Welke NLwebsites kunnen vanuit het buitenland bezocht worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loganster001
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-12-2021
Mijn vraag
Welke NLwebsites kunnen niet vanuit het buitenland bezocht worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Google en ik zou vanuit Portugal websites, waar samenvattingen gemaakt door studenten op willen kunnen zoeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het geprobeerd om plaatselijke Portugese websites op te zoeken en dat lukte wel. Maar ik heb weleens gehad dat ik op een Franse of Amerikaanse website klikte en dat ik er niet op kon komen, omdat ik het bekeek vanuit Nederland.

Ik ben namelijk van plan om tijdelijk in Portugal te wonen en daar te studeren voor mijn studie. Maar ik ben bang dat ik dan niet op bepaalde Nederlandse websites kan komen, omdat ik bang ben dat die afgeschermd kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:53
Normaal kan je elke Nederlandse site wel zien vanuit Portugal.

Als je vanuit Europa een USA site probeert te bekijken wordt dit soms geblokkeerd, heeft te maken met de GDPR.

Desnoods regel je even een Portugese VPN en bekijk je of de sites die jij wilt bezoeken toegankelijk zijn via de VPN.

[ Voor 15% gewijzigd door MrSenne op 28-09-2020 15:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:06
Nog nooit last gehad dat ik vanuit het buitenland niet op een Nederlandse site kon komen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan toch (ook) even een VPN gebruiken / aanschaffen en testen?

- je koopt een VPN met een endpoint/server in Portugal
- je verbindt je PC / laptop met die VPN
- het lijkt dan alsof je in Portugal zit
- test de sites die je nodig hebt

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Neem even een Portugese VPN en ga het testen of neem, als je daar bent een NL VPN.

Vrijwel elke site zou het gewoon moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:48

JdM

Humbled

Lees je eens in in VPN, dan kun je op het moment dat het zich in Portugal voordoet snel een abonnement op een VPN provider nemen. Zoals anderen aangeven is de kans nihil dat het niet lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

Rannasha

Does not compute.

Ik woon in Frankrijk en kan vrijwel alle NL websites probleemloos benaderen. Ook zaken als video streams van de NPO (b.v. Jeugdjournaal voor de kinderen) werken prima.

De enige momenten waarop het stuk loopt is als er een rechtenbeperking op de uitzending zit. Denk aan voetbal of wielrennen. Dergelijke uitzendingen mogen niet buiten Nederland verspreid worden door de NPO, maar met een VPN is dat eenvoudig op te lossen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loganster001
Ah okee top, bedankt voor de reacties. VPN is een goede optie.

Mijn school gaf aan dat ik mijn tentamens in Portugal online kan maken. Maar toch ben ik bang dat het misschien afgeschermd is voor Portugal. Zou dat kunnen?

En zou het anders desnoods met VPN wel lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[quote]Loganster001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:05:
En zou het anders desnoods met VPN wel lukken?
Correct.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loganster001
Ik kan voor mijn werk thuis werken sinds Corona. Maar om in ons systeem te kunnen komen moeten we inloggen in KPN werkplek. Toen zei ik tegen een collega die daar al 10 jaar werkt "nou mooi dat kan nu ook in het buitenland, zoals Portugal" toen zei die collega "nee dat kan niet, want daar heb je dan geen verbinding"

Maar dat is dan ook onzin toch? Dat zou ook gewoon met VPN opgelost kunnen worden.

Of is dat anders, omdat er in Portugal dan misschien geen verbinding met KPN werkplek is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Loganster001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:12:
Ik kan voor mijn werk thuis werken sinds Corona. Maar om in ons systeem te kunnen komen moeten we inloggen in KPN werkplek. Toen zei ik tegen een collega die daar al 10 jaar werkt "nou mooi dat kan nu ook in het buitenland, zoals Portugal" toen zei die collega "nee dat kan niet, want daar heb je dan geen verbinding"

Maar dat is dan ook onzin toch? Dat zou ook gewoon met VPN opgelost kunnen worden.
Dat ligt helemaal aan het systeem. Het systeem kan zo zijn ingericht dat je alleen vanaf een Nederlandse internetprovider kunt verbinden, dus alleen vanaf Ziggo, T-mobile, XS4ALL, enz. Met een VPN kom je er dan niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Meestal zal het goed gaan. Het kan altijd zijn dat net die ene site of dienst niet gaat werken. Enige manier: testen. Bijvoorbeeld dus inderdaad door via VPN te testen. Probeer het zowel via VPN die in .pt uit komt (testen of een Portugees IP okay is) als via VPN die in .nl uitkomt (testen of je over een jaar juist met die NL VPN kan werken).

Dan nog kan het later niet meer werken als de beheerder het zou veranderen. Net zoals dat ze bijv. verkeer via Nederlandse mobiele IP's zouden kunnen blokkeren als daar te veel spam vandaan komt. Maar in 99,xx% van de gevallen zou het geen probleem mogen zijn. En waar wel is het vast een zaak van contact opnemen met de beheerder.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loganster001
F_J_K schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:22:
Meestal zal het goed gaan. Het kan altijd zijn dat net die ene site of dienst niet gaat werken. Enige manier: testen. Bijvoorbeeld dus inderdaad door via VPN te testen. Probeer het zowel via VPN die in .pt uit komt (testen of een Portugees IP okay is) als via VPN die in .nl uitkomt (testen of je over een jaar juist met die NL VPN kan werken).

Dan nog kan het later niet meer werken als de beheerder het zou veranderen. Net zoals dat ze bijv. verkeer via Nederlandse mobiele IP's zouden kunnen blokkeren als daar te veel spam vandaan komt. Maar in 99,xx% van de gevallen zou het geen probleem mogen zijn. En waar wel is het vast een zaak van contact opnemen met de beheerder.
Dat is een goede tip! Dat zal ik eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
Als je een aantal URL's post of via DM doorstuurt wil ik gerust wel eens kijken wat het resultaat is om ze te bezoeken via een VPN naar Portugal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loganster001
MrSenne schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:37:
Als je een aantal URL's post of via DM doorstuurt wil ik gerust wel eens kijken wat het resultaat is om ze te bezoeken via een VPN naar Portugal.
Jaa dank je, dat zou top zijn!

Deze URL wil ik wel testen: rug.nl en deze: Studeersnel.nl en deze: Coosto.nl en: NS.nl

Specifiek deze: https://www.studeersnel.n...inding-week-2/742670/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:06
Loganster001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:05:
Mijn school gaf aan dat ik mijn tentamens in Portugal online kan maken. Maar toch ben ik bang dat het misschien afgeschermd is voor Portugal. Zou dat kunnen?
Vraag het na bij je school?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
Loganster001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:39:
[...]

Jaa dank je, dat zou top zijn!

Deze URL wil ik wel testen: rug.nl en deze: Studeersnel.nl en deze: Coosto.nl en: NS.nl

Specifiek deze: https://www.studeersnel.n...inding-week-2/742670/view
Allemaal beschikbaar vanuit Portugal wanneer ik mijn NordVPN daarop instel.

Zie ook geen reden waarom het niet zo zou zijn, zijn gewoon allemaal normale sites.
Zo lang je geen obscure sites bezoekt die heel NL gericht zijn, zou ik mij geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loganster001
MrSenne schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:32:
[...]

Zie ook geen reden waarom het niet zo zou zijn, zijn gewoon allemaal normale sites.
Zo lang je geen obscure sites bezoekt die heel NL gericht zijn, zou ik mij geen zorgen maken.
Top dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021

Precies, ik zou je om de websites die jij noemde met studentensamenvattingen etc. echt geen zorgen maken. De meeste websites die buiten NL niet bereikbaar zijn, zijn streaming/entertainment services die content die alleen voor Nederlanders bedoeld is aanbieden. Dan nog is het zo dat deze services als ze betaald zijn in de hele EU beschikbaar moeten zijn, dus ook in Portugal.

Wat betreft KPN werkplek, dat je ook noemde, dat durf ik echt niet te zeggen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit programma "by design" zo werkt dat je er alleen via een NL internetprovider op kan komen. Ik denk dat dit inderdaad meer een kwestie is van de beheerder benaderen die de instellingen regelt. Maar nogmaals dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 01:55
Loganster001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:12:

Of is dat anders, omdat er in Portugal dan misschien geen verbinding met KPN werkplek is?
Heb je nog bepaalde programma's moeten installeren om hier gebruik van te kunnen maken?
Grote kans dat je hier al een vpn voor in gebruik hebt, dan zou je huidige locatie ook weinig moeten uitmaken.

Het zou ook kunnen zijn dat ze werken op basis van ip whitelists, simpele oplossing je dan portugese ip doorgeven en dan zou je ook toegang moeten hebben.
Denk niet dat ze verplicht hebben gesteld dat je alleen via provider x kan inloggen.
Pagina: 1