Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:37
Hi,

Ik loop nu ongeveer 2-3 maanden rond met me nieuwe 80D + 50mm en 85mm prime lenzen. Dik tevreden, schiet er mooie foto's mee. Echter, ik merk dat ik op sommige locaties telkens beter verschillende zoom opties kan hebben in plaats 1 vast punt. Nu heb ik soms ter plekken lopen wisselen van lens maar heel handig vind ik dit niet.

Dus ik zoek een zoomlens, het liefst een met een nog bredere hoek als de 50mm en ongeveer een bereik van de 85mm, plus een groot maximaal diafragma als dat haalbaar is qua budget.

Aangezien ik me net in deze wereld bevind hoor ik graag wat advies. Nieuwe lenzen van Canon zijn behoorlijk prijzig dus kijk ik wat rond op o.a. marktplaats. De lenzen van Tamron zijn voor mij het meest interessant, wellicht bijv. de Tamron 28-75mm f/2.8. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Je geeft geen budget aan. Wil je voor lichtsterk, dan kom je bij de door jouw genoemde Tamron uit, wat zeker een no-brainer is.

Ik zou zelf groothoek missen in jouw APS-C setup, maar dat kan voor iedereen verschillen. Ik zou zelf in elk geval iets van 18mm willen hebben aan het begin. Een tweedehands Canon 17-85mm zou prima passen, die zijn vrij goedkoop.

Wil je wat meer bereik hebben, kun je een van deze (super)zooms bekijken:

pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

pricewatch: Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD (Canon)

pricewatch: Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

pricewatch: Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM (Canon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ik zou zoeken naar een mooie Canon 24-70 F2.8 als 2e hands.
Als je budget hebt de v2.
Dat is echt een rag scherpe lens, en erg fijn in low-light situaties, en geeft daarnaast ook een mooie DOF.
Maar ja, je betaald er wel idd voor. Leen/huur deze van tijd tot tijd.

Alternatief is de 24-105 F4, ook een erg fijne lens.
Zie er daarvan een aantal in V&A staan tussen de 400-500 vraagprijs.
Heb zelf hier de v2 van, en ben er erg tevreden over.
Gekozen voor deze ipv de 24-70 ivm het extra zoom bereik, gebruik deze vaak als walk-around lens op reizen.
Voor het betere zoomwerk heb ik dan een 70-200 en 100-400 (met extenders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@PageFault Ik denk dat mijn budget zo schommelt rond de 200 euro, dus het wordt sowieso een tweedehands koop. De door jou genoemde Tamron lenzen zijn allemaal leuke opties, moet is kijken wat de mensen bieden op marktplaats.

@Anoniem: 111246 Zeker een mooie lens die Canon 24-70 F2.8 maar dat ga ik niet halen met mijn budget :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget wordt het een teleurstelling of je moet echt mazel hebben met een tweede hands. Blijf in ieder geval weg van de niet lichtsterke superzooms. Een bereik van 17-55 of daaromtrend is mooi. Elles wet extremer is in zijn zoom wordt minder scherp. Bedenk ook dat je in je nabewerking nog ruimte genoeg hebt voor een crop. Eerlijk gezegd zou ik mij daarop focussen nu en doorsparen voor een mooie zoomlens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Frogmen Teleurstelling als dat ik niks leuks kan halen met 200 euro? Even snel rondgekeken en als voorbeeld heb ik deze gevonden:

Tamron 28-75mm f2.8
https://www.marktplaats.n...68067e2e0&previousPage=lr

Tamron 17-50mm f/2.8
https://www.marktplaats.n...68067e2e0&previousPage=lr

Ik wil ook best doorsparen voor eventueel wat beters, heeft geen haast. Maar ik mis momenteel toch een zoomlens naast me prime lenzen.

[ Voor 10% gewijzigd door Westland1940 op 29-09-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
In dat geval zou ik zeker de 17-50 kiezen croppen kan altijd nog.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Westland1940 : De lenzen die je noemt zijn oudjes en omdat het Tamron lenzen zijn i.c.m. een nieuwe Canon camera kan je wat focusproblemen krijgen.

