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe computer in elkaar gezet, en heb ik iets gemerkt.
Dit gebeurt met name wanneer ik WoW ga spelen.

Zodra mijn videokaart de 65 graden celsius bereikt en hoger klimt, begint het ding een hard geluid te maken. Ik vraag me nu een beetje af of dit normaal is bij deze videokaart.
Ik snap dat een videokaart harder gaat koelen als hij hoge temperaturen behaald, maar ik weet niet of dit geluid wel helemaal klopt.

Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven, maar ik kan wel zeggen dat het niet klinkt zoals de case fans als ze hard draaien.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via joepst op 30-09-2020 14:22)

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-10 21:53
Fijn dat je dat uitgezocht hebt. Nu moet je je afvragen of je een RMA procedure wilt starten. Ik zou in dat geval "bewijsmateriaal" verzamelen. Een filmpje waarbij je aantoont dat het die fan is zal wel helpen. Dan gaan zij ook specifieker testen.
Geen idee waar je de kaart hebt gekocht, maar die zou ik ook even contacten om meer info te winnen. Succes ermee in ieder geval.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is het niet meer gepiep?

Heb je casefans? En draaien die? Wat voor kast heb je?

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 29-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

joepst schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:05:
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe computer in elkaar gezet, en heb ik iets gemerkt.
Dit gebeurt met name wanneer ik WoW ga spelen.

Zodra mijn videokaart de 65 graden celsius bereikt en hoger klimt, begint het ding een hard geluid te maken. Ik vraag me nu een beetje af of dit normaal is bij deze videokaart.
Ik snap dat een videokaart harder gaat koelen als hij hoge temperaturen behaald, maar ik weet niet of dit geluid wel helemaal klopt.

Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven, maar ik kan wel zeggen dat het niet klinkt zoals de case fans als ze hard draaien.

Alvast bedankt.
Dan gaat de 2e fan aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
418O2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:06:
Is het niet meer gepiep?

Heb je casefans? En draaien die? Wat voor kast heb je?
Nee het is geen gepiep, als ik het moest typen zou het zijn: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Case fans heb ik, die draaien zeker weten; het zijn 3 be quiet! fans.

Kast: Cooler Master NR600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
joepst schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:16:
[...]

Nee het is geen gepiep, als ik het moest typen zou het zijn: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Case fans heb ik, die draaien zeker weten; het zijn 3 be quiet! fans.

Kast: Cooler Master NR600
Zit er geen kabel in die fan ofzo? Anders is de lager misschien kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-10 19:43
Je kan eens proberen met een programma zoals EVGA X1 of MSI Afterburner om je fanspeed van je videokaart handmatig op te schroeven per 10% en dan hoor je wel wanneer het geluid komt. Of je hoort het niet en dan komt het van ergens anders.

Sidenote:
Voor WoW is je kaart sowieso te zwaar dus te veel frames aan het genereren. Met dezelfde programa’s kan je de power target limiteren tot 50% en zal je kaart waarschijnlijk alsnog 100FPS halen met minder elektriciteit verbruik en warmte :)

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 29-09-2020 17:30 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
418O2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:23:
[...]

Zit er geen kabel in die fan ofzo? Anders is de lager misschien kapot
Geen kabel in nee, wat is de lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
Malantur schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:29:
Je kan eens proberen met een programma zoals EVGA X1 of MSI Afterburner om je fanspeed van je videokaart handmatig op te schroeven per 10% en dan hoor je wel wanneer het geluid komt. Of je hoort het niet en dan komt het van ergens anders.

Sidenote:
Voor WoW is je kaart sowieso te zwaar dus te veel frames aan het genereren. Met dezelfde programa’s kan je de power target limiteren tot 50% en zal je kaart waarschijnlijk alsnog 100FPS halen met minder elektriciteit verbruik en warmte :)
Het komt sowieso van de videokaart, ik heb eens zitten kijken naar de temperaturen en echt precies bij 65 graden celsius begint ie zo'n geluid te maken. Zodra die onder die 65 komt is het geluid ook meteen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
joepst schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:35:
[...]

Geen kabel in nee, wat is de lager?
Wikipedia: Lager (mechanica)
Een mechanisch component wat er voor zorgt dat dingen kunnen draaien met minder wrijving. Maar als het beschadigd is door productiefout, onbalans (een afgebroken blad van je ventilator) of gewoon slijtage door veelvuldig draaien, dan begint het lawaai te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
joepst schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:36:
[...]

