Primaire partitie vs standaardgegevenspartitie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goeiemorgen,

Na flink te hebben gegoogled lukt het mij niet om duidelijk te krijgen wat nu precies het verschil is tussen een Primaire partitie en een standaardgegevenspartitie behalve dat de laatste GPT geconverteerd is en de andere MBR. Wat mij verward is dat de windowsschijf ook de standaardgegevenspartitie heeft dus nu vraag ik mij af of dit wel klopt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Volgens mij gooi je hier drie dingen op een hoop:
- een primaire partitie is een partitie waarvan je kunt opstarten ("booten"). Van een secundaire partitie kan je niet opstarten. Een opslagmedium kan meerdere primaire partities bevatten.
- een normale ("ouderwetse") BIOS verwacht een Master Boot Record waarin wordt opgegeven welke partities het opslagmedium bevat, een UEFI-BIOS verwacht een GPT partitie indeling.
- Windows hanteert een "standaardgegevens locatie" in de vorm van de C:-partitie letter en een standaard pad (in de vorm van systemvariabelen), waarin hij zijn bestanden verwacht te vinden.
Een standaard gegevens-partitie ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een MBR bevat een partitietabel met 4 entries. Een partitie die in deze partitietabel is gedefinieerd is een primaire partitie. Ooit waren 4 partities genoeg.
Je kunt in die primaire partitietabel ook een extended partitie aanmaken. Dat is in feite een mini partitie met daarin weer een partitie tabel, waarin je logische (of ook weer extended) partities kunt aanmaken.
Er is in gebruik weinig verschil tussen een primaire en een logische partitie. (Hé, het is allebei slechts een hoeveelheid sectoren). Verschil is dat je alleen bij een primaire partitie het 'bootable' vlaggetje kunt zetten. En bij windows heeft het invloed op de volgorde van toewijzing van schijfletters.

Bij GPT is er geen praktische grens aan de hoeveelheid partities die je kunt aanmaken, en alle partities zijn dus op dit vlak gelijkwaardig. Wel bevat de partitietabel metadata die de functie van een partitie omschrijft. Een van de mogelijke functies is 'standaardgegevenspartitie'. Een andere is 'EFI partitie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Renault schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:44:
Volgens mij gooi je hier drie dingen op een hoop:
- een primaire partitie is een partitie waarvan je kunt opstarten ("booten"). Van een secundaire partitie kan je niet opstarten. Een opslagmedium kan meerdere primaire partities bevatten.
- een normale ("ouderwetse") BIOS verwacht een Master Boot Record waarin wordt opgegeven welke partities het opslagmedium bevat, een UEFI-BIOS verwacht een GPT partitie indeling.
- Windows hanteert een "standaardgegevens locatie" in de vorm van de C:-partitie letter en een standaard pad (in de vorm van systemvariabelen), waarin hij zijn bestanden verwacht te vinden.
Een standaard gegevens-partitie ken ik niet.
Zie hier een screenshot om het je wat duidelijker te maken zodat je het wellicht wat beter snapt wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-ep61nz6_1iV02-wIzXr0fr11A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvyihUwVBOZPWZVgJ9BfihIG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Jouw 'Windows schijf' heeft ook een EFI partitie, en heeft dus een GPT partitie tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Mijzelf schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:24:
Jouw 'Windows schijf' heeft ook een EFI partitie, en heeft dus een GPT partitie tabel.
Het gaat om schijf 3 (E) Nieuw volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet123
Mijzelf schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:14:
Een MBR bevat een partitietabel met 4 entries. Een partitie die in deze partitietabel is gedefinieerd is een primaire partitie. Ooit waren 4 partities genoeg.
Je kunt in die primaire partitietabel ook een extended partitie aanmaken. Dat is in feite een mini partitie met daarin weer een partitie tabel, waarin je logische (of ook weer extended) partities kunt aanmaken.
Er is in gebruik weinig verschil tussen een primaire en een logische partitie. (Hé, het is allebei slechts een hoeveelheid sectoren). Verschil is dat je alleen bij een primaire partitie het 'bootable' vlaggetje kunt zetten. En bij windows heeft het invloed op de volgorde van toewijzing van schijfletters.

Bij GPT is er geen praktische grens aan de hoeveelheid partities die je kunt aanmaken, en alle partities zijn dus op dit vlak gelijkwaardig. Wel bevat de partitietabel metadata die de functie van een partitie omschrijft. Een van de mogelijke functies is 'standaardgegevenspartitie'. Een andere is 'EFI partitie'.
Met andere woorden op een GPT ingedeelde schijf is de standaardgegevenspartitie gelijk aan de primaire partitie op een MBR ingedeelde schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Tourniquet123 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:45:
[...]

Het gaat om schijf 3 (E) Nieuw volume.
Ah, sorry. Blijkbaar heeft die schijf ook een GPT tabel.
Tourniquet123 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:48:
[...]

Met andere woorden op een GPT ingedeelde schijf is de standaardgegevenspartitie gelijk aan de primaire partitie op een MBR ingedeelde schijf ?
Het zijn niet gerelateerde benamingen. Een 'standaardgegevenspartitie' is een partitie bestemd voor gegevens opslag, en gaat dus over de functie. Een primaire partitie is gedefinieerd in de primaire partitietabel van de MBR, en gaat dus over de plek van definitie.
Zowel een primaire als een logische partitie kunnen als functie gegevens opslag hebben, en anderzijds kunnen ook ze ook allebei een andere functie hebben. Swap partitie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Ah, ik zie nu in het Windwos-plaatje waar de term "standaardgegevenspartitie" vandaan komt: dat is weer zo'n Microsoft naampje voor iets waarvoor ze geen andere, zinniger naam konden bedenken.

• Tourniquet123
Ok bedankt voor de info, dus eigenlijk zoals het nu is kan het geen kwaad in het systeem ?

• Mijzelf
  • Niet online
Nee hoor. Je kunt prima MBR en GPT mixen.
Pagina: 1