DVD recorder en opnemen van digitaal signaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFL20
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-10-2020
Hallo allemaal, ik hoop dat ik het juiste forum voor mijn vraag heb gevonden.

Het gaat om het volgende. Ik heb een Panasonic DVD-speler/recorder (harddisk/dvd) waar ik regelmatig programma's mee opnam op dvd's.

Sinds januari is Ziggo in mijn gebied overgegaan naar het digitale signaal en dus kan de analoge tuner van de recorder geen signalen meer vinden.

Toen ik bij Ziggo informeerde garandeerden ze me dat opnemen nog wel zou kunnen door een abonnement met mediabox te nemen en dan de dvd-recorder daar aan te koppelen.

Van alles geprobeerd, maar het lukte niet. Klantenservice Ziggo gebeld (monteurs komen niet aan huis vanwege corona...) en uiteindelijk moesten die toegeven dat dat ook via de mediabox toch niet kan :(
Dus ik heb dat duurdere abonnement onmiddellijk opgezegd en zit nu weer gewoon aan de kabel. Digitale kabel, dat wel. Dus probleem nog niet opgelost

Nu heb ik begrepen dat dat digitale signaal is voorzien van een kopieerbeveiliging (zoiets als bij dvd's?) zodat je geen illegale kopie van films e.d. kunt maken.

Concreet is mijn vraag: is er een mogelijkheid om dat signaal te omzeilen zodat ik toch programma's voor mijn eigen gebruik kan opnemen?

Ik hoor het graag!

Rob

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Heeft je dvd recorder component (Wikipedia: YPbPr) ingang? Dat is de beste kwaliteit zonder HDCP

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFL20
Goede vraag, moet ik even uitzoeken. Hij staat met HDMI op de tv aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:08
Je kunt ook kijken naar een tweedehands humax met harde schijf. Deze hebben een ingebouwde ftp-server waarmee je de opnames eenvoudig over kunt zetten naar je pc. Moet het per se op dvd dan nog even met de authoring software aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat @hcQd schrijft is de meest voor de hand liggende oplossing, een Ziggo geschikte Humax decoder/recorder (5050/5200/5400), die een uitzending via het digitale Ziggo basispakket zonder problemen op kan slaan en via FTP in het *.TS formaat naar een computer te halen is.

Ga niet voor een Samsung van het type C7140, want daarvan laat de netwerkpoort het niet toe om data over te zetten via FTP.

Er zijn nog andere alternatieven/oplossingen, maar een oudere Humax is waarschijnlijk de meest voordelige.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFL20
OnTrack, nee , heeft hij niet. Alleen 1x HDMI en 2x SCART

hcQd en hardware-lover, OK, dan zal ik daar eens naar gaan zoeken.

Nou ben ik een ab-so-lu-te leek op dit gebied (hadden jullie waarschijnlijk al begrepen), dus als jullie me verder kunnen helpen met die authoring software, dan graag. Geen idee hoe ik dat zou moeten instellen. Ik wil de opnames toch wel graag op dvd bewaren als dat kan.

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties!

Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RFL20 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:46:
OnTrack, nee , heeft hij niet. Alleen 1x HDMI en 2x SCART

hcQd en hardware-lover, OK, dan zal ik daar eens naar gaan zoeken.

Nou ben ik een ab-so-lu-te leek op dit gebied (hadden jullie waarschijnlijk al begrepen), dus als jullie me verder kunnen helpen met die authoring software, dan graag. Geen idee hoe ik dat zou moeten instellen. Ik wil de opnames toch wel graag op dvd bewaren als dat kan.
Ik heb even gezocht naar het meest handige en eenvoudige programma om met die *.TS bestanden aan de slag te kunnen. Ik heb daarvoor een oude versie van het programma; downloads: Freemake Video Converter 4.1.9 gezocht. Een oudere versie omdat je anders opgezadeld wordt met een logo over je video's waardoor je zou moeten betalen om dit weg te kunnen krijgen.

Deze oudere (legale) versie was nog zonder dat logo gedoe; http://www.oldversion.com...download/freemake-2-3-4-2 << NIET UPDATEN DUS!!

Met dit programma open je een *.TS bestand en converteert dit naar (bijv.) DVD. De daarna aangemaakte DVD layout kan met een ander stukje gratis software als Video DVD naar en fysieke schijf worden gezet.

https://www.gratissoftwar...rander-audio-video-burner

Testing, one, two ...

• RFL20
OK, ik heb inmiddels via Marktplaats een 5200C kunnen bemachtigen en die oude versie van Freemake geïnstalleerd. Mijn PC heeft een DVD-lezer en -brander, dus ook dat is geregeld.

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe nu verder (echt een leek op dit gebied). Rechtstreeks aansluiten van de decoder op de tv via SCART, programma opnemen en dan later de decoder ontkoppelen, aan de PC aansluiten en van daar af de opnames als.TS-bestand via Freemake converteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39

ThaHandy

Discovery Channel

Je moet de decoder aansluiten op het netwerk. De decoder kan werken met wifi (als je de wifi dongle bij de ontvanger hebt mee gekregen), maar voorkeur gaat voor vaste netwerkverbinding voor stabiliteit en snelheid.

Hier is een mooi beschreven handleiding hoe je de opgenomen bestanden van de Humax kan afhalen.

