TV kalibreren: RGB-kleurbereik op 16-235 of 0-255 ?

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:40
Onlangs eens bezig geweest met een pricewatch: X-Rite ColorMunki Display en de software 'HCFR' om m'n TV te kalibreren. Leuk hobbyproject en de beeldkwaliteit is er zeker op vooruit gegaan. Het beeld bleek met name veel te blauw, te weinig gamma en zat ook lang niet in de buurt van de gewenste 6500K kleurtemperatuur. Before/after foto's: https://imgur.com/a/vdC62ck (TV eerst teruggezet op factory defaults, foto gemaakt en daarna de kalibratiesettings er weer in gezet, vandaar de tijdstippen ;) Foto's gemaakt met DSLR, op beide foto's dezelfde instelling qua backlight TV, sluitertijd e.d. vastgezet.)

Maar nu kom ik in de rabbithole die kalibreren heet terecht :+ Hoe zit het bijv. met het RGB-kleurbereik?
Ik heb gekalibreerd door laptop aan te sluiten via HDMI en deze de testvlakken te laten tonen op de TV. Ik heb HCFR toen ingesteld op 0-255 bereik. Maar ik begrijp dat films worden geproduceerd op 16-235 bereik en het volgens mij beter was geweest om HCFR op 16-235 te laten staan.

Ik heb een Samsung TV, de instelling die voor het RGB-kleurbereik verantwoordelijk is ('HDMI Black Level'), is daar sowieso wat onduidelijk in qua benaming. Ik heb de keuze uit 'Low' of 'Normal', maar welke instelling nou 16-235 is en welke 0-255 blijkt nogal wat onduidelijkheid over rond te gaan op internet. Heb ook een PS3 waarbij ik het RGB-bereik op 'Full' of 'Limited' kan zetten. Nu viel het mij bij GTA V op dat het soms qua schaduw e.d. wel érg donker is in het spel, dit is volgens mij wat men noemt 'crushed blacks' ?

En hoe zit het bijv. met TV-programma's (KPN settopbox) en Chromecast? Gebruiken die beiden 16-235 of zit bijv. de Chromecast in het 0-255 bereik?

Wat is een goede test om dit juist in te stellen? Ik zal dan de kalibratie opnieuw moeten doen denk ik, aangezien 235 wit anders is dan 255 wit?

De TV is een pricewatch: Samsung UE48H5030AW Zwart dus 'gelukkig' geen OLED of moeilijke dingen als HDR.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2020 20:18 ]

• ThinkPad
Gisteravond nog e.e.a. getest, apparaten rechtstreeks verbonden met de TV, zodat m’n receiver zich er niet mee kan bemoeien.

Resultaat:
  • KPN settopbox: TV staat op black level ‘Normal’ en is niet te wijzigen (greyed-out)
  • Chromecast op screensaver/wallpaper: TV staat op black level ‘Normal’ en is niet te wijzigen (greyed-out)
  • Chromecast speelt Netflix: TV staat op black level ‘Normal’ en is niet te wijzigen (greyed-out)
  • PS3 aangesloten: TV geeft keuze voor black level ‘Low’ en ‘Normal’
  • Laptop via HDMI aangesloten: TV geeft keuze voor black level ‘Low’ en ‘Normal’
  • USB-stick in TV met AVS709 testbeelden afspelen: TV staat op black level ‘Low’ en is niet te wijzigen (greyed-out)
Ik vermoed dat het volgende, gezien de type bronapparaten, voor de ‘HDMI Black Level’ instelling op mijn TV geldt:
- Normal: video, 16-235
- Low: data, extra laag qua zwart, 0-255

De uitleg van Samsung is naar mijn idee waardeloos en maakt mij niets wijzer. Als ik de tabel bekijk dan lijkt de ‘Normal’ stand meer een automatische stand?

Is er een methode om te meten met de ColorMunki welke stand nou wat doet?

Ik ga de TV opnieuw kalibreren, maar doe de testpatronen nu via de AVS709 video’s die ik door de PS3 laat spelen. De PS3 zet ik dan op ‘Limited’ (default) en de TV op ‘Normal’. Bij gebruik van laptop heb ik mijn twijfels erover of hij 16-235 of 0-255 uitstuurt namelijk. Of gaat het gewoon goed als de GPU op 0-255 zou staan en ik in HCFR voor 16-235 kies?

Mogelijk ga ik de tweede HDMI-ingang op ‘Low’ zetten en dan kalibreren voor het 0-255 bereik. Ik kan daar dan de PS3 (ingesteld ‘Full RGB’) op aansluiten voor betere zwartwaardes/contrasten en als ik eens een slideshow wil geven kan ik m’n laptop ook met die aansluiting verbinden.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2020 10:43 ]

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Lijkt me zo wel goed ja op de PS3 Limited ofwel Full instellen voor HDMI 1 of 2 en de tv op Normal laten (ervan uitgaand dat ie het dan automatisch detecteert). Op de Rtings site staan ze overigens wel allemaal op Low bij hun getoonde instellingen al hebben ze de tv's toen dan ook in PC modus ingesteld.

