Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High End Game systeem vnml Simracing en VR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 15:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal voornamelijk voor simracing gebruikt worden. Ik speel voornamelijk AC en iRacing. De meeste andere dingen doe ik het liefst op mijn laptop op de bank

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen hard maximum, 2500 is een mooie richtprijs.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de randapparatuur, Samsung C49HG90, nu Oculus Rift S straks de HP Reverb G2 als vervanger

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
stevige gpu en cpu en goede koeling. Geluidsproductie vind ik niet zo interessant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, Asus, MSI, nVidia. Helaas minder goede ervaringen met AMD, maar dat is al weer minstens 10jaar terug

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Ik weinig geen ervaring met overklokken, maar dat is iets wat ik met deze built wel wil proberen, vnml de CPU dan

Wat verwacht je van ons?
Commentaar, tips of adviezen zijn welkom. Ik heb hier en daar voor wat RGB gekozen, omdat ik dit leuk vind en wil proberen enigszins smaakvol te maken. Ik wil een AIO ipv een luchtkoeler. Gewoon om iets anders te hebben, ik ben erg gecharmeerd van de NZXT Kraken Z series. Ik ben van plan deze in de top van de case te monteren. De case zelf heeft al 3 fans, 2voor intake voorkant, 1 achter exhaust.

De voeding & SSD heb ik niet echt goed uitgezocht. De voeding hoeft alleen betrouwbaar te zijn, zuinig is geen pre, de computer staat niet de hele dag aan. De SSD Samsung is gewoon betrouwbaar zo ver ik weet.

Op dit moment is de 3080 toch nergens te krijgen, dus ik wacht nog rustig AMD af komende maand, maar ik verwacht niet dat die met iets beters gaan komen voor mij. Ik wil wel al de bestelling gaan uitzetten

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10900K Boxed€ 529,-€ 529,-
1MoederbordenAsus ROG Strix Z490-E Gaming€ 277,-€ 277,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3080 OC€ 859,-€ 859,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 224,90€ 224,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC€ 184,90€ 184,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 131,-€ 131,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.426,65

Beste antwoord (via evuijtert op 30-09-2020 13:16)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Dit soort overwegingen zijn altijd lastig, want met dit budget ben je denk ik al over het optimale punt heen. Ik denk dat je wel wat geld kan besparen door:
  • Lagere processor, een 10600K presteert vergelijkbaar, en een 10900K kan je ook overklokken, maar boven 4 a 6 hyperthreaded kernen schaalt dat, afhankelijk van de titel, nauwelijks meer. Een 10700K is nog wel te verantwoorden als je significante achtergrondprocessen hebt draaien, maar het lijkt me sterk dat die zelfs een enkele hyperthreaded kern op ~4,5GHz zullen verzadigen, dat zou dan een machtig proces zijn;
  • Goedkoper moederbord, een MSI MPG Z490 Gaming Edge Wifi bijvoorbeeld is een perfect goed moederbord en €100 goedkoper;
  • Geheugen eventueel, je ziet dat de prijs nogal een sprong maakt als je de true latency verlaagt onder de 10ns. Persoonlijk vind ik dit nog één van de beter te verantwoorden keuzes omdat een verlaging van de latency van >10% in elk geval meetbaar gaat zijn, zij het niet in elke applicatie even goed. Met RGB geheugen is de relatieve prijssprong bovendien niet eens zo groot, de verlichting kost meer;
  • Voor waterkoeling zijn goede argumenten, het werkt daadwerkelijk flink beter dan directe luchtkoeling, maar tegenover een goede luchtkoeler betaal je wel veel. Als overklokken je ding is zou ik het zeker doen, maar als je daarover twijfelt of het niet echt ver wilt pushen zou ik al snel voor een luchtkoeler gaan, mede ook omdat luchtkoelers door de bank genomen probleemlozer zijn. Dit is uitgaande van de 10600K of 10700K, een 10900K houdt zelfs met de standaardinstellingen best van warmte genereren en waterkoeling kan dan zeker van meerwaarde zijn...
Deze kast heeft vooraan ruimte voor 3 120mm fans, daar kan je de twee van de meegeleverde 140mm fans in steken, maar dan blijft er een gat open. Er past naar mijn weten geen 3x140mm in, maar dat gat laat ruimte om warme lucht te laten hercirculeren, dus ik zou voor de voorkant van de kast een drietal 120mm fans kopen en de rest elders toepassen. Met de waterkoeling komen hopelijk fans mee dus je zult er een paar over houden, maar fans kosten weinig.