De meest simpelste werkwijze wordt nu eigenlijk:

* Opnemen (gezien je opneemt naar DVD is het het makkelijkste om de SD (576P) kanalen op te nemen (zie 900 kanaal nummers)
* TS-bestanden overzetten naar PC door middel van FTP
* TS-bestanden converteren (encoderen) naar DVD dmv. Freemake Video Converter (zie post hierboven) / Free Video to DVD Converter (Direct afspeelbaar DVD) / DVDStyler (DVD met eventueel menu)

Je kan eventueel de TS bestanden bewerken om het begin / einde er uit te halen en deze op te slaan (exporteren) voordat je deze brand DVD.

Een gratis TS editor is AVIdemux (Selecteer output = Mpeg TS muxer)
Een betaalde "all-in-one" editor speciaal voor TS bestanden is TS-Doctor ( _/-\o_ )

[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 01-10-2020 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RFL20 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:20:
OK, ik heb inmiddels via Marktplaats een 5200C kunnen bemachtigen en die oude versie van Freemake geïnstalleerd. Mijn PC heeft een DVD-lezer en -brander, dus ook dat is geregeld.

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe nu verder (echt een leek op dit gebied). Rechtstreeks aansluiten van de decoder op de tv via SCART, programma opnemen en dan later de decoder ontkoppelen, aan de PC aansluiten en van daar af de opnames als.TS-bestand via Freemake converteren?
Even nog wat verhelderen m.b.t. het aansluiten van de Humax. Heb je deze al ingesteld op de Ziggo kanalen? Zo niet, dat wel eerst nog even doen. Daarvoor wel eerst de handel zo aansluiten zoals hieronder wordt aangegeven.

De antenne aansluiting (in en uit) gebruiken die op de Humax zit. Dus de Humax tussen je antenekabel en de TV plaatsen, en weer aansluiten via HDMI (zoals je DVD recorder aangesloten was verwacht ik).

Opnames plannen via de Humax, deze worden op de interne HDD opgeslagen en staan dan klaar om afgespeeld op je TV of naar je computer gekopieerd te worden.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFL20
Ik ga dit weekend de Humax aansluiten en proberen de Ziggokanalen in te stellen. Bedenk wel dat ik hier dus alleen de kabelTV-kanalen ter beschikking heb; ik weet niet of dat voor het geheel iets uitmaakt.

Ja, de DVD-recorder is nu via HDMI op de TV aangesloten, maar bij eerdee experimenten heb ik die aansluiting via SCART gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:08
Als je voor het netwerk 4444 invult krijg je alleen de vrij beschikbare kanalen in de zenderlijst. Mocht je opnames willen maken van de NPO of Ziggo Sport kun je voor sd-kwaliteit eventueel kanaal 925-927 of 976 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Ik gebruik mijn Humax 5200c ook volop om zaken op te nemen en dan via FTP naar mijn PC over te zetten.

Vervolgens knip ik de zaak netjes op maat en sloop ik de reclames eruit met avidemux. Het uiteindelijke mkv bedtand gaat dan naar de NAS.

De Humax is als volgt aangesloten:

TV: via HDMI
netwerk: via een standaard UTP kabel
Ziggo: via de Coax

Als je TV ook een DVB-C tuner heeft, kun je de Coax ook nog vanuit de Humax doorlussen naar de TV. Dan kun je op de Humax 2 programma's tegelijkertijd opnemen en toch iets anders kijken via de digitale tuner van de TV.

[ Voor 40% gewijzigd door EXX op 06-10-2020 14:45 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@EXX, onze oude Humax 5050c was in staat om 2 programma's tegelijk op te nemen en daarnaast nog een 3e af te spelen. Onze Samsung C7140 kon dat dan weer niet. Gaat datzelfde van de 5050C ook niet op voor de 5200?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Dat ligt helemaal aan de videostreams die je bent aan het opnemen. Bepaalde kanalen zitten gecombineerd in 1 videostream. Als je nu 2 dingen bent aan het opnemen, kun je een 3de kanaal kijken, mits het een deel is van de videostream van de opnames.

Voorbeeld: NPO1, 2 en 3 zitten in 1 stream. Als ik nu NPO1 en NET5 opneem, kan ik toch nog NPO2 of NPO3 kijken. Maar een heleboel andere zenders niet. De Humax geeft netjes aan welke je kan kijken en welke niet: als je de lijst met zenders opvraagt ("List" button) terwijl je 2 dingen tegelijkertijd opneemt, zijn een hoop zenders "greyed out" en niet te selecteren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

EXX schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:28:
Dat ligt helemaal aan de videostreams die je bent aan het opnemen. Bepaalde kanalen zitten gecombineerd in 1 videostream. Als je nu 2 dingen bent aan het opnemen, kun je een 3de kanaal kijken, mits het een deel is van de videostream van de opnames.

Voorbeeld: NPO1, 2 en 3 zitten in 1 stream. Als ik nu NPO1 en NET5 opneem, kan ik toch nog NPO2 of NPO3 kijken. Maar een heleboel andere zenders niet. De Humax geeft netjes aan welke je kan kijken en welke niet: als je de lijst met zenders opvraagt ("List" button) terwijl je 2 dingen tegelijkertijd opneemt, zijn een hoop zenders "greyed out" en niet te selecteren.
Hoe het met de zenderbouquetten in zijn werk gaat dat weet ik wel, toch meen ik mij te herinneren dat de 5050 daar niet de beperking op had. Mijn huidige VU+ heeft die beperking ook niet (kan tot 8 ), maar daar zit een ander type dvb-c tuner in.

Maar het is alweer zolang geleden dat we de 5050 voor opnemen gebruikten. Hij staat hier nog ergens in huis, als ik er tijd voor heb dan slinger ik hem weer eens een keer aan, gaan we het gewoon even checken.

Testing, one, two ...

Pagina: 1