[ Voor 51% gewijzigd door apis29 op 28-09-2020 12:11 ]

• ThinkPad
Ik las dat bij afspelen van video via de PS3 deze sowieso niks met de Full/Limited RGB instelling doet en dat het altijd 'Limited' is. De TV geeft ook 'Normal' aan als ik bezig ben met de AVS709 testvideo's en dit is dan niet te wijzigen. Gisteren de calibratie opnieuw gedaan, maar nu met testbeelden (AVS709) via de PS3 ipv dat ik HCFR de testpatronen laat generen. De calibratie is goed gelukt, dE overall <1.

Als ik de 100% en 109% white (254) testpatronen bekijk via de PS3 dan zie ik optisch geen verschil.
Vervolgens nog via de browser op de PS3 naar http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php gegaan en het volgende getest:

PS3: Full, TV: Normal > OK, alle vlakjes kan ik zien
PS3: Full, TV: Low > NOK, alleen de onderste rij (20-255) zichtbaar, de rest is één zwart vlak. Een andere beeldpreset van de TV (Dynamic/Natural/Standard ipv Movie), of de Game Mode aanzetten maakte geen verschil

PS3: Limited, TV: Low > OK alle vlakjes kan ik zien
PS3: Limited, TV: Normal > OK alle vlakjes kan ik zien, enige verschil met 'Low' is een beetje een lichtgrijze waas over het scherm

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat de 'Low' instelling nou doet. Het enige zichtbare verschil is dat het zwart wat 'dieper' is, net als de kleuren. Bij 'Normal' komt er een wat grijzige gloed over het scherm te liggen en zijn de kleuren minder 'helder'. Omdat ik met de PS3 op 'Full' nog steeds alles kan zien, vermoed ik dat 'Normal' van de TV gewoon een soort automatische stand is.

@JvS Weet jij dit wellicht? Jij doet ook wel eens wat met HCFR toch?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2020 14:18 ]

• paulb_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 12:27
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:09:
Ik las dat bij afspelen van video via de PS3 deze sowieso niks met de Full/Limited RGB instelling doet en dat het altijd 'Limited' is.
Dit klopt niet helemaal. Je kunt bij de Video instellingen het uitvoerformaat van Blurays en Dvds wijzigen. Als deze op RGB staat dan volgt hij de Full/Limited instelling. Bij Automatisch of YCbCr zal hij YCbCr uitvoeren dat altijd Limited is. Dit is dan wel weer apart van MP4 bestanden die wel altijd RGB lijken uit te voeren.
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat de 'Low' instelling nou doet. Het enige zichtbare verschil is dat het zwart wat 'dieper' is, net als de kleuren. Bij 'Normal' komt er een wat grijzige gloed over het scherm te liggen en zijn de kleuren minder 'helder'. Omdat ik met de PS3 op 'Full' nog steeds alles kan zien, vermoed ik dat 'Normal' van de TV gewoon een soort automatische stand is.
Helaas maken Samsung en LG er een potje van met Limited/Full range. Een goede TV zal dit automatisch detecteren en je hoort ook geen verschil te zien als je een apparaat van Limited naar Full omschakelt. Bij mijn oude Sony TV zie je bijvoorbeeld geen verschil als je de PS3 omschakelt van Limited naar Full maar bij mijn nieuwe LG OLED dus wel.

Het lijkt erop dat Low en High op een LG hetzelfde doet als Low en Normal op een Samsung.

Low: Limited invoer 16-235 word omgezet naar Full range 0-255. Als de invoer dus al 0-255 is dan krijg je clipping/crushing.
Normal: Invoer word niet omgezet. Gebruiken bij Full. Limited invoer zal er grijs uitzien.

Ik weet niet wat jouw Samsung doet met YCbCr maar als ik de PS3 op RGB Full zet en de LG op Black level High dan is de YCbCr uitvoer van Blurays dus te grijs omdat YCbCr altijd Limited is. De PS3 heb ik dus nu op RGB staan bij Bluray uitvoer zodat de PS3 altijd Full Range uitvoert.

• ThinkPad
Bedankt voor je reactie. Video kijken via de PS3 is eigenlijk niet aan de orde, ik speelde alleen die AVS709 testbestanden af via de PS3. Verder gebruik ik hem alleen voor games. Maar GTA V bijv. heeft ook baat bij de ‘Full’ setting las ik.

Aangezien bij m’n settopbox en bij Chromecast de TV ook op ‘Normal’ springt vermoed ik dat die stand ook het beste is voor games via de PS3, waarbij ik de PS3 dan op Full zet.
Pagina: 1