Ervaringen vvw klik pvc / laminaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 21:49
Goedenavond allen
Ondertussen zien we door de bomen het bos niet meer en hoop via jullie wat praktijk/ervaringen op te doen

Ik zal proberen een zgm beeld te schetsen voor jullie
In februari krijgen we ons nieuwe huis met vvw
Hierop ligt nu een plavuizen vloer ( 25cm vierkante tegels 5mm voeg en 3mm diepste gemeten )
Nu krijgen we dit niet duidenlijk

* is een pvc klik + ondervloer die +/-2mm opvangt geschikt

* als er geëgaliseerd moet worden is er dan nog een ondervloer nodig voor evt contact geluid

*we hebben ons oog laten vallen op evt een 12mm klik laminaat (rc 0,08+ de plavuizen vloer zitten we op 0,1 nog voldoende onder de 0,15max dus)
En is hierbij nog een ondervloer nodig of heeft de vloer van zichzelf voldoende geluidsdemping

Ik begrijp dat het opwarmen dan langer duurt van de kamer maar aangezien de kamer altijd op 19/20zal blijven staan is dit dan wel van toepassing het lijkt mij niet dat je er 5% extra stookkosten van krijgt

Veel vragen maar hier komen we er niet
BVD
Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34
ReversdRainbow schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:07:
Goedenavond allen
Ondertussen zien we door de bomen het bos niet meer en hoop via jullie wat praktijk/ervaringen op te doen

Ik zal proberen een zgm beeld te schetsen voor jullie
In februari krijgen we ons nieuwe huis met vvw
Hierop ligt nu een plavuizen vloer ( 25cm vierkante tegels 5mm voeg en 3mm diepste gemeten )
Nu krijgen we dit niet duidenlijk

* is een pvc klik + ondervloer die +/-2mm opvangt geschikt

* als er geëgaliseerd moet worden is er dan nog een ondervloer nodig voor evt contact geluid

*we hebben ons oog laten vallen op evt een 12mm klik laminaat (rc 0,08+ de plavuizen vloer zitten we op 0,1 nog voldoende onder de 0,15max dus)
En is hierbij nog een ondervloer nodig of heeft de vloer van zichzelf voldoende geluidsdemping

Ik begrijp dat het opwarmen dan langer duurt van de kamer maar aangezien de kamer altijd op 19/20zal blijven staan is dit dan wel van toepassing het lijkt mij niet dat je er 5% extra stookkosten van krijgt

Veel vragen maar hier komen we er niet
BVD
Mvg
toon volledige bericht
Moet VVE in titel VVW zijn? Dat maakt 't een stuk logischer?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In de TT staat VVE (Vereniging Van Eigenaren) en in de OP heb je het over VVW (VloerVerWarming?).

Waarom zou je over een bestaande / nieuwe vloer met plavuizen (tegels) nog een laminaatvloer willen gaan leggen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Excuus dat moet idd vvw zijn ik denk dat de auto correct dat heeft aangepast

Het zijn oranje/bruinachtige tegels ,voor onze smaak nogal gedateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
ik heb dat ook een paar jaar terug gedaan: plavuizenvloer met vloerverwarming geëgaliseerd en 'helaas' laminaat geplaatst. Mijn buur zelfde uitgangssituatie en die heeft er nu pvc op liggen. Dat heeft veel minder contactgeluid met lopen (bijna geen), mijn laminaat hoor je heel goed. Her en der is de vloer niet vlak ondanks egaliseren en krijg je licht holle ruimten eronder (hoor je niet alleen extra goed, ziet soms de vloer bewegen op bepaalde vlakken als iemand overheen loopt). Uiteraard is dan de warmte overdracht daar nog minder. PVC gaat rechtstreeks op je egaline laag, laminaat moet een speciale ondervloer voor vloerverwarming onder. Als ik nu opnieuw zou kunnen doen deed ik met pvc, maar dat komt over paar jaar wel. Mocht er een keer een vaas met bloemen omgaan heb je met pvc geen problemen als water even wat te lang blijft liggen. PVC volgt ook de eventuele lichte hobbels/deuken beter dan laminaat.

In theorie kun je laminaat ook verlijmen op de ondervloer, dat zal contactgeluiden wel verminderen en de warmteoverdracht verbeteren maar denk niet dat je daar aan moet willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Dimi_v
Heb jij er op dit moment ook een ondervloer op de egaline liggen dan ?
Dat er nog steeds redenlijk/veel contactgeluid is

Hier zeggen ze dus dat je onder pvc ook altijd een ondervloer moet hebben

Waar wij ons oog op hebben laten vallen is 12mm dik en dit is dan een vrij massieve plaat dan zou je zeggen dat het is 5mm voeg overspanning wel kan hebben zonder doorgebogen/tekenen
/ het word in visgraat gelegd en volgt dus geen voegen

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 19:52
Vergeet niet te meten of je de deuren moet gaan inkorten met laminaat/pvc. Als je dan ooit de tegels er alsnog uitgooit dan kun je ook nieuwe deuren gaan plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 08:30
waarom kies je niet gewoon voor verlijmd pvc?
Dan heb je en betere warmtegeleiding en weinig contactgeluid.

dus:
- egaliseren over de tegels
- pvc verlijmd leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Xqlusive
Dat is idd het beste dat weten we
Maar aangezien we het (prijstechnisch) zelf willen doen durf ik me aan het lijmen niet te wagen
Vandaar het pvc klik laminaat / laminaat 12mm omdat daar toevallig ons oog op gevallen is
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Tja, dan blijf je een matige oplossing toepassen.

