Jaloezieschakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 22:25
Goedeavond,

Voor m'n rolgordijn werd eerst het klik aan klik uit systeem gebruikt door de vorige bewoners. Nu willen we graag een jaloezieschakelaar in bouwen, alleen kom ik niet tot de juiste draden welke waar in moeten.

De bruine moet in de L, dat weet ik wel alleen de andere niet.
Graag jullie hulp zodat ik het goed kan aansluiten, want mijn kennis is niet zo breed in de elektrotechniek :)

Zie hieronder voor de huidige aansluiting, en daarna de nieuwe aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNrVNGcaz_DDowep9nNvL176vwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwytjmnftp4IchVK07jfHVl0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gBno1P397uIXJlE-3QHVo2kKlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5gkHJSiG6QL2JLO5NzEaeWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF3UmxdeMuo1SHNdt-Lqkgq95Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwEfRQpgoeFUlsDD3lY1FAmy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHjr7ms7ZtLeuck-KJpb8jLSdg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1OQuDdhJas0zqEAGOWzSKtW.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank!

Beste antwoord (via pLabel op 29-09-2020 11:40)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:26
Wat @Verwijderd zegt klopt, maar volgens mij heb je maar 1 zwarte draad?
Vanaf het rolgordijn komen waarschijnlijk 4 draden, te weten, bruin, zwart, blauw en groen-geel.
De blauwe en groen-gele draad kun je laten zitten zoals het zit. De blauwe draad op de klikaan klikuit module kun je een Wago lasklem opzetten.
De bruine draad vanaf het rolgordijn zet je op 'ab' de zwarte op 'auf' de bruine draad welke nu op de module bij L is aangesloten zet je ook bij de jalouzieschakelaar op de L.

Alle reacties

Verwijderd

Blauw 1:1 doorlassen buiten de schakelaar om
Groengeel 1:1 doorlassen buiten de schakelaar om (is al gedaan als het goed is)
Bruin op L
Ene zwarte op 'Auf'
Andere zwarte op 'Ab'

Als de volgorde dan ongewenst is de zwarten omwisselen.

Welke KAKU schakelaar heb je nu eigenlijk?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
Bruin in L en zwart in Auf resp Ab

Blauw zul je moeten koppelen .

Verwijderd

Als ik zo de foto's zie mist hij een zwarte draad en heeft hij een bruine te veel (en is die ook al uit de schakelaar op de foto). Wellicht omdat ze bij het draadtrekken geen 2 dozen zwart hadden...?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik mis een draad op de kaku module (in het 2e contact). En hangt er nou een bruine draad los naast?

Zie verder de antwoorden van @Verwijderd en @Rukapul, alleen is één van de zwarte draden naar het rolluik bij jou misschien bruin uitgevoerd...?

Die bruine draad die nu op het middelste contact van de kaku module zit, moet in ieder geval op "L" van de nieuwe schakelaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pLabel
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:04:
Als ik zo de foto's zie mis hij een zwarte draad en heeft hij een bruine te veel (en is die ook al uit de schakelaar op de foto). Wellicht omdat hij bij het draadtrekken geen 2 dozen zwart hadden...?
Er zit een kleine zwarte lus bij de nieuwe, die viel er net uit. De bruine zat ook los toen ik de foto maakte en dat is denk ik de 2e zwarte schakelaar.

Hoe bedoelen jullie met doorlassen?

Acties:
  • Beste antwoord

• 205Gutmann
Vanaf het rolgordijn komen waarschijnlijk 4 draden, te weten, bruin, zwart, blauw en groen-geel.
De blauwe en groen-gele draad kun je laten zitten zoals het zit. De blauwe draad op de klikaan klikuit module kun je een Wago lasklem opzetten.
De bruine draad vanaf het rolgordijn zet je op 'ab' de zwarte op 'auf' de bruine draad welke nu op de module bij L is aangesloten zet je ook bij de jalouzieschakelaar op de L.

• pLabel
205Gutmann schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:07:
Oké, ga ik dat morgen even proberen!
Thanks, ik laat weten als het is gelukt.

Verwijderd

pLabel schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:06:
[...]

Er zit een kleine zwarte lus bij de nieuwe, die viel er net uit. De bruine zat ook los toen ik de foto maakte en dat is denk ik de 2e zwarte schakelaar.

Hoe bedoelen jullie met doorlassen?
Hoe die bruine en zwarte die in 1 contact zaten deugd natuurlijk ook voor geen meter. Je kunt niet zomaar 2,5mm2 en 1,5mm2 in dezelfde schroefklem drukken.

Correctie op het doorlassen; je moet de blauwe die nu in de kaku module zit gewoon verwijderen. Er hoeft dan verder niks doorgelast te worden. Waarschijnlijk zit er achterin die doos nu een lasklem met een aftakking met blauw tbv die kaku module.

