pLabel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:47:
[...]
Oké, ga ik daar nog even naar kijken..
Kom nu alleen niet uit de tuinverlichting.
Vanuit de schakelaar loopt een bruine en zwarte, maar als ik die allebei naar links doorlus, doet niets het. De pijp naar boven toe werkt wel naar behoren. Moet ik de blauwe nog gebruiken? Want die gaat niet de grond in.
[Afbeelding]
Wat is wat? Voeding van boven? Is dat met kabel of met draad in buis? Want die buis kiert, dus hoop wel dat er nog een kabelmantel in die wartel zit.
Verder klopt hier sowieso niks van want linksonderin zitten twee grondkabels, maar de aardlitzes zijn zo te zien nergens aangesloten en afgeknipt tot waar het aardscherm is teruggeknipt. Van de rechtergrondkabel lijkt die wel aangesloten -via een kroonsteen..- op de groengele van boven.
Aangenomen dat die drie kabels naar onderen voor tuinlampen zijn klopt het qua kleurgebruik ook niet, gezien dit 4-aderig met aardscherm zonder blauw is. Of je moet tuinlampen op 400V hebben, maar dan klopt de aangeleverde voeding van boven weer niet.
Verder; die horizontale doorgangen van die dozen... daar zit dus draad buiten de doos.
Ik zou zeggen; desbetreffende groep uitschakelen; op de groepsschakelaar / automaat controleren of er geen doorgang is op beide polen; dan controleren of alles hier 'dood' is, het ratjetoe aan lasdoppen en kroonsteentjes er af, dozen van de muur. Nieuwe doos/dozen kopen en die lager bevestigen zodat je de grondkabels correct kunt aansluiten met de aardlitzes. Moet je alleen even kijken hoe de voeding (aanname he) van boven zit en of je dit kunt vervangen door een langere kabel of dat je twee dozen gaat gebruiken met weer een stukje kabel er tussen.
Daarna uitzoeken welke van de drie (bruin / zwart / grijs) ze als blauw misbruikt hebben. Logischerwijs pak je daar grijs voor, maar logischerwijs sluit je ook de aardlitze aan als je grondkabel gebruikt, dus tja
En wellicht even stiekem informeren bij de vorige bewoners of ze dit zelf aangelegd hebben of laten doen.
Je hebt aardlekbeveiliging op deze hele santakraam mag ik hopen?
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 29-09-2020 18:22
]