Macbook onbruikbaar traag na update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 21:16
Ik heb net mijn Macbook pro 2019 (16gig ram, 256GB SSD) geupdate naar de nieuwste MacOS Catalina.

Vanaf toen is die onbruikbaar traag geworden. Alles start traag en als iets start - bv Safari - loopt het vast. Heb nu al 20min het laadicoontje van de muis en kan niks meer aanklikken.

Activiteitenweergave geeft niks abnormaals in RAM/CPU gebruik aan.

Herstart al geprobeerd. Ook alle apps geupdate.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
Toch iets abnormaals aan de cpu; het is telkens voor 98% in gebruik. Vooral door een proces genaamd accountsd. %.CPU staat telkens rond de 700 ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:37
Blijkbaar een dingetje waar meer mensen iets over te zeggen hebben:

https://appletoolbox.com/...il-app-on-macos-catalina/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONiel
Blijkbaar is dit een fuck-up van Apple. https://discussions.apple.com/thread/251846520
Op mijn Macbook helemaal uitloggen van Apple ID en dan rebooten maakt 't weer wat werkbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik zou downgraden naar Mojave, Catalina werkt in ieder geval op al mijn apparaten trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
@Brad Dit moet dan via USB-stick enzo zeker? Gevaar voor data-verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-07 21:46
ONiel schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:43:
@Brad Dit moet dan via USB-stick enzo zeker? Gevaar voor data-verlies?
Terugzetten met een time-machine van voor je Catalina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Brad schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:36:
Ik zou downgraden naar Mojave, Catalina werkt in ieder geval op al mijn apparaten trager.
Veel Macs kan je niet downgraden. Komt hij uit de fabriek met Catalina, dan lukt het bijv. vaak niet. Macs uit eind 2019 of nieuwer kunnen het überhaupt niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:35
Bij mij hielp een combo update naar 10.15.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:21
Had vanochtend het zelfde probleem, ge-update naar Catalina 10.15.7 en de iMac was bijna onbruikbaar. Enorm CPU en geheugen gebruik van het accounts process, spotlight dat niet werkte, safari dat gewoon onbruikbaar was en gewoon een systeem dat traag was.

Maar gelukkig nog wel gewoon mijn kantoorwerk doen. Nu dat mijn iMac een hele dag heeft aangestaan is het gebruik van het probleem process accountsb terug naar acceptabele normen (50% ipv 400+, en is de algemene system load iets van 5%) doet spotlight het weer, en is safari weer zoals vanouds.

Dus wellicht was het gewoon echt iets dat gesynchroniseerd moest worden ofzo?

Hopelijk komen de problemen morgen niet meer terug, anders moet ik me ook gaan wagen aan al die potentiële fixes die her en der op het internet rondzwermen. Fingers crossed

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28
ONiel schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:43:
Blijkbaar is dit een fuck-up van Apple. https://discussions.apple.com/thread/251846520
Op mijn Macbook helemaal uitloggen van Apple ID en dan rebooten maakt 't weer wat werkbaarder.
Jammer dat het altijd meteen een 'fuckup' is...
na een update loopt een achtergrondproces op hol. accountsd heeft het eea te maken met je internetaccounts.

Je kunt ook eens naar veilige modus opstarten, daarna weer normaal. Dat kan zulke problemen wel eens oplossen.

Je kunt eens proberen om in systeemvoorkeuren bij internet accounts de synchronisatie met je accounts 1 voor 1 uit te schakelen om te kijken of het om een specifiek account gaat.

Gebeurt dit alleen bij 1 user, of ook bij een andere? Heb je geen andere users, maak dan eens een test-user aan.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ONiel
Als ik 's ochtends opsta om mijn >€2000-machine te gebruiken voor mijn werk, maar dan merk dat ik door hun update niet kan starten en een ganse voormiddag verloren ben om uit te zoeken wat er scheelt, ja dan noem ik dat een GIGANTISCHE fuck-up.

In dit segment verwacht ik toch iets betere quality checks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:52
ONiel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:12:
Als ik 's ochtends opsta om mijn >€2000-machine te gebruiken voor mijn werk, maar dan merk dat ik door hun update niet kan starten en een ganse voormiddag verloren ben om uit te zoeken wat er scheelt, ja dan noem ik dat een GIGANTISCHE fuck-up.

Dan was je zelf ook gewoon totaal niet voorbereid op een eventuele tegenvaller. Er bestaat niet voor niets iets wat "patch management" heet binnen bedrijven, daar hoort ook een herstelprocedure bij. De update wordt door de leverancier getest en bedrijven testen het zelf nog op een testcluster...er kan niets fout gaan zou je zeggen...

Helaas, een update kan altijd voor een onvoorziene situatie zorgen, dat is een gegeven en daar zul je altijd op voorbereid moeten zijn - ongeacht hoeveel je voor een systeem hebt betaald.

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
nelizmastr schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:31:
[...]

Veel Macs kan je niet downgraden. Komt hij uit de fabriek met Catalina, dan lukt het bijv. vaak niet. Macs uit eind 2019 of nieuwer kunnen het überhaupt niet.
Excuus, had even over het jaartal heen gelezen. Deze Mac kan inderdaad niet worden gedowngrade, wel zou een schone installatie en een SMC- en NVRAM-reset eventueel een uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONiel
eric.1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:50:
[...]

Dan was je zelf ook gewoon totaal niet voorbereid op een eventuele tegenvaller. Er bestaat niet voor niets iets wat "patch management" heet binnen bedrijven, daar hoort ook een herstelprocedure bij. De update wordt door de leverancier getest en bedrijven testen het zelf nog op een testcluster...er kan niets fout gaan zou je zeggen...

Helaas, een update kan altijd voor een onvoorziene situatie zorgen, dat is een gegeven en daar zul je altijd op voorbereid moeten zijn - ongeacht hoeveel je voor een systeem hebt betaald.
Ik snap helemaal wat je bedoeld.
Maar het 'motto' van Apple was jarenlang 'It just works'. Uitpakken en het werkt out-of-the box. Die mentaliteit is al ver weg tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
ONiel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:47:
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoeld.
Maar het 'motto' van Apple was jarenlang 'It just works'. Uitpakken en het werkt out-of-the box. Die mentaliteit is al ver weg tegenwoordig.
Klopt, dat stamt geloof ik nog uit het Jobs-tijdperk. En eigenlijk werkte mijn Apple devices ook precies zo (meest recente is een Late 2013 Macbook, nog steeds prima functionerend). Je kan het net goed of slecht treffen denk ik zo.

Al moet ik wel toegeven dat ik nu niet zo snel meer voor een Macbook zou kiezen. Windows heeft ook voldoende mankementen, maar Apple heeft toch een flinke bug-trackrecord opgebouwd de afgelopen jaren. Dat knaagt toch wel, aangezien je links- of rechtsom wel puur voor het merk extra betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 30-09-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Dit was een van de weinige updates waar ik issues mee had (imac 5k 2014). accountsd die op 400% stond, spotlight die niet meer reageert. Ik las op apple discussions om de update te downloaden en nogmaals te installeren en het werkt zowaar voor mij, alles werkt weer zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:21
Ugh, na een dag geen issues met accountsd is het probleem weer terug 😒.
Dat wordt weer een avond weggegooid om deze shit show weer te fixen, hopelijk komt er snel een fix vanuit apple zodat dit niet meer voor kan komen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:02

Kryziek

bb || !bb

Ik had de tip gelezen om uit te loggen uit je AppleID, herstarten en weer in te loggen. Ik heb die eerste 2 gedaan en sindsdien nog niet weer gehad. Even afwachten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje61
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-07-2024
Op meerdere sites wordt dit probleem aangekaart.
Ook ik heb een onbruikbare iMac op het ogenblik.Opstarten duurt bv wel 2 uur.
Het schijnt te komen door een verkeerde volgorde van updates installeren.
Safari 14 en daarna de security update 2020-005 geeft dit probleem
Andersom had goed zullen gaan zeggen ze. Helaas voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
Edje61 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:50:
Op meerdere sites wordt dit probleem aangekaart.
Ook ik heb een onbruikbare iMac op het ogenblik.Opstarten duurt bv wel 2 uur.
Het schijnt te komen door een verkeerde volgorde van updates installeren.
Safari 14 en daarna de security update 2020-005 geeft dit probleem
Andersom had goed zullen gaan zeggen ze. Helaas voor mij.
Ik heb eerst de update geïnstalleerd en toen pas Safari 14; gaf nog steeds probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-07 23:35
Hier worden meerdere fixes beschreven.
https://www.macrumors.com/guide/accountsd/

[ Voor 7% gewijzigd door Mixpower op 01-10-2020 23:04 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28
ONiel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:12:

offtopic:
Het is wat offtopic, maar als je van je Macbook voor je werk afhankelijk bent, heb je toch op zijn minst een TM backup? Dan ben je hooguit de tijd kwijt die het kopiëren kost.

Ontopic: er zijn op internet meerdere opties gegeven om te proberen. Als het een emerging issue is die bekend is bij Apple, even Applecare bellen.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:40
Ik had het probleem ook na de installatie van 10.15.7 (19H2) op mijn MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013).

De oplossing voor mij was inactieve Google accounts verwijderen bij System Preferences > Internet Accounts gevolgd door een restart.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 22:45
Ik had dit gisteren ook. Als je een Sign out doet van je AppleId en daarna rebooten om vervolgens je AppleId weer te koppelen lost het probleem op.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
eric.1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:50:
[...]

