Op zoek naar auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb momenteel een Mazda 323F wat een station is en waarvan de bijrijdersstoel echt plat kan. Wanneer ik dan de achterbank plat leg en de bijrijdersstoel dan kan ik binnenin net 240cm kwijt wat wel prettig is gezien ik dat in het voorjaar nog wel eens nodig heb voor het vervoeren van hout. Maar deze auto komt nog net door de APK alleen werd aangegeven dat dit mogelijk wel het laatst jaar is. Dus komende jaar even op zoek naar wat andere alternatieven.

We hebben hiernaast nog een Skoda Fabia die eigenlijk altijd gebruikt wordt maar die haalt dit intern niet omdat de stoel daarin niet zo plat kan. Misschien kom ik met slaapstand, dus helemaal naar achteren, nog wel een eindje maar dat is best een goede elke keer aangezien die auto heel veel gebruikt wordt, en dan moeten er allemaal kinderstoeltjes uit en naja, ideaal is het dus niet.

De Mazda is nu 22 jaar oud en eenzelfde auto terugkopen is gegarandeerd weer een oude auto met mogelijk snel dezelfde problemen, als in alles begint te roesten onder de auto en motorisch is hij ook niet helemaal je van het meer.

Maar heel veel nieuwe(re) auto's hebben dus niet de mogelijkheid om die voorstoel zo plat te krijgen. Dat is, ik kan niet zoeken, ook best lastig op internet te vinden voor mij dus :) Maar daarom dacht ik: ik kan wel in elk automerktopic een post plaatsen maar misschien handiger om het hier in een los topic te zetten.

Dus welke auto's van zeg 10-15 jaar oud hebben een bijrijdersstoel die plat naar voren geklapt kan worden?!

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:24

-tom-562

Oliesjeik

Bij de meeste Volvo's kan je de bijrijdersstoel ook zo dubbel klappen als die Mazda, b.v. een V70 of een S80. Die laatste is dan geen station, maar is een stuk langer dan een V70. Zolang je geen koelkasten/kasten vervoerd maar b.v. planken, kan je heel veel kwijt in een S80.
Als het wat kleiner moet zijn, dan zou je eens kunnen uitzoeken of dat met een Volvo V50 ook kan.

Vaak bu'j te bang!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

-tom-562 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:17:
Bij de meeste Volvo's kan je de bijrijdersstoel ook zo dubbel klappen als die Mazda, b.v. een V70 of een S80. Die laatste is dan geen station, maar is een stuk langer dan een V70. Zolang je geen koelkasten/kasten vervoerd maar b.v. planken, kan je heel veel kwijt in een S80.
Als het wat kleiner moet zijn, dan zou je eens kunnen uitzoeken of dat met een Volvo V50 ook kan.
Kan dat standaard of is dat een optie? Mijn V40 kan het in elk geval niet en volgens mij is een volledig neerklapbare bijrijdersstoel tegenwoordig vaak een optie die dan bij een tweedehands auto maar net aangevinkt moet staan...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Wat voor "hout" praten we hier over?
Het is (vziw) een vrij specifieke wens voor een auto namelijk.

Is een aanhanger huren of kopen niet haast makkelijker? Of een imperial om het op te binden?

Wat zijn verder je wensen/eisen aan een auto? En hoe vaak verwacht je deze specifieke situatie "nodig te hebben"?

Een grote volvo station kom je waarschijnlijk een heel eind mee, maar de lasten (wegenbelasting, verbruik etc) zullen waarschijnlijk een stuk hoger liggen.

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-11 18:34
Laatst zelf een zoektocht naar een betrouwbare en functionele auto gehad waarbij ik op een Honda Jazz uit 2005 ben uitgekomen (vanmiddag kan ik hem ophalen :)). Hierbij kan de bijrijdersstoel helemaal naar achteren geklapt worden (als de achterbank is neergeklapt), maar ook de achterbank kan omhoog ipv omlaag wanneer je bijv. hoge dingen moet vervoeren. Dit samen met een gewicht onder de 1000kg en hoog scorend op de betrouwbaarheidslijstjes, was genoeg om deze auto te kopen.

