Mechanische ventilatie - advies gevraagd voor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
In mijn jaren 80 huis is een oudere mechanische ventilatie aanwezig. Deze is geplaatst op zolder (zal rond 2001/2002 geplaatst zijn, vermoed ik) en zuigt de badkamer en keuken af.

Omdat ik de zolder wil gaan verbouwen tot slaapkamer voor mijn dochter wil ik ook de MV aanpassen met twee redenen:

- Verminderen van geluid op de zolder (het bed komt ongeveer naast de MV) maar ook door het hele huis wanneer de MV aanstaat.

- Makkelijkere bediening: op afstand en met meer instelmogelijkheden

...

De huidige situatie (zie eerste foto) is dat er een oude MV box (Soler & Palau, type WVB 275/200) op zolder is gemonteerd en aangesloten met een Perilex stekker. Deze kan alleen in de badkamer bediend worden met een aan/uit schakelaar. Wat ik begrijp is dat het voordeel van een Perilex stekker zou kunnen zijn dat ik de MV op meerdere standen had kunnen schakelen maar zo is het dus niet aangesloten.

Het ventiel op de badkamer zit recht onder de MV, zal ong. een meter zijn in afstand.

Verder zit er nog een ventiel in de keuken (zie 2e foto). Hier is ooit een hoge keukenkast voorgeplaatst, maar het ventiel lijkt nog vrij te zijn en ook af te zuigen (in ieder geval op basis van het geluid dat ik beneden hoor wanneer de MV draait. Aangezien er maar 1 slang in de MV gaat, zal er ergens een T-koppeling zitten.

Momenteel wordt de MV alleen gebruikt wanneer er gedoucht wordt en we geen ramen open willen zetten - dus met name in de koude maanden. Verder heeft het huis de nodige ventilatieroosters en dus natuurlijke ventilatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbQL0wwymF7mVvyS62cyhDrx_xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKVvGl5rIEDixwuHEcHfHVnr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4bBXOKw-KE336-qpr-b1E2Nolg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOeP3iwFl2zyqWfu70ojN9td.jpg?f=fotoalbum_large
...

Ik heb al de nodige MV topics hier op tweakers doorzocht en zie bijvoorbeeld de Duco Silent regelmatig voorbij komen als upgrade met beperkt geluid. Echter past deze niet in de plek die ik beschikbaar heb - de Duco Silent is ong. 45x45 cm. Ik heb ongeveer 35x35cm plek (wil een nieuwe doorvoer liefst voorkomen).

Ik kom op zoek naar een kleinere MV nu op bijvoorbeeld de Itho Daalderop CVE-S eco .
https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html

----

Mijn vragen:
  • Is de genoemde Itho een goede keuze, met name ook gelet op minimale geluidproductie?
  • Ik twijfel nog over bediening en sensor(en). Ik gebruik de MV nu echt alleen bij douchen en zet hem daarna z.s.m. weer uit - echter kan dat niet op afstand.
  • Mijn idee nu: plaatsen van een vochtsensor (nog niet gezocht hoe en waar deze geplaatst wordt) en plaatsen van RF afstandbediening op de badkamer waar nu aan/uit schakelaar zit. Daarnaast de stekker achter een slimme stekker zetten zodat ik de MV ook met Google Home / Hue kan uitschakelen wanneer gewenst. Is dit slim? Bestaan er ook directe kant-en-klaar mogelijkheden voor app-bediening?
  • Er zit nu een overzet kastje om de MV heen zonder isolatie. Dit zal straks te klein zijn. Ik overweeg een nieuw kastje te maken met wat geluidsisolatiemateriaal aan de binnenkant. Gaat dit wat toevoegen?
Verdere tips of alternatieven zijn welkom!

Alle reacties

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Die Itho CVE is zo'n beetje de standaard ventilatiebox die in veel huizen hangt. Die kan met draadloze sensoren overweg en is redelijk stil. Voor die sensoren zou ik Marktplaats in de gaten houden. Voor nieuwe en ongebruikte exemplaren betaal je daar 1/3 tot 1/2 van de webshopprijs.
Als je alle mv-topics hebt gelezen, dan zou je onderhand ook moeten weten dat de ventilatie altijd moet draaien op minimaal de middelste stand als er mensen aanwezig zijn in het huis. Ik zou het dan ook niet uitzetten tenzij er brand o.i.d. is.
Qua geluid kun je het bed beter zo ver mogelijk van de ventilator af zetten. Tenzij je een degelijke kast eromheen timmert blijf je geruis horen.

