Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 28-09-2020 23:48 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Eens en eens. Als bijzondere persoonsgegevens dan hoort men zelf een goed beveiligde dienst te bieden om het te doen. Of iets als zorgmail.GlowMouse schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:33:
Zippen met een wachtwoord (wel opletten dat je de zip-versie met AES hebt), en het wachtwoord telefonisch doorgeven.
En een melding maken bij de autoriteit persoonsgegevens.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Wat is er mis met het antwoord: NIET!! ?F_J_K schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:43:
[...]
Eens en eens. Als bijzondere persoonsgegevens dan hoort men zelf een goed beveiligde dienst te bieden om het te doen. Of iets als zorgmail.
Maar voor nu idd goed versleuteld mailen en het wachtwoord via een ander kanaal versturen, zoals idd telefonisch.
mvrhrln schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:41:
Je hebt het toch niet over een of ander arbo(arts) achtig bureau?
Is nogal wat als ze al die gegevens nodig hebben en niet de infrastructuur hebben om die gegevens veilig te kunnen collecteren.
Will_M schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:42:
Wat is er in JOUW belang dat dat bureau überhaubt aan die gegevens kan gaan komen en dat je ze ook wilt voorzien van die data?
cs-tweak schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:43:
Misschien niet het antwoord dat je zoekt, maar ik zou die gevoelige data op die manier niet opsturen.
Jij vertrouwt dit bureau niet, en hebt daar denk ik goede redenen voor.
Kan je morgen niet een e-mail versturen waarin je aangeeft dat je een aantal keren hebt gevraagd om een adequate oplossing om je gegevens op een veilige manier te versturen. Maar tot op heden nog geen (inhoudelijke) reactie of oplossing hebt gevonden. En dat je uiteraard wilt meewerken, maar niet op manieren die jouw privacy mogelijk aantasten.
En eens met de vraag van Will_M, wat is hier jouw belang? Wie verplicht je om dit te doen, wat is de situatie?
Will_M schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:46:
@dragon2 Dus gewoon: Néé ...Is ook een antwoord voor hén.
[ Voor 69% gewijzigd door dragon2 op 28-09-2020 23:51 ]
Haal dat laatste nu weg, een druk op google en we zien over wie het over gaat.
[ Voor 55% gewijzigd door mvrhrln op 28-09-2020 23:53 ]
mvrhrln schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:47:
[...]
Haal dat laatste nu weg, een druk op google en we zien over wie het over gaat.
Helemaal raar overigens dat ze niet op een andere (lees de goede manier) met de gegevens kunnen omgaan.
Maar goed, daar ben je niet mee geholpen
Ze willen dus "bewijs" van jouw klachten/ziekte. Kunnen ze dan niet beter direct overleggen met jouw huisarts. Die kan toch aangeven, zonder details vrij te geven, waarom er urgentie is.
Over het algemeen mogen mensen die dit soort gegevens niet kunnen verwerken zoals het hoort, ook niet om die gegevens vragen.
g1n0 schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:54:
Bij gevoelige email gebruik ik altijd PGP.
Maar waarom niet op de ouderwetse manier? Per aangetekende post of in persoon langsbrengen (indien de situatie dat toelaat natuurlijk)
[ Voor 19% gewijzigd door dragon2 op 28-09-2020 23:59 ]
gekkie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:05:
***members only***
cs-tweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:10:
En het is geen oplossing dat jouw huisarts (of behandelend arts) een verklaring opstelt dat er inderdaad sprake is van een urgente medische situatie. En dat ze, indien nodig, contact op kunnen nemen met deze betreffende arts voor controle-doeleinden of iets dergelijks?
Ik kan me voorstellen dat jouw arts dat wel wil doen (adviseert namelijk zelf om niet de gegevens op die manier door te sturen). Die kan zelfs in de brief zeggen dat deze 'cliënt geadviseerd om deze gevoelige en bijzondere persoonsgegevens niet op deze wijze te verstrekken, en deze verklaring als alternatief te gebruiken'.
