smeltveiligheid vervangen i.v.m. aanpassen aansluitwaarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Ik wil voor onze VVE de aansluitwaarde van de installatie voor de lampen + intercom in het portiek laten verlagen naar 10A, omdat de rekening voor de netbeheerkosten 130 euro per jaar lager is in dat geval.

1. Klopt het dat ik met (alleen) een passchroefsleutel zelf de bestaande 16A passchroef kan vervangen door een 6A passchroef en dat de installatie dan met de nieuwe 6A smeltveiligheid weer aan de NEN-1010 voldoet?
2. Klopt het dat dit moet gebeuren voordat de monteur van de netbeheerder komt?

[ Voor 10% gewijzigd door wouter6022 op 26-09-2023 16:33 ]

Beste antwoord (via wouter6022 op 28-09-2020 18:52)

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
1) Ja. Heb je een hoofdschakelaar er onder?
2) Strikt genomen wel

Je kunt ook overwegen die smeltzekering te saneren en er een (aardlek)automaat in te bouwen van 6A. Makkelijkheid daarvan hangt natuurlijk ook af van wat voor kastje er nu exact hangt.

Let op met hoeveelheid en soort lampen die je hebt dat je niet in de problemen komt met de inschakelstroom of blindstroom.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
1) Ja. Heb je een hoofdschakelaar er onder?
2) Strikt genomen wel

Je kunt ook overwegen die smeltzekering te saneren en er een (aardlek)automaat in te bouwen van 6A. Makkelijkheid daarvan hangt natuurlijk ook af van wat voor kastje er nu exact hangt.

Let op met hoeveelheid en soort lampen die je hebt dat je niet in de problemen komt met de inschakelstroom of blindstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
@o1o92o2o dank je voor je reactie. Goed idee om de hoofdschakelaar even uit te zetten idd. Ik heb geen zin om de smeltzekering te saneren voor een aardlek automaat omdat ik weinig praktijkervaring heb met meterkasten. Het voordeel van het vervangen van de passchroeven (het zijn 2 groepen) vind ik juist dat het plug en play is (zonder dat ik zelf materiaal op maat moet maken e.d.). Wat zou volgens jou een reden zijn om dat wel te doen? Eventueel kan ik altijd een elektricien laten komen om dit voor de VVE te doen.

Blindstroom en inschakelstroom zijn geen probleem, omdat het 2 groepen zijn. Het vermogen is totaal nog geen 80W verdeeld over 2 groepen. Het gaat om 6 spaarlampen en 1 intercom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
wouter6022 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:58:
@o1o92o2o dank je voor je reactie. Goed idee om de hoofdschakelaar even uit te zetten idd. Ik heb geen zin om de smeltzekering te saneren voor een aardlek automaat omdat ik weinig praktijkervaring heb met meterkasten. Het voordeel van het vervangen van de passchroeven (het zijn 2 groepen) vind ik juist dat het plug en play is (zonder dat ik zelf materiaal op maat moet maken e.d.). Wat zou volgens jou een reden zijn om dat wel te doen? Eventueel kan ik altijd een elektricien laten komen om dit voor de VVE te doen.

Blindstroom en inschakelstroom zijn geen probleem, omdat het 2 groepen zijn. Het vermogen is totaal nog geen 80W verdeeld over 2 groepen. Het gaat om 6 spaarlampen en 1 intercom.
Smeltzekeringen kastjes zijn vaak gedateerd. Groepsschakelaars zijn niet altijd meer goed en aardlekbeveiliging ontbreekt vaak. Dat zou voor mij wel reden genoeg zijn.

Let ook op dat de 6A smeltzekeringen niet in de supermarkt liggen. Maargoed; de B6 automaten ook niet in de bouwmarkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
Weet je zeker dat je een 6A zekering mag plaatsen bij een 10A hoofdzekering?

Bij mij wilden ze daar niet aan: Ik had een oude groepenkast met een 25A hoofdaardlekautomaat achter een hoofdzekering van 25A (automaat) van Enexis. Die hoofdzekering wilden ze pas verzwaren naar 40A mits ik ook de hoofdautomaat van m'n groepenkast upgrade naar een 40A exemplaar.

De installateur vertelde dat bij kortsluiting anders ook de straat eruit zou vliegen. :? Ik kon dat argument niet echt plaatsen, maar kreeg er ook niet meer uitleg uit...

(Nu, die 25A hoofdaardlekautomaat van mij was sowieso aan vervanging toe, daar niet van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Zwartoog schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:37:
Weet je zeker dat je een 6A zekering mag plaatsen bij een 10A hoofdzekering?

Bij mij wilden ze daar niet aan: Ik had een oude groepenkast met een 25A hoofdaardlekautomaat achter een hoofdzekering van 25A (automaat) van Enexis. Die hoofdzekering wilden ze pas verzwaren naar 40A mits ik ook de hoofdautomaat van m'n groepenkast upgrade naar een 40A exemplaar.

De installateur vertelde dat bij kortsluiting anders ook de straat eruit zou vliegen. :? Ik kon dat argument niet echt plaatsen, maar kreeg er ook niet meer uitleg uit...

