Sinds het uitbreken van COVID-19 mogen wij op onze hockeyclub niet meer met cash betalen. Alleen PIN transacties zijn toegestaan. Dit betekent dat het fysieke 'potje' wat we voorheen gebruikten niet meer kan en het iedere keer gedoe oplevert hoe we onderling afrekenen. In principe zou je denken dat als iedereen om de beurt een rondje geeft het ook wel goed komt, maar omdat niet altijd iedereen er in de praktijk is, zijn het vaak dezelfden die het rondje betalen. De minst slechte optie tot nu toe is de kosten verdelen via wiebetaaltwat, maar ook dat is gedoe om bij te houden. Dus nu zat ik te denken om gezamenlijk een gratis betaalrekening te openen, waar iedereen geld op stort en waarmee je, liefst met telefoon, kan betalen in het clubhuis. Als ik google dan kom ik vooral N26, Revolut en Openbank als opties tegen, maar waar ik niet achter kom is hoe de authenticatie loopt en of het dan uberhaupt mogelijk is om met meerderen mensen zo'n account in Google Pay of Apple Pay toe te voegen en te kunnen betalen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Dit probleem was er toch ook gewoon voor de covid tijd? Dat de één vaker betaald dan de ander?
Wat willen de andere mensen? Het meest praktische is dat iedereen gewoon zijn of haar aandeel betaalt. Voor mijn part aan het eind van de avond kijken voor hoeveel er is gedronken en dan dat bedrag delen door het aantal mensen. Nog steeds niet helemaal eerlijk, aangezien de een minder drinkt dan de ander.
En daarna simpel: iemand die dan niet zijn tikkie betaalt krijgt een volgende keer geen drank meer.
Wat willen de andere mensen? Het meest praktische is dat iedereen gewoon zijn of haar aandeel betaalt. Voor mijn part aan het eind van de avond kijken voor hoeveel er is gedronken en dan dat bedrag delen door het aantal mensen. Nog steeds niet helemaal eerlijk, aangezien de een minder drinkt dan de ander.
En daarna simpel: iemand die dan niet zijn tikkie betaalt krijgt een volgende keer geen drank meer.
Vroeger deden we dat met een persoonlijke rekening van één persoon, waarnaar iedereen vooraf overmaakte. Er zal toch wel iemand zijn met een slapende bankrekening? De pas kun je gewoon doorgeven natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Thijsmans op 27-09-2020 19:58 ]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Je hebt dat toch nog steeds het probleem dat als er iemand niet is, er toch met zijn / het / haar inzet betaald gaat worden?
Een whatsapp groep aanmaken, iedereen die wel eens blijft hangen hierin zetten.
Totaal rekening door 1 persoon laten betalen.
Rekening delen door het aantal werkelijke aanwezigen, betalende gast in de W. groep een tikkie laten zetten, en alle aanwezigen kunnen dan betalen.
Personen welke niet aanwezig zijn kunnen de link negeren.
Een whatsapp groep aanmaken, iedereen die wel eens blijft hangen hierin zetten.
Totaal rekening door 1 persoon laten betalen.
Rekening delen door het aantal werkelijke aanwezigen, betalende gast in de W. groep een tikkie laten zetten, en alle aanwezigen kunnen dan betalen.
Personen welke niet aanwezig zijn kunnen de link negeren.
Stap 1) Gewoon de ouderwetse manier aanhouden van fysiek een potje maken
Stap 2) Eén persoon aanwijzen die met de pin gaat afrekenen
Stap 3) Die ene persoon krijgt de fysieke pot mee
Stap 4) Die persoon stort het geld via een geldstort-automaat op zijn / haar rekening.
Stap 5) Profit
Wissel af wie er deze keer 'de lul' is om de fysieke pot mee te nemen, en alle smart wordt eerlijk gedeeld. Kan iemand om wat voor reden dan ook geen geld storten en wil ie niet met een geldbedrag blijven zitten, dan sla je die persoon gewoon over.
Tikkie kan ook nog: Gewoon één iemand laten afrekenen en iedereen een tikkie sturen.
Stap 2) Eén persoon aanwijzen die met de pin gaat afrekenen
Stap 3) Die ene persoon krijgt de fysieke pot mee
Stap 4) Die persoon stort het geld via een geldstort-automaat op zijn / haar rekening.
Stap 5) Profit
Wissel af wie er deze keer 'de lul' is om de fysieke pot mee te nemen, en alle smart wordt eerlijk gedeeld. Kan iemand om wat voor reden dan ook geen geld storten en wil ie niet met een geldbedrag blijven zitten, dan sla je die persoon gewoon over.
Tikkie kan ook nog: Gewoon één iemand laten afrekenen en iedereen een tikkie sturen.
