Random bluescreens windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AH_1337
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-04-2021
Ik krijg willekeurige bluescreens zonder reden. Gebeurt misschien eens in de week ongeveer, maar ik heb er zelf geen reden voor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Nieuwe m.2 SSD kopen, nvidea drivers opnieuw installeren met DDU en een hele nieuwe windows installatie. Ik heb ook een memtest gerunt en daar bleek niks mis te zijn met mijn RAM

Voordat ik een nieuwe SSD had gebeurde dit dagelijks.

De specs op mijn computer zijn als volgt:
CPU: Ryzen 5 1600 STOCK
RAM: 24 gb ram DDR4-2400
MOBO: Asus prime b350M-
GPU: GTX 1660 SUPER
OPSLAG: Samsung m.2 ssd van 500GB

Al laat ik mijn PC staan zonder iets te doen wilt die soms zelfs bluescreenen, gebeurde net ook vandaar dat ik het nu op het forum plaats voor eventuele oplossingen.

Dit is de foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DSt4Rj73B_iKHvDrS1xbHCR7wA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lu2NIxNc5pJ30mpo1N0n2NZ7.png?f=user_large

Beste antwoord (via AH_1337 op 11-10-2020 00:29)

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 15:58

Kraz

Saving the world

AH_1337 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:07:
Ik draai 2 sticks van 8 GB en 2 sticks van 4GB en heb rekening gehouden met de plaatsing van de sticks. En het begon in september ja want toen heb ik ook mn ssd aangeschaft en windows opnieuw geinstalleerd. 3/4 uur na installatie van windows kwam de eerste bluescreen zonder reden al. Ik zal de SFC /scannow wel een keertje draaien en kijken of ik er wat uit kan krijgen. Verder snap ik niet zo goed wat ik tegen de drivers kan doen, want is er een programma die misschien al mijn drivers kan doorscannen en aangeven welke ik eventueel moet updaten?

EDIT: Memory diagnostics heb ik al gerunt en gaf geen problemen aan.
Heb je ook al de nieuwste BIOS geinstalleerd? Ik zie dat de laatste versie vorige maand is uitgebracht;
https://www.asus.com/Moth...350M-A/HelpDesk_Download/
PRIME B350M-A BIOS 5603
"Improve system performance
Improve DRAM stability
Improve system stability
Improve system compatibility
Fixed AI suite 3 issue
Update AM4 AGESA to 1006
Fixed HDMI and DP sound issue"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Open het genoemde bestandje eens met notepad en kijk wat daar in staat.
Daar staat de échte info in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Start eerst met de relevante info in de memory.dmp files te onderzoeken.
Gebruik bijvoorbeeld BlueScreenView om die info beter te lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door akimosan op 28-09-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AH_1337
Ik heb een 650W voeding dus dat zal vast wel goed moeten zijn.
akimosan schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:36:
Start eerst met de relevante info in de memory.dmp files te onderzoeken.
Gebruik bijvoorbeeld BlueScreenView om die info beter te lezen.
Ik heb het programma geopent zoals u me aanbeveelde, zelf begrijp ik er niet veel van vandaar dat ik een aantal screenshots genomen heb.

Ik heb ze in een album gedaan.
https://imgur.com/a/Go0nJoK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

NTOSKRNL.exe duidt vaak op driver en/of geheugen problemen.

Drivers zijn vrij gemakkelijk te updaten.
Geheugen kun je testen met memtest.

https://answers.microsoft...e0-417e-9b64-d9c91bc7997b

Je zegt dat je bovenstaande al gedaan hebt.
Wat je nog kunt proberen is een reepje geheugen gebruiken. Ik gok dat je nu 3x 8Gb hebt? Zijn dat dezelfde?

Probeer er eens 1 en die steeds wisselen. Wellicht wordt het dan duidelijk welke niet meer werkt.

Al met al een ***probleem. :D Ik wens je heel veel Suc6!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
De memory dumps zijn van verschillende crashes op verschillende datums en tijdstippen.
Ze verschillen ook nog wel eens, zo te zien.

Vanaf hier wordt het wat lastiger om zonder duidelijke informatie over geïnstalleerde hardware, applicaties en services te gaan troubleshooten.