(Nu, die 25A hoofdaardlekautomaat van mij was sowieso aan vervanging toe, daar niet van.)
25A "hoofdaardlekautomaat"; Belgische constructie? Is standaard dat ze niet naar 35/40 upgraden als je een 25A kast hebt. Is iets anders dan dit. De kast van TS zal geschikt zijn voor 25A (of whatever het nu is) en is dus automatisch ook geschikt voor 10A. Alleen om aan de selectiviteitsregeltjes te voldoen 'moeten' dan de eindgroepen ook omlaag naar 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Ik ben er nu achter dat er geen hoofdschakelaar is. Kan ik dan alsnog de passchroef vervangen met een geïsoleerde sleutel of op een andere manier? Ik neem aan dat er vroeger een oplossing was voor het vervangen van de passchroef zonder de hoofdzekering weg te laten halen door iemand met zegelrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
wouter6022 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:44:
Ik ben er nu achter dat er geen hoofdschakelaar is. Kan ik dan alsnog de passchroef vervangen met een geïsoleerde sleutel of op een andere manier? Ik neem aan dat er vroeger een oplossing was voor het vervangen van de passchroef zonder de hoofdzekering weg te laten halen door iemand met zegelrecht.
Bij het ontbreken van een hoofdschakelaar zou het wel eens zo kunnen zijn dat de netbeheerder helemaal niks wil wijzigen. ;)

Maar heb je niet een voorliggende aardlekschakelaar of groepsschakelaar? Als de groepsschakelaar na de zekeringhouder zit... dan ben je onder spanning aan het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
@kabeltjekabel Er zijn wel groepsschakelaars maar ik weet nog niet of die voor de zekeringen liggen. Kan ik dat op een veilige manier meten als ik de zekering eruit haal? Ik heb vooral gebrek aan praktische ervaring, ik weet dat het in theorie zou moeten kunnen.

Begrijp ik goed dat ik aan de netbeheerder moet vragen of ze zonder hoofdschakelaar willen werken? Want ik zag dat een technische opname vooraf net zoveel kost als de werkzaamheden zelf dus in dat geval denk ik niet dat we dit gaan doen. Het terugverdienen van de investering duurt dan 2x zo lang.

[ Voor 28% gewijzigd door wouter6022 op 06-11-2020 13:44 . Reden: foto verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
wouter6022 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:20:
@kabeltjekabel Er zijn wel groepsschakelaars maar ik weet nog niet of die voor de zekeringen liggen. Kan ik dat op een veilige manier meten als ik de zekering eruit haal? Ik heb vooral gebrek aan praktische ervaring, ik weet dat het in theorie zou moeten kunnen.

Begrijp ik goed dat ik aan de netbeheerder moet vragen of ze zonder hoofdschakelaar willen werken? Want ik zag dat een technische opname vooraf net zoveel kost als de werkzaamheden zelf dus in dat geval denk ik niet dat we dit gaan doen. Het terugverdienen van de investering duurt dan 2x zo lang.

Ter informatie een foto van de betreffende meterkast:

[Afbeelding]
Verzwaren doen ze niet als er geen hoofdschakelaar is. Of ze dat bij het kleiner maken wel doen... weet ik niet. Dat kun je volgens mij gewoon navragen.
Vragen ze niet om een foto? Dan doen ze het wellicht ook als je geen hoofdschakelaar hebt.

Of de groepsschakelaar voor of na de zekering zit kun je al direct zien als de kap er af is en anders ook meten door te kijken of je spanning hebt in de zekeringhouder na uitschakelen. Dat is er vanuitgaande dat die groepsschakelaar nog werkt dan :+

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-10-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:52
Normaliter zit de groepsschakelaar vóór de zekering, zodat een leek op veilige wijze de smeltzekering kan vervangen door simpelweg eerst de groepsschakelaar uit te zetten.
Je weet alleen nooit zeker hoe 'correct' deze kast 40+ jaar terug is opgebouwd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Even een korte update voor andere tweakers die dit misschien ook willen doen:

Vandaag is mijn netbeheerder geweest om de aansluitwaarde te verlagen naar 10A. Het vervangen van de twee passchroeven t.b.v. 6A zekeringen (was voorheen 16A) was inderdaad voldoende om de aansluitwaarde te laten verlagen. Passchroeven zelf vervangen is verrassend eenvoudig.

Omdat het verlagen van de aansluitwaarde ca. 140 euro kost (kosten die netbeheerder rekent voor verlaging + nieuwe zekeringen en passchroeven die je zelf plaatst), wat je binnen 12 maanden terugverdient op de netbeheerkosten, is dit wat mij betreft een aanrader voor elke tweaker in een kleine VVE :)
kabeltjekabel schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Bij het ontbreken van een hoofdschakelaar zou het wel eens zo kunnen zijn dat de netbeheerder helemaal niks wil wijzigen. ;)

Maar heb je niet een voorliggende aardlekschakelaar of groepsschakelaar? Als de groepsschakelaar na de zekeringhouder zit... dan ben je onder spanning aan het werken.
Bij mijn netbeheerder is er geen voorliggende aardlekschakelaar of hoofdschakelaar nodig voor een verlaging. Dit heb ik zwart op wit van de klantenservice.

In een ander topic (over huisinstallaties) heb ik gevraagd of er volgens de NEN-1010 een WCD (stopcontact) mag zitten op een 6A groep. Wij hebben er 1 in de meterkast voor de beltrafo namelijk. Dit kan gewoon dus je hoeft niet de moeite te doen om hier een lasdoos van te maken. Echter als je er een boormachine of stofzuiger in steekt zal je in het donker zitten als dit een lichtgroep is... Bij ons is dat overigens niet het geval.
Pagina: 1