Vetvlekken uit bakplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RozemaB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-07-2022
Hai,

Niet de plaats waar ik aan dacht bij koken, maar dit lijkt wel het meest actieve kookforum te zijn :)

Ik heb gister een teppanyakiplaat in gebruik genomen. Nu gebruikte ik bij de test olijfolie, en dan per ongelijk extra vergine. Nu heb ik allemaal ingebrande gele vetvlekken op mijn peperdure gloednieuwe plaat zitten (ggrrrrrr).

Iemand een idee hoe en of ik dit er uit krijg. En of dit in de toekomst te voorkomen is, of moet ik het maar gewoon accepteren?

Dank!!

Beste antwoord (via RozemaB op 29-09-2020 20:59)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 01:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik weet niet hoeveel mensen in dit topic daadwerkelijk een teppanyaki plaat hebben, ik in ieder geval wel al zo'n 10 jaar.

Mijn plaat is van AEG en werkt door middel van inductie. Voor het schoonmaken gebruik ik een truukje. Plaat op ongeveer 80 graden laten afkoelen en dan met ijsblokjes laten "schrikken". Zo kun je vuil uit de poriën het gemakkelijkst verwijderen. Daarnaast gebruik ik een schuursponsje om het vuil weg te boenen. Haarkrasjes krijg je altijd wel, ook als je spatels e.d. gebruikt op de plaat. Maar verder is de plaat keurig zilverwit, geen enkele verkleurde plek te vinden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48

Kek

3flix

Beetje dubbel, want mogelijk krijg je het niet allemaal weg, maar HG heeft wel van die chemische bijtende dingen die dat mogelijk wel voor een groot deel weghalen.. (zelf ook eens gebruikt en was redelijk tevreden)

https://hg.eu/nl/producten/keuken

[ Voor 7% gewijzigd door Kek op 29-09-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:01
J. Kenji Lopez-Alt had hier een tijdje terug een kleine video aan besteed. Hij gebruikt hiervoor Barkeepers Friend, maar dit heb ik tot nu toe nog niet echt in Nederland kunnen vinden. Als iemand hier een alternatief voor weet, ben ik ook wel benieuwd :)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Best Kitchen Cleaner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
tagican schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:09:
J. Kenji Lopez-Alt had hier een tijdje terug een kleine video aan besteed. Hij gebruikt hiervoor Barkeepers Friend, maar dit heb ik tot nu toe nog niet echt in Nederland kunnen vinden. Als iemand hier een alternatief voor weet, ben ik ook wel benieuwd :)

[YouTube: The Best Kitchen Cleaner]
Lijkt gewoon op Cif met een hoop lulkoek erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
com2,1ghz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:24:
[...]

Lijkt gewoon op Cif met een hoop lulkoek erbij.
Omdat ze allebei wit zijn?
Cif is vloeibaar is en dit een poeder

Het lijkt erop dat deze wel bij Amazon.de te bestellen is. Link!
(Wel prijzig though)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Cyphax

Moderator LNX
Flapperbol schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:44:
[...]

Omdat ze allebei wit zijn?
Cif is vloeibaar is en dit een poeder
Het is ook wel op te zoeken: Wikipedia: Oxaalzuur is dat poeder denk ik. (Wikipedia: Bar Keepers Friend)

Ik zou wel baking soda proberen. Een klein beetje water erbij (maak er een pasta van) en smeer dat er overheen. Nachtje laten inwerken, en dan kijken of dat het doet. Je kunt dat gewoon bij de supermarkt halen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 08:03
bbq reiniger doet ook wonderen. Verkrijgbaar bij Action.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staaltje
  • Laatst online: 01-06 21:29
Ik heb wel iets vergelijkbaars, maar dat is alleen voor mensen die echt wat kunnen. Het heet Vim.
Ik heb dezelfde functionaliteit nog niet kunnen vinden in Emacs.

https://www.deonlinedrogi...der-citroenfris-500gr.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 12:18
Dasty van de Wibra en een pannenspons werkt bij ons perfect.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik snap het probleem niet helemaal.... Waarom is het erg dat je op een dergelijk gebruiksvoorwerp olievlekken ziet?

Als het plaatstaal betreft is dat alleen maar beter voor de bak eigenschappen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Sowieso nooit olijfolie gebruiken als inbrand middel! ALs je je staal/gietijzer etc wil inbranden, altijd olie gebruiken met hoge brand temperaturen. Ik gebruik voor mijn gietijzeren pannen altijd lijnzaad olie, om op hoge temperaturen te grillen gebruik ik of arachide of zonnebloemolie

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Paganstars schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:18:
Sowieso nooit olijfolie gebruiken als inbrand middel! ALs je je staal/gietijzer etc wil inbranden, altijd olie gebruiken met hoge brand temperaturen. Ik gebruik voor mijn gietijzeren pannen altijd lijnzaad olie, om op hoge temperaturen te grillen gebruik ik of arachide of zonnebloemolie
Helemaal mee eens! Maar als ik de TS begrijp was de olijfolie per ongeluk en was het helemaal niet de bedoeling om in te branden.

@RozemaB Heb je wat meer info over de plaat en misschien een foto van hoe het er nu uitziet?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
Paganstars schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:18:
Ja klopt. En het was nog extra vergine ook, wat hem nog extra geel maakt denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26

RVS reiniger gebruiken we daarvoor :) is hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Enige wat je zou kunnen proberen is een papje maken van bak soda en met een doek proberen het eruit te polijsten

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:33:
[...]

Helemaal mee eens! Maar als ik de TS begrijp was de olijfolie per ongeluk en was het helemaal niet de bedoeling om in te branden.

