imac backup maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09 21:26
Hallo,

Ik zou graag een tweewekelijkse/maandelijkse backup willen maken van al mijn gegevens op mijn imac. Als er veiligheidsproblemen zijn dan ben ik hoogstens 2 weken werk kwijt. Een backup met Time Machine zie ik niet zitten: bij aanvallen/malware/etc geeft me dat geen veilig gevoel.

Op internet kwam ik terecht bij backup apps zoals SuperDuper, Carbon Copy Cloner en Paragon Drive Copy, maar ook bij uitleg over een backup maken op de klassieke manier.

Deze probeer ik te doen: via finder -> macintosh hd -> de 4 mappen Bibliotheek/Apps/Gebruikers/Systeem comprimeren en plakken op een externe schijf.

Maar bij het comprimeren van volgende mappen krijg ik deze meldingen:
- Bibliotheek: "bewerking kan niet worden voltooid, onvoldoende bevoegdheden"
- Gebruikers: "bewerking kan niet worden voltooid, bewerking niet toegestaan"
- Systeem: "bewerking kan niet worden voltooid, onvoldoende bevoegdheden"

Enkel de map Apps kan ik comprimeren, en van elke map op zich de belangrijkste onderliggende mappen.
Wat ik me afvraag: ondanks dat ik 'beheerder' ben, hoe komt het dat ik onvoldoende bevoegdheden heb, of waarom kan die bewerking niet toegestaan worden?
En kan ik dit aanpassen zodat ik een volledige backup van 'macintosh hd' kan maken?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom geeft TimeMachine geen veilig gevoel? Daar ben ik dan vooral nieuwsgierig naar.

Elke 2 weken rouleren van schijf zou toch hetzelfde bewerkstelligen? Kwestie van meerdere doelen instellen zoals ze hieronder aangeven.

https://www.backblaze.com...hard-drives-time-machine/

Gezien je disk nog macintosh hd heet, welk MacOS / welke iMac heb je?
iMac 2017 heb ik gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 27-09-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Het geeft me geen veilig gevoel omdat bij een TimeMachine-actualisatie er ongewenste/geïnfecteerde bestanden kunnen opgenomen worden. Het schijnt daarom nog niet problematisch te zijn, maar toch.

Het plan is/was vaak Time-Machine backups te maken en deze externe opslagplaats dus vaak aansluiten op de imac, en +- maandelijks een volledige backup te maken en deze maar even aan de imac te hangen en daarna te ontkoppelen en weg te bergen.

Ik heb een imac uit 2017 met MacOS Catalina 10.15.7

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 11:32

talin

ES-MA

dellete schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:15:

En kan ik dit aanpassen zodat ik een volledige backup van 'macintosh hd' kan maken?
Time machine regelt dat allemaal netjes voor je.
ook daar kan je meerdere doelen ingeven om backups te maken.
ik doe dit al sinds er Time machine bestaat en heb het tot nu toe nog maar ooit 1x nodig gehad ( glas water over een laptop ).

neem een externe schijf, hang die er aan, geef in Time machine op dit is mijn maandelijkse backup, backup maken en wegleggen die schijf. etc.

wat je wil doen ( zoals ik het lees ) is dat niet een handige oplossing, dan heb je straks een aantal bibliotheken en mappen met data maar die gaat nooit terug gekopieerd kunnen worden aangezien alle 0en en 1en al lang in een andere volgorde.
je kan niet ff een map van een maand terug droog kopiëren naar dezelfde lokatie.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201250

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Van harte bedankt voor jullie feedback, en weet iemand ook hoe het komt dat ondanks dat ik 'beheerder' ben, ik onvoldoende bevoegdheden heb om bepaalde mappen te comprimeren of waarom zo'n bewerking niet toegestaan wordt? (zie start deze topic)

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@dellete Ik zou voor een (Synology) Nas gaan i.p.v. een externe HDD.

Kan ook gewoon i.c.m. TimeMachine, maar er zitten tal van functies in waar je echt plezier van kan hebben.

Je bestanden altijd benader en deelbaar waar je ook ter wereld bent (bijvoorbeeld via je telefoon of een browser) Apps als Synology drive om meerdere computers en mappen synchroon te houden.