[ Voor 52% gewijzigd door dragon2 op 29-09-2020 00:17 ]
My favorite programming language is solder.
[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 29-09-2020 00:30 ]
Ja, en vervolgens zet de receptioniste de versleutelde gevens om in onversleuteld op d'r buroblad en zet een kopie ergens op een netwerk share waar het hele bedrijf bij kan.mvrhrln schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:56:
Maar inderdaad mocht je dan toch besluiten, versleuteld te emailen, het wachtwoord via een ander medium sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 29-09-2020 00:34 ]
Alles kan stuk.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Formerly known as Ragdoll
Anoniem: 39993
Zwartoog schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:52:
Erg penibele situatie, want je wilt die verklaring natuurlijk echt hebben.
Maar als ik het begrijp is het alternatief dus dat ze langs komen? Wat komen ze doen?
Als het alleen praten is, dan kun je dat misschien via een open raam doen.Ik zou kijken of je in die hoek een veilige situatie kunt creëren.
Oh dat is liefZebby schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:08:
Zijn zij bereid ergens even een accountje aan te maken om iets te downloaden? Zo ja mag je me een PM sturen, wij hebben een commercieel secure email product, maak ik even een account voor je aan.
Helemaal eens dat je denkt aan de veiligheid van dit soort gevoelige informatie. Het vervelende is natuurlijk dat op het moment dat zij het downloaden/openen ze alsnog van alles mee kunnen doen en laten. Zelfde geldt als je het via aangetekende post zou versturen, al ben ik daar misschien nog iets meer gerust op, spreid wat minder eenvoudig.
[ Voor 22% gewijzigd door dragon2 op 29-09-2020 09:15 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Er is een verschil in machtsverhouding. De 'nood' voor huisvesting weegt zwaarder dan gelijk hebben in de privacyvraagstuk. In ieder geval in de ogen van TS. Daar kunnen we het mee eens zijn of niet. Ik denk dat het deels de realiteit is waar we in leveren in het huidige woonklimaat in Nederland. Het is slikken of opbokken. Voldoe je niet aan de eisen gesteld door verhuurder? Jammer, voor jou tien anderen. Dan krijg je dus dit soort achterlijke situaties waarbij een verhurende partij vindt gerechtigd te zijn inzage te eisen in medische dossiers. Zij zien dit oormerk als gunst en niet als recht.99ruud99 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:23:
@dragon2 heb je al eens een melding gemaakt bij het AP , en hun om advies gevraagd?
Jij kan hun gewoon naar je huisarts sturen, jij HOEFT er niet tussen te zitten. De huisarts is wijs genoeg om te weten wat wel / niet mag. Als dat bureau dat niet leuk vind, hun probleem. Als jouw huisarts beoordeelt dat bepaalde info niet ingezien hoeft te worden en zijn verklaring genoeg moet zijn, dan heeft het bureau zich daarin te schikken. Dat is hoe het in Nederland geregeld is. Dat het bureau dat niet leuk vind, hun probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 29-09-2020 09:38 ]
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Binnen de randvoorwaarde van digitaal versturen, lijkt dat me wel de beste oplossing ja.dragon2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:08:
Ik denk echter dat ik het als volgt ga doen zodra ik de documenten van de h/a heb:
Winzip met AES/wachtwoord erop, en dan een watermerk op de pdfs knallen met 'kopie voor <naam bureau>, vertrouwelijk, niet kopieeren, <datum>' erop.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
[ Voor 7% gewijzigd door MdBruin op 29-09-2020 14:59 ]
De urgentie wordt niet afgegeven door een verhuurder maar wordt geregeld door de gemeente. Hoe een gemeente dit regelt mogen ze blijkbaar zelf bepalen waardoor er verschillen ontstaan per gemeente.ydderf schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:39:
Helaas voor TS, ben je wel afhankelijk van de verhurende partij.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
1. Rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen, treffen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen, die, waar passend, onder meer het volgende omvatten:
a) de pseudonimisering en versleuteling van persoonsgegevens;
b) het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen;
c) het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen;
d) een procedure voor het op gezette tijdstippen testen, beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Dat dan dingen niet in jouw belang geregeld worden.