Ik weet niet welke type 50mm en 85mm lenzen je momenteel hebt, maar ik vermoed dat die primes scherper gaan zijn dan deze zoomlenzen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De Tamron 28-75/2.8 is een goedkope, lichtsterke, vrij compacte zoomlens. Maar op je 80D krijgt die een bereik van 45-120 mm. Erg veel groothoek krijg je er niet voor terug. De lens zal het hoogstwaarschijnlijk doen op je 80D (van tevoren even testen), maar let er wel op dat de lens niet meer voor upgrades wordt ondersteund door Tamron en dat deze ook zeker niet meer functioneert op de R en M camera's van Canon.

De Tamron 17-50/2.8 is niet compatible met de 80D. https://www.tamron.eu/len...r-di-ii-ld-aspherical-if/ Dus die kun je schrappen van de lijst.

Dan zou ik kijken naar de Canon EF-S 17-55/2.8 of Sigma's 17-50/2.8 (hoewel die ook al wat problemen geeft met nieuwere Canon camera's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@FeareX Ik heb de EF 50mm f/1.8 II en EF 85mm f/1.8 USM.

@guillaumemay Ah shit ik heb helemaal geen rekening gehouden met leeftijd en of ze überhaupt wel passen en het goed doen op mijn 80D. Dan heb ik zeker advies en tips nodig bij het zoeken naar een zoomlens voordat ik een grote miskoop doe.

Ik zag op marktplaats een Canon EF-S 17-55 voor 250 euro. Ga ik het wel redden om een redelijk nieuwe lens en een goed werkende te kopen voor rond de 200 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-02 22:45
De Tamron 17-50/2.8 is niet compatible met de 80D. https://www.tamron.eu/len...r-di-ii-ld-aspherical-if/ Dus die kun je schrappen van de lijst.
Hoe kom je daar bij?
Die lens heeft gewoon een EF-S mount. Werkt volgens die lijst gewoon met een 800D bijvoorbeeld. Weinig anders daar aan dan een 80D. Sterker nog die camera is zelfs nieuwer dan de 80D.
Alles met EF werkt, zelfs tot in de jaren 90. Ik moet nog een EF of EF-S lens vinden die niet gewoon werkt op een Canon EF of EF-S camera. Zelfs het obscure 90's Sigma spul met verschrikkelijke autofocus en vaseline zachte beelden.

Waarom zou die lens niet gewoon werken? 9/10 keer als een fabrikant zegt dat iets niet werkt is dat omdat zij het niet testen of kunnen garanderen, niet omdat het echt niet functioneert. Als je zegt dat het werkt, moet je namelijk support leveren in het geval dat dat niet zo is. Dat kost geld en tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Burning op 29-09-2020 23:06 ]

• guillaumemay
Ik kom erbij door eigen gebruikerservaring met compatibiliteitsproblemen, het lezen van andere gebruikerservaringen met compatibiliteitsproblemen en de officiële waarschuwing op Tamron's eigen website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR7wA85tKNeujdPuApiaB907emM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJBKPdjaOebKQiGapNqQXJEj.jpg?f=fotoalbum_large

Canon EF(-S) lenzen zullen het doen op alle Canon camerabodies. Maar EF(-S) lenzen van andere merken, zoals Sigma, Tamron, Samyang, hebben bij de release van nieuwe Canon bodies vaak een firmware update nodig om compatible te blijven. Zie ook bijv. deze aankondiging van Tamron:

https://www.tamron.eu/lv/...os-r6-with-tamron-lenses/
"We would like to announce you that we have confirmed that some of our lenses do not work properly with the Canon EOS R5 / EOS R6 with Canon “Mount Adapter EF-EOS R”.

Affected models:
SP 35mm F/1.4 Di USD (Model F045) for Canon
17-35mm F/2.8-4 Di OSD (Model A037) for Canon"

Daarom verkopen die '3rd party' merken ook een USB Lens dock, waarmee de gebruiker de firmware kan updaten. Helaas worden oudere Tamron lenzen, zoals de SP 28-75 of de 17-50 niet ondersteund door de lens dock en biedt Tamron ook geen firmware update aan voor die lenzen als je ze naar hun service toestuurt.

