Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over combinatie nieuwe moederbord, geheugen, CPU, GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincent13
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb voornamelijk een vraag over een nieuwe CPU, RAM en moederbord in combinatie met mijn GPU: Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER GAMING OC 6G - Grafische kaart. Ik heb die onlangs gekocht omdat die in mijn oude systeem de grootste bottleneck was en ik niet in 1x alles kan inkopen maar het in delen moet doen voor m'n nieuwe maandloon.

Ik wil op mijn systeem met name (zware) singleplayer games kunnen spelen op een zo hoog mogelijke resolutie. Spellen als Red dead Redemption 2, Assassin's creed, The Witcher, e.d. ben ik groot fan van. Multiplayer ben ik echter niet zo'n groot fan van dus dat maakt met niet heel veel uit.

Mijn budget hiervoor is pak 'm beet 500. Het is niet super strict want als je een systeem weet dat 1 of 2 jaar langer mee gaat ben ik daar wel bereid 100 of 200€ extra voor te betalen.

Ik dacht er zelf aan om de volgende onderdelen te kopen:

RAM: HyperX 16 GB DDR4-2666 werkgeheugen
CPU: Intel® Core i5-10600K, 4,1 GHz (4.8 GHz Turbo Boost) socket 1200 processor
Moederbord: MSI MPG Z490 GAMING PLUS

Mijn huisgenoot raadde mij aan om die nieuwe chipset van intel te kopen omdat die beter futureproof zouden zijn. Vandaar dat ik een 1200 processor heb uitgekozen. Zijn jullie het daar mee eens, of is het voor mij niet nodig met de GPU die ik nu heb en kan ik beter een oudere chipset nemen (en zo ja, welke)? En raden jullie dat moederbord aan? Ik heb niet erg veel verstand van moederbords. Het enige wat ik weet is dat het qua uitgangen matcht (bijv goede SATA en socket 1200), maar ik weet niet of er nog andere dingen zijn waar ik naar moet kijken.

Als laatste, is 16GB RAM genoeg of moet je inmiddels wel overstappen naar 32 voor grote singleplayer games?

Alvast bedankt voor de hulp! Als jullie nog meer willen weten over mijn vraag hoor ik het graag!

Mvg,

Vincent

Beste antwoord (via Vincent13 op 29-09-2020 09:57)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Dat geheugen kan inderdaad sneller, 3200MT/s geheugen is ook niet echt duurder dan 2666MT/s, dus daar verlies je niets op, maar het is wel sneller. Tot 3600MT/s is nog wel aardig te betalen en meer is beter. Probeer modules te kopen met een true latency van 10ns of minder (kan je op filteren in de pricewatch).

Een 10600K is wel ongeveer het snelste wat je kan krijgen nu, zeker als je niet bang bent voor een overklokje, want daar hebben ze marge voor. Uit pure kostenoverwegingen is een Ryzen 5 3600 systeem potentieel iets kosteneffectiever, al hebben die zo goed als geen overklokruimte. Futureproof is een beetje een onzinterm, het snelste systeem is het meest toekomstbestendig, maar voor het verschil tussen een Ryzen 5 3600 platform en een Intel i5-10600K platform is waarschijnlijk niet hetgeen je twee jaar extra tijd gaat geven, maar dat kost je wel flink. Z490 is flink duurder dan een gelijkwaardige B550, en dan hebben we het nog niet gehad over de processor.

Wachten op de Ryzen 5 4600 kan je doen, maar mijn inschatting is dat die niet voor eind december daadwerkelijk te krijgen zijn, en er over de daadwerkelijke prestaties, prijs en levering nog niets bekend is. Als je zo lang kan wachten zou ik het doen, het geeft in ieder geval meer informatie om een keuze mee te maken.

Als je voornamelijk op resolutie speelt zal de grafische kaart de belemmerende factor worden, en zou ik voor een simpeler systeem gaan als je een 1660 hebt. Ligt er natuurlijk ook aan wat de resolutie is die je wil bereiken, als je "slechts" een 1080p scherm hebt scheelt dat bijna een factor 2 met een 1440p scherm in grafische last. Vooral Red Dead Redemption 2 staat er nogal om bekend nogal een grafische last te zijn zelfs voor duurdere kaarten, en dan kan je beter wat besparen op de CPU en omstreken en meer geld in je GPU steken.

Conclusie: gezien je eindjes aan elkaar moet knopen om dit spul te kopen en je voor een GTX 1660 hebt gekozen denk ik niet dat je wat hebt aan het nonplusultra van de CPU's. Heb je al in de Best buy guide van deze maand gekeken?