@dragon2 Als je het dan met 7-Zip doet, is er helemaal geen excuus om het niet te doen, want die is gratis.dragon2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:08:
[...]
***members only***
[...]
Oh dat is lief![]()
Ik denk echter dat ik het als volgt ga doen zodra ik de documenten van de h/a heb:
Winzip met AES/wachtwoord erop, en dan een watermerk op de pdfs knallen met 'kopie voor <naam bureau>, vertrouwelijk, niet kopieeren, <datum>' erop.
Even meedenkende met de bureaucratische perikelen die gaan komen: zet er duidelijk leesbaar bij hoe het is uit te pakken (ga er niet van uit dat ze zelf even 7zip kunnen installeren op hun werkplekdragon2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:08:
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dat lijkt mij een hele mooie optie aangezien ze deze gegevens toch maar 1x nodig hebben ter verificatie. Zodra je door die molen heen bent is het nut van die gegevens nul.Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit krijg je in je mailbox (heb even een temp e-mail adres gebruikt)Zwartoog schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:13:
@MdBruin Maar als het kiezen is tussen twee "kwaden", vertrouw ik in dit geval zo'n Google-dienst meer dan een obscuur bureau.
Ik begrijp alleen niet hoe dit kan werken: volgens mij kan dit alleen als dit Gmail->Gmail is: als je normaal een mail stuurt is ook de controle weg, en kan ik downloaden wat ik wil.
Ai... vrees dat je vertrouwen zeker niet gegrond is. Je hebt digibeten en dan heb je het sociale domein.MdBruin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:46:
Ik ben het geheel eens met de reactie van 99Ruud99. Als ze in de GGZ hebben gewerkt dan weten ze precies hoe het hoort, niet alle informatie is relevant voor hun.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Helaas kan ik dit beamen. Ben twee keer betrokken geweest bij audits bij grotere GGZ instellingen, zelfs daar was genoeg te verbeteren. En ook van wat kleinere zorgverleners weet ik dat ze het lang niet altijd op orde hebben, omdat ik soms in de avonduurtjes zelf op zoek ga en kijk wat ik extern kan vinden om vervolgens een melding te maken.Cyberpope schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:59:
[...]
Ai... vrees dat je vertrouwen zeker niet gegrond is. Je hebt digibeten en dan heb je het sociale domein.
Gemiddelde GGZ (of welzijninstelling) is zich zeer slecht bewust van de technische kant van privacy.
Ja, als je hem om effecten en resultaten van hun werk vraagt, krijg je direct de privacy excuses je om de oren.
Maar inzake veilig mailen en dat soort dingen? Een ramp. Ook de grotere GGZ instelling.
(ik kom 1-pit psychologen tegen met een gmail adres..![]()
)
[ Voor 25% gewijzigd door jurroen op 29-09-2020 12:09 ]
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
[ Voor 10% gewijzigd door MdBruin op 29-09-2020 12:47 ]
Ik zou de documenten dan mailen met de mededeling dat ze versleuteld zijn met een wachtwoord en dat je het wachtwoord alleen verstrekt aan diegene die de documenten echt nodig heeft. Als het het een administratief hulpje is dan kun je op z'n minst zeggen dat je het wachtwoord alleen verstrekt aan diegene die zegt de documenten nodig te hebben. Als ze zeggen "voor het dossier bla bla", dan gewoon weigeren. Laat diegene die ze wil inzien zelf maar contact opnemen. Je weet dan ieder geval wie je documenten gaat bekijken (of er tenminste toegang toe gekregen heeft).Ik denk echter dat ik het als volgt ga doen zodra ik de documenten van de h/a heb:
Daar weet de PDF viewer in Chrome tegenwoordig wel raad mee hoor, ingebouwde OCR engine.Dets schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:16:
Als het een pdf is zou ik ervoor zorgen dat de tekst in het document niet te selecteren is (copy/paste) maar iedere pagina gewoon een image is.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dit.InFamous schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 04:13:
Het verwerken van medische (bijzondere) persoonsgegevens is gebonden aan strikte wet en regelgeving en ik betwijfel absoluut dat een dergelijk bureau deze gegevens mag verwerken. Ik zou hier dus zeker even contact over opnemen met de AP.
