[2-1 kap] uitgevoerde plannen en idee volgende plannen.

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 12:27
Hallo,

Mijn naam is Jaimy en woon inmiddels samen met mijn vriendin Jessie, samen hebben we een dochter van bijna 3.
We hadden plannen om samen een eigen woning te kopen (eerder hadden we beide een eigen woning echter mijn woning was recent en groter).
Inmiddels hebben we deze plannen overboord gegooid en hebben we de keuze gemaakt om te verbouwen.

In 2015 heb ik een woning laten bouwen, eigenlijk op dat moment geheel naar mijn zin (was immers vrijgezel).
Energiebesparende maatregelen heb ik enigszins weggelaten omdat ik hier nog geen behoefte aan had.
Zonder enige aanpassingen had mijn woning al een energielabel A.
Standaard energiebesparende maatregelen bij de bouw was een zuinige ketel en een douchewater warmteterugwinning voorziening.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder sinds de bouw en heb ik toch wat duurzame maatregelen getroffen:
- zonnepalen geinstalleerd (23 stks a 6900 W-piek)
- airco met verwarmingsfunctie
- rolluiken (zonnecelmotor)
- waterontharder (big-green) op basis van filters, niet zout
- tuinverlichting voor- en achtertuin volledig op zonne-energie.

Het is een 2-1 kap met 231m2 grond en 163m2 woonoppervlakte, naar inziens toch wel een redelijke 2-1 kap.
Momenteel wordt de 2e slaapkamer gebruikt als studie- en hobbykamer, maar in de nabije toekomst toch als slaapkamer voor nummertje 2 (dochter volledig in de ban van baby's en zeker klaar voor een broertje of zusje).
Studie- en hobbykamer zal moeten verplaatsen naar zolder, dit is met een vaste trap en de zolder wordt momenteel gebruikt als opslag, logeerkamer en sportruimte (cardio + losse gewichten).

Mijn ideen richting de toekomst zijn eigenlijk om bovenstaand al waar te maken:
- een vliering om de 'opslag', op een soort van bergzolder te plaatsen.
- een uitbouw beneden, om in de koudere periode het toch gezellig te maken (+- 3m x 5m).
- met realiseren uitbouw diverse ideeen, frezen vloerverwarming, of uitbouw met elektrische vloerverwarming, airco met verwarmingsfunctie op uitbouw.

Nabije toekomst is zowiezo:
- grondkabel leggen tbv pomp minivijver, jacuzzi, verlichting tuin.
- aanpassen tuin bestrating tbv jacuzzi, herplaatsing poort.
- aanpassen keuken ttv bouwen uitbouw.
- veranderen van inloopdouche naar bad+douche.

Wat vinden jullie van aanpassingen aan zo'n woning.
Ik ben geen handige jongen maar een behoorlijke durfal, copycat dus ik zoek graag op hoe iets zou moeten en kan dat redelijk uitvoeren :P

Mijn volgende project is dus de grondkabel leggen.
Is in principe een redelijk project vanwege later bezitten van minstens een hybrid auto.

Met vriendelijke groeten,

Jaimy

[ Voor 0% gewijzigd door J_aimy op 30-09-2020 10:04 . Reden: andere benaming van maatregelen ]

Verwijderd

J_aimy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:53:
[...]
Inmiddels zijn we 5 jaar verder sinds de bouw en heb ik toch wat energiebesparende maatregelen getroffen:
[...]
Zonnepanelen zijn geen energiebesparing

Airco is geen energiebesparing

Rolluiken zijn een zeer matige vorm van energiebesparing muv in de zomer als je ze dicht hebt om te besparen op airco-gebruik

Waterontharder heeft helemaal niks met energiebesparing te maken

Tuinverlichting op zonne-energie; ja, hoe dan? Tuin verlichting als de zon schijnt? Of met accu? Dan ben je milieu-technisch gewoon beter af met een kabeltje naar het net > dus ook geen energiebesparing.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:02:
[...]

Rolluiken zijn een zeer matige vorm van energiebesparing muv in de zomer als je ze dicht hebt om te besparen op airco-gebruik

Tuinverlichting op zonne-energie; ja, hoe dan? Tuin verlichting als de zon schijnt? Of met accu? Dan ben je milieu-technisch gewoon beter af met een kabeltje naar het net > dus ook geen energiebesparing.
Wat een blafferig warme reactie. Kost het nu zoveel moeite om ten eerste te proberen de vraag van TS te beantwoorden en eventueel commentaar iets vriendelijker op te schrijven. Je slaat met een moker het topic dood.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• J_aimy
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:02:
[...]