Over voedingen weet ik weinig, maar er loopt er nog ergens een kolossaal topic over. Zuinigheid lijkt me in dit systeem niet de belemmerende factor. Ik heb geen ervaring met RGB, maar de kwaliteit van zulke opzetten hangen heel erg af van het optisch matchen van componenten, dus ik zou even kijken naar de foto's in de pricewatch. Let er ook op dat alle RGB protocollen lijken te verschillen en er wel incompatibiliteiten bestaan.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Het verschil in prestaties bij gamen tussen een 10400F van 150 euro en een 10900K van 530 euro is slechts 5%. Als je een 10600K neemt van 250 euro kun je die gemakkelijk overklokken tot prestaties van een 10900K.

Ook het verschil tussen 3600CL16 en 3200CL16 is bijna niet te merken in games.
Hetzelfde geldt voor het verschil in prestaties tussen een Kingston A2000 en een Samsung 970 Evo.

Je kunt echt honderden euro’s besparen voor ongeveer dezelfde prestaties.

• evuijtert
Djarune schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:51:
Het verschil in prestaties bij gamen tussen een 10400F van 150 euro en een 10900K van 530 euro is slechts 5%. Als je een 10600K neemt van 250 euro kun je die gemakkelijk overklokken tot prestaties van een 10900K.

Ook het verschil tussen 3600CL16 en 3200CL16 is bijna niet te merken in games.
Hetzelfde geldt voor het verschil in prestaties tussen een Kingston A2000 en een Samsung 970 Evo.

Je kunt echt honderden euro’s besparen voor ongeveer dezelfde prestaties.
Dank voor je advies.

De Kingston A2000 is idd denk ik een betere keus, scheelt weer 30 euro.

Het geheugen als ik 3200CL16 kies scheelt dat ook 3 tientjes, maar de latency is ook iets hoger. Ik dacht puur voor de latency de 3600CL16 te kiezen. Of het 30 euro waard is weet ik niet.

De CPU twijfel ik nu dus over. De 10600k is idd flink over te klokken tot bijna of voorbij de 10900k. Aan de andere kant is de 10900k ook weer over te klokken. De 10700K is ook nog een goede overweging. Ik ga mij hier nog even verder op inlezen. Ik draai ook nog wel software op de achtergrond voor simracing, geen idee hoeveel cores ik dan baat bij heb. Ik neig naar de 10700k nu.

[ Voor 4% gewijzigd door evuijtert op 29-09-2020 09:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Dit soort overwegingen zijn altijd lastig, want met dit budget ben je denk ik al over het optimale punt heen. Ik denk dat je wel wat geld kan besparen door:
  • Lagere processor, een 10600K presteert vergelijkbaar, en een 10900K kan je ook overklokken, maar boven 4 a 6 hyperthreaded kernen schaalt dat, afhankelijk van de titel, nauwelijks meer. Een 10700K is nog wel te verantwoorden als je significante achtergrondprocessen hebt draaien, maar het lijkt me sterk dat die zelfs een enkele hyperthreaded kern op ~4,5GHz zullen verzadigen, dat zou dan een machtig proces zijn;
  • Goedkoper moederbord, een MSI MPG Z490 Gaming Edge Wifi bijvoorbeeld is een perfect goed moederbord en €100 goedkoper;
  • Geheugen eventueel, je ziet dat de prijs nogal een sprong maakt als je de true latency verlaagt onder de 10ns. Persoonlijk vind ik dit nog één van de beter te verantwoorden keuzes omdat een verlaging van de latency van >10% in elk geval meetbaar gaat zijn, zij het niet in elke applicatie even goed. Met RGB geheugen is de relatieve prijssprong bovendien niet eens zo groot, de verlichting kost meer;
  • Voor waterkoeling zijn goede argumenten, het werkt daadwerkelijk flink beter dan directe luchtkoeling, maar tegenover een goede luchtkoeler betaal je wel veel. Als overklokken je ding is zou ik het zeker doen, maar als je daarover twijfelt of het niet echt ver wilt pushen zou ik al snel voor een luchtkoeler gaan, mede ook omdat luchtkoelers door de bank genomen probleemlozer zijn. Dit is uitgaande van de 10600K of 10700K, een 10900K houdt zelfs met de standaardinstellingen best van warmte genereren en waterkoeling kan dan zeker van meerwaarde zijn...
Deze kast heeft vooraan ruimte voor 3 120mm fans, daar kan je de twee van de meegeleverde 140mm fans in steken, maar dan blijft er een gat open. Er past naar mijn weten geen 3x140mm in, maar dat gat laat ruimte om warme lucht te laten hercirculeren, dus ik zou voor de voorkant van de kast een drietal 120mm fans kopen en de rest elders toepassen. Met de waterkoeling komen hopelijk fans mee dus je zult er een paar over houden, maar fans kosten weinig.