Hahahaha, nee.MdBruin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:46:
Ik ben het geheel eens met de reactie van 99Ruud99. Als ze in de GGZ hebben gewerkt dan weten ze precies hoe het hoort, niet alle informatie is relevant voor hun.
***members only***
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-09-2020 14:39 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Probeer ik onze ICT ook zo vaak uit te leggenarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:38:
[...]
Hahahaha, nee.
Mijn vrouw werkte in de GGZ in een grote bekende organisatie en moest meermaals collega's terecht wijzen waarom ze patientendossiers vanuit hun persoonlijke gmails rondstuurden....
Echt niet? Een gemeente die meewerkt dat een Wmo'er in zijn gemeente komt te wonen die ook nog eens begeleiding nodig heeft? Hallo dat kost die gemeente alleen maar geld. Aangepast wonen en begeleiding zijn de duurste klantjes. Leuk dat je dichterbij wil komen wonen, maar nu kost het de gemeente waar je woont geld. Geen enkele gemeente wil op dit moment extra Wmo klanten krijgen.MdBruin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:09:
@dragon2 Ik zou de gemeente persoonlijk bellen en vragen naar de afdeling WMO. Daar je verhaal vertellen en ik verwacht dat ze het met je eens zijn dat het niet gaat zoals dit hoort. De WMO heeft in Amersfoort ermee te maken omdat je hier een indicatie van nodig hebt om in aanmerking te komen en passende huisvesting onder het Wet Maatschappelijke Ondersteuning valt. De participatie wet verwacht dat je ondersteuning krijgt/regelt van naasten, dit is vanwege de afstand lastiger waardoor je de keuze maakt om dichterbij te willen wonen. Ik hoop dat je dan bij een pro-actieve medewerker(ster) terecht komt welke je hiermee goed wilt helpen.
[ Voor 51% gewijzigd door Cyberpope op 29-09-2020 15:24 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Tot ze in eens geen loonsverhoging krijgen omdat de boete van de AP betaald moet worden. Of de bonus gaat niet door dat jaar.Cyberpope schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:20:
[...]
Probeer ik onze ICT ook zo vaak uit te leggen
je hebt noobs...
Je hebt digibeten
Dan heb je heel lang niets... en dan krijg je welzijnswerkers en geestelijke gezondheidswerkers.
Echt de ICT vaardigheid van mij mensen is zo ontzettend laag. Ze willen het ook niet leren heb ik soms de indruk.
Bonus in de welzijnssector? Wanneer? Je bedoelt dat ze een jaar geen bezuinigen krijgen? Kan ik geen bonus noemen. En salarisverhogingen zijn allemaal CAO en met andere regelingen dichtgetimmerd, dus daar kom je niet onderuit.ShellGhost schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
[...]
Tot ze in eens geen loonsverhoging krijgen omdat de boete van de AP betaald moet worden. Of de bonus gaat niet door dat jaar.
Nee hoor. Na privatisering van de woningmarkt en woningcorporaties hebben gemeentes geen drol meer te zeggen over urgentie. De verhurende instantie waarna jij naar toe wil kent deze toe. Er zijn dus verschillen tussen woningbouwcoöperaties, die vaak op een grotere schaal georganiseerd zijn als gemeentes.MdBruin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:49:
De urgentie wordt niet afgegeven door een verhuurder maar wordt geregeld door de gemeente. Hoe een gemeente dit regelt mogen ze blijkbaar zelf bepalen waardoor er verschillen ontstaan per gemeente.
