Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:36
Beste mensen,

Als ik het goed heb begrepen kan ik hier om advies vragen voor de aankoop / selectie van nieuwe componenten.

Ik zoek een?
Nieuwe 3080 videokaart + voeding. Als een graphics-liefhebber, hebben de 3080 release en de komst van Cyberpunk 2077 wat 'hype' doen opwaaien. Ik heb via een Tweaker een 1080 Ti kunnen overnemen, waar ik momenteel nog steeds erg veel plezier van beleef. Omdat ik veel in 4K game op mijn TV, zou het extra vermogen van de 3080 erg welkom zijn.

Wat is je budget?
Mijn budget is vrij laag (student), waarbij ik met de verkoop van mijn 1080 Ti de 3080 zou kunnen betalen, en een nieuwe voeding, maar dan houdt het wel op. Tot in hoeverre zullen mijn MSI Z370 en 8600k een bottleneck vormen voor de 3080?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel heb ik de ASUS ROG STRIX kaart, op basis van het SPCAP / MLCC gebeuren had ik begrepen dat de ASUS TUF werd aanbevolen? Het is mij een beetje onduidelijk op het moment. Ik zou het liefste voor de Founders Edition gaan, maar weet ik niet hoe het zit met beschikbaarheid daarvan in Nederland. Verder heb ik goede ervaringen met MSI, maar een voor mij nieuw merk is ook een optie.

Nu heb ik veel gelezen en video's gekeken over de 3080, en begrijp ik dat de nieuwe kaarten meer vermogen trekken, en een 12-pin connector vereisen? Ik ga er van uit dat de huidige 600W OCZ niet genoeg zal zijn. Welke voeding raden jullie aan?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600K Tray€ 222,25€ 222,25
1MoederbordenMSI Z370 SLI PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 49,69€ 49,69
1MonitorenLG 34UM59-P Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 63,-€ 63,-
2Geheugen internKingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenOCZ ModXStream Pro 600W€ 385,99€ 385,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 250GB€ 96,95€ 96,95
1Solid state drivesSandisk SSD Plus (MLC) 480GB€ 58,85€ 58,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,73

Beste antwoord (via maxvij op 29-09-2020 19:51)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
maxvij schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:23:

Momenteel heb ik de ASUS ROG STRIX kaart, op basis van het SPCAP / MLCC gebeuren had ik begrepen dat de ASUS TUF werd aanbevolen? Het is mij een beetje onduidelijk op het moment. Ik zou het liefste voor de Founders Edition gaan, maar weet ik niet hoe het zit met beschikbaarheid daarvan in Nederland. Verder heb ik goede ervaringen met MSI, maar een voor mij nieuw merk is ook een optie.
Ik zou toch even de kat uit de boom kijken wat nu de werkelijke oorzaak is, en of dit probleem opgelost kan worden met drivers (denk dat het eerder dit is). Is ook een beetje een omgekeerde wereld dat de TUF variant beter zou zijn dan de STRIX. En zoals gezegd, AMD komt ook met ray tracing kaarten op het einde van oktober en zelfs als die je niet interesseren kunnen die wel de prijzen van Nvidia kaarten beïnvloeden. Bovendien zijn die Nvidia kaarten nu toch slecht leverbaar.

Je hebt nu toch een GTX 1080Ti, dus de noodzaak om te upgraden is niet immens, maar goed je geeft al aan dat je nog ergens tot in november kunt wachten. Het kan wel zijn dat de verkoopprijs van je 1080Ti nog meer zakt als je wacht tot na introductie van RDNA2.
Nu heb ik veel gelezen en video's gekeken over de 3080, en begrijp ik dat de nieuwe kaarten meer vermogen trekken, en een 12-pin connector vereisen? Ik ga er van uit dat de huidige 600W OCZ niet genoeg zal zijn. Welke voeding raden jullie aan?
Die 12-pin connector is alleen de FE versie en die wordt geleverd met adapter omdat er geen voedingen zijn met die 12-pin connector. De AIB versies hebben allen 2 x 8-pin. Er zijn wel voedingen waar je een kabel met 12-pin connector kunt nabestellen (Seasonic, Corsair en EVGA maar die is stervensduur). Voor advies over de voeding verwijs ik je naar dit topic Voeding advies en informatie topic - Deel 34. De TS zou wel eens een update mogen hebben, een goede 650W is bv pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:07
Ik ben bang dat het een behoorlijke bottleneck wordt voor een 6c6t processor. Heb je al eens gemeten met MSI afterburner wat je CPU verbruik is in games i.c.m. je huidige kaart? Ik ben bang dat dat nu al behoorlijk hoog zit.