Het komt sowieso van de videokaart, ik heb eens zitten kijken naar de temperaturen en echt precies bij 65 graden celsius begint ie zo'n geluid te maken. Zodra die onder die 65 komt is het geluid ook meteen weg.
Maak eventueel een filmpje zodat we kunnen mee luisteren. Heb je nog garantie? Zo ja kan je de kaart eventueel opsturen. Zo nee kan je met mijn bovengenoemde programma’s de symptomen bestrijden door de fan curve aan te passen zodat hij langer net onder het lawaai-toerental blijft draaien en pas bij 75-80 graden harder gaat draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
Malantur schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:43:
[...]

Maak eventueel een filmpje zodat we kunnen mee luisteren. Heb je nog garantie? Zo ja kan je de kaart eventueel opsturen. Zo nee kan je met mijn bovengenoemde programma’s de symptomen bestrijden door de fan curve aan te passen zodat hij langer net onder het lawaai-toerental blijft draaien en pas bij 75-80 graden harder gaat draaien :)
Filmpje vind ik lastig, zo te zien kan ik alleen een link toevoegen van een filmpje en moet ik m dus op youtube zetten ofzo?
Garantie heb k inderdaad nog, denk dat dat dan de beste optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@joepst Zat er geen bescherming op de fan(tegen transport) ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
Hackus schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:00:
@joepst Zat er geen bescherming op de fan(tegen transport) ?
Er zat schuim omheen en dan in de doos, als dat is wat je bedoeld.
Het was gewoon een gloednieuwe videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

joepst schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:03:
[...]

Er zat schuim omheen en dan in de doos, als dat is wat je bedoeld.
Het was gewoon een gloednieuwe videokaart
Zoals ik zei, gaat waarschijnlijk dan de 2e fan aan(+65gr). als dat niet lekker draait, zou ik een klacht claimen bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepst
Hackus schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:04:
[...]

Zoals ik zei, gaat waarschijnlijk dan de 2e fan aan(+65gr). als dat niet lekker draait, zou ik een klacht claimen bij de verkoper.
Ik heb stiekem nog een vraagje, over de power supply als dat niet te veel gevraagd is;

Ik hoor zo nu en dan een heel hoog piepje ervandaan komen, dit is coil whine, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilla013
Zeker een windforce model? Die zijn vaak "luidruchtig" onder load. Ik heb er meerdere gehad, maar ook snel weer weggedaan, omdat ik me erger aan de fans. Heb je een 2 of 3 fan exemplaar? Ik vermoed deze pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G ?

• joepst
gilla013 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:35:
Zeker een windforce model? Die zijn vaak "luidruchtig" onder load. Ik heb er meerdere gehad, maar ook snel weer weggedaan, omdat ik me erger aan de fans. Heb je een 2 of 3 fan exemplaar? Ik vermoed deze pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G ?
Nope, die van mij ziet er iets anders uit. Ik geloof dat t D6 was ofzo. 2 fan exemplaar.

• gilla013
Komt op hetzelfde neer. Die windforce fans zijn niet stil.

• joepst
gilla013 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:44:
Komt op hetzelfde neer. Die windforce fans zijn niet stil.
Maar dit geluid is wel heel erg, ik zou bijna zeggen t geluid alsof je een tandenstoker er tussenhoudt. Is dat wel normaal?

• gilla013
Nee, als hij echt "ratelt" is het niet normaal en waarschijnlijk wel reden voor RMA. Kan je een filmpje maken en uploaden? https://streamable.com/
Dan is het iets beter te beoordelen.

• gilla013
Is het zoiets?
YouTube: Gigabyte RTX 2060 Super Windforce OC cooling fan rattle - resonance

Als dat zo is komt het waarschijnlijk door speling op hetgeen wat hem vast houdt:
YouTube: Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce RATTLING FAN NOISE FIX

• joepst
gilla013 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:55:
Nee, als hij echt "ratelt" is het niet normaal en waarschijnlijk wel reden voor RMA. Kan je een filmpje maken en uploaden? https://streamable.com/
Dan is het iets beter te beoordelen.
Natuurlijk nu ik het geluid probeer te maken, lukt het niet. Ik stuur een update met video wanneer ik het voor elkaar krijg.