Klopt, energiebesparend veranderd naar duurzaam...

- waterontharder is passief en pas merkbaar op lange termijn.
- tuinverlichting is dmv accu
- airco kan ook verwarmen en zou op momenten een betere keuze kunnen zijn als de cv of wp, keuze voor airco ipv wp om te koelen is ook aangeraden door diverse installateurs.

Of je moet alle processen die benodigd waren om bepaalde producten te maken ook mee rekenen in jouw reactie?

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 08:07
Goed bezig Jaimy en aanstekelijk enthousiasme over je woning. Ik ben zelf erg voor het doen van aanpassingen als het bij jullie past, zoals bijvoorbeeld de slaapkamers en de uitbouw. Niet alles hoeft de meest economische keuze te zijn als het woonplezier wordt vergroot.

Voor wat betreft de vloerverwarming, ik zou dit direct goed doen. Dus de hele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming. Infrezen is snel gebeurd en relatief voordelig. Dan heb je direct een goede laagtemperatuur verwarming die toekomstbestendig is.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Leuke ideeen. Maar ik zou voornamelijk even kijken (jouw financiën niet wetende) naar de volgorde waarop je zaken wil uitvoeren. Je geeft nu bijvoorbeeld aan eerst bestrating en dan de uitbouw, dat zou ik even andersom doen anders blijf je bezig ;)

Zoals ik het nu lees is een tweede slaapkamer op de 1e verdieping prioriteit voor een tweede kindje?

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 09:40
Zonder tekeningen is het natuurlijk lastig om te bepalen wat je mogelijkheden zijn...

• J_aimy
colvano schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:20:
Goed bezig Jaimy en aanstekelijk enthousiasme over je woning. Ik ben zelf erg voor het doen van aanpassingen als het bij jullie past, zoals bijvoorbeeld de slaapkamers en de uitbouw. Niet alles hoeft de meest economische keuze te zijn als het woonplezier wordt vergroot.

Voor wat betreft de vloerverwarming, ik zou dit direct goed doen. Dus de hele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming. Infrezen is snel gebeurd en relatief voordelig. Dan heb je direct een goede laagtemperatuur verwarming die toekomstbestendig is.
Dacht ik ook vanwege dat het toch ook wat ruimte crieert omdat je normaal waar een verwarming hangt niks plaatst.
Milo85 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:29:
Leuke ideeen. Maar ik zou voornamelijk even kijken (jouw financiën niet wetende) naar de volgorde waarop je zaken wil uitvoeren. Je geeft nu bijvoorbeeld aan eerst bestrating en dan de uitbouw, dat zou ik even andersom doen anders blijf je bezig ;)

Zoals ik het nu lees is een tweede slaapkamer op de 1e verdieping prioriteit voor een tweede kindje?
Bestrating doe ik voornamelijk zelf en waar de uitbouw komt wordt niet veranderd, eigenlijk een soort van voorbereiding op de uitbouw.
Tweede slaapkamer heeft prioriteit maar dat is helaas vroeg in het stadium misgelopen maar stilzitten helpt niet dus we gaan gewoon door met klaarmaken van de kamer.
Financieel speel ik altijd wel safe.
Vanwege de stroomkabel die ik wil leggen moet de bestrating er deels uit en wil voor deze dan wat puin storten voor een betere ondersteuning, vanwege de auto wat verzakking gekregen.
invine schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:59:
Zonder tekeningen is het natuurlijk lastig om te bepalen wat je mogelijkheden zijn...
Zal binnenkort eens kijken of in mijn tekening hier kan toevoegen.
Van de tuin is het maar een paint tekening.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Ik ben geen handige jongen maar een behoorlijke durfal, copycat dus ik zoek graag op hoe iets zou moeten en kan dat redelijk uitvoeren :P
Zoals Pipi Langkous zou zeggen:
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

Stel voor jezelf vast welke prioriteiten je hebt (volgorde van klussen) en welke budgetten je beschikbaar hebt. Ik zou ook wel het e.e.a. willen veranderen, maar heb er of het budget niet voor over of het heeft uiteindelijk toch geen prioriteit (als ik het zelf wil gaan doen).

Verder zou ik -zeker bij de uitbouw- toch wat professionele hulp inschakelen. Je kan de bouw wellicht zelf doen of meehelpen, maar zou het ontwerp (incl. berekening) toch uitbesteden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
J_aimy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:20:
[...]

