Afmetingen HDD-behuizingen niet consistent

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Bij HDD-behuizingen is er geen consistentie tussen wat hoogte en diepte betekent. De dikte van een behuizing is de ene keer de "diepte", en de andere keer de "hoogte".

Vergelijk maar:
pricewatch: Orico - Transparante 2.5" type-C HDD Behuizing - SATA III - USB3....
pricewatch: Fantec ALU-25C31 Zwart

Zo kun je dus niet filteren op de dikte (of andere afmetingen) van zo'n ding, maar je kunt ze ook niet makkelijk vergelijken.

Als je een bepaalde dikte van zo'n behuizing zoekt, moet je ze dus allemaal aanklikken, omdat je er niet van op aan kunt dat de dikte consistent danwel de diepte danwel de hoogte is.

Er zijn trouwens wel meer productgroepen waarbij dit probleem bestaat, maar het valt me nu ff op in deze categorie.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Dit is inderdaad een van de nadelen van het geautomatiseerd binnenhalen van datasets. Inconsistente data zorgt voor vervuiling van je systemen.

Mits het er niet te veel zijn kun je de betreffende producten ook handmatig verbeteren.

Zo eens in de zoveel tijd als ik niets anders te doen heb struin ik op een zondagnamiddag wel eens de Pricewatch af naar extreme waardes en edge cases. De meeste fouten betreffen verwisseling van eenheden als gram en kilogram, millimeter en meter. Maar inderdaad ook breedte en diepte worden wel eens omgewisseld.

Als ik iets heb gevonden dan geef ik het door de via het systeem van de Pricewatch, product verbeteren. Doorgaans worden deze verbeteringen binnen een aantal dagen overgenomen door de beheerders van Pricewatch. Je ontvangt netjes een bericht wanneer het is verwerkt.

Meer structurele problemen kun je inderdaad hier via het forum melden. Ik ben benieuwd of de Pricewatchbeheerder mogelijkheden zien om deze breedte-diepte verwisselingen te verhelpen. Mijn vermoeden is dat het redelijk ingewikkeld is om hier een regel voor te schrijven die in alle gevallen goed uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Maar dan rest nog de vraag, wat is voor de *dikte* van een product de norm? De hoogte of de diepte? En wat is dan precies lengte en breedte?

Ik bedenk me net, bij computerbehuizingen was dit vooral lastig. Hoogte is de ene keer de hoogte van een towermodel, en de andere keer de "hoogte" als je em plat neerlegt.

/edit
Misschien is het zinvol om bij het (handmatig) invullen van afmetingen erbij te zetten wat de afmetingen precies betekenen. Desnoods een IKEA-esque plaatje erbij :)

[ Voor 21% gewijzigd door _Thanatos_ op 29-09-2020 11:34 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik me niet vergis laat T.net het vullen van de data voor nieuwe producten over aan de aanleverende winkels. Daar heeft men dus zelf eigenlijk geen invloed op.

Onhandig is het wel natuurlijk, dat snap ik. Maar bij ieder product kun je als user ook een verbetering van de specs submitten - daar kun je het iig melden als je iets constateert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ja dat begrijp ik, en zal ik ook doen. Maar dat geeft nog geen antwoord op wat de afmetingen horen te betekenen ;)

日本!🎌

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
De oorzaak ligt in de lage kwaliteit van de data die shops aanleveren. Die importeren ook vaak weer geautomatiseerd bestanden die ze van elders krijgen. Een fout is snel gemaakt. Niet iedereen in de keten heeft even veel aandacht voor dergelijke technische details. Zolang het product maar in de shop staat en de prijs klopt is het al lang goed. Daar moet je dus al tweaker mee dealen. Ik vermoed dat dit niet snel zal verbeteren.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een oplossing zou kunnen zijn om de maten alsnog van groot naar klein te kunnen ordenen (onafhankelijk van wat hoogte en diepte is, gewoon grootste lengte - middelste lengte - kortste lengte) of een volume te berekenen.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 30-09-2020 13:31 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Lijkt me ook niet hndig, omdat veel producten afwijkende afmetingen hebben. De "dikte" is niet altijd dezelfde dimensie, om het zo maar te zeggen. Denk bij behuizingen aan een towermodel vs mac mini achtige form factor. De afmetingen sorteren op grootte zou mini-kastje dus een "breedte" van 5cm geven, en dat lijkt me ook weer niet correct, want dat is de hoogte.

日本!🎌

Pagina: 1