De voeding inderdaad meteen upgraden. Niet zo zeer een probleem in de vorm van wattage maar meer dat het al een wat ouder model is die al toe is aan vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
lamaa1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:32:
Ik ben bang dat het een behoorlijke bottleneck wordt voor een 6c6t processor. Heb je al eens gemeten met MSI afterburner wat je CPU verbruik is in games i.c.m. je huidige kaart? Ik ben bang dat dat nu al behoorlijk hoog zit.

De voeding inderdaad meteen upgraden. Niet zo zeer een probleem in de vorm van wattage maar meer dat het al een wat ouder model is die al toe is aan vervanging.
Bedankt voor je snelle reactie. Het CPU verbruik valt me nog wel redelijk mee, bij de echt CPU-intensieve games zit ik al wel aan de 100%, maar haal ik vergelijkbare FPS met 1080 Ti benchmarks i.c.m. latere CPUs. Uiteraard zal ik mijn CPU + mobo in de toekomst gaan upgraden, en zal ik dan nog meer uit de 3080 halen. De eventuele bottleneck van de CPU zal ik dan voor lief moeten nemen, tot de volgende upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:07
Dan zou ik persoonlijk wachten met upgraden. Dan ga je wel 800-900 euro besteden aan een kaart terwijl je die niet maximaal kan benutten. Weet niet hoe snel je wil upgraden maar anders zou ik toch een goedkopere kaart kiezen. Vooral aangezien de levertijden van de 3080 niet bepaald geweldig zijn en er tevens ook nog wel flink wat instabiliteitsproblemen zijn. Maar zoals ik al zei, dat is puur persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
lamaa1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:38:
Dan zou ik persoonlijk wachten met upgraden. Dan ga je wel 800-900 euro besteden aan een kaart terwijl je die niet maximaal kan benutten. Weet niet hoe snel je wil upgraden maar anders zou ik toch een goedkopere kaart kiezen. Vooral aangezien de levertijden van de 3080 niet bepaald geweldig zijn en er tevens ook nog wel flink wat instabiliteitsproblemen zijn. Maar zoals ik al zei, dat is puur persoonlijk.
Dat begrijp ik! Ik zou graag willen upgraden voor 19 november, maar als dat een aantal maanden later wordt zou dat ook geen probleem vormen. Het liefst koop ik componenten waarvan ik weet dat ik er lang tevreden mee zal zijn, waardoor een goedkopere kaart mij toch minder aanstaat. Ik ga er van uit dat de instabiliteitsproblemen puur liggen aan de hoge GPU boost clocks, en dat dit softwarematig zal worden opgelost. Nogmaals bedankt voor je advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 14:19
Ik denk dat je de waarde van je 1080TI overschat.
Die moet logischerwijs nu minder zijn dan een 3080.

Als je pas op 19 november wil upgraden wacht dan even af wat de ontwikkelingen vanuit AMD zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
D-dark schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:56:
Ik denk dat je de waarde van je 1080TI overschat.
Die moet logischerwijs nu minder zijn dan een 3080.

Als je pas op 19 november wil upgraden wacht dan even af wat de ontwikkelingen vanuit AMD zijn.
Ik verwacht rond de 300 euro (max) voor mijn 1080 Ti te ontvangen. Misschien had ik dit duidelijker kunnen vermelden, maar de overige 500-600 euro kan ik bij schieten. Wat AMD betreft, ik hecht grote waarde aan Ray Tracing, waardoor AMD een stuk minder interessant zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 14:19
maxvij schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:00:
[...]

Ik verwacht rond de 300 euro (max) voor mijn 1080 Ti te ontvangen. Misschien had ik dit duidelijker kunnen vermelden, maar de overige 500-600 euro kan ik bij schieten. Wat AMD betreft, ik hecht grote waarde aan Ray Tracing, waardoor AMD een stuk minder interessant zal zijn...
Dat zou ik nog even afwachten, zit op de nieuwe generatie kaarten

nieuws: AMD komt dit jaar met Navi-refresh en videokaarten op basis van RDNA2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
Interessant! Ik zal de AMD release dan even afwachten. Bedankt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
maxvij schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:23:

Ik zou toch even de kat uit de boom kijken wat nu de werkelijke oorzaak is, en of dit probleem opgelost kan worden met drivers (denk dat het eerder dit is). Is ook een beetje een omgekeerde wereld dat de TUF variant beter zou zijn dan de STRIX. En zoals gezegd, AMD komt ook met ray tracing kaarten op het einde van oktober en zelfs als die je niet interesseren kunnen die wel de prijzen van Nvidia kaarten beïnvloeden. Bovendien zijn die Nvidia kaarten nu toch slecht leverbaar.

