win 10 - verhuizen harddrive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-06 09:49
Mijn vraag
Hey Tweakers, Bij het verplaatsen van mijn SSD met OS naar een nieuw werkstation kan ik booten alsof alles ok is (mits fixen GPU driver). Nu las ik ergens dat je beter bent bent met een clean install. Waarom is dit en hoe kan ik checken of er een aspect in het nieuwe systeem suboptimaal loopt omwille van geen clean install?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 10 Home edition
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Driver van nieuwe GPU geinstalleerd en die van oude verwijderd.
  • Enkele benchmarks gerund, maar kom ik niet echt wijzer van.

[ Voor 6% gewijzigd door robinsane op 29-09-2020 00:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, when it ain't broke, don't fix it?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande. Test alles wat je nodig hebt even goed door. Kom je geen problemen tegen, dan zal het goed zijn.

Als je van Intel naar AMD bent gegaan, installeer dan ook de nieuwste chipset drivers van de AMD website voor de beste resultaten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
Allright, dan hou ik het zo, bedankt voor de replies @Brahiewahiewa en @nelizmastr !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwadKoor
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-01 19:49
Sluit me aan bij bovenstaande heren, het bespaart je namelijk een hoop werk.

Waarom sommige mensen voor een schone installatie kiezen? Dan ben je direct van alle ongewenste bestanden af (Oude installatiebestanden, tijdelijke bestanden, oude drivers of andere zooi.). Bespaart je waarschijnlijk een beetje schijfruimte, wat (niet-zichtbare) error's en geeft misschien in sommige gevallen een kleine performancewinst.

Ik kan het mij echter in jouw situatie (als ik kijk naar de hardware in jouw inventaris) niet voorstellen dat dit voordelen gaat opleveren, echter geeft het sommige mensen (waaronder ik) wel een opgeruimd gevoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
KwadKoor schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:20:
Sluit me aan bij bovenstaande heren, het bespaart je namelijk een hoop werk.

Waarom sommige mensen voor een schone installatie kiezen? Dan ben je direct van alle ongewenste bestanden af (Oude installatiebestanden, tijdelijke bestanden, oude drivers of andere zooi.). Bespaart je waarschijnlijk een beetje schijfruimte, wat (niet-zichtbare) error's en geeft misschien in sommige gevallen een kleine performancewinst.

Ik kan het mij echter in jouw situatie (als ik kijk naar de hardware in jouw inventaris) niet voorstellen dat dit voordelen gaat opleveren, echter geeft het sommige mensen (waaronder ik) wel een opgeruimd gevoel :+
Het gaat om oudere hardware die ik aan het samengooien ben (amd phenom ii x4 955 -> intel xeon e3-1220 v2 en rx 470 -> gtx 1050ti)

Oude bestanden zijn geen issue, enkel het potentieel performance verschil zou ik graag willen weten/meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Als je licentie van Windows al blijft werken. Wisselen van hardware (o.a. moederbord) maakt je licentie ongeldig. Niemand bij Microsoft die je daarmee gaat helpen.
Ik zou eerst testen of je licentie geactiveerd blijft. Daarna clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

rdfeij schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:04:
Als je licentie van Windows al blijft werken. Wisselen van hardware (o.a. moederbord) maakt je licentie ongeldig. Niemand bij Microsoft die je daarmee gaat helpen.
Ik zou eerst testen of je licentie geactiveerd blijft. Daarna clean install.
Dat is iets te kort door de bocht. Het kost je misschien wel drie kwartier prutsen met een kerel van Microsoft aan de telefoon, maar meestal kom je er wel doorheen.

Overigens heb ik nog geen clean install gedaan bij hardwareswitches. Drivers er vanaf, nieuwe drivers erop en normaliter werkt alles prima. Zelfs bij een switch van AMD naar Intel of viseversa

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwadKoor
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-01 19:49
robinsane schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:01:
[...]

Het gaat om oudere hardware die ik aan het samengooien ben (amd phenom ii x4 955 -> intel xeon e3-1220 v2 en rx 470 -> gtx 1050ti)

Oude bestanden zijn geen issue, enkel het potentieel performance verschil zou ik graag willen weten/meten.
Welk "performance verschil" wil je meten dan? :?

- Het verschil tussen wel/geen clean install?
- Het verschil tussen de oude/nieuwe hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
als je een update draait van windows zal windows 10 automatisch als het goed is de juiste driver vinden, mocht je hinder ondervinden of het naderhand niet werken zou ik pas een herinstall doen anders is het zonde tijd.
of je moet gewoon schoon willen beginnen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
KwadKoor schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:23:
[...]

Welk "performance verschil" wil je meten dan? :?

- Het verschil tussen wel/geen clean install?
- Het verschil tussen de oude/nieuwe hardware?
Tussen wel en geen clean install, zonder de clean install uit te voeren :p
Maar heb ondertussen al besloten om het zo te laten zoals de meesten suggereerden, het lijkt allemaal te werken naar behoren.
Pagina: 1