Cookies automatisch toestaan en ongewenste verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik werd een beetje moe van de vraag om cookies te accepteren en dan later evt. te verwijderen.

Toen heb ik in Firefox de extensie "I don't care about cookies" er bij gezet, dus alle cookies mogen er op.
Bij de privacy instellingen van Firefox heb ik staan: Cookies en websitegegevens verwijderen zodra Firefox wordt gesloten.
En daarachter staat: uitzonderingen beheren: daar staan de sites waarvan ik de cookies wil bewaren.

Dan zou ik uiteindelijk alleen de gewenste cookies overhouden ZONDER gezeur en geklik.

Maar als ik Ccleaner pak en kijk welke cookies er op mijn pc staan, dan zie ik véél meer cookies van sites die ik niet wil.

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05

kodak

FP ProMod
Als je Firefox uit zet en dan met ccleaner al die cookies weg haalt, wat is dan het resultaat als je Firefox daarna weer hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
Dan heb ik weer een hoop ongewenste cookies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik gebruik Cookie AutoDelete hiervoor klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
Ik blijf ongewenste cookies houden.
Als test ook Cookie AutoDelete in Firefox gezet en een stel sites op de whitelist gezet.

Dan in Ccleaner alle ongewenste cookies deleted.
In Firefox naar Jumbo.com gegaan.
Firefox afgesloten....firefox weer aan en even gewacht...Firefox weer uit.
Daarna zie ik in Ccleaner gewoon een cookie van Jumbo staan.

Dat snap ik niet...moet ik meer instellen bij Cookie AutoDelete?
Want daar staan bij de instellingen heel veel zaken die je kunt aanvinken, maar wat is nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoja
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 17:01

ParaNoja

1984 is here

Misschien is het een optie om de Brave browser te gebruiken?
Deze heeft veel privacy maatregelen reeds ingebouwd.
Niet alleen het stoppen en verwijderen van cookies, dit is instelbaar, adblocker, (geen reclame meer op youtube!) maar ook stopt (grotendeels) de digitale fingerprinting van je browser.
En cookies kunnen indien gewest worden gewist na sluiten van je browser sessie.

Privacy badger en https-everywhere zijn 2 plugins die ik op firefox iig zou aanraden.
Deze worden ontwikkeld door de EFF

*Met name zgn flash cookies zijn vaak moeilijk te verwijderen.
Naar mijn mening zou flash al jaren geleden moeten zijn afgeschaft, maar goed zal niet op een adobe rant overgaan.

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
Het werkt nog steeds helemaal niet.
Ik heb in Cookie auto delete "alles" aangevinkt dus hij zou alles moeten deleten behalve mijn bescheiden "whitelist".

In die list staat wel steeds een LEEG veld? is dat normaal? Ik heb het eens gewist maar later staat hij er weer tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oRfnoOLDlFlRMG8ns-zfg8IM4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k1b24HMwBVKrLyiavENiPhXG.png?f=fotoalbum_large
In Ccleaner vind ik steeds meer dan 100 cookies van sites die ik zeker niet wil bewaren. Met Ccleaner kan ik ze gewoon deleten.

add-ons in Firefox die ik heb:
I don't care about cookies
Cookie auto delete
Adblock for youtube
canvas defender
privacy badger
https everywhere
uBlock origin

Dit automatische "systeem" zou toch moeten kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

captcook schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
In Ccleaner vind ik steeds meer dan 100 cookies van sites die ik zeker niet wil bewaren. Met Ccleaner kan ik ze gewoon deleten.
[...]
Ik raak CCleaner niet meer aan sinds dat akkefietje met een backdoor, dus ik kan niet voor je vergelijken.

Maar: als ik in de koekjestrommel van Firefox kijk (Options - Privacy & Security - Cookies and Site data - Manage Data) zie ik alleen cookies van sites die op mijn whitelist staan....???

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
Bij mijn Firefox (Options - Privacy & Security - Cookies and Site data - Manage Data) staan alleen gewenste cookies, echter kijk ik dan na afsluiten FF in Ccleaner, dan zie ik er een heleboel meer staan, ongewenste dus.

Het lijkt dus dat Ccleaner ook nog op een andere plaats kijkt die niet wordt opgeruimd door Cookie AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Je vraagt nu meer dan ik je kan bieden.

Ik vind het wel een fascinerend onderwerp, dus ik volg de discussie, misschien komt er nog iemand met meer kennis langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

delete cookies and data when ff is closed

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
Ik heb Brave ook op mijn pc gezet en vergeleken met Firefox.
Bij beide browsers add-on: "i don't care about cookies" en "Cookie auto delete" met dezelfde instellingen: alles aangevinkt, dus na 15 sec. mag alles eraf op een paar gewenste cookies na.

Eerst Brave testen....
Ccleaner wist alle cookies.
Start Brave en open: Nu.nl Milieucentraal.nl NOS.nl en Kieskeurig.nl en surf wat.
Sluit Brave en open Brave weer,open niets, wacht 60 sec.Sluit Brave. Zo kan hij evt. cookies van vorige sessie cleanen.
Kijk in Ccleaner: er staan 2 cookies, nu.nl en NPOstart

Firefox testen:
Ccleaner wist alle cookies.
Start Firefox en open: Nu.nl Milieucentraal.nl NOS.nl en Kieskeurig.nl
Sluit FF en open FF weer,open niets, wacht 60 sec.Sluit FF. Zo kan hij evt. cookies van vorige sessie cleanen.
Kijk in Ccleaner: er staan heel veel cookies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KACTy22ZB90UAEvytlTXUK827fA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TbsCBPq0bfZ1TAJo5Jy6V52Z.png?f=user_large

Bij FF staat ook nog ingesteld dat FF cookies verwijdert bij afsluiten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzDpVLJutUMIU16kufE55enUPDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Rnlt2oYngSnalOuJuRdKXg0.png?f=user_large

Het valt blijkbaar niet mee om alle cookies te verwijderen maar Brave doet het wat dat betreft veel beter.
Beetje jammer want FF vind ik net iets fijner (ook meer aan gewend) met meer functies, maar dat is misschien de tol die je betaald voor meer privacy ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Add-On: Cookie auto Delete al gebruikt ?