Ondersteuning voor Cloud Backup (voor je allerbelangrijkste mappen/bestanden)

Mediaserver voor het bekijken en delen van je muziek, foto’s, films, series en ga zo maar door.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dellete schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:15:
Maar bij het comprimeren van volgende mappen krijg ik deze meldingen:
- Bibliotheek: "bewerking kan niet worden voltooid, onvoldoende bevoegdheden"
- Gebruikers: "bewerking kan niet worden voltooid, bewerking niet toegestaan"
- Systeem: "bewerking kan niet worden voltooid, onvoldoende bevoegdheden"

Enkel de map Apps kan ik comprimeren, en van elke map op zich de belangrijkste onderliggende mappen.
Wat ik me afvraag: ondanks dat ik 'beheerder' ben, hoe komt het dat ik onvoldoende bevoegdheden heb, of waarom kan die bewerking niet toegestaan worden?
Stop. Met. Rommelen!

Deze acties laten zien dat je niet heel veel kennis van zaken hebt, sorry dat ik het zo recht voor z'n raap benoem. Normaal gesproken heb je weinig in Bibliotheek te zoeken, enkel voor geïnstlaleerde software die daar hun bestanden bewaren is het nuttig. Systeem hoef je niet te backuppen, je kunt immers zo een nieuw systeem installeren waardoor je deze al weer op orde hebt. Een backup maken van die map is daardoor niet heel handig.

De map Gebruikers zippen is ook niet heel wijs om te doen. Komt ook nog eens bij dat je met allerlei gebruikersrechten zit op verschillende bestanden. Op het moment dat je die terug wilt zetten moet je eerst alle bevoegdheden aanpassen voordat je er iets mee kunt. Niet doen dus.

Laat het backuppen aan Time Machine over, of aan alternatieve programma's zoals je die al genoemd hebt.

Er bestaat op een Mac niet zoiets als backuppen op een klassieke manier. Zeker niet door mappen in te pakken en daarna te kopiëren en plakken.

Neem een paar verschillende schijven, zoek op internet naar de 3-2-1 methode voor backuppen en je bent klaar voor de strijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Zal ik doen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 11:32

talin

ES-MA

dellete schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:52:
Van harte bedankt voor jullie feedback, en weet iemand ook hoe het komt dat ondanks dat ik 'beheerder' ben, ik onvoldoende bevoegdheden heb om bepaalde mappen te comprimeren of waarom zo'n bewerking niet toegestaan wordt? (zie start deze topic)

thx!
Jip en Janneke taal: jij wil de zuigerveren van een lopende motor vervangen.
succes!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 12:49
Ik heb 2 externe schijven waarvan er altijd 1 buiten de deur wordt bewaard. Elke 2 weken ruil ik ze om. Back-up op deze schijven doe ik met Time Machine. De schijf die ik thuis heb liggen krijgt slechts 1 backup te verwerken: vlak voor hij wordt omgeruild. Ik heb deze schijven, als ze in huis zijn, dus niet altijd aan de computer hangen. Volgens mij zoek jij zoiets? Maar dan met een andere frequentie?

Daarnaast heb ik 2 Synology NAS'en: 1 thuis en 1 buiten de deur. Hier laat ik Time Machine helemaal z'n gang gaan. Dat betekent dus ieder uur een TM-back-up naar de NAS hier thuis. De NAS thuis maakt iedere nacht een backup naar de NAS buiten de deur.

Dit is natuurlijk maar één voorbeeld van een backup-strategie en zo zijn er veel meer te bedenken. Ik zou je in ieder geval de tip willen geven weg te blijven van het handmatige werk icm bibliotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dellete schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:52:

thx!
Simpelweg omdat Apple denkt dat je er niets te zoeken hebt en je tegen jezelf in bescherming neemt. Zelfs als super-user gebruiker kun je op een mac niet alles. Maar, dat heb je ook niet nodig.