PS: Verhip, een Ryzen 3 3300X beschikbaar oOo : Ryzen 3 3300X, dat zou ik persoonlijk een goede match vinden met een GTX 1660 Super. +48h: Aaand it's gone... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Involvement op 01-10-2020 09:34 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
pak de KF varriant - je hebt geen iGPU nodig, en die is wat goedkoper.
alternatief: wacht tot de r5 4600 uit is.
Pak ander RAM geheugen: eentje met 3200c16 zou handig uitkomen, maar 3000c16 is ook al prima ;)

Heb je een SSD?
16 GB is in het algemeen genoeg, je kan altijd nog bij plaatsen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
99ruud99 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:26:
pak de KF varriant - je hebt geen iGPU nodig, en die is wat goedkoper.
Helaas is de KF variant momenteel bijna 2 tientjes duurder dan de K.

Met een Z490 bord kun je sneller geheugen aan. Neem 3000CL15 of 3200CL16 ram. 16GB is momenteel genoeg. Crucial krijg je het makkelijkst hoger geklokt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
Dat geheugen kan inderdaad sneller, 3200MT/s geheugen is ook niet echt duurder dan 2666MT/s, dus daar verlies je niets op, maar het is wel sneller. Tot 3600MT/s is nog wel aardig te betalen en meer is beter. Probeer modules te kopen met een true latency van 10ns of minder (kan je op filteren in de pricewatch).

Een 10600K is wel ongeveer het snelste wat je kan krijgen nu, zeker als je niet bang bent voor een overklokje, want daar hebben ze marge voor. Uit pure kostenoverwegingen is een Ryzen 5 3600 systeem potentieel iets kosteneffectiever, al hebben die zo goed als geen overklokruimte. Futureproof is een beetje een onzinterm, het snelste systeem is het meest toekomstbestendig, maar voor het verschil tussen een Ryzen 5 3600 platform en een Intel i5-10600K platform is waarschijnlijk niet hetgeen je twee jaar extra tijd gaat geven, maar dat kost je wel flink. Z490 is flink duurder dan een gelijkwaardige B550, en dan hebben we het nog niet gehad over de processor.

Wachten op de Ryzen 5 4600 kan je doen, maar mijn inschatting is dat die niet voor eind december daadwerkelijk te krijgen zijn, en er over de daadwerkelijke prestaties, prijs en levering nog niets bekend is. Als je zo lang kan wachten zou ik het doen, het geeft in ieder geval meer informatie om een keuze mee te maken.

Als je voornamelijk op resolutie speelt zal de grafische kaart de belemmerende factor worden, en zou ik voor een simpeler systeem gaan als je een 1660 hebt. Ligt er natuurlijk ook aan wat de resolutie is die je wil bereiken, als je "slechts" een 1080p scherm hebt scheelt dat bijna een factor 2 met een 1440p scherm in grafische last. Vooral Red Dead Redemption 2 staat er nogal om bekend nogal een grafische last te zijn zelfs voor duurdere kaarten, en dan kan je beter wat besparen op de CPU en omstreken en meer geld in je GPU steken.

Conclusie: gezien je eindjes aan elkaar moet knopen om dit spul te kopen en je voor een GTX 1660 hebt gekozen denk ik niet dat je wat hebt aan het nonplusultra van de CPU's. Heb je al in de Best buy guide van deze maand gekeken?

PS: Verhip, een Ryzen 3 3300X beschikbaar oOo : Ryzen 3 3300X, dat zou ik persoonlijk een goede match vinden met een GTX 1660 Super. +48h: Aaand it's gone... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Involvement op 01-10-2020 09:34 ]

• Vincent13
Ten eerste iedereen enorm bedankt voor de hulp.

Ik zal op jullie aanraden inderdaad een snellere Ram kopen. Ik was me niet erg bewust van verschillen in snelheden daarvan, dus ik zal daar wat beter op letten.

Ook bedankt voor jullie aanraden qua CPU's en moederbord. @Involvement , je raad dus de Ryzen 3 3300X aan boven de Ryzen 5 3600? En je raadt een B550 aan over een z490? Ik heb dus voornamelijk weinig verstand van moederbords dus ik geloof jullie daar blind op haha.

En ik kan opzich wel wachten tot december voor de ryzen 5 4600. Of is dat niet meer nodig ivm de ryzen 3 3300?

Nogmaals bedankt!

Mvg,

Vincent

• Involvement
Mijn advies zou een Ryzen 3 3300X zijn voor een budget systeem als je hem kan krijgen voor ongeveer €130. Dat is meestal niet zo, en gewoonlijk koop je dan een Ryzen 5 3600 als beter alternatief dat nog steeds prijsbewust is. De Ryzen 3 3300X heeft slechts 4 kernen, en is daardoor in sommige toepassingen langzamer. In spellen blijkt echter vaak dat er een dominante taak is (zoek maar eens op "world thread") en die heeft baat bij een processor die een hogere boostfrequentie heeft zoals de 3300X, die in praktijktaken soms ook sneller is dan de duurdere 3600. Onder de 4 kernen ga je wel last krijgen, dus dat is geen goede keuze. De Ryzen 3 3100 is door een andere interne opbouw significant langzamer dan een 3300X. Zie ook deze review:

AMD Ryzen 3 3300X vs. 3100 CPU Review: An R3 is Enough for Gaming & Clock-for-Clock