Wat betreft doorlassen wordt dit bedoeld;
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ3avAUG1dil_1fUzfJJG-NbWNTr4LnfxtKmA&usqp=CAU

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2020 20:11 ]

Verwijderd

205Gutmann schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:07:
Daar kwam ik een minuut na m'n eerste post ook achter :+

Maar was ook een instinkertje met een foto waar al draden uit de aansluiting gerolt zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2020 20:10 ]

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:08:
[...]

Die bruine en zwarte die in 1 contact zaten deugd natuurlijk ook voor geen meter. Je kunt niet zomaar 2,5mm2 en 1,5mm2 in dezelfde schroefklem drukken.
Ik heb zelf net KAKU 650 geplaatst. En doorlus met 2 draden achter een schroef is dus wat in de handleiding staat. Het is zo krap dat de draden niet eens naast elkaar erin kunnen geklemd door een plaatje. In plaats daarvan drukt de schroef de draden tegen elkaar... (KAKU = Trust = Chinese import meuk)

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb zelf net KAKU 650 geplaatst. En doorlus met 2 draden achter een schroef is dus wat in de handleiding staat. Het is zo krap dat de draden niet eens naast elkaar erin kunnen geklemd door en plaatje. In plaats daarvan drukt de schroef de draden tegen elkaar... (KAKU = Trust = Chinese import meuk)
Gebruik dan iig twee draden van gelijke diameter, of past 2x 2,5mm^2 ook al niet? Dan via lasklem aftakken.

EDIT: in die handleiding staat die lus ook met bruin, niet zwart. Uitgaande van "normale" NL situatie is bruin 2,5mm^2, zwart 1,5mm^2

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2020 20:17 ]

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:15:
[...]

Gebruik dan iig twee draden van gelijke diameter, of past 2x 2,5mm^2 ook al niet? Dan via lasklem aftakken.
2x 2,5 past :)

Sowieso is het netter om met bruin door te lussen ipv zwart.

• 205Gutmann
Rukapul schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb zelf net KAKU 650 geplaatst. En doorlus met 2 draden achter een schroef is dus wat in de handleiding staat. Het is zo krap dat de draden niet eens naast elkaar erin kunnen geklemd door een plaatje. In plaats daarvan drukt de schroef de draden tegen elkaar... (KAKU = Trust = Chinese import meuk)
Chinese import ofniet, het moet aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldoen, 2 draden onder één klem is onder bepaalde voorwaarden toegestaan.
Voorwaarde 1, beide draden moeten dezelfde ader doorsnede hebben, 2e voorwaarde, de aansluitklem moet hiervoor geschikt zijn.
De aansluiting op de Kaku module is onder geen beding geschikt om 2 aders vast te klemmen.

Bijzonder dat het product dan op deze wijze op de markt gebracht wordt.

Verwijderd

205Gutmann schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:19:
[...]

Chinese import ofniet, het moet aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldoen, 2 draden onder één klem is onder bepaalde voorwaarden toegestaan.
Voorwaarde 1, beide draden moeten dezelfde ader doorsnede hebben, 2e voorwaarde, de aansluitklem moet hiervoor geschikt zijn.
De aansluiting op de Kaku module is onder geen beding geschikt om 2 aders vast te klemmen.

Zoals bij de TS was het dus gewoon niet goed gemonteerd. Ik zie trouwens niet waarom dat niet zou passen.

Naja, misschien hebben ze gewoon een algemeen plaatje. In Duitsland en België werken ze natuurlijk allemaal met 1,5mm^2 en past e.e.a. wellicht beter.

• Rukapul
205Gutmann schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:19:
[...]

Tja. Zie de eerste productfoto van de importeur:
https://klikaanklikuit.nl/product/schakelaar-voor-zonwering/
Schroefjes duidelijk zichtbaar.

• 205Gutmann
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:21:
[...]

Zoals bij de TS was het dus gewoon niet goed gemonteerd. Ik zie trouwens niet waarom dat niet zou passen.

Naja, misschien hebben ze gewoon een algemeen plaatje. In Duitsland en België werken ze natuurlijk allemaal met 1,5mm^2 en past e.e.a. wellicht beter.
Dat er 2 aders onder de klem passen wil niet zeggen dat het dan ook is toegestaan.
Een groepautomaat in de meterkast heeft vaak een aansluitdiameter van 1,5 tot 6mm2, hier past prima 2x2,5mm2 onder. Zonder verklaring van de fabrikant dat de klem is geschikt voor 2x2,5mm2 is het niet toegestaan.

@Rukapul Het ziet er inderdaad bedroevend uit op die foto. Maar als het inderdaad door Trust wordt geleverd staat het wel synoniem aan de kwaliteit die ik van ze gewend ben. :+

[ Voor 11% gewijzigd door 205Gutmann op 28-09-2020 20:34 ]

• pLabel
Hij doet het!

