[Nest Wifi] Extra punten leveren lagere snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt;

Woonkamer (beneden)

Ziggo Hitron modem => Nest Wifi router.
Het Ziggo modem zendt geen Wifi meer uit en de SSID is niet meer zichtbaar.

Wanneer ik hier een snelheidstest doe met Speedtest, levert dit een 300 Mbps down en 40 up op, wat mijn abonnement ook zo ongeveer is.

--
1e en 2e verdieping in huis
Op beide verdiepingen staat een Nest Wifi Punt.
Loop ik van beneden naar boven, dan merk ik niks van de overschakeling naar het signaal van de Punten, maar wel is hier de downloadsnelheid lager, namelijk rond de 60 (ook via Speedtest).
Doe ik een snelheidstest via de Google Home App, dan kom ik weer op de 300 uit, dus hier begrijp ik het al niet meer. Volgens mij is de test van Speedtest toch behoorlijk betrouwbaar, dus ga ik eerder van die uit.

Is het 'normaal' dat de snelheid zo inkakt als in mijn situatie? Kan iemand dit bevestigen?
Zo nee, wat kan ik er dan aan doen?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:59

lasharor

7 december 2004

Weet je ook zeker dat je toestel overschakelt van punt?

Wat gebeurt er als je op de 2de verdieping in huis je WIFI verbinding uitzet en opnieuw aanzet? Is de snelheid dan hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
lasharor schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:10:
Weet je ook zeker dat je toestel overschakelt van punt?

Wat gebeurt er als je op de 2de verdieping in huis je WIFI verbinding uitzet en opnieuw aanzet? Is de snelheid dan hoger?
Dat is een goede, nog niet geprobeerd...

Maar zou de snelheid dan overal in huis gelijk moeten zijn, normaalgesproken? Of neemt het altijd wel af met zgn. versterkers?

Wel net nog ff getest op de website Fast.com, die geeft weer iets boven de 100 Mbps aan, download.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

freddyathlon schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:13:
[...]

Dat is een goede, nog niet geprobeerd...

Maar zou de snelheid dan overal in huis gelijk moeten zijn, normaalgesproken? Of neemt het altijd wel af met zgn. versterkers?

Wel net nog ff getest op de website Fast.com, die geeft weer iets boven de 100 Mbps aan, download.
Heb je de Nest nodes boven bedraad of draadloos aangesloten?

Indien draadloos is dit verschijnsel erg goed te verklaren.

Ongeacht hoeveel marketing de fabrikanten er tegenaan gooien is "mesh" niets anders dan een hippe repeater. Wat doet een repeater? Pakketje ontvangen en weer uitzenden, en bij de goedkopere sets is dat in de 5GHz steeds in hetzelfde kanaal.

Je haalt beneden 300Mbps. Stel dat de tweede node ook 300Mbps haalt in z'n verbinding met beneden en je verbindt met je laptop met die tweede node in de 5GHz. Dan is de capaciteit nog steeds 300Mbps, maar elk pakketje moet twee keer door de lucht. Je houdt dus maar 150Mbps over. Nu ga je nog een verdieping naar boven. De node daar heeft weer 300Mbps link met de node op de 1e. Dan moet elk pakketje drie keer door de lucht, dus moet je die 300Mbps door drie delen en hou je max 100Mbps over.

Nu, bovenstaand voorbeeld houdt geen rekening met overhead - er gaat altijd wat meer dan de helft/tweederde er vanaf doordat stations op elkaar moeten wachten. En het gaat ervan uit dat de nodes exact even goede verbinding met elkaar hebben. Als dat niet zo is, moet je de slechtste link nemen en die door twee/drie delen. Dus stel de ene heeft 400Mbps backhaul en de andere 200Mbps, dan moet je die 200Mbps door drie delen en kom je uit op max 66Mbps. Mesh optimaal gebruiken vereist dat je uiterst zorgvuldig de locatie kiest, en dan nog, je gaat altijd aan het eind van de keten de bandbreedte van de zwakste schakel moeten delen door het aantal mesh nodes :o

Oslik blyat! Oslik!