Dit had bijna niemand kunnen voorzien.

Ik werk al tientallen jaren met Apple en als je grof geld neerlegt op de zakelijke markt dan mag je verwachten dat de ondersteuning top is. Je betaalt hier ook o.a. voor. Apple heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en ook zij maken mis stappen, maar een mis stap zoals deze mag gewoon niet voorkomen.

Ik heb bij meerdere machines terug moeten koppelen omdat dat onbruikbaar werden. En dan praat je over apparaten van ca. €3500 per stuk. Sommige zelfs €5000,- of meer.

Ik hoop ten zeerste dat dit probleem snel opgelost word en niet steeds met halfbakken hotfixes komt maar gewoon puur dat de machines weer werkbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
MoldyInko schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:26:
[...]
Dit had bijna niemand kunnen voorzien.

...

maar een mis stap zoals deze mag gewoon niet voorkomen.
Het gaat er helemaal niet om of wij dit specifieke probleem aan zagen komen. Iedere update brengt een risico met zich mee, simpel. Apple is daar zeker niet anders in dan anderen. Sterker nog, terug denkend en kijkend naar de afgelopen paar jaar hebben ze nogal wat problemen gehad na updates.

En roepen dat iets niet voor mag komen is gewoon onzinnig. Het had ook nooit mogen gebeuren dat je als Admin zonder ww in kon loggen, yet it happened.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 08:42

Mohy

Star Citizen

Ik heb hier hetzelfde gehad op een mac Mini. De truc die het hier deed is een geforceerde herstart.

Tip kwam van deze site, met extra uitleg: https://www.appletips.nl/accountsd-bug-macos/

[ Voor 7% gewijzigd door Mohy op 03-10-2020 16:34 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 19:32
Ik sla deze update gewoon over tot Big Sur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Maar ligt/lag het ook echt (alleen) aan die update? In de dagen direct na de update was er bij mij namelijk niks aan de hand en inmiddels ook niet meer, zonder dat er ook maar iets is veranderd op mijn systeem. Is het niet mogelijk dat dit gedrag door iets aan de serverkant bij iCloud getriggerd wordt/werd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ook hier hetzelfde gedoe en een avond kwijt aan dingen proberen. Uitloggen van iCloud en opnieuw inloggen heeft uiteindelijk geholpen de CPU weer naar een normaal niveau te krijgen maar nu kan ik niet meer unlocken met m'n Apple watch en alle procedures om dat te (proberen te) fixen werken ook niet :( Apple moet echt heul snel met een fatsoenlijke update komen om dit te fixen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
iCloud uitloggen (duurde ook +/- 30 minuten vanwege de 600+% CPU load op accountsd), weer inloggen en reboot heeft voor mij het probleem voorlopig gefixed (althans, tot vooralsnog, halve dag verder).
Ik had wel weer even sinds hele lange tijd het 'Windows update' gevoel. En dat het vervolgens ook nog een uur of 2 kost voordat de boel weer een beetje draait...Getting to old for this shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 20:47
Had donderdag hetzelfde probleem en na ren logout/reboot opgelost. Vanochtend is mijn macbook weer begonnen met blazen. Wat een fuck up van Apple. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Dus het is alleen versie .7 en eerdere versies van Catalina hebben het probleem niet?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Hier nu ook weer.

Toevoeging: na een paar minuten is het weer verdwenen. Zonder herstart of wat dan ook.

Toevoeging 2: te vroeg gejuichd.

[ Voor 86% gewijzigd door Commendatore op 05-10-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Silversin schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
Had donderdag hetzelfde probleem en na ren logout/reboot opgelost. Vanochtend is mijn macbook weer begonnen met blazen. Wat een fuck up van Apple. :/
Hier is het probleem vooralsnog niet meer teruggekomen. Reboot jij je macbook iedere dag of blijft ie in slaapstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 20:47
sverzijl schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Hier is het probleem vooralsnog niet meer teruggekomen. Reboot jij je macbook iedere dag of blijft ie in slaapstand?
Reboot.

Gelukkig vandaag ook geen problemen. Beetje rare bug, hoop dat er snel een oplossing komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Silversin op 06-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:50
Hier ook hetzelfde probleem, op mijn macbook pro mid 2015. Heel irritant, uitloggen met apple id werkt ook niet. Zodra ik weer inlog slaan de fans weer op hol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Geen hoge CPU load meer na logout/logon op iCloud, wel al 2x een crash/reboot gehad sinds de laatste update. Laatste keer net na het openen van een PDFje in Acrobat Reader. Daarvoor echt nog nooit zoiets gehad.
Pagina: 1