Aanbevelingspunten zijn om eens goed te kijken of er overbodige software en drivers kunnen worden verwijderd, denk hierbij aan sommige extra software die is geïnstalleerd bij games.
Het lijkt erop dat de problemen begin september zijn begonnen.

Probeer eerst een integriteitsscan te doen door SFC /scannow te draaien in een CMD venster met admin rechten.

Ook kun je kijken of je je PC kunt terugzetten naar een eerder herstelpunt voordat de problemen begonnen.
Verder loont het vaak om overbodige software en third-party services te verwijderen.
Van die software die nogal eens wordt geïnstalleerd bij sommige antivirus scanners, overclock utilities bij software voor moederborden, grafische kaarten etc.

Die 24 GB: als dat 3x8 GB is, dan draai je waarschijnlijk geen dual channel en kun je inderdaad eens kijken naar 8GB eruit halen en enkel met 2x8GB (gelijk merk en type geheugen) te draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door akimosan op 28-09-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AH_1337
Ik draai 2 sticks van 8 GB en 2 sticks van 4GB en heb rekening gehouden met de plaatsing van de sticks. En het begon in september ja want toen heb ik ook mn ssd aangeschaft en windows opnieuw geinstalleerd. 3/4 uur na installatie van windows kwam de eerste bluescreen zonder reden al. Ik zal de SFC /scannow wel een keertje draaien en kijken of ik er wat uit kan krijgen. Verder snap ik niet zo goed wat ik tegen de drivers kan doen, want is er een programma die misschien al mijn drivers kan doorscannen en aangeven welke ik eventueel moet updaten?

EDIT: Memory diagnostics heb ik al gerunt en gaf geen problemen aan. Ook heb ik de SFC /scannow uitgevoerd en alles was in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door AH_1337 op 29-09-2020 12:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

AH_1337 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:07:

EDIT: Memory diagnostics heb ik al gerunt en gaf geen problemen aan.
Heb je ook al de nieuwste BIOS geinstalleerd? Ik zie dat de laatste versie vorige maand is uitgebracht;
PRIME B350M-A BIOS 5603
"Improve system performance
Improve DRAM stability
Improve system stability
Improve system compatibility
Fixed AI suite 3 issue
Update AM4 AGESA to 1006
Fixed HDMI and DP sound issue"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AH_1337
Kraz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:19:
[...]

[...]
Prima, ik zal dit vandaag even doen dan en kijken of er nog problemen zijn, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen aangezien die blauwe schermen willekeurig komen dus ik zal de post up-to-date houden na deze update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AH_1337
Helaas is het weer voorgekomen en heb ik geen idee wat dit inhoudt. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U8p2O2UmeKZrRhVxkTmErdxErs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzrvWXxZu5jutxyeyzVhgA3q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Dat wijst toch meestal op memory of driver errors, ongeacht wat je je memtest zegt. Zijn alle drivers voor je systeem bijgewerkt en WHQL gecertificeerd?

Om geheugen problemen te isoleren
Probeer eens met enkel 2x8GB of enkel 2x4GB te draaien en verwijder dus de andere modules eens. Draai dat een tijd om te kijken of je systeem stabiel blijft. Zo ja, dan zit het toch in je memory.

SSD zou nog kunnen aangezien je dat onderdeel recent vervangen hebt, wellicht is er een firmware update voor je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AH_1337
akimosan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:06:
Dat wijst toch meestal op memory of driver errors, ongeacht wat je je memtest zegt. Zijn alle drivers voor je systeem bijgewerkt en WHQL gecertificeerd?

Om geheugen problemen te isoleren
Probeer eens met enkel 2x8GB of enkel 2x4GB te draaien en verwijder dus de andere modules eens. Draai dat een tijd om te kijken of je systeem stabiel blijft. Zo ja, dan zit het toch in je memory.

SSD zou nog kunnen aangezien je dat onderdeel recent vervangen hebt, wellicht is er een firmware update voor je SSD?
SSD die is helemaal prima dat weet ik zeker.
Ik zal proberen 2x8 gb te runnen en vervolgens 2x4 gb om te kijken of het daar aan ligt.
Heb zojuist gekeken of mijn WHQL gecertificeerd zijn en dat is wel certified dus dat is gewoon prima.

Bedankt voor de suggesties en ik zal er wel wat meer over laten weten.
Pagina: 1