Het is een welbekend probleem dat een EF lens-van-een-ander-merk-dan-Canon het zonder firmware update mogelijk niet meer volledig zal doen op een toekomstige Canon body. Als je googlet kom je al snel diverse problemen tegen: Tamrons SP 28-75 die niet goed scherpstelt met EOS R bodies. Sigma's 17-50 die problemen geeft op M camera's als de beeldstabilisatie aan staat (dan doet de camera er 5 minuten over om uit te gaan). Zelf had ik een Sigma 80-400 OS die vaak op willekeurige momenten een Err01 aangaf toen ik de upgrade maakte van mijn 300D naar een 20D als de OS aan stond. Toen ik daarna Sigma's 170-500 kocht, stopte die ook met werken toen ik overging naar een andere body: Ook al zette ik in de body het diafragma op f/8 of kleiner, dan nog sloot de lens het diafragma niet. Ik heb nu een Sigma 50/1.4 ART waarbij ik via de lens dock de firmware moest updaten, anders bevroor m'n 5D4 als ik de in-camera Lens Aberration Correction aan had staan.

Vandaar dat ik vooraf toch het nodige controleer op de websites van de fabrikant voor compatibiliteitsproblemen en daarna waarschuw bij de aankoop van vooral oudere Sigma's en Tamron lenzen. Die werken namelijk niet met hun nieuwe lens dock, kunnen niet voorzien worden van nieuwe firmwares en doen het hierdoor soms niet op bepaalde Canon bodies (check fabrikant website).

• Ventieldopje
  • Laatst online: 09:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

guillaumemay schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:51:
Ik kom erbij door eigen gebruikerservaring met compatibiliteitsproblemen, het lezen van andere gebruikerservaringen met compatibiliteitsproblemen en de officiële waarschuwing op Tamron's eigen website:

[Afbeelding]

Canon EF(-S) lenzen zullen het doen op alle Canon camerabodies. Maar EF(-S) lenzen van andere merken, zoals Sigma, Tamron, Samyang, hebben bij de release van nieuwe Canon bodies vaak een firmware update nodig om compatible te blijven. Zie ook bijv. deze aankondiging van Tamron:

https://www.tamron.eu/lv/...os-r6-with-tamron-lenses/
"We would like to announce you that we have confirmed that some of our lenses do not work properly with the Canon EOS R5 / EOS R6 with Canon “Mount Adapter EF-EOS R”.

Affected models:
SP 35mm F/1.4 Di USD (Model F045) for Canon
17-35mm F/2.8-4 Di OSD (Model A037) for Canon"

Daarom verkopen die '3rd party' merken ook een USB Lens dock, waarmee de gebruiker de firmware kan updaten. Helaas worden oudere Tamron lenzen, zoals de SP 28-75 of de 17-50 niet ondersteund door de lens dock en biedt Tamron ook geen firmware update aan voor die lenzen als je ze naar hun service toestuurt.

Het is een welbekend probleem dat een EF lens-van-een-ander-merk-dan-Canon het zonder firmware update mogelijk niet meer volledig zal doen op een toekomstige Canon body. Als je googlet kom je al snel diverse problemen tegen: Tamrons SP 28-75 die niet goed scherpstelt met EOS R bodies. Sigma's 17-50 die problemen geeft op M camera's als de beeldstabilisatie aan staat (dan doet de camera er 5 minuten over om uit te gaan). Zelf had ik een Sigma 80-400 OS die vaak op willekeurige momenten een Err01 aangaf toen ik de upgrade maakte van mijn 300D naar een 20D als de OS aan stond. Toen ik daarna Sigma's 170-500 kocht, stopte die ook met werken toen ik overging naar een andere body: Ook al zette ik in de body het diafragma op f/8 of kleiner, dan nog sloot de lens het diafragma niet. Ik heb nu een Sigma 50/1.4 ART waarbij ik via de lens dock de firmware moest updaten, anders bevroor m'n 5D4 als ik de in-camera Lens Aberration Correction aan had staan.

Vandaar dat ik vooraf toch het nodige controleer op de websites van de fabrikant voor compatibiliteitsproblemen en daarna waarschuw bij de aankoop van vooral oudere Sigma's en Tamron lenzen. Die werken namelijk niet met hun nieuwe lens dock, kunnen niet voorzien worden van nieuwe firmwares en doen het hierdoor soms niet op bepaalde Canon bodies (check fabrikant website).
Maar je hebt geen concrete ervaring met de 17-50 icm een 80D dus? 8)7

Volgens deze thread zou het namelijk gewoon moeten werken :) Beetje verder googlen levert dezelfde resultaten op.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• guillaumemay
Lekker bijdehand, ook in die thread is er geen 80D gebruiker met concrete ervaring die de 17-50 heeft gebruikt! ;) Alleen aannames dat het waarschijnlijk wel gaat werken. En ik had uiteraard verder gegoogled (zo vond ik de tamron website). Ook het draadje op dpreview leverde geen concrete ervaring op. Toen ben ik maar naar tamrons website gegaan.

