M.2 slot naar externe GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08-2025
Hallo tweakers,

Ik zit mezelf aardig rot te zoeken maar kan het helaas niet vinden. Wellicht dat het helemaal niet kan wat ik wil en het daarom ook niet te vinden is. Om er zeker van te zijn dat het gaat (of niet gaat) wat ik wil hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb voor mijn freelance werk een Dan A4 case met daarin een Asrock 299e mini itx moederbord. Ik wil graag een extra GPU hierop aansluiten (ik doe veel render werk) maar helaas heeft dit moederbord geen thunderbolt usb c. Op dit moederbord zitten wel meerdere M.2 aansluitingen. Ik weet dat je van M.2 naar PCIe kan, en je daar dus een extra GPU op aan kan sluiten, maar dat is niet echt handig met bekabeling. Ik zou graag van M.2 naar thunderbolt gaan om zo een USB C kabel te gebruiken die naar een externa GPU kan, zoals dat normaal gesproken gaat.

Bestaat er een M.2 adapter met thunderbolt aansluiting?

Thanks!

Beste antwoord (via Tok Tok op 01-10-2020 10:13)

• MacPoedel
  • Laatst online: 09:15
-36- schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:49:
Is het gezien de prijs van een externe GPU behuizing en verlies door extra overhead/ bandbreedte beperkingen niet handiger om toch te proberen een GPU in te bouwen. Heb zelf ooit voor de laptop een DIY E-GPU gehad maar dat was duur en veel gedoe voor bedroevende prestaties.
De TS heeft al een GPU want het moederbord (pricewatch: ASRock X299E-ITX/ac) heeft geen video-outputs en de CPU's voor dat platform hebben ook nooit een iGPU. Het gaat er dus om meer dan één GPU aan te sluiten.

@Tok Tok
Je gedachtegang klopt wel, een M.2 PCIe slot is een PCIe interface en kan dus door alle PCIe randapparatuur gebruikt worden mits adapter.

Deze adapters bestaan wel: http://www.adt.link/product/R43SG.html, dus ja het is mogelijk (te koop op bv AliExpress). Hier moet nog wel een ATX voeding bij en eventueel een behuizing als je het wat netjes wilt, maar dat wordt custom werk.

Het lijkt mij wel best dat je eerst een zo goed mogelijke GPU die in je systeem zet. Ik weet dat renderen heel goed kan schalen over meerdere GPU's, maar als er ook een snellere GPU bestaat dan wat er nu in je systeem zit, is dat een eenvoudiger oplossing natuurlijk.

Is het de bedoeling dat je de Dan A4 case op verplaatsing zonder eGPU gebruikt, of wil je daar ook mee gaan zeulen? Dan zou ik gewoon heel het systeem afschrijven en iets nieuws bouwen in een µATX behuizing. Iets als een pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart is ook draagbaar en daar kun je wel twee GPU's in kwijt. Ik heb daar mobiele VR workstations mee gebouwd en heb daar ook al consultants mee zien rondtrekken, alleen is het type al wat op leeftijd en niet overal meer te vinden. Of, duurdere optie maar jou waarschijnlijk wel bekend als je een Dan A4 hebt en dus wat in de SFFPC wereld zit, een pricewatch: Sliger Cerberus Zwart (http://www.sliger.com/products/cases/cerberus/).

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
m.2 naar PCIe x4 bestaat inderdaad. De pricewatch: ASRock Thunderbolt 3 AIC R2.0 bestaat ook. Helaas gaat het niet werken omdat je moederbord geen TBT header heeft. Die heb je eigenlijk altijd nodig voor Thunderbolt uitbreiding.