Een plaatje van de laadruimte kun je hier vinden (einde van de pdf): https://www.rijtesten.nl/afdrukken/228/honda-jazz-14i-ls.pdf

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:24

-tom-562

Oliesjeik

Orion84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:22:
[...]

Kan dat standaard of is dat een optie? Mijn V40 kan het in elk geval niet en volgens mij is een volledig neerklapbare bijrijdersstoel tegenwoordig vaak een optie die dan bij een tweedehands auto maar net aangevinkt moet staan...
Welk model V40 heb je? Ik verwacht dat de oude het wel kan. De nieuwe V40 is ook niet echt een station IMO.
Voor zover ik weet hebben de wat grotere oudere Volvo's dat standaard
Afbeeldingslocatie: http://www.c-suvs.com/images/books/5891/1/index.57.jpg

Vaak bu'j te bang!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb een moderne V40 inderdaad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat is het bezwaar om iets meer dan de dagwaarde te investeren in deze blijkbaar geschikte auto om hem weer goed te krijgen voor een vijftal APK's? Waar gaat de auto op falen? Als het simpelweg roest is, dan is dat vrijwel altijd wel betaalbaar te herstellen? Scheelt namelijk een zoektocht naar een nieuwe auto, en scheelt dus tijd.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Trommelrem schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:57:
Wat is het bezwaar om iets meer dan de dagwaarde te investeren in deze blijkbaar geschikte auto om hem weer goed te krijgen voor een vijftal APK's? Waar gaat de auto op falen? Als het simpelweg roest is, dan is dat vrijwel altijd wel betaalbaar te herstellen? Scheelt namelijk een zoektocht naar een nieuwe auto, en scheelt dus tijd.
Mja, maar ik denk dat de TS langzaam aan inziet dan het bergaf gaat met de auto. Op een begeven moment is ie gewoon "Op" E zijn er steeds meer dingen die niet helemaal lekker meer werken (schokdempers etc) dan is een gemiddelde apk duurder dan een vergelijkbare auto (van hetzelfde jaar).

En roest is echt zon ding dat wanneer je de ene plek hebt aangepakt en de ander alweer tevoorschijn komt

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 29-09-2020 15:08 ]

ora et labora

• Trommelrem
Schokdempers kun je vervangen. Roest kun je laten weghalen. Het hoeft de hoofdprijs niet te kosten. Ik verwacht dat de koppeling van mijn 30 jaar oude auto binnenkort ook een keer versleten is, mag ook wel na 30 jaar. Die laat ik dan ook gewoon vervangen. De schokbrekers zijn al een keer vervangen en wiellagers zijn al tientallen keren vervangen.

Het hangt er helemaal vanaf wat het probleem voor de APK is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Een trekhaak met een karretje doet dan eigenlijk meer wonderen. Of dakdragers. Of hout korter zagen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Trommelrem schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:08:
Schokdempers kun je vervangen. Roest kun je laten weghalen. Het hoeft de hoofdprijs niet te kosten. Ik verwacht dat de koppeling van mijn 30 jaar oude auto binnenkort ook een keer versleten is, mag ook wel na 30 jaar. Die laat ik dan ook gewoon vervangen. De schokbrekers zijn al een keer vervangen en wiellagers zijn al tientallen keren vervangen.

Het hangt er helemaal vanaf wat het probleem voor de APK is.
Doe je dat zelf of laat je alles door een garage doen? Als je het niet zelf doet is een auto sneller financieel total loss.

ora et labora

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:59
Offtopic: misschien een trekhak plaatsen bij de fabia het simpelste oplossing?

Ontopic:
Als je toch van een Mazda komt:
https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4
Afbeeldingslocatie: https://www.anwb.nl/binaries/content/gallery/anwb/collecties/autotests/occasion/mazda/2/T__1341__Mazda-2-detail.JPG

Life is too short to drive boring cars

• Trommelrem
mrc4nl schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:09:
[...]

