Toon posts:

Tijd voor een upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• discusws
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:10
Op dit moment heb ik een zelfbouw systeem bestaande uit: Zalman - Z9 U3 kast met een een Z170A PC MATE moederbord i5 6600 processor en 32GB memory en wat disken en een samsung 840 ssd van 250GB . Ik ben in de markt voor wat nieuws. Ik zou wat hulp op prijs stellen bij de door mij samengestelde onderdelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat fotobewerking en wat browsen. En de komende 5 jaar probleemloos mee willen werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat zal ik aanpassen naar gelang de adviezen. Nu incl geheugen zit ik zo rond de 750€.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- kast: Sharkoon TG5 (gekregen, nieuwe kast)
- Video: GT 1030
- Monitor BENQ GW2765
- 2 x 6TB disken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 107,-€ 107,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Rood)€ 39,35€ 39,35
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,15

De keuze vwb de reeds genoemde componenten
B450 Tomahawk MAX, erg veel positeve reviews 4 dimm sloten en max 128GB mogelijk.
Ryzen 5 3600, lijkt mij voldoende, tenzij zie onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, In mijn huidige PC zit 32GB geheugen verdeeld over 4 geheugen sloten. In mijn nieuwe PC wil ik 64GB geheugen kit van twee reepjes.
En het liefst een zo stil mogelijk systeem.
Voeding moet modulair zijn.

Ga je overklokken?
Is niet mijn uitgangspunt.

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij de hierboven en hieronder genoemde alternatieven. Of dit kan worden verbeterd.

In het lijstje ontbreekt het geheugen. Ik zit met de twee setjes in de budgetreeks denk ik. En het selecteren van geheugen is dan ook de grootste uitdaging voor het systeem wat ik wil. Ik heb eea afgezocht maar kon niet zoveel vinden over (of niet) goed werkende kitjes geheugen van 64GB op de Tomahawk Max (ook niet op andere B450 bordjes).
De reden voor meer geheugen dan in mijn bestaande systeem is dat ik regelmatig bij een dagje fotobewerken tegen de limiet van geheugen loop. Afsluiten van photoshop, of de reeds geopende foto's sluiten lost dit probleem ook op.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK
pricewatch: Patriot Memory Viper 4 Blackout PVB464G320C6K

vwb de Seasonic voeding, is deze goed genoeg? Er zijn nog enkele andere die ik had gevonden en voorgeselecteerd, waarbij de seasonic en de RM650x de goedkoopste zijn.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: Corsair RM650x Zwart
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Dit geld ook voor de M.2 SSD, je moet denk ik soms niet te veel lezen, Ik heb wat topics gevonden over de Kingston A2000 die niet meer uit zijn slaap modus komt. De volgende 2 zijn iets sneller en daar heb ik deze problemen niet over gelezen.
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

Dat was het zo'n beetje. Mocht nu aankomende 8 Oktober AMD een presentatie geven over de nieuwe CPU's die zoveel sneller zijn dan deze generatie, dan zou het nog een overweging kunnen worden om voor de opvolger van de Ryzen 5 3600 te gaan en een B550 bord.

Ik ben benieuw en alvast bedankt voor de hulp.

ps.
mocht er nog wat missen / verkeerd zijn pas ik dat graag aan.

[Voor 2% gewijzigd door discusws op 27-09-2020 20:34. Reden: verduidelijking]

Natuur fotograaf

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:11

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

discusws schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:31:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat fotobewerking en wat browsen. En de komende 5 jaar probleemloos mee willen werken.
.
.
.
mocht er nog wat missen / verkeerd zijn pas ik dat graag aan.
Allicht dat ik iets mis inderdaad maar als je "wat foto bewerkt" en "wat browsers gebruikt" waarom zou je in "hemelsnaam" 32GB of 64GB moeten verstoken?

Oftewel, ik lees een lange (voor jou valide) upgrade-post maar 0 metingen "waarom". Sterker nog; ik lees niet eens of je geheugen nu verstookt wordt door een (specifiek) OS of proces?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
64GB is erg veel, zelfs voor PS. Hoeveel van je huidige 32GB is in gebruik als je aan het shoppen bent?

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W zou een perfecte voeding zijn voor jouw systeem echter is die vrij duur op dit moment. Normaal is de prijs >€70. Goed alternatief is pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W. Zwaar zat en een stuk beter dan de Seasonic.

Problemen met de A2000 zijn opgelost door nieuwe firmware.

Voor een kleine meerprijs heb je een B550 bord pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4

[Voor 12% gewijzigd door Uszka op 27-09-2020 19:38]

• discusws
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:10
@MAX3400
Ik schreef dat ik in was voor iets nieuws, daar hoeft per definitie natuurlijk niets aan ten grondslag te liggen ;) Maar ik had het geheugendeel beter kunnen toelichten.

Die 64GB zou ik graag willen om niet tegen mijn huidige (niet storende) 32GB probleem aan te lopen als ik foto's bewerk met lightroom in combinatie met Photoshop. Ik krijg nu regelmatig de melding dat er niet genoeg geheugen is en zodra ik Photoshop afsluit kan ik weer lekker verder. Het probleem zit erin dat ik meestal tijdens een dagje foto bewerken erg veel foto's open heb, tussentijds foto's sluiten lost dit ook op, maar meer geheugen ook m.i.
En er nog een andere gedachtengang is welke mischien een apekool verhaal is, als ik nu 2 reepjes van elk 16GB neem en ik breid later met nog 2 reepjes uit dit volgens internet minder snel is dan dat ik nu 2 reepjes van 32GB zou nemen, iets met dual channel. Dan ben ik alvast voorbereid, ongeacht of ik het nu echt nodig heb.

@Uszka
Zie uitleg reden meer geheugen hierboven
Ik zie dat de door jou genoemde PSU's meerdere 12v rails hebben, heb ik niet bij stilgestaan goede tip.

Natuur fotograaf

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee