DNS configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 22:52
Goedemorgen.

Momenteel heb ik in mijn thuis netwerk mijn router zo geconfigureerd dat deze een alternatieve DNS gebruikt en niet die van de ISP.

Al mijn clients verbonden aan deze router lopen qua DNS gewoon via de router.

Nu is het ook mogelijk om bij de DHCP configuratie deze DNS settings op te nemen waardoor deze direct naar de clients gelushed wordt en niet meer over de router gaan.

Nu vroeg ik mij af wat het verschil is tussen deze configuraties en wat aan te raden is? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

Reptile209

- gers -

Alles wat je router al in zijn cache heeft, hier je niet meer extern op te vragen. Maar dat verschil is praktisch niet te merken denk ik.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:42

lier

MikroTik nerd

Als je een publieke DNS server meegeeft kan je niet meer lokaal resolven. Geen idee of je dat gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
Het is wat mij betreft altijd aan te raden een DNS server in je eigen netwerk te hebben. Wanneer je dan een DNS query doet voor tweakers.net zal je lokale DNS server dit eerst ook extern moeten opvragen, maar wanneer je dit vlak daarna nog een keer doet, of vanaf een ander apparaat, zal de lokale server direct kunnen reageren, met een lagere latency tot gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
lier schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:21:
Als je een publieke DNS server meegeeft kan je niet meer lokaal resolven. Geen idee of je dat gebruikt?
Ah goed punt, dit was ik even vergeten inderdaad. Hier maak ik gebruik van!
BAJansen schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:24:
Het is wat mij betreft altijd aan te raden een DNS server in je eigen netwerk te hebben. Wanneer je dan een DNS query doet voor tweakers.net zal je lokale DNS server dit eerst ook extern moeten opvragen, maar wanneer je dit vlak daarna nog een keer doet, of vanaf een ander apparaat, zal de lokale server direct kunnen reageren, met een lagere latency tot gevolg
Oké, dus m.a.w. alles wat via de router gaat en al een keer voorbij gekomen is kan naar een andere client die de zelfde server opvraagt gecashed teruggegeven worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-06 21:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

victoryo schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:28:
[...]

Oké, dus m.a.w. alles wat via de router gaat en al een keer voorbij gekomen is kan naar een andere client die de zelfde server opvraagt gecashed teruggegeven worden?
Ja je router cached dit, zolang het record niet is verlopen :) Er zit ook een maximale levensduur op een DNS record. Na die levensduur moet je client of router het record opnieuw ophalen. Maar daar merk je over het algemeen weinig van.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:56
Ook je device zelf cached DNS requests dus daar zit echt geen voordeel in om dat alleen bij de router te laten.
En als een iets niet in z'n eigen cache zit, komt hij daarna bij de router uit die op zijn beurt eerst weer in zijn eigen cache kijkt voor hij het internet op gaat.
Dus het is dubbel voordeel om de DNS server door te geven aan de clients.
Het overgrote deel van de routers doet dat ook standaard en heeft er helemaal geen aparte instelling voor.

Na mijn mening is het dus altijd verstandiger om de DNS servers via de DHCP request door te geven aan je devices.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
De DNS die je op de router instelt is infeite je uplink DNS. Dat wil zeggen als de router het dns record niet in cache heeft dan gaat hij het daar resolven. Stel bijv. 8.8.8.8 in op de router en de router zelf als dns in je DHCP scope.

router zelf :

8.8.8.8
8.8.4.4

DHCP :

192.168.178.x - wat je thuis ook mag hebben draaien qua ipreeks.

*Edit*
Lokaal vraagt een client iets aan en router heeft het wel of niet. Indien niet op naar het "uplink dns adres" en dan daar aanvragen. That's it.

[ Voor 18% gewijzigd door Rikkert070 op 28-09-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Rikkert070 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:25:
De DNS die je op de router instelt is infeite je uplink DNS. Dat wil zeggen als de router het dns record niet in cache heeft dan gaat hij het daar resolven. Stel bijv. 8.8.8.8 in op de router en de router zelf als dns in je DHCP scope.

router zelf :

8.8.8.8
8.8.4.4

DHCP :

192.168.178.x - wat je thuis ook mag hebben draaien qua ipreeks.

*Edit*
Lokaal vraagt een client iets aan en router heeft het wel of niet. Indien niet op naar het "uplink dns adres" en dan daar aanvragen. That's it.
toon volledige bericht
Op deze manier heb ik het nu ook geconfigureerd.
In de DHCP settings heb ik DNS leeg gelaten waardoor volgens mij het router adres 192.168.1.1 (mijn reeks) gebruikt wordt.
Pagina: 1