Opbouw vloer met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Onzer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-09-2025
Hoi Tweakers,

Ik wil in mijn nieuwe woning vloerverwarming als hoofdverwarming gaan leggen. Het gaat om 75m2. De vloerverwarming komt op de betonvloer. Van de betonvloer af heb ik 10cm om een vloer op te bouwen. De toplaag bestaat uit tegels van 1cm dik. De loodgieter adviseert noppenplaten incl. isolatie van 3cm. Totale hoogte van deze noppenplaten is dan 4,7cm, de vloerverwarming ligt hierin. Ik heb dan ruim 4 cm over voor de dekvloer.

Wat is naar jullie idee de meest ideale opbouw m.b.t. de isolatie?
Ik weet dat het de beste oplossing is om de betonvloer te slopen om zo maximaal te kunnen isoleren maar hier heb ik niet voor gekozen.

Mvg,

Roel

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
Wat zit er onder het beton, zand of kruipruimte?

Die noppenplaten doen vrij weinig qua isolatie, is 3cm EPS100, geeft je een isolatiewaarde van Rd=0,75. Persoonlijk denk ik dat je straks voor de wormen aan het stoken bent.

• Onzer
_JGC_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:06:
Wat zit er onder het beton, zand of kruipruimte?

Die noppenplaten doen vrij weinig qua isolatie, is 3cm EPS100, geeft je een isolatiewaarde van Rd=0,75. Persoonlijk denk ik dat je straks voor de wormen aan het stoken bent.
Geen kruipruimte. Bij de bouw is destijds ('76) 2cm isolatie onder de vloer aangelegd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
Karig dus. Ik vind het eerlijk gezegd zonde om zoveel geld in een slecht geïsoleerde vloer te steken.
En ja, met 75m2 ben je wel even aan het breken en die puinbak is ook niet gratis.

Eventueel kan je nog PIR gebruiken onder je dekvloer en daarop noppenplaten zonder isolatie, heb je ipv 0,75 een isolatiewaarde van 1,36.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:42
Noppenplaat werkt makkelijk als je het zelf installeert. Is een tackerplaat geen alternatief voor jou doel ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26
Probeer aan een RC van 5 te geraken, dus een 20-tal cm isolatiebeton, of ongeveer 10cm PIR platen. Daar bovenop je vloerverwarming en chappe geeft 7.5cm, en je tegels hebben ook lijm nodig wellicht dus gaat naar 1.5cm.
Dus je hebt 19cm tot 29cm nodig voor een goed geïsoleerde vloeropbouw....

Dan kom je op compromissen: duurdere dunnere vloeropbouw (droogbouw-systeem) zodat je iets kan isoleren, te weinig isolatie zorgt dat al de tijd dat je er woont je meer moet betalen voor je verwarming dan nodig.
De pijn van meerkost nu ben je al lang vergeten terwijl de opbrengst blijft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Onzer
Erwin_83 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:18:
Noppenplaat werkt makkelijk als je het zelf installeert. Is een tackerplaat geen alternatief voor jou doel ?
_JGC_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:34:
Karig dus. Ik vind het eerlijk gezegd zonde om zoveel geld in een slecht geïsoleerde vloer te steken.
En ja, met 75m2 ben je wel even aan het breken en die puinbak is ook niet gratis.

Eventueel kan je nog PIR gebruiken onder je dekvloer en daarop noppenplaten zonder isolatie, heb je ipv 0,75 een isolatiewaarde van 1,36.
Ga ik even onderzoeken, dank!
Pagina: 1