Doe je dat zelf of laat je alles door een garage doen? Als je het niet zelf doet is een auto sneller financieel total loss.
Door de garage laten doen natuurlijk. Die kunnen dat beter dan ik. Ik ga zelf niet lassen en spuiten. Bovendien hoeft het de hoofdprijs niet te kosten. Financieel total loss betekent niet dat het geen zin heeft om toch nog een keer groot onderhoud te doen aan een auto. Wellicht rijdt de auto comfortabel, of is het laadgemak zoals bij TS beter dan wat je nu op de markt vindt. Zelf heb ik geen zin om steeds op zoek te moeten naar een nieuwe auto. Mijn garage weet dat ook en zij gooien er dus soms merkonderdelen in in plaats van namaak. Is duurder, maar vaak ook duurzamer.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 29-09-2020 15:38 ]

• orange.x
  • Nu online
@timberleek het gaat hier om schuttingplanken van ongeveer 240cm lang dus. Ik heb vaak verschillende maten planken uit die 240 nodig waardoor ik thuis vaak nog de zaak op maat maak naar wat ik nodig heb. Ik kan in principe alles wel bij de houthandel zagen naar wat ik precies nodig heb op dat moment maar ik neem dus om het aantal ritjes te verkleinen vaak meer mee dan nodig.
Vooral in het voorjaar tot ergens in de zomervakantie maak ik dus die ritjes. Dit jaar heb ik denk ik een kleine 20x hout gehaald dus ongeveer 1x per week zeg maar.

Is dat dan heel veel? Nee dat valt mee maar als ik een karretje zou kopen en stallen in de buurt bijv, dan moet ik dus ook 1x per week eerst het karretje halen, dan hout halen en thuis brengen en het karretje weer terugbrengen. De houthandel is een kleine 10min rijden en het is zonde als door zo’n karretje de hoeveelheid tijd die ik erin stop voor het halen ga verdubbelen. Wat ik doe, beetje meubeltjes maken, is een hobby voor erbij maar moet niet zo enorm tijdrovend zijn omdat ik er dan niets meer aan over ga houden.

@HankiePankie_NL ik zal eens gaan kijken naar dat type auto 👍🏻

@-tom-562 heb je ook wat info over onderhoudskosten of default veelvoorkomende problemen bij Volvo’s? Ik heb met die Mazda eigenlijk sinds de aankoop nooit echt groot onderhoud gehad wat bij Japanners vaker standaard is dan uitzonderlijk. De Skoda kochten we nieuw dus hebben we wel altijd dealer onderhouden en daar vallen de kosten ook nog wel mee.

Het is wel een auto die over het hele jaar gezien meer stilstaat dan veel rijdt. Zal eens kijken of ik die jaar km-standen ergens heb.

@Trommelrem ja, dat is dus altijd lastig. Tot hoever ga je blijven repareren. Ik haal hem vandaag op en was al van plan om even te informeren waar het precies in zit en wat de prognose dan zou kunnen zijn.

@SirLct de Skoda heeft sinds deze zomer een trekhaak. Dus een karretje zou wel een optie kunnen zijn maar dan moet ik wel iets met een stalling doen.

Vanmiddag de auto opgehaald en nog erover gehad. Het lag vooral aan de draagarmen en wat zeer specifieke onderdelen waar ze mogelijk niet aan kunnen komen waardoor de hele draagarmen vervangen zouden kunnen worden. En verder verliest hij olie, loopt motorisch ook niet supergeweldig.

Kwam via marktplaats nog op een Kia C’eed Sporty Wagon van 2007 waarbij een hendel op de zijkant van de bijrijdersstoel zat en waar het zitkussen anders was dan van de bestuurder. Die zou dus wel helemaal plat kunnen zo leek het. Daar ook maar eens naar kijken als optie.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gebruik je de passagiersstoel ook? Grote kans dat 4 boutjes en een stekkertje genoeg is plaats te maken voor heel veel hout.

• orange.x
  • Nu online
@RemcoDelft Ja, opzich wel als ik de kinderen vervoer wat toch ook wel minimaal 1x in de week is :)

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-11 16:17
Ik weet niet hoeveel planken je wens te vervoeren maar is een imperiaal op de vervangende auto of op de Skoda een optie? En als het maar 10 min rijden is zou ik lekker de kofferklep open laten.

