In mijn jaren 80 huis is een oudere mechanische ventilatie aanwezig. Deze is geplaatst op zolder (zal rond 2001/2002 geplaatst zijn, vermoed ik) en zuigt de badkamer en keuken af.
Omdat ik de zolder wil gaan verbouwen tot slaapkamer voor mijn dochter wil ik ook de MV aanpassen met twee redenen:
- Verminderen van geluid op de zolder (het bed komt ongeveer naast de MV) maar ook door het hele huis wanneer de MV aanstaat.
- Makkelijkere bediening: op afstand en met meer instelmogelijkheden
...
De huidige situatie (zie eerste foto) is dat er een oude MV box (Soler & Palau, type WVB 275/200) op zolder is gemonteerd en aangesloten met een Perilex stekker. Deze kan alleen in de badkamer bediend worden met een aan/uit schakelaar. Wat ik begrijp is dat het voordeel van een Perilex stekker zou kunnen zijn dat ik de MV op meerdere standen had kunnen schakelen maar zo is het dus niet aangesloten.
Het ventiel op de badkamer zit recht onder de MV, zal ong. een meter zijn in afstand.
Verder zit er nog een ventiel in de keuken (zie 2e foto). Hier is ooit een hoge keukenkast voorgeplaatst, maar het ventiel lijkt nog vrij te zijn en ook af te zuigen (in ieder geval op basis van het geluid dat ik beneden hoor wanneer de MV draait. Aangezien er maar 1 slang in de MV gaat, zal er ergens een T-koppeling zitten.
Momenteel wordt de MV alleen gebruikt wanneer er gedoucht wordt en we geen ramen open willen zetten - dus met name in de koude maanden. Verder heeft het huis de nodige ventilatieroosters en dus natuurlijke ventilatie.
:strip_exif()/f/image/BKVvGl5rIEDixwuHEcHfHVnr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jOeP3iwFl2zyqWfu70ojN9td.jpg?f=fotoalbum_large)
...
Ik heb al de nodige MV topics hier op tweakers doorzocht en zie bijvoorbeeld de Duco Silent regelmatig voorbij komen als upgrade met beperkt geluid. Echter past deze niet in de plek die ik beschikbaar heb - de Duco Silent is ong. 45x45 cm. Ik heb ongeveer 35x35cm plek (wil een nieuwe doorvoer liefst voorkomen).
Ik kom op zoek naar een kleinere MV nu op bijvoorbeeld de Itho Daalderop CVE-S eco .
https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html
----
Mijn vragen:
Omdat ik de zolder wil gaan verbouwen tot slaapkamer voor mijn dochter wil ik ook de MV aanpassen met twee redenen:
- Verminderen van geluid op de zolder (het bed komt ongeveer naast de MV) maar ook door het hele huis wanneer de MV aanstaat.
- Makkelijkere bediening: op afstand en met meer instelmogelijkheden
...
De huidige situatie (zie eerste foto) is dat er een oude MV box (Soler & Palau, type WVB 275/200) op zolder is gemonteerd en aangesloten met een Perilex stekker. Deze kan alleen in de badkamer bediend worden met een aan/uit schakelaar. Wat ik begrijp is dat het voordeel van een Perilex stekker zou kunnen zijn dat ik de MV op meerdere standen had kunnen schakelen maar zo is het dus niet aangesloten.
Het ventiel op de badkamer zit recht onder de MV, zal ong. een meter zijn in afstand.
Verder zit er nog een ventiel in de keuken (zie 2e foto). Hier is ooit een hoge keukenkast voorgeplaatst, maar het ventiel lijkt nog vrij te zijn en ook af te zuigen (in ieder geval op basis van het geluid dat ik beneden hoor wanneer de MV draait. Aangezien er maar 1 slang in de MV gaat, zal er ergens een T-koppeling zitten.
Momenteel wordt de MV alleen gebruikt wanneer er gedoucht wordt en we geen ramen open willen zetten - dus met name in de koude maanden. Verder heeft het huis de nodige ventilatieroosters en dus natuurlijke ventilatie.
:strip_exif()/f/image/BKVvGl5rIEDixwuHEcHfHVnr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jOeP3iwFl2zyqWfu70ojN9td.jpg?f=fotoalbum_large)
...
Ik heb al de nodige MV topics hier op tweakers doorzocht en zie bijvoorbeeld de Duco Silent regelmatig voorbij komen als upgrade met beperkt geluid. Echter past deze niet in de plek die ik beschikbaar heb - de Duco Silent is ong. 45x45 cm. Ik heb ongeveer 35x35cm plek (wil een nieuwe doorvoer liefst voorkomen).
Ik kom op zoek naar een kleinere MV nu op bijvoorbeeld de Itho Daalderop CVE-S eco .
https://www.ventilatielan...uro-stekker-03-00398.html
----
Mijn vragen:
- Is de genoemde Itho een goede keuze, met name ook gelet op minimale geluidproductie?
- Ik twijfel nog over bediening en sensor(en). Ik gebruik de MV nu echt alleen bij douchen en zet hem daarna z.s.m. weer uit - echter kan dat niet op afstand.
- Mijn idee nu: plaatsen van een vochtsensor (nog niet gezocht hoe en waar deze geplaatst wordt) en plaatsen van RF afstandbediening op de badkamer waar nu aan/uit schakelaar zit. Daarnaast de stekker achter een slimme stekker zetten zodat ik de MV ook met Google Home / Hue kan uitschakelen wanneer gewenst. Is dit slim? Bestaan er ook directe kant-en-klaar mogelijkheden voor app-bediening?
- Er zit nu een overzet kastje om de MV heen zonder isolatie. Dit zal straks te klein zijn. Ik overweeg een nieuw kastje te maken met wat geluidsisolatiemateriaal aan de binnenkant. Gaat dit wat toevoegen?
:strip_exif()/f/image/pbZY1xuRU7kwsgt1z16KIzdL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lL0aFxZ2n40UArq3KZQT2KpO.jpg?f=fotoalbum_large)