Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acer Aspire Predator 3 project voor media, photoshop & AoE

Pagina: 1
Acties:

• Brechtdc
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo iedereen,

Ik heb een oude/kapotte Acer Aspire Predator 3-605 I9818 BE gekregen van m'n broer. Het werkgeheugen en de voeding zijn kapot. Videokaart zit er niet meer in.
Daar ik een oude laptop heb die op z'n einde loopt zou ik deze pc willen opfleuren.
Ik heb enkele componenten gevonden, aansluitingen en dergelijke gecontroleerd. Maar ik ken er zeer weinig van dus ik hoop via deze weg wat tips mee te kunnen krijgen of de opzet op punt te stellen voor mijn gebruik.
Alsook zit ik met enkele zaken waarvan ik de indruk heb dat ze verouderd zijn (1150 socket op het moederbord en het DDR3 ram). Misschien is het doorgaans aan te raden dit up te graden, maar kan ik er met mijn gebruik nog even mee weg. Ikzelf had de indruk meer bang for buck te kunnen krijgen uit het herstellen van deze pc, dan een BB gebaseerde build te maken van scratch.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tekstverwerking, Photoshop, media afspelen en streamen i.f.v. webcamconferenties (specs: 1080p tot 60 fps). En m'n surfgedrag is nogal chaotisch, e.g. er gaan vaak ineens een 50-tal tabbladen open om vlot pagina's te doorlopen etc.
Ik zou ook graag Age of Empires, definitive edition kunnen spelen met vrijwel max beeldinstellingen i.f.v. m'n beeldscherm.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een 250 euro voor een videokaart, werkgeheugen en een nieuwe behuizing incl voeding of behuizing + voeding. Er is wel een 100-150 euro marge voor verstandige en/of toekomstgerichte keuzes, al dan niet voor een nieuwe build.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een nieuw scherm (zie tabel)
Alles vanuit de Acer Aspire Predator 3-605 I9818 BE wat nog werkt: moederbord (Micro ATX) & processor(1150 socket) SSD, netwerkkaart (802.11 a/b/g/n + bluetooth 4.0) die reeds op het moederbord zit en de HDD.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790 Tray€ 0,-€ 0,-
1moederbordMS-7829 (Acer Aspire Predator 3-605 I9818 BE)----
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 34,49€ 34,49
1combocard bluetooth/wifiatheros ar5b22 (Acer Aspire Predator 3-605 I9818 BE)----
1MonitorenAOC Q27T1 Zilver€ 264,95€ 264,95
1SSDkingston sms151s3/24g (Acer Aspire Predator 3-605 I9818 BE)----
1PC'sAcer Aspire Predator 3-605 I9818 BE€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,44

Het was moeilijk om gegevens over het moederbord te vinden, maar ik heb een videokaart met gelijke aansluiting aan wat er origineel in zat gezocht en de Micro ATX form factor op enkele websites bevestigd gezien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was tot nu goed met 6GB DDR3 ram op m'n laptop. Dus 8 is waarschijnlijk voldoende, alhoewel AoE voor de betere instellingen 16 GB vraagt.
Ik heb geselecteerd op de nieuwere ram latjes, maar ik weet niet of ze goed zijn. De merken op zich krijgen doorgaans wel goede reviews. Populairdere latjes zijn oud, van rond 2014, maar misschien zijn ze wel beter?
Ik heb deze componenten geselecteerd, maar er is nog wat ruimte voor verbetering binnen m'n budget. Misschien is een upgrade van de videokaart nodig, moet ik beter werkgeheugen. Of is het verstandiger niet meer geld in te steken en over een 5-tal jaar een setup met nieuw moederbord aankopen met actuerere aansluiting voor ram?
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 66,-€ 66,-
1BehuizingenAntec VSK2000-U3€ 41,85€ 41,85
1Geheugen internMushkin Proline 992063€ 38,79€ 38,79
1Voedingenbe quiet! TFX Power 2 300W Gold€ 62,04€ 62,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,68

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik neem een andere behuizing omdat die van nu iets te groot is. Ik zou graag m'n scherm op de behuizing plaatsen die plat om m'n bureau staat. Of de behuizing horizontaal onder m'n bureau monteren.

Ga je overklokken?
neen

Wat verwacht je van ons?[i]
Een check van mijn selectie componenten, eventuele verbeteringen en zekerheid of het wel de beste keuze is om deze pc op te fleuren en ik niet voor een 3-400 wat nieuws moet bouwen.

Alvast bedankt! :)

Brecht

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Let goed op welk geheugen je pakt, want je processor / bord hebben ddr 3 nodig, dat je nooit meer gaat gebruiken als je een nieuwe pc maakt.
Ik zou max 8 gb gebruiken, want ik denk dat je CPU eerder een probleem wordt dan de 8 gb ram.

probeer alles tweedehands te kopen, want de prijzen zijn relatief hoog voor wat het oplevert.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zo uit mijn hoofd gebruikt acer geen standaard psu connectors voor hun moederborden waardoor dit een stuk lastiger wordt.

Als de voeding is overleden kan er meer kapot zijn gegaan, en oems (acer etc) willen ook wel eens met een whitelist werken waardoor niet alles zo maar werkt.

Ik zou hier dus persoonlijk niet meer aan beginnen want het blijft oude hardware van een oem systeem.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Brechtdc
99ruud99 schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:55:
Let goed op welk geheugen je pakt, want je processor / bord hebben ddr 3 nodig, dat je nooit meer gaat gebruiken als je een nieuwe pc maakt.
Ik zou max 8 gb gebruiken, want ik denk dat je CPU eerder een probleem wordt dan de 8 gb ram.

probeer alles tweedehands te kopen, want de prijzen zijn relatief hoog voor wat het oplevert.
Daar ben ik me bewust van. Maar nu zou ik voor een 200 euro vertrokken zijn. En waarschijnlijk kan ik alles behalve het ram nog gebruiken in de toekomst. Terwijl ik voor een nieuwe build toch minstens 500 euro zou moeten uitgeven.
Maar of ik met de componenten die ik heb en degene die ik zou aankopen m'n beoogde gebruik kan verwezenlijken weet ik niet. 't Zou in ieder geval een upgrade t.o.v. m'n huidige medion akoya p7631 moeten betekenen

Als 8GB ram alternatief voor de Mushkin Proline 992063 kan ik evt. Corsair ValueSelect CMV8GX3M1A1600C11 nemen. Scheelt 9 euro in prijs; tweedehands zoeken is inderdaad ook een goed idee, had ik nog niet aan gedacht. Heeft het überhaupt zin om naar die recenter uitgebrachte ram latjes te kijken, of zijn die van rond 2014 even goed?

[ Voor 22% gewijzigd door Brechtdc op 28-09-2020 10:18 ]

• 99ruud99
@Brechtdc
Nee , dat klopt dus niet.
RAM kan je niet hergebruiken
Voeding kan je niet hergebruiken
Bord kan je niet hergebruiken
HDD / SSD ga je niet willen hergebruiken
GPU ga je niet willen hergebruiken

Alleen de kast kan je hergebruiken.

Wat betreft ramsticks:
true latency is waar het om gaat: CAS latency (ms) / snelheid (mt/s) = hoe snel je stick is.
Daarbij kan je beter lagere CAS hebben dan hogere snelheid, gezien je bord en cpu ook een max snelheid hebben.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Wat Ruud dus aangeeft, je kan dan niets hergebruiken terwijl een nieuw systeem echt geen 500 euro hoeft te kosten.

De vraag is ook of je uberhaupt zo zo'n acer voeding kan krijgen.

Ondertussen de lijst aangepast inclusief GPU,

Maar de strekking is duidelijk <400 euro heb je gewoon een nieuw systeem staan, dat je ook nog prima kan upgraden en mét 16GB ram en de mogelijkheid van pci-express 4.