[ Voor 66% gewijzigd door Cyberpope op 29-09-2020 15:35 ]
Zolang de MIME niet encrypted is, is secure mail een wassen neus. Kan je beter een zip met AES versturen.Zebby schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:08:
wij hebben een commercieel secure email product,
Dat is idd je uiterste nood.dragon2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:08:
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
"Helaas, er zijn geen resultaten voor uw zoekopdracht"Yucon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:40:
Hebben ze geen KVK registratie?
Dat was een idee van mij, gezien ik als vrouw nog weleens er tegenaan loop dat mannen niks accepteren van mij... Bij deze medewerker was het nog net geen "Ja maar, mevrouwtje," maar de toon proefde ik wel. Of ik ben daar wat overgevoelig voor, kan ook, vandaar mijn "laat pa het eens proberen misschien dat een man die zegt dat dit niet veilig is wel wordt geaccepteerd"...EJlol schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
Ze lijken in elk geval je vader te woord willen staan. Bij veel instanties kunnen ze daar veel moeilijker over doen.
~
Dan verstuur je het nog steeds niet beveiligd. Als zij die link kunnen leggen, dan zal bijna ieder bedrijf wat je mail scant dit ook kunnen.JJ Le Funk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:01:
waarom niet je naam en geboortedatum onleesbaar maken op de dossiers? de match mogen ze zelf maken dat het om jouw gegevens gaat, wat eenvoudig is omdat jij verwijst naar deze bijlagen vanaf je eigen mailadres.
mocht het bureautje onzorgvuldig omgaan met je dossier het zij in de cloud of lokale opslag, dan is het dossier alleen in hun mail te linken aan jou als persoon.
Nee dat mogen ze niet maar ze doen het toch. Dat is een probleem waar je vaker tegenaan loopt als je hulpbehoevend bent en je maar bij één partij terecht kuntLeesaa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:56:
Is dit wel echt een bureau dat voor een woningstichting werkt?
Dit is toch echt allemaal heel erg vaag als het om dergelijke informatie gaat.
Normaal gesproken mag medische informatie alleen door een arts opgevraagd worden met een medische machtiging. Andere personen mogen vragen stellen aan de arts, deze vragen kan de arts dan adhv de medische documenten beantwoorden.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ik denk dat je het heel rooskleurig schetst. De verhuurder gaat simpelweg de aanvraag niet in behandeling nemen, omdat zij niet aan de informatievraag(eis) voldoet. Zij bieden een service, danwel gunst met selectie aan de poort. Dit om fraude te voorkomen. In de ogen van de verhurende partij is dat een gerechtvaardigd belang. Dan zal je het echt ver moeten slepen om daar aan te tornen.99ruud99 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:40:
@Point.Flare ik moet de eerste verhuurmaatschappij nog tegenkomen die meer kennis over een patient heeft dan de eigen huisarts.
Bovendien, wanneer ze erop aangesproken worden zullen ze zich erbij neerleggen, omdat het toch behoorlijke problemen kan veroorzaken. Alleen al het opslaan van medische gegevens op hun eigen ( niet extern beveiligde) server kan een boete geven die hun winst van het jaar teniet doet.
[ Voor 17% gewijzigd door Point.Flare op 30-09-2020 10:18 ]
Ja en nee, ligt eraan hoe letterlijk je de term "mail" interpreteert natuurlijk. Je hebt gelijk, wij encrypten niet de MIME message, dat is voor ons puur het stukje notificatie. Het encrypte deel staat bij ons opgeslagen, inclusief eventuele tekst. Is het dan gewoon een portal? Ook niet, mede door andere stukken functionaliteit.DJMaze schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:24:
[...]
Zolang de MIME niet encrypted is, is secure mail een wassen neus. Kan je beter een zip met AES versturen.
Mijn rspamd staat vol met unsecure hop meldingen
Tuurlijk. Zo zou het moeten zijn. Op basis van solidariteit. Dat is zoals het moetMdBruin schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:16:
Als ik me goed herinner had je er ook een stukje over kosten in staan. Dat is helaas een probleem voor de gemeente maar een recht waar je als mindervalide of hulpbehoevende aanspraak op mag maken.
[ Voor 66% gewijzigd door F_J_K op 02-11-2020 12:01 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq