Beste Tweakers,
Ik zit met een probleempje welke ik niet goed kan diagnosticeren.
Mijn PC welke al enkele jaren op de teller heeft staan (4 jaar) geeft nu problemen.
Specs:
i7 6700K
16 GB Kingston HyperX 2400Mhz
Gigabyte AORUS GTX 1080 Xtreme Edition
Samsung EVO 970 EVO 1TB
Corsair RM750x
Gigabyte GA Z170M D3H mobo
het begin:
Random crashen van de PC, PC blijft "hangen" (Geen BSOD). Niets werkt meer behalve de muis zie je nog bewegen.
Enige optie: met de knop uit/aanzetten. Dit probleem komt steeds terug, soms na 1 minuut
soms na xx uur.
Wat heb ik inmiddels allemaal getest en niet heeft geholpen:
- Voeding is vervangen met een CM 650watt (nieuwe voeding, was voor een andere build)
- Processor is vervangen voor een i5 6600k om te testen
- Geheugen is met Memtest86 getest voor minimaal 24 uur zonder errors
- SSD is getest (block check en performance) met HDTune, Samsung Magician, Crystal disk
- Er is getest zonder grafische kaart
Situatie nu:
Systeem is opnieuw geïnstalleerd wat resulteert in een stabieler systeem, maar nu krijg
ik willekeurig bluescreens met WHEA_uncorrectable_error. Dumpfile wordt niet aangemaakt dus daar
kan ik niets mee.
Gamen lijkt altijd goed te gaan, wanneer gaat het fout? Het lijkt erop (natte vinger werk) wanneer er met Google Chrome youtube/twitch filmpjes worden gekeken.
Wat kan ik nog allemaal testen/uitproberen om tot de oorzaak te komen?
Alvast bedankt!
ps. dit hele verhaal is op de defecte pc getypt dus ik kan er nog wel het e.e.a. op doen
Ik zit met een probleempje welke ik niet goed kan diagnosticeren.
Mijn PC welke al enkele jaren op de teller heeft staan (4 jaar) geeft nu problemen.
Specs:
i7 6700K
16 GB Kingston HyperX 2400Mhz
Gigabyte AORUS GTX 1080 Xtreme Edition
Samsung EVO 970 EVO 1TB
Corsair RM750x
Gigabyte GA Z170M D3H mobo
het begin:
Random crashen van de PC, PC blijft "hangen" (Geen BSOD). Niets werkt meer behalve de muis zie je nog bewegen.
Enige optie: met de knop uit/aanzetten. Dit probleem komt steeds terug, soms na 1 minuut
soms na xx uur.
Wat heb ik inmiddels allemaal getest en niet heeft geholpen:
- Voeding is vervangen met een CM 650watt (nieuwe voeding, was voor een andere build)
- Processor is vervangen voor een i5 6600k om te testen
- Geheugen is met Memtest86 getest voor minimaal 24 uur zonder errors
- SSD is getest (block check en performance) met HDTune, Samsung Magician, Crystal disk
- Er is getest zonder grafische kaart
Situatie nu:
Systeem is opnieuw geïnstalleerd wat resulteert in een stabieler systeem, maar nu krijg
ik willekeurig bluescreens met WHEA_uncorrectable_error. Dumpfile wordt niet aangemaakt dus daar
kan ik niets mee.
Gamen lijkt altijd goed te gaan, wanneer gaat het fout? Het lijkt erop (natte vinger werk) wanneer er met Google Chrome youtube/twitch filmpjes worden gekeken.
Wat kan ik nog allemaal testen/uitproberen om tot de oorzaak te komen?
Alvast bedankt!
ps. dit hele verhaal is op de defecte pc getypt dus ik kan er nog wel het e.e.a. op doen