• Tok Tok
Aha, oke dus 1 van deze kaarten zou dan ook niet werken?

https://thunderboltlaptop.com/thunderbolt-3-pcie-cards/

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Dat bord heeft 3 M2 sockets. Eén voor een WLan module en twee voor opslag. Op die M2 sockets gaat niets anders werken dan dat.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 10:21

-36-

Trust me. I'm an amateur

Is het gezien de prijs van een externe GPU behuizing en verlies door extra overhead/ bandbreedte beperkingen niet handiger om toch te proberen een GPU in te bouwen. Heb zelf ooit voor de laptop een DIY E-GPU gehad maar dat was duur en veel gedoe voor bedroevende prestaties.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Nee voor alle PCIe Thunderbolt 3 kaarten heb je zo’n header nodig. Uszka heeft trouwens gelijk dat die M.2 sloten alleen opslag of wifi kunnen doorgeven en daarvoor cpu of chipset lanes voor gebruiken. Je kunt deze poortendus niet gebruiken voor een gpu als je wel een TBT header zou hebben

• Tok Tok
Oke dan houdt het sowieso op. Maar de M.2 interface kan wel omgezet worden naar een 4x PCIe slot toch? Ik zag namelijk dit met een flatribbon cable: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dit zou het eventueel mogelijk maken om toch een externe GPU aan te sluiten, maar het is niet ideaal, dat geef ik gelijk toe. Maargoed even kijken wat m'n opties zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Laatst online: 09:15
-36- schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:49:
De TS heeft al een GPU want het moederbord (pricewatch: ASRock X299E-ITX/ac) heeft geen video-outputs en de CPU's voor dat platform hebben ook nooit een iGPU. Het gaat er dus om meer dan één GPU aan te sluiten.

@Tok Tok
Je gedachtegang klopt wel, een M.2 PCIe slot is een PCIe interface en kan dus door alle PCIe randapparatuur gebruikt worden mits adapter.

Deze adapters bestaan wel: http://www.adt.link/product/R43SG.html, dus ja het is mogelijk (te koop op bv AliExpress). Hier moet nog wel een ATX voeding bij en eventueel een behuizing als je het wat netjes wilt, maar dat wordt custom werk.

Het lijkt mij wel best dat je eerst een zo goed mogelijke GPU die in je systeem zet. Ik weet dat renderen heel goed kan schalen over meerdere GPU's, maar als er ook een snellere GPU bestaat dan wat er nu in je systeem zit, is dat een eenvoudiger oplossing natuurlijk.

Is het de bedoeling dat je de Dan A4 case op verplaatsing zonder eGPU gebruikt, of wil je daar ook mee gaan zeulen? Dan zou ik gewoon heel het systeem afschrijven en iets nieuws bouwen in een µATX behuizing. Iets als een pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart is ook draagbaar en daar kun je wel twee GPU's in kwijt. Ik heb daar mobiele VR workstations mee gebouwd en heb daar ook al consultants mee zien rondtrekken, alleen is het type al wat op leeftijd en niet overal meer te vinden. Of, duurdere optie maar jou waarschijnlijk wel bekend als je een Dan A4 hebt en dus wat in de SFFPC wereld zit, een pricewatch: Sliger Cerberus Zwart (http://www.sliger.com/products/cases/cerberus/).

• Tok Tok
Dank voor je antwoord MacPoedel, ik heb idd de adapter op aliexpress gezien en dat is eigenlijk iets wat ik probeer te vermijden. Iets teveel custom werk waar ik nu helaas geen tijd voor heb.

Ik heb ook de Cerberus X ook gezien en ik wil die graag aanschaffen. Ik bouw dan mijn bestaande GPU workstation met 7 kaarten om naar een kleiner systeem met 4 kaarten. De geforce 3080 kaarten zijn nu zo snel dat 4 kaarten ook prima voldoet, en dan ben ik mobiel ipv een soort van miner case die ik nu heb waar ik geen kant mee op kan. Helaas helaas helaas is de Cerberus X moeilijk te krijgen, de levertijd is 3 tot 6 weken.. Mocht je een andere case weten die ook zo compact is en 4 kaarten aan kan, ik ben een en al oor ;)
Pagina: 1