Op dit moment heb ik een zelfbouw systeem bestaande uit: Zalman - Z9 U3 kast met een een Z170A PC MATE moederbord i5 6600 processor en 32GB memory en wat disken en een samsung 840 ssd van 250GB . Ik ben in de markt voor wat nieuws. Ik zou wat hulp op prijs stellen bij de door mij samengestelde onderdelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat fotobewerking en wat browsen. En de komende 5 jaar probleemloos mee willen werken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat zal ik aanpassen naar gelang de adviezen. Nu incl geheugen zit ik zo rond de 750€.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- kast: Sharkoon TG5 (gekregen, nieuwe kast)
- Video: GT 1030
- Monitor BENQ GW2765
- 2 x 6TB disken
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De keuze vwb de reeds genoemde componenten
B450 Tomahawk MAX, erg veel positeve reviews 4 dimm sloten en max 128GB mogelijk.
Ryzen 5 3600, lijkt mij voldoende, tenzij zie onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, In mijn huidige PC zit 32GB geheugen verdeeld over 4 geheugen sloten. In mijn nieuwe PC wil ik 64GB geheugen kit van twee reepjes.
En het liefst een zo stil mogelijk systeem.
Voeding moet modulair zijn.
Ga je overklokken?
Is niet mijn uitgangspunt.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij de hierboven en hieronder genoemde alternatieven. Of dit kan worden verbeterd.
In het lijstje ontbreekt het geheugen. Ik zit met de twee setjes in de budgetreeks denk ik. En het selecteren van geheugen is dan ook de grootste uitdaging voor het systeem wat ik wil. Ik heb eea afgezocht maar kon niet zoveel vinden over (of niet) goed werkende kitjes geheugen van 64GB op de Tomahawk Max (ook niet op andere B450 bordjes).
De reden voor meer geheugen dan in mijn bestaande systeem is dat ik regelmatig bij een dagje fotobewerken tegen de limiet van geheugen loop. Afsluiten van photoshop, of de reeds geopende foto's sluiten lost dit probleem ook op.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK
pricewatch: Patriot Memory Viper 4 Blackout PVB464G320C6K
vwb de Seasonic voeding, is deze goed genoeg? Er zijn nog enkele andere die ik had gevonden en voorgeselecteerd, waarbij de seasonic en de RM650x de goedkoopste zijn.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: Corsair RM650x Zwart
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
Dit geld ook voor de M.2 SSD, je moet denk ik soms niet te veel lezen, Ik heb wat topics gevonden over de Kingston A2000 die niet meer uit zijn slaap modus komt. De volgende 2 zijn iets sneller en daar heb ik deze problemen niet over gelezen.
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Dat was het zo'n beetje. Mocht nu aankomende 8 Oktober AMD een presentatie geven over de nieuwe CPU's die zoveel sneller zijn dan deze generatie, dan zou het nog een overweging kunnen worden om voor de opvolger van de Ryzen 5 3600 te gaan en een B550 bord.
Ik ben benieuw en alvast bedankt voor de hulp.
ps.
mocht er nog wat missen / verkeerd zijn pas ik dat graag aan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat fotobewerking en wat browsen. En de komende 5 jaar probleemloos mee willen werken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat zal ik aanpassen naar gelang de adviezen. Nu incl geheugen zit ik zo rond de 750€.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- kast: Sharkoon TG5 (gekregen, nieuwe kast)
- Video: GT 1030
- Monitor BENQ GW2765
- 2 x 6TB disken
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 184,- | € 184,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 107,- | € 107,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Rood) | € 39,35 | € 39,35 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 97,90 | € 97,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 511,15 | ||
De keuze vwb de reeds genoemde componenten
B450 Tomahawk MAX, erg veel positeve reviews 4 dimm sloten en max 128GB mogelijk.
Ryzen 5 3600, lijkt mij voldoende, tenzij zie onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, In mijn huidige PC zit 32GB geheugen verdeeld over 4 geheugen sloten. In mijn nieuwe PC wil ik 64GB geheugen kit van twee reepjes.
En het liefst een zo stil mogelijk systeem.
Voeding moet modulair zijn.
Ga je overklokken?
Is niet mijn uitgangspunt.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij de hierboven en hieronder genoemde alternatieven. Of dit kan worden verbeterd.
In het lijstje ontbreekt het geheugen. Ik zit met de twee setjes in de budgetreeks denk ik. En het selecteren van geheugen is dan ook de grootste uitdaging voor het systeem wat ik wil. Ik heb eea afgezocht maar kon niet zoveel vinden over (of niet) goed werkende kitjes geheugen van 64GB op de Tomahawk Max (ook niet op andere B450 bordjes).
De reden voor meer geheugen dan in mijn bestaande systeem is dat ik regelmatig bij een dagje fotobewerken tegen de limiet van geheugen loop. Afsluiten van photoshop, of de reeds geopende foto's sluiten lost dit probleem ook op.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK
pricewatch: Patriot Memory Viper 4 Blackout PVB464G320C6K
vwb de Seasonic voeding, is deze goed genoeg? Er zijn nog enkele andere die ik had gevonden en voorgeselecteerd, waarbij de seasonic en de RM650x de goedkoopste zijn.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: Corsair RM650x Zwart
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
Dit geld ook voor de M.2 SSD, je moet denk ik soms niet te veel lezen, Ik heb wat topics gevonden over de Kingston A2000 die niet meer uit zijn slaap modus komt. De volgende 2 zijn iets sneller en daar heb ik deze problemen niet over gelezen.
Dat was het zo'n beetje. Mocht nu aankomende 8 Oktober AMD een presentatie geven over de nieuwe CPU's die zoveel sneller zijn dan deze generatie, dan zou het nog een overweging kunnen worden om voor de opvolger van de Ryzen 5 3600 te gaan en een B550 bord.
Ik ben benieuw en alvast bedankt voor de hulp.
ps.
mocht er nog wat missen / verkeerd zijn pas ik dat graag aan.
[ Voor 2% gewijzigd door discusws op 27-09-2020 20:34 . Reden: verduidelijking ]
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z