Verbinding richting schuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Beste tweakers en Ubiquiti liefhebbers,

binnenkort krijg ik de sleutel van ons nieuwbouwhuis.
Nu komt er op iedere etage een ap te hangen icm een udm pro. Voor de tuin heb ik een loze leiding in de achtergevel laten realiseren zodat er een buiten ap opgehangen kan worden.
Echter wil ik mijn tuin gaan voorzien van unifi camera's, mijn idee is om in de schuur een switch te plaatsen die in totaal de 4 of 5 camera's voorziet van poe.

Alleen nu de vraag, is het verstandig om een utp kabel vanuit de meter kast richting de schuur te trekken of kan ik volstaan met een mesh oplossing, in het geval van dat laatste wat zou ik dan moeten aanschaffen (wel unifi)?

Afstand van de buitenmuur tot aan de schuur is wel een hele 8 meter _/-\o_
Afstand van de meterkast naar de schuur is zn 35 meter.

Groetjes Marius

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
absoluut kabel trekken.. ik zou zelfs 100m durven kopen en hem dubbel leggen
1 voor je camera's en 1 voor je wifi

als je in je schuur nog kabel moet gaan aanleggen zou ik zelfs ineens een bobijntje durven aanraden ...
https://www.netwerkproduc...-met-pe-mantel-305-m.html bijvoorbeeld

bewust cat5E omdat je daar nog goed connectoren op kan zetten... iets wat op heel veel watervaste cat6'jes niet meer kan

(en nu ga ik me veel tweakers-geneuzel op de hals halen dat rechtstreeks connectoren op massieve kabel not done is lol...)

[ Voor 66% gewijzigd door ijske op 27-09-2020 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Waarom twijfel je over het trekken van een kabel?

Wifi wil je zo min mogelijk gebruiken, alles dat op een vaste plek zit voorzien van een kabel aansluiting.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het voor beveiliging? Dan wil je geen WiFi-schakel in de keten hebben omdat die kinderlijk eenvoudig geblokkeerd kan worden waardoor je camera's waardeloos worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Ja een WiFi verbinding en beveiliging is inderdaad geen goed idee bij nader inzien... Kabel trekken is een kleine uitdaging, moet middels de voorkant door de grindkoffer en dan de tuin in. Maar beter inderdaad een boel werk dan een zwakke schakel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Kleine tip voor het leggen van een buis door de grond.

Neem 3/4 (of 5/8 voor een enkele kabel) buizen van 4 m, graaf gaten op 4m afstand van elkaar, sluit de buis aan op de waterleiding en duw de buis door de grond vanaf het eerste gat naar het tweede gat.
Daarna met een volgende buis weer naar het volgende gat.
Het enige risico is dat je een steen tegenkomt, dan zal je op die plek alsnog moeten graven.

Op deze manier kun je met een paar gaten graven volstaan in plaats van een hele sleuf te moeten graven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Wat je ook kunt doen als je de kabel echt niet wilt trekken.

Powerline adapter binnen plaatsen en één in de schuur. Vervolgens daarop met kabel (zorg dus dat de powerline LAN porten heeft) naar de PoE switch connecten.

Schakelen tussen fasen gaat tegenwoordig een stuk beter.

Het is een alternatief.

**Edit

Moet je uiteraard wil elektra hebben in de schuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Rikkert070 op 28-09-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:56
dion_b schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:55:
Is het voor beveiliging? Dan wil je geen WiFi-schakel in de keten hebben omdat die kinderlijk eenvoudig geblokkeerd kan worden waardoor je camera's waardeloos worden.
Helemaal mee eens, een kleine mitigatie zou het gebruiken van richt antennes kunnen zijn, dan moet je veel specifieker op een plek storing genereren om de signaal ruis verhouden slecht genoeg te krijgen voor connectivity issues en ik denk dat de meeste camera platformen ook off-line notificaties kunnen geven.

Wil je het echt foolproof, zul je ook moeten kijken naar de onderstaande aspecten :

Spannings voorziening / afzekering, (UPS ?)
Borg klasse beveiligd object
Meerdere routes kabel tracés
Beschikbaarheidsmonitoring
Alarm opvolging.
Locatie opslag video/ foto materiaal

Ok, misschien sla ik een beetje door :+ , maar als je wifi kunt verstoren is een sluiting een een buitenlamp maken mogelijk al van dezelfde klasse als bewust wifi verstoren de meeste schuren hebben geen eigen onder verdeling.

[ Voor 29% gewijzigd door mash_man02 op 28-09-2020 11:25 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk ook voordat je in camera's gaat investeren wat wil je ermee bereiken? Goede sloten en beslag zijn effectiever dan een camera waar een crimineel zich echt niets van aantrekt.
Verder eens met alles zoveel mogelijk bekabelen. Wifi krijg je spijt van.

[ Voor 17% gewijzigd door Frogmen op 28-09-2020 12:58 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Leg een mooie dikke PVC buis van je woning naar de schuur waar je meerdere kabels in kwijt kan. Nu heb je de kans het direct goed te doen en te zorgen dat je in de toekomst niet zit te kloten met te kleine leidingen of flexibele leidingen die zijn ingestort. Beschermt eveneens goed tegen het doorspitten van een leiding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:18:
[...]

Helemaal mee eens, een kleine mitigatie zou het gebruiken van richt antennes kunnen zijn, dan moet je veel specifieker op een plek storing genereren om de signaal ruis verhouden slecht genoeg te krijgen voor connectivity issues en ik denk dat de meeste camera platformen ook off-line notificaties kunnen geven.
Valt best mee. Zelfs met een high-gain richtantenne heb je minimaal 5% gevoeligheid voor andere richtingen. Grap is dat je niet de WiFi hoeft te overstemmen, alleen te zorgen dat de WiFi radio de stoorsignalen >-63dBm ontvangen, of herkenbare WiFi >-83dBm. Dat laatste is meest elegant, maar eerste is erg makkelijk te bereiken. Een Marmitek AV-transmitter en receiver aanzetten in een tas die bij je draagt lukt makkelijk , zelfs off-center bij richtantenne.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:56
dion_b schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:40:
[...]

Valt best mee. Zelfs met een high-gain richtantenne heb je minimaal 5% gevoeligheid voor andere richtingen. Grap is dat je niet de WiFi hoeft te overstemmen, alleen te zorgen dat de WiFi radio de stoorsignalen >-63dBm ontvangen, of herkenbare WiFi >-83dBm. Dat laatste is meest elegant, maar eerste is erg makkelijk te bereiken. Een Marmitek AV-transmitter en receiver aanzetten in een tas die bij je draagt lukt makkelijk , zelfs off-center bij richtantenne.
Maar dat is dan ook waarom ik het een "kleine" mitigatie noem, omidirectioneel is altijd makkelijker te beinvloeden.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1