De Cookies die je ziet kunnen ook van iEX of Edge komen

[ Voor 42% gewijzigd door Hackus op 01-11-2020 14:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Hackus schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:30:
Add-On: Cookie auto Delete al gebruikt ?
Lees zijn post boven jouw reactie, tweede zin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

captcook schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:26:
[...]
Kijk in Ccleaner: er staan heel veel cookies.
[...]
Laat CCleaner toe om de inhoud van de cookies te bekijken?
Zo ja, kijk dan eens wat er in de koekjes staat die weg zouden moeten zijn.....
Het zou me niet verbazen als ze 'leeg' zijn, anders gezegd dat er wel een entry in de koekjesdatabase is maar dat er niets in staat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik gebruik ook Cookie Auto Delete. Uit de notificaties die het geeft, maak ik op dat in bepaalde gevallen de cookies pas worden gewist wanneer Firefox weer opnieuw wordt gestart. Dat is met name het geval als er maar 1 tabblad open is.
Dus tussen twee sessies in kan het zijn dat de cookies blijven staan.
Ik heb de gewoonte om eerst tabbladen te sluiten en dan pas met een leeg tabblad Firefox af te sluiten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Even wat onderzoek gedaan.....

Cookies in FF staan in een SQLite database.

Niet echt mijn ding, maar toch: DB Browser SQLite gedownload klik

FireFox afgesloten, kopietje gemaakt van het cookies.sqlite bestand uit mijn profiel.

Dat bestand geladen in de SQLite browser.

Ik zie daar geen cookies in staan die er niet horen te staan.

Waarom CCLeaner wel wat ziet mag je mij eens uitleggen >:)

Edit:

Ik wil het ook graag snappen en heb daarom wat bij elkaar gegoogled.
Twee verhelderende links om te lezen:

- Een ouwetje uit het CCleaner forum: klik
- Een ouwetje van Martin Brinkmann op Ghacks: klik

Doe er je voordeel mee ;)

[ Voor 34% gewijzigd door hp-got op 01-11-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
Ik heb in de "profile"map van FF het bestand "SiteSecurityServiceState.txt" leeg gemaakt en vervolgens "alleen lezen"gemaakt...
Dan houdt ik geen cookies meer over :) op 3 nummer-cookies na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz4FcS1wXTcXyGFzA_g8KX55Cpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PkDlhXF46wa1Eq5Viqwlz9U8.png?f=user_large
Die staan er meestal, waar zijn die van?

Maar heel fijn dat Ccleaner verder geen cookies meer vindt en dat ik verder niets merk in FF dat dat bestand "alleen lezen" is en dus ook leeg blijft.
Waar is "SiteSecurityServiceState.txt" voor bedoeld?

Het idee kwam van bovenstaande reactie van hp-got _/-\o_ - Een ouwetje uit het CCleaner forum: klik

Het lijkt er op dat je met deze aanpassing en I don't care about cookies i.c.m Cookie auto delete comfortabel en toch privacy veilig FF kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

captcook schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:24:
Waar is "SiteSecurityServiceState.txt" voor bedoeld?
Beveiliging: via HSTS zeker weten dat je naar de versleutelde versie van de site gaat. Aan de inhoud van de txtfile had je mogelijk kunnen zien of het was misbruikt voor fingerprinting (allerhande dummy domeinen) of dat het alleen voor de beveiliging was gebruikt ('echte').

Die HSTS is een verplichting voor alle overheids-sites.

Een uitleg over hoe tracken er mogelijk mee is: https://nakedsecurity.sop...ween-privacy-or-security/ (al geeft die pagina zelf het slechte voorbeeld door ook een http:// plaatje te serveren 8)& )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Lees je even goed in over HSTS voordat je besluit het bestandje leeg te maken en op slot te zetten.
Wikipedia heeft een aardig lemma hierover (klik) en er is nog veel meer te vinden.

Het mechanisme is niet voor niets bedacht, ik weet niet of het actief misbruikt wordt en misschien schiet je jezelf wel in de voet.

Als je het bestandje leeg wil maken sluit je eerst Firefox af, wacht even zodat achterstallige schrijfacties afgemaakt kunnen worden, leeg het dan en zet het op slot voordat je FF weer opent.
Als je wil werken met een leeg bestandje kun je misschien het beste de HTTPS Everywhere add-on van de EFF gebruiken, dan heb je wat van de uitgeschakelde functionaliteit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
HTTPS Everywhere gebruik ik al, net als Canvas Defender, Privacy Badger, uBlock Origen, Privacy Pass.
Vanalles dus...

Nu heb ik zelfs Cookie auto delete niet nodig als ik in FF instel welke cookies ik wil bewaren terwijl de rest bij afsluiten FF weg mag.

Ik zal die links die jullie stuurden bestuderen en kijken of ik die snap.

Dank voor de reacties

[ Voor 25% gewijzigd door captcook op 02-11-2020 17:16 ]

Pagina: 1