En dan baseer ik mijn advies op de officiële aankondiging op Tamrons eigen website. En die melden dat ze geen 100% performance kunnen garanderen, (terwijl een body als bijv. de 800D wel gewoon op groen staat).

Doe wat je ermee wilt, het is alleen maar een officiële waarschuwing van de fabrikant zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 30-09-2020 12:26 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik heb de Tamron 17-50 en ik heb nog nooit problemen gehad icm 80D of meer recent zelfs 90D. Dat Tamron niet garandeert dat het werkt betekent niet dat het niet werkt. Doe ermee wat je wilt, het is alleen maar praktijkervaring.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• guillaumemay
joepie, we hebben nu tenminste een n=1. Meteen de volgende vraag: Heb jij de VC versie of de non VC versie?

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 30-09-2020 14:31 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

guillaumemay schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:28:
joepie, we hebben nu tenminste een n=1. Meteen de volgende vraag: Heb jij de VC versie of de non VC versie?
Non VC.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Westland1940
Niet om deze discussie te doorbreken maar wel weer op mijn vraag terug te keren. Ga ik het wel redden om een redelijk nieuwe lens en een goed werkende te kopen voor rond de 200 euro (tweedehands)?

En welke lenzen kunnen nu wel of niet? Ik zag dus bijvoorbeeld een Canon EF-S 17-55 voor 250 euro, Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 voor 175.

Doe jezelf een plezier en spaar nog even door.
Investeren in goed glas heb je jaren plezier van en een lens neem je ook mee naar een nieuwe body.

• FeareX
  • Niet online
Als je goed gaat zoeken op de Canon 17-55mm f2.8 dan kom je ook op topics waar die misfocust op oneindig. Die ervaring had ik er (helaas) ook mee op mijn vorige camera (80D)
De 18-55mm kitlens was de meest betrouwbare lens uiteindelijk (mits je er eentje hebt zonder optische defecten, zoals een scheef lenselement). De STM versies doen qua scherpte niet onder voor de 17-55mm, zijn lichter en moderner. Enige nadeel is het diafragma (f3.5-f5.6).
Bouwkwaliteit is van zowel de 17-55mm f2.8 als de kitlens vrij goedkoop aanvoelend.

Met die kitlens ben je voor €100 klaar :)

pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/4.0-5.6 IS STM

Een andere zoom die het erg goed deed was de 15-85mm lens. Die heeft ook een donker diafragma, maar stelt wel betrouwbaar en nauwkeurig scherp en heeft goede beeldstabilisatie.

Ik was altijd heel blij met de 24mm f2.8 pancake lens. Is wel weer een prime, maar die is erg scherp, redelijk lichtsterk en zo dik als een lensdop :p

[ Voor 31% gewijzigd door FeareX op 30-09-2020 21:36 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Anoniem: 111246 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:26:
Doe jezelf een plezier en spaar nog even door.
Investeren in goed glas heb je jaren plezier van en een lens neem je ook mee naar een nieuwe body.
De vraag van TS is nou juist wat goed goed glas is, dat tevens betaalbaar is en wat wijder dan 50m op zijn 80d. Imo hoeft'ie dan niet meteen door te sparen tot hij een EF 24-70 2.8 of een 24-105 4.0 kan betalen ;)

Een Sigma 17-50 2.8 OS HSM is volgens mij een van de standaardlensadviezen op dit forum, terwijl de door TS genoemde Canon 17-55 nou ook niet bepaald een jampotbodem is. De eerste kan hij voor €189 met een jaar garantie van MP halen, de Canon ligt met €250,- misschien net buiten bereik maar hoort toch wel tot het beste wat je voor aps-c dslr kan krijgen.

Edit @Westland1940 : Waarom per se Tamron? Het is weliswaar niet zo dat duurder altijd beter is, maar het goedkoopste is ook niet altijd het beste. Waarmee dan weer niets ten nadele gezegd is van Tamron. Juist daarom bestaan er fora als dit.