Je zou nog een paar euro kunnen besparen op het moederbord etc, of een SSD toevoegen maar in de basis is dit best wel sterk.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed€ 99,09€ 99,09
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 86,90€ 86,90
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 66,-€ 66,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 36,-€ 36,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,90€ 52,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,89

[ Voor 20% gewijzigd door DarkBlaze op 28-09-2020 10:56 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Brechtdc
@Darkblaze
Ivm uw eerste reply; Ik had hem net niet gezien voor 't verzenden van antwoord naar Ruud.
Na wat onderzoek gebruikt Acer inderdaad, en zeker op dit moederbord, een 'special 12 pin connector'. M'n broer heeft blijkbaar een adapter liggen om dit naar 24 pin om te zetten. Ik weet niet of dit kan werken?
Ivm die whitelist had ik nog niks vernomen, als dat is wat ik denk, maakt dit m'n initiële plan inderdaad riskant.

De defecten heb ik moeten afleiden uit het volgende: de pc werd getest met ander ram en deed het. Maar hij sloeg uit wanneer de voeding meer belasting kreeg door bvb een zwaardere videokaart. De belasting was dan wel minder dan de max 500W die de voeding zou moeten trekken. Vandaar ik mee kreeg dat ze waarschijnlijk ook kapot is. Het zou kunnen dat de Acer voeding het doet met de Gigabyte GT1030.
Het model van die originele voeding is FSP500-50AAGA en lijkt vlot te vinden, dan wel weer mits een verloren kost van 30-50 euro.

@ beiden
Eerst en vooral bedankt voor jullie hulp!
Ik sta zeker open voor een nieuwe build, maar als ik (een deel van) de kosten kan verschuiven naar een later moment is dat momenteel zeer mooi meegenomen. Ik vraag me wel af of die voorgestelde opzet voor mijn gebruik geen videokaart mist? de Ryzen 3 3300X heeft geen geïntegreerde videokaart dacht ik? .

Kan ik niet een stap terugnemen op die configuratie. En voorlopig in de (zeer mooie!) behuizing met 450W voeding die je voorstelt het Asus moederbord steken via die 12 naar 24 pin adapter. Wat ram die ik op de kop kan tikken en de Gigabyte GT 1030 videokaart.
De form factor van het Asus moederbord zou ook Micro-ATX moeten zijn.
De Gigabyte GT 1030 heeft dezelfde aansluiting als de originele videokaart (AMD Radeon R9 255). Ze zou goed zijn om AoE op Recommended Requirements te spelen (scoort beter dan de Nvidia GTX 650 of AMD HD 5850 die gevraagd wordt) dus dan ben ik daar over 10 jaar toch nog steeds goed mee? Ervan uitgaande dat ik bij dat ene spel en hoogstwaarschijnlijk ook bij m'n huidige versie van photoshop blijf.

Dan later de Ryzen 3 3300X, ASRock B450M Pro4-F en G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS er in. De Gigabyte GT 1030 die ik eerder gekocht heb zou dan ook op het nieuwe ASRock moederbord moeten passen. Alsook het Kingston sms151s3/24g SSD van uit de Acer en de HDD (dat betreft de ST100DM003 met SATA 600 ipv 300. Ik ben gemist bij m'n eerste lijstje.)
Beiden kan ik dan als laatste vervangen door een nieuwe SSD

Dit plan valt dan wel in het water als het Asus moederbord niet wil samenwerken met bepaalde componenten (als ik het concept van die whitelist begrijp).
Dan ben ik verplicht om de tweede stap onmiddellijk uit te voeren en heb ik het DDR3 werkgeheugen voor niks gekocht. Ik kan wel aan latjes geraken om eerst even te testen.
Maar er is misschien ook een betere keuze dan de Gigabyte GT 1030 als videokaart? Ik begrijp niet goed waarom ik de GT 1030 snel niet meer zou willen gebruiken terwijl ik voor een nieuwe build niet eens een videokaart nodig zou hebben?