Vanwege de stroomkabel die ik wil leggen moet de bestrating er deels uit [...]
Als je dat niet wilt is er wellicht een raketboring mogelijk.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wordt je tuin niet heel klein als je een uitbouw gaat maken? Of heb je nu nog geen garage/berging?
Verder klink je heel enthousiast, lekker doen wat je zelf leuk vindt!

Ik zou wel in m'n achterhoofd houden dat je ooit/ook kan verhuizen. Nu zit je misschien als gegoten, maar wensen kunnen snel veranderen.

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
In 2015 heb ik een woning laten bouwen, eigenlijk op dat moment geheel naar mijn zin (was immers vrijgezel).

Inmiddels zijn we 5 jaar verder sinds de bouw en heb ik toch wat duurzame maatregelen getroffen:

Het is een 2-1 kap met 231m2 grond en 163m2 woonoppervlakte, naar inziens toch wel een redelijke 2-1 kap.

Mijn ideen richting de toekomst zijn eigenlijk om bovenstaand al waar te maken:
- een vliering om de 'opslag', op een soort van bergzolder te plaatsen.
- een uitbouw beneden, om in de koudere periode het toch gezellig te maken (+- 3m x 5m).
- met realiseren uitbouw diverse ideeen, frezen vloerverwarming, of uitbouw met elektrische vloerverwarming, airco met verwarmingsfunctie op uitbouw.

Nabije toekomst is zowiezo:
- grondkabel leggen tbv pomp minivijver, jacuzzi, verlichting tuin.
- aanpassen tuin bestrating tbv jacuzzi, herplaatsing poort.
- aanpassen keuken ttv bouwen uitbouw.
- veranderen van inloopdouche naar bad+douche.
Dus, je hebt 5 jaar geleden toen je nota bene nog vrijgezel was zo'n groot huis laten bouwen en later nog al de bovengenoemde investeringen in je huis. Ik weet niet waar je werkt of heb je nooit leuke dingen in je leven gedaan ofzo ( geintje natuurlijk ;) ) . Je hebt het super gedaan en goed voor elkaar!

Persoonlijk lijkt mij een uitbouw overbodig als je 163 vierkante meter tot je beschikking hebt maar goed ik weet niet hoe het er van binnen uitziet daar kun je beter over oordelen dan ik.

Vraagje over je tuin, omwille van praktische redenen overwegen wij ook zoveel mogelijk/alles middels zonne-energie te doen. In hoeverre vind je het storend dat je geen controle hebt over de verlichting zelf? Op = op natuurlijk en ik merk zeker nu het al sneller donker begint te worden en er minder zon is (ondanks de tuin op het zuiden) dat er na 22:30 praktisch al geen licht meer is vanuit de zonne-energie lampen. En om de comment ''dan komt je toch niet meer buiten'' voor te zijn we hebben 2 honden die we tussen 22:30 en 23:00 nog uitlaten dus wat licht in de achtertuin wel prettig om het sleutelgat te vinden bijvoorbeeld :)

• J_aimy
BastaRhymez schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:17:
[...]

Zoals Pipi Langkous zou zeggen:
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

Stel voor jezelf vast welke prioriteiten je hebt (volgorde van klussen) en welke budgetten je beschikbaar hebt. Ik zou ook wel het e.e.a. willen veranderen, maar heb er of het budget niet voor over of het heeft uiteindelijk toch geen prioriteit (als ik het zelf wil gaan doen).

Verder zou ik -zeker bij de uitbouw- toch wat professionele hulp inschakelen. Je kan de bouw wellicht zelf doen of meehelpen, maar zou het ontwerp (incl. berekening) toch uitbesteden.
Voor de aanpassingen die ik zou willen zoals de vliering en uitbouw ga ik uitbesteden, ik heb simpelweg niet het materiaal en kennis hiervoor, ook als je ernaar gaat zoeken is de informatie steeds anders.

Andere simpele dingen zoals bestrating en de stroomkabel was ik van plan om zelf te doen, hetgene wat er ligt is ook zelf gedaan.
Cheesy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:26:
Wordt je tuin niet heel klein als je een uitbouw gaat maken? Of heb je nu nog geen garage/berging?
Verder klink je heel enthousiast, lekker doen wat je zelf leuk vindt!