[ Voor 13% gewijzigd door bobcom op 30-09-2020 21:51 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Westland1940
@Anoniem: 111246 Snap ik, maar ik denk dat ik hooguit tot rond de 300 euro wil gaan. Ik ben net begonnen met fotografie en wil niet honderden euro's er meteen tegen aan gooien. Ik mis momenteel wel een zoomlens naast me prime lenzen dus het is bijna een must om er een te hebben.

Ik zie een kitlens niet zo zitten, en nog een prime lens ook niet. Dan kijk ik toch liever naar een 2e hands Tamron lens mits die goed werken op een Canon 80D. Ik zie de 17-50mm 2.8 voor leuke prijzen voorbij komen.

Kijk, met die info snap ik de context beter.
Ik ben zelf ook ooit begonnen met de 17-70mm van Sigma.
En daarnaast een 70-300 van Sigma.
Daarna kwamen de canon's L-lenzen pas.

En dat waren voor mijn begin fase ook prima lenzen. Heb er hele leuke foto's mee gemaakt.
Kijk er nu wel kwalitatief anders naar, maar ik had ook niet gelijk een lens van €2500 gekocht destijds.

• guillaumemay
De Canon 17-55/2.8 zie ik normaliter voor rond de 350-400 euro op marktplaats. Afgaande op de metingen van optical limits is het de net iets scherpere lens op f/2.8 in vergelijking met de 17-50s van Sigma of Tamron. Als je die kan vinden voor 250 euro zou ik er zeker naar kijken (wel goed testen, want die prijs is erg laag)

Als je toch verder kijkt naar de 17-50s is de Sigma vergelijkbaar met de Tamron. Ik zou dan persoonlijk de Sigma aanraden door de stille autofocus, net iets betere scherpte en uit praktische overweging dat de zoomring de "juiste"(Canon) kant op draait. De Sigma's zie ik ook voorbij komen op marktplaats vanaf 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@bobcom Inderdaad vanwege de lagere prijzen.

@guillaumemay Ik zag een Canon 17-55 voor 250 euro. De Sigma 17-70 die @Derice had zie ik staan voor rond de 150-190 euro. En dan nog de Sigma 17-50 voor 150 euro.

Wat zijn nou precies de nadelen van Sigma en Tamron lenzen? Werken ze allemaal niet optimaal op (nieuwere) Canon bodies zoals mijn 80D? Slecht scherpstellen? Waar moet ik opletten. En is Sigma dan weer beter als Tamron? vragen... vragen.. vragen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Westland1940 op 01-10-2020 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
Westland1940 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:32:
Wat zijn nou precies de nadelen van Sigma en Tamron lenzen? Werken ze allemaal niet optimaal op (nieuwere) Canon bodies zoals mijn 80D? Slecht scherpstellen? Waar moet ik opletten. En is Sigma dan weer beter als Tamron? vragen... vragen.. vragen. :P
Moderne lenzen van Sigma en Tamron doen niet onder voor glas van de camerafabrikanten. Afhankelijk van wat je zoekt zijn ze zelfs beter dan 1st party glas.
Oudere Sigma en Tamron komen vaak uit de tijd dat die merken vooral concurreerden op prijs. Dus die zijn over de hele linie vaak wat minder. Optisch, bouwkwaliteit, autofocus. Dat betekent natuurlijk niet dat't slechte lenzen zijn. Mijn vriendin schiet met veel plezier met een oude Sigma 18-200 die voor 'kenners' belabberd is. Maar voor haar gebruik is die juist perfect :)

Hou er wel rekening mee dat je hoe dan ook qua kwaliteit wel wat gaat inleveren als je nu gewend bent aan je twee primes. Het gebruiksgemak van een zoom weegt daar w.m.b. vaak wel tegenop, maar het verschil ga je wel merken denk ik :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Heel versimpeld uitgelegd: Canon en Nikon hebben geen 'open' mount zoals bijv. Sony. Sigma en Tamron en alle andere 3rd party fabrikanten moeten al sinds het begin de technologie voor de mount 'reverse engineeren' om hun lenzen goed werkend te krijgen voor Canon en Nikon bodies.