Ik ben een echte hobbyist die graag het onmogelijke mogelijk maakt in zowel Windows, Linux als in MacOS. En zoals ik het zie (al zal niet iedereen het met mij eens zijn) heeft elk OS zijn eigen doelgroep:
- Windows: Mainstream gebruikers, ondersteund heel veel hardware en software en beschermt de gebruiker een beetje tegen zichzelf. Wil je persé iets slopen, dan kan dat.
- Linux: Voor de hobbyisten, ondersteund ook best veel hardware en software (al is dat soms andere software dan bij Windows) en laat je alles doen. Kun je het niet onder je eigen user, dan kan de super-user het wel.
- MacOS: Voor hen die gewoon willen dat het werkt. Er wordt nog wel hardware van derden ondersteund maar lang niet zoveel als de Windows of Linux. Ook valt er weinig aan te tweaken. Het werkt zoals het ontworpen is. Beschermt gebruikers redelijk goed tegen zichzelf maar verwacht wel dat de gebruiker niet al te gekke dingen (wil) doen, maar vooral dat mensen het OS gebruiken zoals het is bedacht.

Jij wilt een backup maken? Het antwoord van Apple: Time Machine.
Jij wilt iets meer dan enkel een backup maken? Het antwoord van Apple: gebruik externe software, bij voorkeur uit de appstore.
Jij wilt zelf iets in elkaar draaien wat bestanden van hot naar her sleept? Het antwoord van Apple: Bouw het zelf in Xcode. (Dan ben je ineens geen gebruiker meer maar een developer). [Mijn antwoord? Stap over naar Linux...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
dellete schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:38:
Het geeft me geen veilig gevoel omdat bij een TimeMachine-actualisatie er ongewenste/geïnfecteerde bestanden kunnen opgenomen worden. Het schijnt daarom nog niet problematisch te zijn, maar toch.

Het plan is/was vaak Time-Machine backups te maken en deze externe opslagplaats dus vaak aansluiten op de imac, en +- maandelijks een volledige backup te maken en deze maar even aan de imac te hangen en daarna te ontkoppelen en weg te bergen.

Ik heb een imac uit 2017 met MacOS Catalina 10.15.7

Groet
En hoe houdt jouw oplossing dan ongewenste of geïnfecteerde files tegen?

Eventueel encryptie ransomware blijft vaak dorment tot een paar dagen, bij mij werkt TimeMachine al 13 jaar foutloos en op een Nas dus de share wordt alleen gemount op het moment dat hij gebruikt wordt

Op je comprimeer vraag:

Je kan geen system files comprimeren. Dan wordt het OS onbruikbaar. Eentje in de categorie: probeer je stoel eens onder je kont vandaan te trekken terwijl je er op zit ;)

Windows mappen mag je ook niet comprimeren

[ Voor 12% gewijzigd door SpoekGTi op 06-10-2020 05:27 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dellete schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:38:
Time machine maakt automatisch en dagelijks backups. Er zit een retentie-schema in waarbij het uiteindelijk de oudere backups wist, maar wel op een manier dat er ook een aantal bewaard blijven. Dat is gebruikelijk in de backup-wereld, want voor 365 dagen aan volledige backups opslaan kost belachelijk veel ruimte. En als je een backup van een jaar oud nodig hebt, hoe groot is dan de kans dat die precies van (zeg) 300 dagen geleden moet zijn? Dus de meest recentere backups kun je per dag herstellen, de oudere backups per week, maand of zelfs jaar.

Stel je hebt een excelsheet waar je je huishoudboekje in doet. Is het dan nog relevant om exact de versie van 12 juli 2019 terug te kunnen zetten? Waarschijnlijk niet. Maar stel, vandaag komt er een cryptovirus in je PC en die begint meteen met versleutelen. Je bestanden blijven toegankelijk, maar gaan wel versleuteld de backup in. Overmorgen is het cryptovirus klaar met de versleuteling en gooit hij je systeem op slot.

In dat geval heb je van afgelopen week 4 goede versies en 3 versleutelde versies in Time Machine staan. Je wilt sowieso restoren naar een punt van voor het virus binnen kwam en krijgt daarmee een verouderde maar wel goede versie van je huishoudboekje terug.

Waar je wel gelijk in kunt hebben is dat een cryptovirus -in theorie- ook de disk die je voor Time Machine gebruikt kan versleutelen en daarmee ook ineens alle backups. Vandaar dat al verschillende keren geopperd is om af en toe een externe drive te gebruiken die je na de backup los koppelt.
Pagina: 1