[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 27-09-2020 20:13 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Splitwise lost dit op, ook voor corona al.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dank voor alle reacties, maar helaas niet echt antwoord op mijn vraag. Dat er andere manieren zijn weet ik, maar ik vraag me vooral af:
Dus nu zat ik te denken om gezamenlijk een gratis betaalrekening te openen, waar iedereen geld op stort en waarmee je, liefst met telefoon, kan betalen in het clubhuis. Als ik google dan kom ik vooral N26, Revolut en Openbank als opties tegen, maar waar ik niet achter kom is hoe de authenticatie loopt en of het dan uberhaupt mogelijk is om met meerderen mensen zo'n account in Google Pay of Apple Pay toe te voegen en te kunnen betalen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Je moet AFAIK een rechtspersoon zijn om een rekening te openen. Dus of een stichting oprichten o.i.d. (met alle kosten van dien, incl zakelijke rekening), of op naam van een persoon (die dan het risico loopt dat iemand de rekening leegtrekt, en moet opletten niet belasting te mogen gaan betalen).
Edit: oeps, een vriendengroep kan wel gewoon een rekening openen, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor het geheel.
Misschien kan je af met 1 bankpas plus een aantal keer activeren in de app zodat men met NFC en de foon kan betalen? Geen idee of dat kan.
Edit: oeps, een vriendengroep kan wel gewoon een rekening openen, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor het geheel.
Misschien kan je af met 1 bankpas plus een aantal keer activeren in de app zodat men met NFC en de foon kan betalen? Geen idee of dat kan.
[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 30-09-2020 15:19 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik heb aan het begin van het seizoen ook zitten kijken naar opties. Het probleem waar je vaak tegen aan loopt is dat bijvoorbeeld Apple Pay niet goed werkt, geen Maestro pas of dat de bank geen iDeal heeft (ook wel handig tegenwoordig met al die QR codes op terrassen).
Uiteindelijk heb ik gewoon een ING rekening aangemaakt op mijn naam en maakt iedereen geld over. De pas heb ik aan een teamgenoot gegeven en ik heb de kaart via Apple Pay op mijn telefoon gezet. Zo is de kans dat 1 van ons er is vrij groot. Als dat niet het geval is dan schiet iemand gewoon het kratje voor en maak jij het geld terug over (of je registreert dat iemand meer heeft betaald).
Het is niet gratis, maar ik denk dat je die 2 tientjes in het jaar wel kan dragen met 20 man.
Uiteindelijk heb ik gewoon een ING rekening aangemaakt op mijn naam en maakt iedereen geld over. De pas heb ik aan een teamgenoot gegeven en ik heb de kaart via Apple Pay op mijn telefoon gezet. Zo is de kans dat 1 van ons er is vrij groot. Als dat niet het geval is dan schiet iemand gewoon het kratje voor en maak jij het geld terug over (of je registreert dat iemand meer heeft betaald).
Het is niet gratis, maar ik denk dat je die 2 tientjes in het jaar wel kan dragen met 20 man.
Verwijderd
Als dit klopt, zou een en/of rekening voor partners niet kunnen bestaan.F_J_K schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:09:
Je moet AFAIK een rechtspersoon zijn om een rekening te openen. Dus of een stichting oprichten o.i.d. (met alle kosten van dien, incl zakelijke rekening), of op naam van een persoon (die dan het risico loopt dat iemand de rekening leegtrekt, en moet opletten niet belasting te mogen gaan betalen).
Hoezo? Das de tweede categorie; voor onze en/of rekening zijn mijn vrouw en ik beiden hoofdelijk verantwoordelijk.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:14:
[...]
Als dit klopt, zou een en/of rekening voor partners niet kunnen bestaan.
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
Verwijderd
De impliciete boodschap van F_J_K waar ik op reageer is dat een rekening niet op naam van méér dan natuurlijke persoon zou kunnen staan. Dat is natuurlijk niet zo (case in point: de e/o rekening), en dus is dat geen juridische belemmering voor TS om een rekening op meerdere namen te openen.Paitor schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:24:
[...]
Hoezo? Das de tweede categorie; voor onze en/of rekening zijn mijn vrouw en ik beiden hoofdelijk verantwoordelijk.
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:27:
[...]
De impliciete boodschap van F_J_K waar ik op reageer is dat een rekening niet op naam van méér dan natuurlijke persoon zou kunnen staan. Dat is natuurlijk niet zo (case in point: de e/o rekening), en dus is dat geen juridische belemmering voor TS om een rekening op meerdere namen te openen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Bij ons hebben we ook gewoon 1 'bierpothouder' die het ingelegde geld op zijn eigen rekening heeft staan. Dat voldoet voor dit doel prima. En als hij er een keer niet is dan schiet je voor en stuur je hem daarna een tikkie.
Een systeem dat iedereen een eigen bankpas/nfc-betalingsmogelijkheid heeft klinkt leuk, maar wie beheert dit? Natuurlijk is alles in goed vertrouwen binnen een team, maar ik denk als iedereen los van elkaar gaat bestellen dat die rekening snel leeg is.
Een systeem dat iedereen een eigen bankpas/nfc-betalingsmogelijkheid heeft klinkt leuk, maar wie beheert dit? Natuurlijk is alles in goed vertrouwen binnen een team, maar ik denk als iedereen los van elkaar gaat bestellen dat die rekening snel leeg is.
Pagina: 1