Als er dan een nieuwe body uit komt met een wijziging in de techniek, dan kan het voorkomen dat de bestaande lens van Tamron of Sigma niet meer goed functioneert. Dan is er een firmware update nodig voor de lens. Dat gebeurde vroeger door het opsturen van de lens naar de fabrikant. Tegenwoordig verkopen die fabrikanten een lens dock, zodat de gebruiker dit zelf kan doen. Alleen ondersteunen die lens docks alleen de nieuwere lenzen.

De verschillen tussen de twee 17-50/2.8 lenzen van Tamron en Sigma zijn bijv. te vinden in de reviews van opticallimits.com. Je kan daar naartoe gaan om te kijken hoe ze optisch presteren, wat het verschil is in gewicht, in filter diameter, enz.
Je kan contact opnemen met Tamron om te vragen wat ze bedoelen met de waarschuwing m.b.t. hun Tamron 17-50 en de 80D.
Voor de Sigma 17-50 en de 80D kun je via google wel veel concrete gebruikerservaringen vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Westland1940 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:32:...

@guillaumemay Ik zag een Canon 17-55 voor 250 euro. De Sigma 17-70 die @Derice had zie ik staan voor rond de 150-190 euro. En dan nog de Sigma 17-50 voor 150 euro.
Dan heb je drie mogelijkheden gezien om je fotografische uitzet op een betaalbare manier uit te breiden, en elk van die drie opties is de beste (omdat je de andere twee niet hebt gekozen >:) ). Kijk gewoon goed wat je koopt, probeer het uit op je camera en ga ermee aan de slag. @guillaumemay 's advies is wat dat betreft duidelijk, en ook @Anoniem: 111246 zal niet begonnen zijn met een rampenlens.

Verder +1 met wat @Wormaap schrijft. Met elke lens fotografeer je beter dan zonder lens, en oudere lenzen hebben soms wat issues. De meeste van mijn lenzen zijn meer dan 30 jaar oud en hebben geen autofocus. Van degene die het wel hebben is de autofocus vaak ook niet van de beste, maar er zit een scherpstelring op, en ik kan er zowaar mee fotograferen.

En dat verhaal over Tamron komt hier vandaan. Zes lenzen, maar niet de 17-50's.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Wormaap Als het kwaliteit verschil aardig groot is dan betaal ik liever wat meer voor een lens, of ik koop helemaal niks.

@guillaumemay Thanks voor de uitleg, ik zal is wat gebruikerservaring checken van de 17-50mm.
@bobcom Ik zal is bekijken of zo'n goedkopere lens dan wel wat toevoegt vergeleken met mijn prime lenzen. Als ze een stap terug zijn qua kwaliteit dan krijg ik geheid spijt, ken me mezelf :P

Dat wordt dus even onderzoek doen. Niet om lui over te komen, maar met in gedachten dat jullie meer ervaring hier over hebben, plaats gerust suggesties van lenzen met mijn budget van 200-300 euro, en stel dat er iets is van 350 wat echt beter is kan ik wellicht wat omhoog schuiven. (2e hands hé, of nieuw uiteraard als dat haalbaar is) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-05 18:20
Dat wordt dus even onderzoek doen. Niet om lui over te komen, maar met in gedachten dat jullie meer ervaring hier over hebben, plaats gerust suggesties van lenzen met mijn budget van 200-300 euro, en stel dat er iets is van 350 wat echt beter is kan ik wellicht wat omhoog schuiven. (2e hands hé, of nieuw uiteraard als dat haalbaar is) :P
Canon heeft 18-135 lenzen, zowel met USM als STM focus. Geen idee hoe die verschillen qua performance, maar zijn interessante allround lenzen die ook wat tele bieden.

Canon 17-85 lees ik eigenlijk alleen maar slechte dingen over.

Nieuwere 15-85 staat met bosjes op marktplaats. Was nieuw stervensduur, maar tweedehands vraagprijzen zijn heel redelijk. Niet lichtsterk, wel mooie range met groothoek. Geen idee of lijnen dan nog recht zijn. Ik twijfel er zelf ook over, deze lens of een kleine, lichte prime.

Tamron 17-50 vond ik ook altijd interessant, maar alleen de lawaaiige AF-motor zou mij er al van weerhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

@Westland1940 Ik denk dat je eerst even moet gaan nadenken - en misschien nalezen - over de vraag of je richting groothoek, tele of van alles wat wil. Misschien eerst eens wat rondkijken op een site als Pixelpeeper.
Daar kun je een bepaalde lens selecteren (bijvoorbeeld de Canon 17-55 2.8) en bladeren door een paar honderd foto's die met die lens zijn gemaakt. Onderaan elke pagina staan bovendien vergelijkbare lenzen. Je kunt er aardig wat tijd op zoekbrengen.

