Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
De situatie is als volgt, huis uit 1962, spouwisolatie, 14cm PIR dakisolatie aan de buitenzijde, 18cm PIR vloerisolatie onder de nieuw gestorte betonnen vloer, overal kunststof kozijnen met HR++ en Triple glas, afgelopen zomer de hele woning van buiten nageisoleerd met 6/8cm XPS platen. De isolatie is dus prima.

Onze L/W warmtepomp verwarmd de vloer, de vloer is ongeveer 30cm dik beton met de vloerverwarming in het midden. Het duurt dus even voor het warm wordt als het stookseizoen begint maar dan is het ook heel erg stabiel warm door de enorme massa.
Nu hebben we de thermostaat op 19 graden. Wat me vorige winters al opviel was dat de temperatuur in huis vaker op 20 komt dan op de ingestelde 19. Het vermoeden is dat door de flinke warmte afgifte van het beton komt. Doordat het huis goed geïsoleerd is komt er nadat de warmtepomp warmte in de vloer gestopt heeft nog flink wat warmte uit waardoor het eigenlijk te warm wordt in huis. Dan kan ik natuurlijk de thermostaat lager zetten en ervanuit gaan dat het dan 19 graden wordt in huis maar als ik die op 18 zet dan daalde het ook wel eens tot zover voordat er weer gestookt werd, en 18 is nou net weer iets te fris.
De woning heeft nu nog een extra laag isolatie gekregen deze zomer, ik heb dus het vermoeden dat de kans op 'teveel warmte' groter wordt.

Zou ik dat kunnen oplossen door een aanpassing in het stookgedrag van mijn WP te doen? Of moet ik gewoon een raam openzetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jantjezoepenman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25
30cm betonvloer lijkt me nogal dik. Denk dat dat het hele probleem is. Het duurt heel lang voordat de warmte daar doorheen is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Wat voor merk/type thermostaat heb je/welke warmtepomp? Normaal zou de thermostaat hier voor moeten compenseren in zijn regelgedrag. Een beetje slimme thermostaat weet op een gegeven moment hoe lang hij warmte moet vragen en wanneer hij moet stoppen om het op de juiste temperatuur te krijgen en te houden. Zie ook Wikipedia: PID controller

Een hele dikke vloer kan inderdaad de regeling vertragen, maar als je het continu op dezelfde temperatuur houdt dan zou dit geen hinder moeten opleveren naar mijn idee. Houd je de boel inderdaad continu op temperatuur, of gebruik je ook nachtverlaging bijv?

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2020 12:50 ]

• No Hands
jantjezoepenman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:38:
30cm betonvloer lijkt me nogal dik. Denk dat dat het hele probleem is. Het duurt heel lang voordat de warmte daar doorheen is.
Als het stookseizoen begint dan duurt het inderdaad 2 dagen voordat dat hele betonblok warm is maar daarna is het ook heel stabiel warm, dit heet betonkernactivering.

• No Hands
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:45:
Wat voor merk/type thermostaat heb je/welke warmtepomp? Normaal zou de thermostaat hier voor moeten compenseren in zijn regelgedrag. Een beetje slimme thermostaat weet op een gegeven moment hoe lang hij warmte moet vragen en wanneer hij moet stoppen om het op de juiste temperatuur te krijgen en te houden. Zie ook Wikipedia: PID controller
Ik heb een Fujitsu Waterstage Duo warmtepomp( https://www.fujitsuclimat...pwater/waterstage-duo/52/ ) en een UTW-C58XD thermostaat (https://www.cairox.be/NL/...cf=854179887e5af9ece716f5) . Die hoort volgens de documentatie specifiek bij deze warmtepomp. Ik denk niet dat deze thermostaat iets heeft wat je zou kunnen aanduiden als 'regelgedrag'.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe heet is het water dat de vloer ingaat? Wellicht loont het om die temperatuur iets te verlagen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:49:
[...]

Als het stookseizoen begint dan duurt het inderdaad 2 dagen voordat dat hele betonblok warm is maar daarna is het ook heel stabiel warm, dit heet betonkernactivering.
dat is het voordeel en het nadeel :) fase verschuiving.

Is de thermostaat qua temperatuur te corrigeren? zo ja dan kan je daar mee stiekem de temp op een paar tiende aanpassen en hoef je niet in stappen van een hele graad.