Ik zou wel in m'n achterhoofd houden dat je ooit/ook kan verhuizen. Nu zit je misschien als gegoten, maar wensen kunnen snel veranderen.
Ik heb een garage maar dit was voorheen echt een zwijnenstal, in de coronaperiode van het voorjaar hebben we deze aangepakt en inmiddels is het al meer een garage.
Met de uitbouw wordt de tuin wel iets kleiner maar jah... uitbouw, het is meer een veredelde serre waarschijnlijk.
In de zomer moet dit eigenlijk een overdekt terras voorstellen in de winter moet het bij het huis kunnen horen.
De tuin zelf zonder terras momenteel meegerekend wordt niet kleiner.
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:19:
[...]

Als je dat niet wilt is er wellicht een raketboring mogelijk.
Ga ik opzoeken, bedankt!
Het euvel zit mij vooral vanaf de kruipruimte naar buiten maar ik denk dat ik eerst even een blik moet werpen in de kruipruimte.
relst89 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:14:
[...]

Dus, je hebt 5 jaar geleden toen je nota bene nog vrijgezel was zo'n groot huis laten bouwen en later nog al de bovengenoemde investeringen in je huis. Ik weet niet waar je werkt of heb je nooit leuke dingen in je leven gedaan ofzo ( geintje natuurlijk ;) ) . Je hebt het super gedaan en goed voor elkaar!

Persoonlijk lijkt mij een uitbouw overbodig als je 163 vierkante meter tot je beschikking hebt maar goed ik weet niet hoe het er van binnen uitziet daar kun je beter over oordelen dan ik.

Vraagje over je tuin, omwille van praktische redenen overwegen wij ook zoveel mogelijk/alles middels zonne-energie te doen. In hoeverre vind je het storend dat je geen controle hebt over de verlichting zelf? Op = op natuurlijk en ik merk zeker nu het al sneller donker begint te worden en er minder zon is (ondanks de tuin op het zuiden) dat er na 22:30 praktisch al geen licht meer is vanuit de zonne-energie lampen. En om de comment ''dan komt je toch niet meer buiten'' voor te zijn we hebben 2 honden die we tussen 22:30 en 23:00 nog uitlaten dus wat licht in de achtertuin wel prettig om het sleutelgat te vinden bijvoorbeeld :)
Bedankt!
Nou niet geleefd zou ik niet zeggen, maar wel met mate.
Eigenlijk superveel geluk gehad met mijn ouders en op mijn 20e begonnen met werken en redelijk snel gegroeid qua ervaring en salaris.
Chemische industrie en ploegendienst is zeker geen slechte verdienste.
Verder altijd wel goed kunnen sparen en vanwege werk ook natuurlijk niet elk weekend vrij.
Inmiddels nog verder gegroeid in ervaring en salaris dus vandaar dat ook zulke aanpassingen ook heb kunnen uitvoeren.

Met de uitbouw die wij voor ogen hebben is eigenlijk een veredelde serre, in de zomer moet het overdekt terras voorstellen en in de winter moet het bij de woning horen.
We hebben een lange muur in de woonkamer en de andere zijde is deuren (trapkast, trapportaal en gang).
Mijn vriendin veranderd nogal graag de inrichting en vanwege de deuren gaat dat lastig, mee de uitbouw kan ze haar inrichtingsverandering toch iets uitbreiden en in de zomer zullen we hier vaker zitten en in de winter zouden hier de kinderen kunnen zitten als ze bijvoorbeeld hun eigen programma willen kijken.
1e verdieping zijn slaapkamers en badkamer
2e verdieping is een open zolder met logeerbedden, wasmachine droger, convertor zonnepanelen, cv, soort van fitnessruimte (loopband, spinningfiets) en hopelijk binnenkort een vliering voor de kleine opslag.

Het antwoord op jouw vraag is eigenlijk heel simpel.
We hebben nog altijd een lamp aangesloten op het stroomnet direct tegen de gevel.
De momentele overige verlichting is voor mij eigenlijk sfeerverlichting en het geeft wel voldoende licht, maar licht tbv sleutelgat te vinden niet.
Overigens wonen wij in een buurt dat we deze toch wel even van slot kunnen laten maar dat even terzijde.
Dus ik zou toch minstens een lichtpunt maken in de buurt van de deur.
In de volgende post zal ik een foto meesturen.

• J_aimy
https://drive.google.com/...tcGxkS2c/view?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NLDSg5azxRmqK4XRlLku-TT-kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHSd745hb5Tau5hQwKQrWFG4.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de achtertuin is wel verouderd, staat momenteel nog een compacte glijbaan/schommelcombinatie zelf gemaakt en een kleine siervijver ook zelf gemaakt (door mijn vriendin).
Pagina: 1