Bedrag terug geven als 2 voorwaarden voldoen in de volledige

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip4848
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-11-2020
Hoi iedereen,

Ik ben hier nieuw en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zou mijn CSV bestand van de bank willen uitlezen aan de hand van bepaalde voorwaarden.
VB: ik doe betalingen met een vaste omschrijving: Vaste kosten, Pot, ...

En nu heb ik ergens een overzicht staan om per maand uit te zoeken of de storting gedaan is ja of nee.
Nu ben ik op zoek naar een formule die in de volledige lijst gaat zoeken naar de datum en of vb "vaste kosten" terug komt in een deel van de omschrijving.

Maar ik krijg maar niets gevonden.

Zouden jullie mij raad kunnen geven hoe ik dit het gemakkelijkste doe in excel?

Thx!

VB CSV waarde:
Datum Bedrag Beschrijving
12/09/2020 5,00 € Dit zijn de vaste kosten
3/08/2020 1,00 € Test
12/08/2020 2,00 € Dit zijn de vaste kosten

Maand bedrag dat gevonden moet worden Waarde die in de tekst van de beschrijving voor kan komen
September 5,00 € Vaste kosten

De maand kan me nog wel lukken, maar de specifieke tekst zoeken in de column dat lukt van geen meter :-(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :) Wat heb je zelf al geprobeerd of gevonden?

Met FIND() of in het Nederlands VIND.ALLES() kan je in ieder geval tekst zoeken in Excel.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:42

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Met Excel of welk spreadsheetprogramma kan je inderdaad een .csv-bestand inlezen, maar het is en blijft een platte tekst bestand, dus je zal het sowieso opslaan naar bijvoorbeeld een .xlsx-bestand als je wil dat je formules en/of andere bewerkingen ook worden opgeslagen.

Daarnaast - in al mijn arrogantie - denk ik tussen de regels door te lezen, dat je iets vraagt waarmee je (eigenlijk) iets anders denkt te kunnen bewerkstelligen en ik denk dat je het jezelf relatief te moeilijk maakt. Als je overzicht wenst te hebben (en breder dan je gestelde vraag), dan zou ik adviseren om te werken met draaitabellen (engels: pivottable) en dan werken met filters op bijvoorbeeld:
datum
beschrijving
Je bank zal vast ook wel een kolom af/bij hebben, die naast elkaar zetten zodat je dan kan zien of de hoogte van de bedragen van elkaar afwijken

Filter: Datum
Filter: Beschrijving

Kolommen: Af/Bij

Rijen: Beschrijving

Som van Bedrag

Als je niet weet wat dat zijn, dan zou ik daar starten om te Googlen / Youtuben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Dit is een typisch voorbeeld van INDEX en VERGELIJKEN. Dit is opgebouwd als =INDEX([Kolom1 met datum];VERGELIJKEN("Pot";[KOLOM3 met je omschrijvingen];0))

Krijg je N/B dan is hij niet uitgevoerd, anders krijg je de datum dat het is uitgevoerd. Je kunt er nog een als.nb bijgooien om netjes "Nee" te krijgen, maar dat hoeft wellicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip4848
Hoi,

Alvast bedankt voor de hulp op weg.
Nu even met een voorbeeld toegevoegd.

Dus ik heb een CSV van de bank.
Hier staat de datum in en een beschrijving (mededeling).
Ik zou graag automatisch op basis van bepaalde delen van de beschrijving en datum de bedragen eruit halen.

VB. in de maand september voor "pot feest" wil ik het bedrag eruit hebben.
Dit werkt maar nu enkel als de beschrijving exact hetzelfde is en enkel op de maand.

Zouden jullie mij kunnen helpen om hier deze 2 zaken in te bouwen?
Dus ook het jaar en zoeken op deel van de beschrijving?

Ik weet het niet maar mss bestaat er al ergens zoiets in VBA?
- Kan ik dit mss niet best in VBA steken?

Alvast bedankt!!!

Ik hoop dat jullie de Excel kunnen openen.
https://drive.google.com/...cqFEUbbj/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip4848
Hoi,

Is er nu echt niemand die me hiermee kan helpen? :(

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 07:26
Je toont vrij weinig eigen inzet, daar zijn ze hier niet zo happig op.
Er zijn enorm veel mogelijkheden voor jou probleem, dat maakt je eigenlijk moeilijker te helpen.

Om het zelf goed te kunnen beheren zou je er ook aan kunnen denken om een 'hulp' kolom aan te maken en hierin zoeken of het woord "pot" voorkomt, zo ja dan het bedrag tonen;
=als.fout(vind.alles("Pot";A1);B1)
Als je tekst in A1 staat en je bedrag in B1 dan zou het resultaat van deze formule het bedrag moeten zijn als de term "pot" voorkomt.

Als je bovenstaande herhaald voor de verschillende sleutelwoorden die je hebt krijg je een overzichtelijke spreadsheet waar je makkelijk je informatie uit kunt halen (bijvoorbeeld met een draaitabel).
Pagina: 1