Over voedingen weet ik weinig, maar er loopt er nog ergens een kolossaal topic over. Zuinigheid lijkt me in dit systeem niet de belemmerende factor. Ik heb geen ervaring met RGB, maar de kwaliteit van zulke opzetten hangen heel erg af van het optisch matchen van componenten, dus ik zou even kijken naar de foto's in de pricewatch. Let er ook op dat alle RGB protocollen lijken te verschillen en er wel incompatibiliteiten bestaan.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
Dat je 10 jaar geleden ''problemen met AMD hebt gehad'' zou een reden kunnen zijn om er voorbij te kijken.
Maar AMD is op dit moment wel echt een goede tegenstander van Intel op processor basis.
Voor de spellen die je hebt is een goede PC wel required, maar een 10 core processor van 530 pegels met een moederbord van 280 euro is wel een tikkeltje overdreven.
Ik zou eens lekker naar de ryzen 3800x kijken,
pricewatch: AMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed
Deze cpu ipv 3700x vanwege net iets hogere clockspeed. Dit is al gauw een besparing van 200 euro.
Neem je hierbij een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk
heb je een moederbord van 150-175 euro waarbij je nieuwe processors van AMD op kan slingeren en
ik zou lekker naar een iets goedkopere waterkoeling gaan, tuurlijk is nieuwste NZXT waterkoeling leuk, maar even serieus? 225 euro om je CPU van 530 euro koel te houden?
pricewatch: NZXT Kraken X63 dit is al gauw 100 euro goedkoper.

je kan al bijna 750 euro besparen door iets wat andere ''mindere'' keuzes te maken.
Die 750 euro zou ik over 2-3 jaar weer gebruiken om een nieuwe videokaart van te kopen en lekker de nieuwste games op hoog framerates te kunnen blijven draaien.
Bijna alle systemen boven 1500-1600 euro gaan al gauw naar ''betalen voor looks en betalen voor minimale upgrades. ''.
Want een 3800x presteert rond 10% minder voor al bijna 40% van de prijs. Moederbord doet vrijwel niks, en je waterkoeling zal de processor iets warmer doen draaien. maar geen schokkende dingen.

[ Voor 19% gewijzigd door dfbt op 29-09-2020 10:46 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Een 3600, 3700X, 10400F of 10600K zijn allemaal goede keuzes. Een 3800X niet, want die is maar marginaal sneller dan de 3700X en die paar tientjes extra niet waard.

Een Intel processor op Z490 bord is een prima keuze voor games. De 10400F van maar 150 euro is nog altijd sneller in games dan een 3800X of zelfs 3900X. Wel enkel in games, want zodra je andere werkzaamheden (multicore) doet dan gamen maakt AMD Ryzen gehakt van Intel. Enkel voor gamen is Intel nipt de winnaar

PCIe 4.0 is een voordeel voor AMD, maar die 'winst' is maar klein.

De 10700K is misschien te verantwoorden, maar die extra threads heb je niet nodig voor games. Kun je beter in de spaarpot houden voor een volgende upgrade.

• evuijtert
Involvement schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:40:

Processor twijfel ik nog over, ik draai minimaal 3 andere programmas op de achtergrond en flink wat USB apparaten. Ik denk dat de 10900K overkill is zoals jullie aangeven. De 10700K is denk ik wat het gaat worden. Misschien een gevoelsmatige keus tov de 10600K.

Moederbord heb ik voor Asus gekozen omdat deze in diverse tests er goed uit komt. Ook een Asus videokaart, om het dan maar zoveel mogelijk hetzelfde merk te houden.

Ik heb voor de fansetup 2 opties denk ik:
1. AIO 360mm cooler in voorkant. De 2 meegeleverde fans van 140 bovenin..
2. AIO 280mm cooler in bovenkant. De 2 meegeleverde fans van 140 voorin; of 3 120mm fans en ze vervangen.

Ik dacht zelf aan optie 2. AIO bovenin, is logischer. Onderste stuk van de voorkant onder de 140mm fans maar open laten, dat zit toch half onder de onderruimte voor de voeding. Als ik 3x 120mm doe dan heb ik die ruimte weer aan de zijkant van de fans ipv eronder.

RGB protocollen, moet ik misschien nog eens naar kijken, eigenlijk niet voldoende aan gedacht op dit moment.