Dat die keukenkast voor het ventiel is neergezet is mooi k#t. Ben benieuwd of die het benodigde debiet nog haalt. Heb je wel roosters boven je ramen die open staan om frisse lucht aan te voeren?

[ Voor 12% gewijzigd door GodDamage op 29-09-2020 16:18 ]

Verwijderd

Natuurlijke ventilatie door een paar roostertjes is een mythe. Het enige scenario waarbij dat werkt is bij zo'n gatenkaas-huis waar je 's zomers de ramen open hebt (waar je geen roosters voor nodig hebt) en 's winters de half-open gasgevelkachel als afzuiging dienst doet.

Dus;
a) Nooit de stekker van dat ding er uit
b) Dat ventiel beneden deblokkeren

Die Itho boxen'en hebben hun eigen schare aan liefhebbers en haters.

Doe mij die van Stork maar.

Maar om het perfect te vergelijken moet je eigenlijk in hetzelfde huis de verschillende box'en uitproberen en niemand heeft daar natuurlijk zien in. Soms zijn de boxen ook verkeerd opgehangen waardoor je halve kap gaat meetrillen of er is veel te veel flexbuis gebruikt.

Ergens een ingestort T-stuk kan. Kan ook zijn dat je box een achteringang heeft. Heb je dat laatste al nagekeken?

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
Bedankt voor de reacties zover.

Ik had me duidelijk meer verdiept in de systemen die er zijn dan in de aanbevolen werking van de MV op zich...

Dit zorgt er voor dat ik mijn plan aan het heroverwegen ben, met 2 opties:
1) de MV alleen blijven gebruiken als een "doucheventilatie" en verder niet aangeschakeld laten. Begrijp dat dit vanuit luchtkwaliteit zeker niet de voorkeur heeft, maar dit komt overeen met gebruik tot nu toe.
2) de MV wel gaan gebruiken zoals bedoeld (altijd aan) en met sensor.

Voor beide gevallen en vooral voor 2) betekent het wel dat ik erg goed moet kijken naar geluidsproductie.

Dan zou ik 2 dingen kunnen doen:

a) de locatie handhaven, zo goed mogelijk geluid isoleren en het bed er niet te dicht naast zetten zoals aangegeven.

b) de leiding langs de vloerbalken (dus onder de vloer) omleiden naar de andere kant van het huis waardoor de MV in de berging / CV-ruimte kan komen. Totaal ~5 a 6 meter extra leiding. Daar zou ik dan een Duco Silent kunnen plaatsen, ofwel tegen de scheidingswand naar de buren (2-onder-1-kap) of tegen een scheidingswandje van de berging naar het trapgat (OSB plaat). Er zal dan een nieuwe dakdoorvoer moeten komen, of ik kan een buis laten plaatsen in een ongebruikt schoorsteenkanaal. Geeft me ook de mogelijkheid nog een extra ventiel te plaatsen boven het trapgat. Zie foto's voor de mogelijkheden in de berging.

Wat zouden jullie doen? Zie ik nog iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE2_-UClpBl951cMSJv-mw4MQKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbZY1xuRU7kwsgt1z16KIzdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvfGmw1MgCbyl7g2IDktKMqDqq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL0aFxZ2n40UArq3KZQT2KpO.jpg?f=fotoalbum_large

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 21:28
Ik word altijd simpel van woningen waarbij de zolder kriskras is geclaimed door allerlei appartuur 8)7 Zo zonde van de ruimte...

Ik zou dus zeker kijken naar alle mogelijkheden om die ventilatie bij de CV te hangen. En inderdaad voorkomen dat er iemand naast moet slapen: niet iedereen wordt even gelukkig van dit soort geluid.

Kun je de buizen niet via de nok doortrekken naar de andere kant?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een goeie ventilatiebox is essentieel voor je binnenklimaat en maakt helemaal niet veel lawaai. Geluid wordt veroorzaakt door het apparaat zelf en geruis in de leidingen. Als je een omtimmering maakt voor de box en en leidingen en deze aan de binnenkant isoleert met een dikke laag glaswol o.i.d. dan kan ik mij niet voorstellen dat je nog iets hoort.

Een ventilatiebox hoort periodiek onderhouden te worden. Zorg dat deze altijd goed toegankelijk blijft.
Pagina: 1