Blader dat gewoon eens door - en bekijk de foto's van standaardzooms (zoals de 17/18 tot 50/55's), van "gemakszooms" (17/18 tot 70/80 of 105/135mm), en van de "superzooms" (16/18 tot 200, 300 of meer mm's)

Vervolgens tik je de leukste lens/lenzen in op marktplaats of ebay en je weet of ze te betalen zijn..

Tip- algemene stelregels
  • hoe lichtsterker de lens, hoe groter, zwaarder en duurder
  • hoe meer zoombereik, hoe minder lichtsterkte en kwaliteit
  • het grootste verschil maakt de fotograaf. Of een foto geslaagd is zie je van een afstand, of de lens goed is zie je met een loep.
Veel kijkplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Wat in ieder geval duidelijk naar voren komt is dat men minder positief is over de Tamron 17-50mm. Ik vond de foto's ook minder mooi en minder scherp op Pixelpeeper. Dus die valt af.

De Sigma's daarentegen, de 17-50mm of de 17-70mm zijn interessante opties. Mooi beeld, scherp, positieve reviews van de mensen. Enige nadeel is dat je de motor hoort, behoorlijk hinderlijk bij filmen maar dat ben ik niet van plan.

Dan heb ik nog de beste en duurste optie, de Canon 17-55mm. Ik ben in ieder geval een stap verder naar mijn opties en keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Westland1940 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:32:
Als je goed zoekt vind je bij elke lens nadelen en verhalen dat het niet goed werkt, laat je daar niet gek door maken. Neemt niet weg dat er wel degelijk wat verschillen zijn en soms ook problemen, maar uiteindelijk zijn het wel gewoon prima lenzen. Je begint net dus je eisen zijn ook nog niet die van een professional, het kan dus ook zomaar zijn dat wat een ander als nadeel ziet bij jou niet eens opvalt.

Het voordeel is dat je ze tweedehands gaat halen, dus je kunt een lens ook weer voor ongeveer hetzelfde verkopen als het na een tijdje proberen toch niet helemaal is wat je zoekt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Zo is dat @Gonadan. Ik ben er denk ik al over uit, en wordt het de Sigma 17-50mm. Misschien moet je hier en daar wat inleveren vergeleken met die van Canon, maar het prijsverschil vind ik het niet waard. (zo rond de 200 euro)

Verschillende reviews gecheckt en flink het merendeel is er positief over en raden hem ook aan als een upgrade van bijvoorbeeld een kitlens. Ik heb helemaal geen zoomlens dus wordt dit een leuke toevoeging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Vooral de tijd nemen bij het zoeken naar tweede hands en durf gewoon te bieden het gaat om specifieke DX lenzen en die dalen in populariteit, dus zakt de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Westland1940
Het is een Sigma 17-50mm 2.8 geworden. Nieuw is die gemiddeld 379 euro, ik heb hem voor de helft kunnen scoren :) Ben benieuwd naar de prestaties. In ieder geval fijn om ook een zoomlens erbij te hebben, en een stuk wijder als mijn 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Algemene tips:

Je camera kost ongeveer €850. Ik houd een vuistregel aan dat een camera goed tot zijn recht komt met een lensbudget van zo 3x de body-prijs. Je hebt de 50 en 85mm al, maar die €2550 heb je nog niet uitgegeven.
Om een camera van 850 recht te doen is een lensbudget van €200 best laag.
Let wel, als je de zoom extreem weinig gebruikt is het nog ok. Maar van een echte goede lichtsterke lens heb je jaren en jaren plezier. Een lens die je eigenlijk irriteert, irriteert je elke keer dat je hem gebruikt - lang nadat de blijheid over het financiële voordeel vergeten is.

Je vaste lenzen zijn f1.8. Om geld en gewicht te besparen kun je heel goed een F4 lens nemen. Je vaste lenzen en de zoom zouden elkaar dan goed aanvullen.
Als je een f2.8 koopt zit alles dichter bij elkaar en geef je eigenlijk geld uit aan een lens die een concurrent is voor je vaste lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Tarquin Tjee, als je het zo bekijkt, is dit een te dure hobby voor mij. Gelukkig kocht ik de body voor een veel lagere prijs van mensen die de body amper gebruikt hadden, bijna nieuw. Ik zal voorlopig geen lens kopen van 1000+ euro.