Je hebt nu toch een GTX 1080Ti, dus de noodzaak om te upgraden is niet immens, maar goed je geeft al aan dat je nog ergens tot in november kunt wachten. Het kan wel zijn dat de verkoopprijs van je 1080Ti nog meer zakt als je wacht tot na introductie van RDNA2.
Die 12-pin connector is alleen de FE versie en die wordt geleverd met adapter omdat er geen voedingen zijn met die 12-pin connector. De AIB versies hebben allen 2 x 8-pin. Er zijn wel voedingen waar je een kabel met 12-pin connector kunt nabestellen (Seasonic, Corsair en EVGA maar die is stervensduur). Voor advies over de voeding verwijs ik je naar dit topic Voeding advies en informatie topic - Deel 34. De TS zou wel eens een update mogen hebben, een goede 650W is bv pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
MacPoedel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:59:
[...]

[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga zeker even de kat uit de boom kijken. De reden dat ik november heb aangegeven als overstapdatum heeft inderdaad ook met het zakken van de waarde van mijn 1080 Ti te maken... Het lijkt me wel sterk dat de prijzen van de nieuwe NVIDIA kaarten zo snel zullen gaan dalen, na de aankondiging van AMD, maar we zullen het zien. Ik heb vroeger altijd AMD-systemen gehad, maar sinds mijn overstap naar de 1080 Ti, zou ik niet zo snel weer terug stappen.

Ik ga eens kijken naar het Voeding-forum. Fijn om te weten dat de 12-pin connector alleen voor de FE van toepassing is. Op andere fora lees ik veel dat 750-850 W wordt aanbevolen voor 3080-systemen, zou dat niet een betere optie zijn dan de 650 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
maxvij schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:14:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga zeker even de kat uit de boom kijken. De reden dat ik november heb aangegeven als overstapdatum heeft inderdaad ook met het zakken van de waarde van mijn 1080 Ti te maken... Het lijkt me wel sterk dat de prijzen van de nieuwe NVIDIA kaarten zo snel zullen gaan dalen, na de aankondiging van AMD, maar we zullen het zien. Ik heb vroeger altijd AMD-systemen gehad, maar sinds mijn overstap naar de 1080 Ti, zou ik niet zo snel weer terug stappen.

Ik ga eens kijken naar het Voeding-forum. Fijn om te weten dat de 12-pin connector alleen voor de FE van toepassing is. Op andere fora lees ik veel dat 750-850 W wordt aanbevolen voor 3080-systemen, zou dat niet een betere optie zijn dan de 650 W?
Als de AMD kaarten concurrentieel zijn, zou er toch veranderingen in de prijszetting kunnen ontstaan, ze kijken wel naar elkaar natuurlijk. Rond de introductie van de AMD RX5700 zag je ook dat Nvidia prijzen van de RTX 2060 en 2070 aanpaste en de Super varianten introduceerde. Het is nu wat te snel voor Super varianten.

750W is niet nodig met je huidige 8600K icm een RTX 3080, maar als je naar een 10700K of 10900K zoekt over te stappen wordt 650W wel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
MacPoedel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
[...]

Als de AMD kaarten concurrentieel zijn, zou er toch veranderingen in de prijszetting kunnen ontstaan, ze kijken wel naar elkaar natuurlijk. Rond de introductie van de AMD RX5700 zag je ook dat Nvidia prijzen van de RTX 2060 en 2070 aanpaste en de Super varianten introduceerde. Het is nu wat te snel voor Super varianten.

750W is niet nodig met je huidige 8600K icm een RTX 3080, maar als je naar een 10700K of 10900K zoekt over te stappen wordt 650W wel krap.
Check, ik ben benieuwd! Als ik zou upgraden, zal ik dit in fases gaan doen, dan zal ik zeker gaan kijken naar een 750 W of hoger. Thanks!
Pagina: 1