De Ryzen 5 4600 is nog een hypothetische overweging. We weten niet precies wat AMD gaat uitbrengen, en "4600" is een soort metafoor geworden voor een nieuwe generatie 6-kern processor met een goede prijs-/kwaliteitsverhouding. Niets zegt dat ze dit jaar nog uitkomen (AMD begint meestal met de high-end) of dat ze goedkoop of zelfs bijzonder goed zullen zijn (het is bekend dat AMD de verkoopmarge wil verhogen), we weten op dit moment gewoon nog weinig, maar AMD zal een keynote geven op 8 oktober, hopelijk met wat meer informatie. Vanaf dat moment kunnen we misschien wat meer zinvols zeggen, het meeste wat er voor die tijd gezegd zal worden over de 4000-serie CPUs is speculatie.

Let op met het kopen van een moederbord. Een B550 chipset werkt alleen met AMD processors, en zal ook een AM4 socket hebben (voor AMD CPUs), een Z490 moederbord is voor Intel processoren in socket 1200, en bovendien ook nog van een hogere prijsklasse, dus totaal niet vergelijkbaar. Voor AMD kan je het best de B550 chipset kopen, die is redelijk prijsbewust en heeft voldoende functies voor de gemiddelde gebruiker. Je kunt ook een A520 chipset overwegen, die is wat minder sterk in de I/O (minder USB en minder extra PCI-e aansluitingen zodat je in essentie alleen een grafische kaart en een enkele andere PCI-e x1 kaart kan aansluiten). Je kunt er ook niet mee overklokken, maar dat is met AMD sowieso al niet echt goed te doen. Voor de processors tot de 3600 is er met een A520 bord voor de meeste mensen niets mis.

Voor prijsbewustere Intel processoren kan je beter een B360 B460, H410 of H470 moederbord kopen omdat die minder kosten, maar voor Intel betekent dat buiten de mindere I/O ook meteen minder ondersteuning voor geheugen. Daar mag je van de chipset met de meeste processoren niet voorbij de 2666MT/s, en dat wordt wel jammer van de performance. Helaas valt bij Intel alleen de i5-10400 onder de "prijsbewust" noemer, de i3-10100, 10300 en 10320 zijn wel betaalbaar, maar per euro krijg je niet heel veel.

In elk geval geldt als een moederbord een Socket 1200 heeft het een (10e generatie) Intel bord is en als er een socket AM4 (of 1331) op zit is het een AMD bord. Die zijn nooit uitwisselbaar.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vincent13 Red dead Redemption 2 heb je krachtige GPU voor nodig.
Beter geef je je geld uit aan 3300X met B450 bordje en 32000MT/s RAM, en zo krachtig mogelijke GPU.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Vincent13
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik was zelf altijd erg gefocust op Intel cpu's omdat ik daar ervaring heb en mij zelf nooit echt heb verdiept in AMD, maar als ik het zo lees is de AMD CPU in mijn geval veel gunstiger. Ik zal nog even afwachten tot 8 oktober en maak dan mijn keuze. In iedergeval erg bedank voor het verduidelijken en mij helpen in een goede keuze te maken!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vincent13 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:00:
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik was zelf altijd erg gefocust op Intel cpu's omdat ik daar ervaring heb en mij zelf nooit echt heb verdiept in AMD, maar als ik het zo lees is de AMD CPU in mijn geval veel gunstiger. Ik zal nog even afwachten tot 8 oktober en maak dan mijn keuze. In iedergeval erg bedank voor het verduidelijken en mij helpen in een goede keuze te maken!
i3-10100 met goed Z490 bordje voor 'power limit off' wordt duurder dan setje 3300X. verder presteren ze nagenoeg gelijk, maar is de GPU doorslaggevend voor meer FPS.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 110,26€ 110,26
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 145,-€ 145,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tornado€ 19,65€ 19,65
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 66,65€ 66,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,56

pricewatch: AMD Ryzen 3 3300X Boxed
pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming

+- €240,-
Hmm maakt mekaar niet zoveel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Involvement
Die power limit doet niets, marketing van de moederbordfabrikanten. De processor is nog steeds "hard wired" voor gespecificeerde basis en boostfrequenties.

• WTeubl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-11 16:12
Neem geen b450 bord. Die komt aan zn end of life. B550 (en A520 al helemaal), zijn nauwelijks duurder.

• Involvement
Nou dat zeg je, maar B450 B550 moederborden neigen nog best makkelijk duurder te zijn dan goede uitgaande B450 moederborden. MSI heeft bovendien aangekondigd dat ze B450 blijven supporten voor Zen 3, maar alleen de MAX versies kunnen dat zonder de support voor oude chips op te geven. Dan zijn er nog wel een paar goede opties. De B450M Mortar max schijnt onder de beste B450 moederborden te zijn en is hiermee een kandidaat, maar de MSI B450M-A PRO MAX is met €30 minder ook een kandidaat waar niets mis mee is. Voor die prijs kan je geen B550 bord kopen, en al helemaal geen goede.
Pagina: 1