Ik heb overigens hier nog een Canon 55-250mm, iets ouder model, maar nog niet veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@Westland1940

Ik snap je, het is ook een vuistregel en je hoeft dit geld zéker niet ineens uit te geven.
Tweedehands is ook prima, regel werkt nog steeds. Pas gewoon toe op tweedehands lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Tarquin Ik heb goede ervaring met 2e hands dankzij eerlijke kopers, vaak zelf ook serieuze hobbyisten (beetje mazzel hebben soms). Voor nu off topic maar stel ik leun maar naar het budget waar jij het over hebt, welke lenzen kom dan aan bod? Gewoon even interessant om te kijken wat dan de volgende stap zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Westland1940 op 04-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die vuistregel ken ik niet. Ik ben het er wel mee eens dat velen graag investeren in een body maar het glas dan vergeten, terwijl je daar vaak de meeste winst kunt halen. Een specifieke verhouding zou ik ook gek vinden want de verschillen in prijs tussen body's gaan lang niet altijd over verschillen in beeldkwaliteit van de sensor, meestal meer de opties erop.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Westland1940 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:27:
@Tarquin Ik heb goede ervaring met 2e hands dankzij eerlijke kopers, vaak zelf ook serieuze hobbyisten (beetje mazzel hebben soms). Voor nu off topic maar stel ik leun maar naar het budget waar jij het over hebt, welke lenzen kom dan aan bod? Gewoon even interessant om te kijken wat dan de volgende stap zou zijn.
Da's een #metoo hiero.

Welke lenzen: Dat is nu heel persoonlijk: Het kan zijn dat jij graag sport fotografeert bij matige lichtomstandigheden, en het beter is niet te beknibbelen op een echt goede zoomlens.
Maar misschien wil je juist heel algemeen zijn en heb je meer aan zeven verschillende lenzen in de kast die allemaal één specifieke niche vullen.

Jij zoekt al naar een bepaald type lens in een bepaalde zoomrange. Dat geeft een goede richting.
Mijn tip is om dan niet alleen te zoeken naar die zoomrange voor de laagste prijs - maar te kijken wat de duurdere lenzen in die zoomrange kunnen bieden en die heel serieus mee te wegen. Misschien zelfs een keer de duurste huren om te kijken wat er méér over een lens te zeggen is dan reviews en specs.
Iets als absolute scherpte en een waanzinnig lichtsterk diafragma moet je echt ervaren (brrrr in moderne marketing is alles 'beleving' :) ).

Kijk het zou je zelfs een camera-upgrade kunnen uitsparen als je ontdekt wat je camera voor onvoorstelbaar moois kan met een goede lens. (dit argument kun je proberen bij de partner met gedeelde bankrekening maar er is geen garantie op succes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:47:
Die vuistregel ken ik niet. Ik ben het er wel mee eens dat velen graag investeren in een body maar het glas dan vergeten, terwijl je daar vaak de meeste winst kunt halen.
Eens, maar wat raar dat je die regel niet kent; 3x verhouding tussen lens en body is één van de fundamentele constanten zoals de lichtsnelheid en Ⲡ :)

Het is een vuistregel; het helpt om het camera-gecentreerde denken om te draaien naar lenzen-centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin Gelukkig heb ik mijn leven lang science fiction gelezen en weet ik dat het een eitje is om in een paar dagen van hier naar beta orionis te reizen.
En dankzij mijn eigen variant van pi kwadrateer ik mijn euro's. zodat ze zonder tussenruimtes in een vierkant doosje passen. :P

Daarom is bij mij de verhouding tussen cameraknaken en glasguldens ongeveer 3:1. En zijn er momenten dat ik op pad ga met vijf lenzen die samen nog geen kwart van de prijs van mijn camera hebben gekost.

Zou het zijn omdat ik zo naief ben om te denken dat iets dat veel waard is niet per se veel moet kosten?
Of omdat mijn camera's en lenzen sowieso al veel betere foto's kunnen maken dan ikzelf? :+

Pagina: 1