• orange.x
  • Nu online
jerry-c schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:33:
Ik weet niet hoeveel planken je wens te vervoeren maar is een imperiaal op de vervangende auto of op de Skoda een optie? En als het maar 10 min rijden is zou ik lekker de kofferklep open laten.
Imperiaal is misschien nog een optie maar het komt wel eens voor dat er een plank of 20 meegaat en wat losse balkjes. Dat is opzich wel te knuppen, maar het is niet per se makkelijker 8)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Tomatoman

Fulltime prutser

orange.x schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:35:
@timberleek het gaat hier om schuttingplanken van ongeveer 240cm lang dus. Ik heb vaak verschillende maten planken uit die 240 nodig waardoor ik thuis vaak nog de zaak op maat maak naar wat ik nodig heb. Ik kan in principe alles wel bij de houthandel zagen naar wat ik precies nodig heb op dat moment maar ik neem dus om het aantal ritjes te verkleinen vaak meer mee dan nodig.
Vooral in het voorjaar tot ergens in de zomervakantie maak ik dus die ritjes. Dit jaar heb ik denk ik een kleine 20x hout gehaald dus ongeveer 1x per week zeg maar.

Is dat dan heel veel? Nee dat valt mee maar als ik een karretje zou kopen en stallen in de buurt bijv, dan moet ik dus ook 1x per week eerst het karretje halen, dan hout halen en thuis brengen en het karretje weer terugbrengen. De houthandel is een kleine 10min rijden en het is zonde als door zo’n karretje de hoeveelheid tijd die ik erin stop voor het halen ga verdubbelen. Wat ik doe, beetje meubeltjes maken, is een hobby voor erbij maar moet niet zo enorm tijdrovend zijn omdat ik er dan niets meer aan over ga houden.
d:)b Duidelijk verhaal. In mijn vrouws Volvo V70 kan de rechter voorstoel ook helemaal plat naar voren. Ik vermoed dat je die mogelijkheid vooral bij wat oudere automodellen zult aantreffen, maar kan dit niet staven met feiten.
jerry-c schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:33:
Een paar (hard)houten planken wegen al snel een paar honderd kilo. Dat is echt teveel voor een imperiaal. Bij ongeveer alle auto’s mag er 50 of 100 kilo op het dak, inclusief de imperiaal zelf. Dan houdt het bij 4 planken echt wel op.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• orange.x
  • Nu online
Van een garage/dealer heb ik wat foto’s van de Kia C’eed gezien van binnen maar deze gaat toch afvallen omdat het allemaal zo plat niet wordt.

Van dezelfde garage ook foto’s van een C-Max gekregen van Ford, daarvan kunnen de achterstoelen geheel verwijderd worden, zou je dan de voorstoel plat naar achteren draaien dan zou er tot zo’n 260cm beschikbaar zijn.

Ik ga nog eens kijken wat voor andere MPV auto’s er zijn die misschien vergelijkbare opties hebben.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:58
Bij een mitsubishi colt z30 kan de voorstoel plat. Dat is een antwoord op je gestelde vraag.

Of er dan ook planken van 2.40m in passen weet ik niet.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49

Yucon

*broem*

Koop een cabrio. Serieus.

Die 323F's zijn trouwens wel liefhebbersauto's die nu zo'n beetje op de bodem van de markt of net wat daaroverheen zitten. Als je hem rijdend houdt kun je best nog eens verbaasd zijn wat hij over 5 of 10 jaar oplevert. Nu is een stevig gebruikt exemplaar natuurlijk niet vergelijkbaar met eentje in showroomconditie. Maar het zal wel meer zijn dan een spreekwoordelijke 200 euro. Als je dat meeneemt zijn hoge onderhoudskosten eventueel toch wel te verantwoorden aangezien je een negatieve afschrijving hebt.

[ Voor 91% gewijzigd door Yucon op 04-10-2020 10:42 ]

Pagina: 1