• gilla013
Top, maar dat is wel essentieel. Want stel je stuurt hem terecht op voor RMA, maar ze krijgen het daar op dat moment ook niet, dan ben je je kaart lang kwijt en krijg je hem doodleuk terug met de opmerking dat er niks mee aan de hand is. Ergste geval worden er nog onderzoekskosten gerekend.
Maar ik zou er zelf ook niet aan gaan sleutelen als je nog garantie hebt.

• joepst
gilla013 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:11:
Top, maar dat is wel essentieel. Want stel je stuurt hem terecht op voor RMA, maar ze krijgen het daar op dat moment ook niet, dan ben je je kaart lang kwijt en krijg je hem doodleuk terug met de opmerking dat er niks mee aan de hand is. Ergste geval worden er nog onderzoekskosten gerekend.
Maar ik zou er zelf ook niet aan gaan sleutelen als je nog garantie hebt.
Kreeg het voor mekaar, nu was het op een ander temperatuur niveau dan eerder, dus het is ook niet standaard op een temperatuur.

https://streamable.com/9pmnsn

• gilla013
Het lijkt ergens ook een beetje op coilwhine. Kan je via msi afterburner de fans tijdelijk op 100% zetten om te kijken of het issue dan speelt?
Zo niet kan je het dan reproduceren en wanneer het zich voortdoet de fans met je handen stopzetten en kijken of het geluid blijft. Dan weet je dat het niet de fans zijn, maar de kaart.

• joepst
gilla013 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:57:
Het lijkt ergens ook een beetje op coilwhine. Kan je via msi afterburner de fans tijdelijk op 100% zetten om te kijken of het issue dan speelt?
Zo niet kan je het dan reproduceren en wanneer het zich voortdoet de fans met je handen stopzetten en kijken of het geluid blijft. Dan weet je dat het niet de fans zijn, maar de kaart.
Is het stoppen van de fans met de handen dan niet slecht voor het ding? lijkt mij tenminste

• 418O2
  • Nu online
joepst schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:09:
[...]

Is het stoppen van de fans met de handen dan niet slecht voor het ding? lijkt mij tenminste
Valt wel mee. Druk wel op het midden en niet op de bladen.

• joepst
Je hoort trouwens inderdaad ook coil whine tussendoor, dat komt van de voeding af geloof ik.

• joepst
Heb afterburner geprobeerd, wanneer de fans op 100% aangingen maakte ie voor heel kort dat geluid en daarna niet meer.

• gilla013
joepst schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:09:
[...]

Zoals al gezegd is. Gewoon op het midden duwen. Klinkt allemaal spannender als het is, maar kan me voorstellen dat je terughoudend bent als je het nog nooit gedaan hebt.

• joepst
gilla013 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:22:
[...]

Zoals al gezegd is. Gewoon op het midden duwen. Klinkt allemaal spannender als het is, maar kan me voorstellen dat je terughoudend bent als je het nog nooit gedaan hebt.
Ik heb het geprobeerd, het ligt inderdaad aan de fans. Als je tegen de videokaart aankijkt is het de linker fan die dit geluid maakt. Zodra ik die stopte met mn vinger stopte het geluid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• gilla013
Fijn dat je dat uitgezocht hebt. Nu moet je je afvragen of je een RMA procedure wilt starten. Ik zou in dat geval "bewijsmateriaal" verzamelen. Een filmpje waarbij je aantoont dat het die fan is zal wel helpen. Dan gaan zij ook specifieker testen.
Geen idee waar je de kaart hebt gekocht, maar die zou ik ook even contacten om meer info te winnen. Succes ermee in ieder geval.

• joepst
gilla013 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:11:
Heel erg bedankt, dit is dus reden genoeg om RMA aan te vragen?

• gilla013
Ik vind van wel, er lijkt iets mis met 1 van de fans(productiefout). Hij loopt ergens tegenaan of het lager is niet helemaal OK.
Nou heb ik persoonlijk geen ervaring met RMAs op dit vlak, dus ik zou even contacten met de winkel waar je hem gekocht hebt of rechtstreeks met Gigabyte, zodat je zeker weet dat je hem niet voor niks gaat indienen.
Pagina: 1