• evuijtert
dfbt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:41:
Dat je 10 jaar geleden ''problemen met AMD hebt gehad'' zou een reden kunnen zijn om er voorbij te kijken.
Maar AMD is op dit moment wel echt een goede tegenstander van Intel op processor basis.
Voor de spellen die je hebt is een goede PC wel required, maar een 10 core processor van 530 pegels met een moederbord van 280 euro is wel een tikkeltje overdreven.
Ik zou eens lekker naar de ryzen 3800x kijken,
pricewatch: AMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed
Deze cpu ipv 3700x vanwege net iets hogere clockspeed. Dit is al gauw een besparing van 200 euro.
Neem je hierbij een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk
heb je een moederbord van 150-175 euro waarbij je nieuwe processors van AMD op kan slingeren en
ik zou lekker naar een iets goedkopere waterkoeling gaan, tuurlijk is nieuwste NZXT waterkoeling leuk, maar even serieus? 225 euro om je CPU van 530 euro koel te houden?
pricewatch: NZXT Kraken X63 dit is al gauw 100 euro goedkoper.

je kan al bijna 750 euro besparen door iets wat andere ''mindere'' keuzes te maken.
Die 750 euro zou ik over 2-3 jaar weer gebruiken om een nieuwe videokaart van te kopen en lekker de nieuwste games op hoog framerates te kunnen blijven draaien.
Bijna alle systemen boven 1500-1600 euro gaan al gauw naar ''betalen voor looks en betalen voor minimale upgrades. ''.
Want een 3800x presteert rond 10% minder voor al bijna 40% van de prijs. Moederbord doet vrijwel niks, en je waterkoeling zal de processor iets warmer doen draaien. maar geen schokkende dingen.
750 euro zal het niet schelen, maar ik zou idd rond de 400-500 kunnen besparen. Zeker als ik voor AMD ga. Maar dit systeem is echt puur om te gamen. Andere werkzaamheden gebeuren op de laptop.

Misschien inderdaad dus een 10700k ipv 10900k. Zal eens kijken naar de software die nodig is om alle rgb en aio aan te sturen, misschien dat ik dan toch beter een andere aio kan pakken.

Overigens waren de problemen met AMD vooral met een crossfire setup icm 2 monitors te gelijk aan sturen als ik mij goed herinner en niet de eens met de CPU die het prima deed. Op dit moment is de 3080 voorlopig nog niet hier, dus ik wacht nog wel even af waar AMD mee komt over een week.

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-11 18:04
Als je het puur voor gaming gaat gebruiken, ga dan juist voor AMD. De nieuwe 5xxx series schijnt de 10900k in zijn hemd te zetten, en niet zo'n beetje ook. 8 oktober worden ze aangekondigd.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:46
Thodekroo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:33:
Als je het puur voor gaming gaat gebruiken, ga dan juist voor AMD. De nieuwe 5xxx series schijnt de 10900k in zijn hemd te zetten, en niet zo'n beetje ook. 8 oktober worden ze aangekondigd.
Voor simracing is op dit moment Intel veel beter.

Sowieso even wachten wat de nieuwe AMD's gaan doen, maar die blijven zitten met meer memory latency.

• evuijtert
mitsumark schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:23:
[...]

Sowieso even wachten wat de nieuwe AMD's gaan doen, maar die blijven zitten met meer memory latency.
dat laatste wist ik niet, dacht dat het vnml om single core thread performance ging

• mitsumark
Niet alleen, een 3900x is single threaded ongeveer net zo snel als de 10600k, echter in gaming toch 10% langzamer (mits de CPU de bottleneck is).

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 30-09-2020 13:51 ]

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-11 18:04
mitsumark schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:23:
[...]

Huh? Ik heb het toch ook niet over dit moment, maar over het moment dat de 5000 series is gelauncht? De eerste leaks duiden er al op dat de 5800x al tot 22% sneller is dan de 10900k.

Edit: en dan hebben we het dus nog niet eens over de 5900x. AMD wordt de King of gaming voor de komende paar jaar schat ik zo in.

[ Voor 15% gewijzigd door Thodekroo op 30-09-2020 14:23 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:22
Maar dan vergelijk je 2020 met 2021, dan zou je de 11600k moeten vergelijken met de 5700x

• mitsumark
Eerst maar eens benchmarks van de 5000 serie afwachten, ik vraag me nog af of die voor gaming beter gaan zijn dan de huidige Intels.
"Straks" komt natuurlijk ook nog de 11000 serie van intel..

En nogmaals, alleen single core snelheid en multicore snelheid zeggen niet alles, het gaat om het hele platform.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 30-09-2020 14:41 ]

Pagina: 1