Bruin in L, daarnaast de andere bruine.
Onderin de kleine zwarte die erbij zat met de andere zwarte.

Dank allemaal!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
pLabel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:40:
Hij doet het!

Bruin in L, daarnaast de andere bruine.
Onderin de kleine zwarte die erbij zat met de andere zwarte.

Dank allemaal!
Huh? Welke kleine zwarte?

Dat bruggetje zou je nergens meer voor nodig moeten heben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• pLabel
Xander schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:55:
[...]

Huh? Welke kleine zwarte?

Dat bruggetje zou je nergens meer voor nodig moeten heben.
Zonder bruggetje ging het scherm alleen naar buiten toe, maar kon ik hem niet meer inhalen.

Heb nu gekeken hoe de tuin verlichting was aangesloten met KAKU, want dat werkte ook niet zo best. Snap nu wel waarom..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7EsbSbd2KY4uFKO8ZdR4iLZGnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNxjCAADAdhgYpG1LRY54g5a.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

pLabel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:58:
[...]

Zonder bruggetje ging het scherm alleen naar buiten toe, maar kon ik hem niet meer inhalen.

Heb nu gekeken hoe de tuin verlichting was aangesloten met KAKU, want dat werkte ook niet zo best. Snap nu wel waa
[...]
rom..

[Afbeelding]
Heb je gekeken welke bruine er 'live' is en welke bruine als zwarte dienst doet? Je zou geen bruggetje nodig moeten hebben. Wellicht ben je nu een motor aan het mollen.

Dat van die tuinverlichting ziet er ook wat aangebakken uit ja :+

• pLabel
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:20:
[...]

Heb je gekeken welke bruine er 'live' is en welke bruine als zwarte dienst doet? Je zou geen bruggetje nodig moeten hebben. Wellicht ben je nu een motor aan het mollen.

Dat van die tuinverlichting ziet er ook wat aangebakken uit ja :+
Oké, ga ik daar nog even naar kijken..

Kom nu alleen niet uit de tuinverlichting.
Vanuit de schakelaar loopt een bruine en zwarte, maar als ik die allebei naar links doorlus, doet niets het. De pijp naar boven toe werkt wel naar behoren. Moet ik de blauwe nog gebruiken? Want die gaat niet de grond in. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPREWg1GzQe_8GzjAgxfQK4rtoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mWbroBTf3keeBU782pu9EmN.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

pLabel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:47:
[...]

Oké, ga ik daar nog even naar kijken..

Kom nu alleen niet uit de tuinverlichting.
Vanuit de schakelaar loopt een bruine en zwarte, maar als ik die allebei naar links doorlus, doet niets het. De pijp naar boven toe werkt wel naar behoren. Moet ik de blauwe nog gebruiken? Want die gaat niet de grond in. [Afbeelding]
Wat is wat? Voeding van boven? Is dat met kabel of met draad in buis? Want die buis kiert, dus hoop wel dat er nog een kabelmantel in die wartel zit.

Verder klopt hier sowieso niks van want linksonderin zitten twee grondkabels, maar de aardlitzes zijn zo te zien nergens aangesloten en afgeknipt tot waar het aardscherm is teruggeknipt. Van de rechtergrondkabel lijkt die wel aangesloten -via een kroonsteen..- op de groengele van boven.

Aangenomen dat die drie kabels naar onderen voor tuinlampen zijn klopt het qua kleurgebruik ook niet, gezien dit 4-aderig met aardscherm zonder blauw is. Of je moet tuinlampen op 400V hebben, maar dan klopt de aangeleverde voeding van boven weer niet.

Verder; die horizontale doorgangen van die dozen... daar zit dus draad buiten de doos.

Ik zou zeggen; desbetreffende groep uitschakelen; op de groepsschakelaar / automaat controleren of er geen doorgang is op beide polen; dan controleren of alles hier 'dood' is, het ratjetoe aan lasdoppen en kroonsteentjes er af, dozen van de muur. Nieuwe doos/dozen kopen en die lager bevestigen zodat je de grondkabels correct kunt aansluiten met de aardlitzes. Moet je alleen even kijken hoe de voeding (aanname he) van boven zit en of je dit kunt vervangen door een langere kabel of dat je twee dozen gaat gebruiken met weer een stukje kabel er tussen.

Daarna uitzoeken welke van de drie (bruin / zwart / grijs) ze als blauw misbruikt hebben. Logischerwijs pak je daar grijs voor, maar logischerwijs sluit je ook de aardlitze aan als je grondkabel gebruikt, dus tja :z

En wellicht even stiekem informeren bij de vorige bewoners of ze dit zelf aangelegd hebben of laten doen.

Je hebt aardlekbeveiliging op deze hele santakraam mag ik hopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2020 18:22 ]

• pLabel
Haha thanks, ja het is echt een ratjetoe.
Ik ga ermee aan de slag en hoop dat het allemaal lukt.
Pagina: 1