De rest moet je in je stooklijn zoeken door deze te verlagen denk ik, maar ik blijf even meelezen, ik ga tegen dezelfde problemen aanlopen :+

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 13:27 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
Je stopt warmte in je dikke vloer, die moet ergens naartoe. Dus op het moment dat je kamertemperatuur bereikt is, slaat de thermostaat af en wordt je warmtetoevoer af vanuit de pomp pas gestopt. Maar omdat je vloer warmer is dan je kamer, zal dat nog even warmte afgeven (warmte "stroomt" van warm naar koud) tot er evenwicht is. Als het goed is, dempt dat vanzelf uit over de tijd, maar vloerverwarming (of betonkernactivering) reageert trager... en een paar tienden tot een halve graad aanpassen, dat kan even duren voor dat dat door die 15 cm beton heen is. Je kunt wat spelen met de temperatuur die je vloer ingaat, dan duurt het langer voordat je kamertemperatuur wordt bereikt, maar is er geen/minder "overshoot" en minder "flucutatie" om je uiteindelijke temperatuur te behalen. Ik heb alleen geen idee of dat met jouw warmte pomp kan. Verder even opletten dat je je thermostaat niet in de volle zon hangt of op een plek die "tocht" want dan krijg je een "valse" temperatuur.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Niet zo'n handig systeem. Zeker in combinatie met goeie isolatie zal je snel krijgen dat er 's ochtends warmtevraag is maar 's middags niet meer. Ik zou proberen de thermostaat om 10:00 bijvoorbeeld uit te zetten. En de rest van de dag dan op de massa warm blijven.

• No Hands
@KabouterSuper en @twain4me Die stooktemperatuur verlagen daar zat ik inderdaad zelf ook aan te denken, maar voordat ik ga rommelen dacht ik even te overleggen alhier :)
De thermostaat kan ik met halve graden verzetten, tis niet zo een heel slim ding.
@htca betonkernactivering reageert inderdaad nog veel trager dan normale vloerverwarming, dat is zoals @twain4me aangeeft een voor en nadeel. Thermostaat hangt op een binnenmuur waar nooit zon komt. Ik bedenk me nu wel dat dat de koudste binnenmuur is want het hangt tegen een aanbouw die niet gestookt is, wellicht daar nog eens naar kijken. Maar, hij hangt ook precies boven het stuk vloer waar alle leidingen vanaf de verdeler de kamer in komen.
@lothar superhandig systeem dit, maar het moet even geregeld worden :) Ik zou idd kunnen bekijken wat er gebeurt als ik het stoken niet meer overdag doe. Ga ik ook proberen.

Ik denk dat de stooktemperatuur nu geregeld wordt door de buiten temperatuursensor, moet ik die dan afkoppelen? Want ik wil zelf die temperatuur van dat water gaan bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 29-09-2020 14:22 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:21:

Ik denk dat de stooktemperatuur nu geregeld wordt door de buiten temperatuursensor, moet ik die dan afkoppelen? Want ik wil zelf die temperatuur van dat water gaan bepalen.
Volgens mij hoeft dat niet, ik neem aan dat je e.e.a gewoon kan aanpassen onder WAR, maar ik ken jouw wp totaal niet.

Hier is het idee van betonkern activering dat ik niet 24/7 hoef te stoken en dus meer zonnepanelen opwek zou moeten kunnen gebruiken. helaas heb ik nog nieteens een vloer liggen, dus ik kan je mijn ervaringen helaas nog niet delen.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 29-09-2020 14:37 ]

• No Hands
twain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:36:
[...]

Volgens mij hoeft dat niet, ik neem aan dat je e.e.a gewoon kan aanpassen onder WAR, maar ik ken jouw wp totaal niet.

Hier is het idee van betonkern activering dat ik niet 24/7 hoef te stoken en dus meer zonnepanelen opwek zou moeten kunnen gebruiken. helaas heb ik nog nieteens een vloer liggen, dus ik kan je mijn ervaringen helaas nog niet delen.
Mijn WP is al 6 jaar oud dus geen fancy displaytjes waar alles per half uur ingeregeld kan worden. Gewoon 1 regel LCD en een grote draaiknop Ik zal de producent eens vragen hoe ze de instellingen zouden doen in dit geval, wie weet komt er een mooie tip uit die ik dan hier kan delen.

Pagina: 1