Hopelijk zien jullie het zitten om me nog wat bij te staan; Men zou door het bos de bomen niet meer zien :p

• 99ruud99
Ligt eraan wat je ermee wilt doen.
Met iGPU wil je niet gamen - daarvoor heb je een videokaart nodig. Maar dan voldoet de 1030 ook niet meer.
Wil je gewoon office / social media, dan is iGPU of de 1030 perfect :)

• Brechtdc
Ze dient enkel en alleen voor AoE definitive edition. Blijkbaar werkt dat wel met de 1030 en haalt het 53 FPS op 1440p, high settings. Als die videokaart echt maar dient om te gamen en ik bvb. ook niet zwaarder nodig heb voor m'n stream-kwaliteit of voor het afspelen van films en weergeven van afbeeldingen, is dat best ok voor mij. Ik heb eigenlijk ook niet meer over om gewoon AoE te kunnen spelen.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-11 18:36

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Een i7-4790 is gewoon perfect relevant in een tijd waar de gelijk presterende maar duurdere Ryzen 3 3100 wordt aanbevolen. Haal een PSU adapter en en setje DDR3 wat nog in overvloed te vinden is. Daarmee krijg je het systeem aan de praat.

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-11 07:16
De 1030 kopen lijkt me weggegooid geld.
Het volgende lijkt me beter:

1VideokaartenGigabyte GTX 1650 OC 4G€ 143,05€ 143,05
1BehuizingenSharkoon V1000€ 39,01€ 39,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,06

+ latje ram via tweedehands

Koop dan later een nieuw moederbord, cpu en ram.

• Brechtdc
Dat ziet er wel een stuk fermer uit, ik zou bij Age of Empires zeker de max specs. halen (ook t.o.v. m'n scherm) wat ik met de 1030 niet kan.
Maar is het niet wat overkill voor mijn 'gaming habits' en t.o.v. m'n nieuwe scherm (1440p,75hz)? Ik zou blijkbaar consistent 150 FPS kunnen halen op 1440p. First person shooters of MMORPG's of zo ga ik echt nooit spelen. Misschien ooit nog eens runescape :p
Of staar ik me blind op die ene game en zal het zich ook vertalen in bvb. betere webcam kwaliteit, kwaliteit van films, kleurechtheid foto's,...?

Zou ik de Antec VSK2000-U3 behuizing en de be quiet! TFX Power 2 300W Gold PSU kunnen gebruiken hiervoor? Die behuizing is toch een stuk kleiner en past beter op m'n bureau. Qua aansluitingen klopt het en de voorgestelde videokaart heeft blijkbaar een voeding van 300W nodig en past binnen de max lengte die Antec opgeeft.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
GTX 1650 is er nu met GDDR6 wat iets sneller is. pricewatch: Gainward GeForce GTX 1650 D6 Ghost OC

• Brechtdc
Ik heb deze case en voeding gekocht:

1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 97,75€ 97,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,75

De case is compact en kan ik onder m'n scherm plaatsen. Ik vond hem op Amazon.de voor 70 euro.
Ik kan hem ook gratis retourneren mocht het niet passen.
Die adapter die m'n broer had lijkt te passen tss PSU en moederbord.
Ram heb ik inmiddels 2dehands gevonden.

Qua videokaart zit ik echt enorm te twijfelen tussen de GT1030 en de GTX 1650 D6 Ghost OC.
Als het echt maar is om AoE met wat betere kwaliteit te kunnen spelen is het de 90 euro extra echt niet waar. Het feit dat de GT1030 stiller is, is wel mooi meegenomen Maar ik wil wel zeker het maximale uit m'n webcam kunnen halen en het maximale uit m'n scherm halen bij het afspelen van beeldmateriaal. En liefst ook vlot overweg me Photoshop. Kan dit met de GT1030?
Is er trouwens geen tussenoplossing rond de 100 euro? :p

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
Pak een goed systeem uit v en a voor 200 / 300

• Brechtdc
Daarvoor ben ik al wat te ver heen :p Momenteel heb ik enkel nog een videokaart nodig en dan kan ik hopelijk wel even weg.
Pagina: 1