Hoe lang willen jullie er wonen? Als dat meer dan een paar jaar is, dan zou ik het de investering van een goede verlijmde pvc vloer wel waard vinden.
Wellicht scheelt het ook nog in de stookkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 08:30
Begrijp je punt, lijmen zou ik ook iets spannender vinden om zelf te doen inderdaad.

De andere oplossingen zijn dan sowieso suboptimaal qua geluid en warmtegeleiding. Als je dit accepteert is de vraag wat je belangrijker vindt: warmtegeleiding of contactgeluid.

If warmtegeleiding: geen ondervloer
if contactgeluid: wel ondervloer

Edit: eens met bovenstaande, ik zou ook iets meer investeren en het gelijk goed doen. Je gaat je er sowieso aan ergeren als het in de toekomst tegenvalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Xqlusive op 29-09-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Bedankt voor de reacties weer
We zullen zoizo verder kijken of wel een mooie pvc klik vinden
Egaliseren en plakken is het beste maar dat uitbesteden is het ons simpelweg niet waard

Nu zijn er al wel ondervloeren die ruim 2mm opvangen
Plavuizen(0,2)ondervloer(0,3)klikpvc(0,4)’evt lucht (0,2) zelfs dan zit je nog mooi rond de 0,1 is dit echt zo slecht dan?

Klik pvc 1,1
plak pvc zit ik op 0,5
Iemand echte ervaring hiermee wat daarin nou het verschil is?
Merkbare hogere stookkosten
Koudere voeten
Als het warm is is het warm natuurlijk

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Hier sindskort vloerverwarming met laminaat. Er ligt een anhydriet vloer onder, vlakker dan tegels maar niet 100%. Voor pvc moesten we ook nog egaliseren. Ik had nog laminaat van 2 jaar oud, en hoefde enkel voor de aanbouw bij te halen dus de keuze was snel gemaakt.

Ligt een simpele dunne 2mm ondervloer onder(oranje met gaatjes). En heb totaal geen contactgeluid. Wordt gewoon lekker warm etc. Of het langer duurt dat dan met pvc geen idee...zal ongetwijfeld iets verschil maken

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Bakema schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:24:
Ligt een simpele dunne 2mm ondervloer onder(oranje met gaatjes). En heb totaal geen contactgeluid. Wordt gewoon lekker warm etc. Of het langer duurt dat dan met pvc geen idee...zal ongetwijfeld iets verschil maken
Hier ook die ondervloer, speciaal voor laminaat op vloerverwarming. Misschien omschrijf ik dan het geluid verkeerd. Maar je hoort met alles gewoon heel goed dat er laminaat ligt. Lopen, als iets valt, stoel schuiven, etc. In de keuken liggen wel plavuizen en dat klinkt massiever als je daar met je schoenen overheen loopt, de hond zijn nagels tikken daar minder hard. Bij de buren met pvc is dat geluid nog wat gedempter, materiaal lijkt wel 'zachter'. Je moet het denk ik ervaren om te begrijpen wat ik precies bedoel. Misschien vergelijkbaar als wanneer je 2 planken op elkaar legt. Tik je op de bovenste dan lijkt wel of de onderste mee versterkt, zet je ze vast aan elkaar dan wordt het 1 massief en zwaarder geheel en klinkt het anders. Dat zal met verlijmen van pvc en laminaat ook beter zijn, tussenweg zou voor mij dan zonder verlijmen pvc zijn.

Niet verlijmen van pvc, is dat zo erg? Wat ik gezien heb ik dat pvc 'slap' is, dus ik denk dat dit veel meer de vorm (oneffenheden en onvolkomenheden) van de vloer volgt. Dan is er dus ook meer contactvlak tussen ondervloer en je pvc vloer.

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Contactgeluid ligt echt voornamelijk aan de ondervloer. Als je een goede ondervloer hebt dan valt dat reuze mee. Wij hebben zelf in ons oude huis op 2 verdiepingen vloerverwarming laten leggen:

Verdieping 1:
- Vloerverwarming in natuurstenen vloer gefreest. Niet geegaliseerd, maar wel goede ondervloer en laminaat (beide geschikt voor vloerverwarming). Geen enkele last van contactgeluid of hol klinkende planken oid

Verdieping 2:
- Had een verlijmde houten vloer. Hebben we er uit gehaald en verwarming in de vloer gefreest. De lijmresten zaten nog op de vloer, dus het was totaal niet egaal. Zelfde ondervloer en laminaat er in en wederom geen enkele last van contactgeluid of hol klinkende planken.

Verdieping 3:
- Geegaliseerd en geen vloerverwarming. Zelfde ondervloer en laminaat. Geluid is exact hetzelfde als op verdieping 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Bij deze wil ik nog even laten weten dat we lang hebben lopen twijfelen tussen de
Heat-foil
En de rubbersound silencio

Het is de silencio geworden deze heeft toch wat meer voordelen : demping ,vullend vermogen , minimale rc

Misschien is een stuk goedkopere isotherm al voldoende maar dat gokken we maar niet

Uiteindelijke rc is
Bestaande plavuizen. 0,02
Ondervloer 0,015
12mm alicante laminaat 0,09
Uiteindelijk. 0,12,5

Het laminaat is aan de heftige kant maar hier zijn we voor gevallen en wat nog betaalbaar in ons geval
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-06 08:20
Nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Idanue op 04-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow