in Lightroom kopiëren foto's van interen HD naar externe HD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan7799
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-09-2020
Mijn vraag

Mijn interne HD is aan het vollopen en heb nu zo'n 40K foto's voor zo'n 600GB +/-. Ik zou willen gebruiken maken, minstens voor een gedeelte van de cataloog, van het principe van de previews (enkel nog preview op de interne HD en foto's op de externe HD). Ik durf er niet goed aan beginnen, ik heb de handboek wel, maar enkel het princiep van de previews staat erin, maar niet hoe je van een bestaande config (nu alles op mijn interne HD) kan overstappen naar combinatie intern en extern. Ik gebruik dus nog niet die previews (ik weet hoe dat vinkje met opzetten...)
Is er iemand die een stappenplan hiervoor heeft en kan beschrijven ? Uiteraard wil ik al mijn lightroomwerk van de voorbije jaren niet kwijt...
dank

Relevante software en hardware die ik gebruik

ik werk op Mac en met lightroom 5 (op desktop dus)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je vanuit Lightroom zelf foto's verplaatst naar een andere locatie dan houdt hij dat toch gewoon goed bij? Het wordt past lastiger als je buiten Lightroom om van alles gaat verplaatsen en dan weer proberen de match te maken, al dan dat in principe ook gewoon.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan7799
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-09-2020
al bedankt, ja dat principe ken ik zeer goed tot schade en schande ooit in het begin :)
dus je denkt zo simpel ? en LR gaat dan ook die previews zowiezo op de interne schijf bijhouden ? (want ik zie nergens waar je de lokatie van de previews kan zetten), LR gaat die previews - die ik dus nog moet creëren door 'previews' aan te vinken op de interne HD plaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54

bobcom

Dedicated dabbler

Afaik kun je gewoon al je foto's buiten Lightroom om overzetten. Gewoon alle directories met foto's naar een externe harde schijf kopieren. Hernoem dan (voor de zekerheid) de directory in je computer waar je je foto's op hebt staan-gewoon (een 1 achter de naam is genoeg.)

Als je Lightroom daarna opent kan hij je foto's niet vinden. Dat geeft hij aan door in het linkerpaneel vraagtekens te zetten bij alle directories waarvan hij dacht dat er foto's in zaten.
Klik je zo'n vraagteken aan, dan kun je aangeven op welke schijf ze zitten - de externe dus. Lightroom zet automatisch het nieuwe pad in de catalogus en klaar ben je.

Verplaatsen in Lightroom kan ook, maar duurt wel een bak langer. Zelfs de catalogus met alle previews kun je op dezelfde externe HD zetten. Heb je alles bij elkaar, en kun je op iedere computer met (dezelfde versie van) Lightroom aan de gang.

Is alleen wat trager i.v.m Lightroom-catalogus op de interne (SSD)-schijf.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
jan7799 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:32:
al bedankt, ja dat principe ken ik zeer goed tot schade en schande ooit in het begin :)
dus je denkt zo simpel ? en LR gaat dan ook die previews zowiezo op de interne schijf bijhouden ? (want ik zie nergens waar je de lokatie van de previews kan zetten), LR gaat die previews - die ik dus nog moet creëren door 'previews' aan te vinken op de interne HD plaatsen...
Zo simpel zou het wel moeten zijn ja. Qua snelheid moet je de snelheid van verplaatsen afwegen tegen de tijd die het kost om het weer recht te zetten. Verplaats je enkele mappen met veel inhoud dan is de methode van @bobcom wellicht sneller, dan link je die achteraf gewoon weer in LR. Moet je heel veel losse mapjes verplaatsen en zijn geen grotere happen dan is via LR sneller omdat je ze dan niet óók nog weer allemaal moet gaan linken.

Waar de previews bewaard worden staan in je instellingen, je reserveert zelf een hoeveelheid ruimte op de een schijf naar keuze. Die previews staan niet bij de foto's.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Gewoon @bobcom zijn advies opvolgen. Mappen verplaatsen of kopieren in Explorer (of Finder in jouw geval). Bij de eerst keer opstarten zie je allemaal vraagtekens maar door LR naar de missende directory te wijzen, werkt alles weer perfect.

Vind het nog steeds jammer dat LR niet met relatieve paden kan werken. Gewoon je catalog(s) in de root en dan datum-mappen met foto's erin zou mij ideaal lijken. Lekker portable en geen gezeur meer met C: vs D: of /home/gijs etc.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1