@RozemaB Heb je wat meer info over de plaat en misschien een foto van hoe het er nu uitziet?
Klopt ik wilde een heel klein beetje olie gebruiken om iets te bakken. Ik had zo'n spuitbusje. Echter kwam er een stuk meer uit dan verwacht waardoor vooral de zijkanten en handvaten vol zaten. Omdat de plaat al kokend heet was kon ik het niet meer verwijderen.

Het is de volgende (eerste kopje Teppanyaki/plancha)
https://www.demeyere-onli...ten/bakken-en-braden.html

Foto volgt. Ik zag nu wel dat zij zelf ook schoonmaakspul hebben. Ze waarschuwen voor bijtende dingen. Maar aangezien er geen anti-aanbaklaag op zit moet dat denk ik wel meevallen toch?

E nee gebruikssporen zijn niet erg en de plaat wordt inderdaad beter, alleen is na 1 eitje aangekoekte randen en handvaten een beetje zonde.
Ik heb overigens treft er op gedaan en er een laag water in aan de kook gebracht. Dit leek wel iets te helpen. Straks de Dasty proberen.

Bedankt iedereen alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:49

Bob Popcorn

Plop!

Géén bijtende zooi gebruiken! Ik zou ook niet schuren, dan heb je microscopische staaldeeltjes in je voer de keer er na.

Mijn advies: suck it up en geniet van je bakplaat. Volgend jaar ziet 'ie er (als het goed is) veel gehavender uit.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

RozemaB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:45:
[...]

Klopt ik wilde een heel klein beetje olie gebruiken om iets te bakken. Ik had zo'n spuitbusje. Echter kwam er een stuk meer uit dan verwacht waardoor vooral de zijkanten en handvaten vol zaten. Omdat de plaat al kokend heet was kon ik het niet meer verwijderen.

Het is de volgende (eerste kopje Teppanyaki/plancha)
https://www.demeyere-onli...ten/bakken-en-braden.html

Foto volgt. Ik zag nu wel dat zij zelf ook schoonmaakspul hebben. Ze waarschuwen voor bijtende dingen. Maar aangezien er geen anti-aanbaklaag op zit moet dat denk ik wel meevallen toch?

E nee gebruikssporen zijn niet erg en de plaat wordt inderdaad beter, alleen is na 1 eitje aangekoekte randen en handvaten een beetje zonde.
Ik heb overigens treft er op gedaan en er een laag water in aan de kook gebracht. Dit leek wel iets te helpen. Straks de Dasty proberen.

Bedankt iedereen alvast!
toon volledige bericht
Aha, ze specificeren het materiaal verder niet maar waarschijnlijk is dit gewoon RVS met in de binnenlagen koper/aluminium. Eventueel aanbaksel (zeker van een gebakken eitje) zou er gewoon met warm water en zeep af moeten gaan, net zoals je een ander type RVS pan afwast.

Lekker gaan gebruiken dus en je inderdaad niets aantrekken van wat gebruikssporen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
bvk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:56:
[...]

Aha, ze specificeren het materiaal verder niet maar waarschijnlijk is dit gewoon RVS met in de binnenlagen koper/aluminium. Eventueel aanbaksel (zeker van een gebakken eitje) zou er gewoon met warm water en zeep af moeten gaan, net zoals je een ander type RVS pan afwast.

Lekker gaan gebruiken dus en je inderdaad niets aantrekken van wat gebruikssporen ;)
Roestvrij staal 18/10 met Silvinox®

Hetgeen zij dan weer omschrijven als:
Silvinox® is een uniek systeem van elektrochemische oppervlaktebehandeling dat het materiaal verrijkt door ijzer en onzuiverheden van de oppervlakte te verwijderen.

Hierdoor is het roestvrij staal eenvoudig te reinigen en biedt het een hogere weerstand tegen vingerafdrukken, agressieve zepen of sterk zuurhoudend voedsel.

Zelf geen zin in de afwas, geen probleem. Dankzij Silvinox®, de ingekapselde koperen bodem en de dichtgelegde rand zijn de “Demeyere Silver” kookpotten en pannen vaatwasmachinebestendig.

De producten blijven zilverwit, zelfs na jaren gebruik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 03-06 01:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik weet niet hoeveel mensen in dit topic daadwerkelijk een teppanyaki plaat hebben, ik in ieder geval wel al zo'n 10 jaar.

Mijn plaat is van AEG en werkt door middel van inductie. Voor het schoonmaken gebruik ik een truukje. Plaat op ongeveer 80 graden laten afkoelen en dan met ijsblokjes laten "schrikken". Zo kun je vuil uit de poriën het gemakkelijkst verwijderen. Daarnaast gebruik ik een schuursponsje om het vuil weg te boenen. Haarkrasjes krijg je altijd wel, ook als je spatels e.d. gebruikt op de plaat. Maar verder is de plaat keurig zilverwit, geen enkele verkleurde plek te vinden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RozemaB
DexterDee schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:52:

Toppie! Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RozemaB
Beetje dom ook. Ik lees net pas de handleiding. Was een miniboekje dat uit de doos was gevallen en onder de bank verdwenen was.
Hierin staat nooit olijfolie extra gebruiken, omdat dit al aanbrandt bij 160 graden.

Ik heb de plaat laten weken in een laag water met dreft en dat op het vlammetje gezet om te laten koken. Na veel schrobben met het zachte gedeelte van de schuurspons is het grootste deel er uit. Nog een paar kleine vlekjes die ik maar voor lief moet nemen.

Hierna met arachide olie geprobeerd en dan maak je de plaat zo met een doekje schoon.
Pagina: 1