Zolder verlagen voor extra opslag (legen dozen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
Hoi!

ik wil de zolder verlagen en zo extra opslagruimte te creëren voor voornamelijk legen dozen en kerstspullen.
Nu wil ik balken bevestigen op de schuine balken, echter geen idee hoe dit het beste te doen, ik kan geen balksteunen vinden die onder een hoek te plaatsen zijn.

Het gaat om de bovenste balk (ja ze zitten op dzelfde hoogte ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTxbarNzszY55-Dkm019Nv6G13w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgstK6G5u6z8xGAmN4MlEbOG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 112755

Je moet bvalken van muur naar muur leggen. Niet proberen te overspannen tussen de dak dragende balken. Hiervoor bestaan muurankers aka balkdragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 112755 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:19:
Je moet bvalken van muur naar muur leggen. Niet proberen te overspannen tussen de dak dragende balken. Hiervoor bestaan muurankers aka balkdragers.
Denk het niet want als je goed kijkt, lijkt op de tweede foto er al een deur in de weg te zitten voor "muur muur balk".

@Tweakert2020 hoeveel weegt het spul? Je kan allicht een soort zwevende opslag kunnen maken? Dus heavy-duty scharnier aan bestaande schuine kant; ketting met keilbouten in plafond?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:13
Wil je de verlaging over de volledige lengte en breedte doen? Zo ja, dan lijkt het mij vrij eenvoudig. De huidige balken zitten met muurankers vast aan de muur. Bevestig op dezelfde hoogte eveneens met muurankers balken (b.v. met iets van 1 of 1.5 meter tussenruimte tussen de balken), daarna eventueel (bij grotere afstand tussen de balken) eerst dunnere dwarsbalken en daarna plaatmateriaal er overheen (bijvoorbeeld iets van 18mm multiplex of OSB).

Dan ergens tussen 2 balken een stuk plaatmateriaal weglaten, zodat je een opening hebt om via daar naar boven te komen. Dit kan je zo mooi maken als je wilt, eventueel met een vlizotrap erin, een zelfgemaakte ladder aan de muur gemaakt van steigeebuizen, of gewoon altijd een trapladdertje bij de hand houden.
Wil je het mooier afwerken, trek je nog wat electra erboven voor een lamp, werk je de anderkant af met met wat mooie plafonddelen of iets dergelijks en tada: je hebt een nette extra berging.

Let wel: dit is een zeer stabiele, toekomstvaste oplossing. Maar wie wil je er een keer zwaardere spullen opslaan en een degelijke, nette oplossing is ook altijd positief mocht je ooit weer willen verhuizen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Van muur naar muur doe je lijkt mij toch altijd wel boven deurhoogte? Afijn, zo heb ik ooit zelf gedaan. Verbinden met nokbalk is inderdaad goede tip (om doorhangen te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Ik wil bij voorkeur niet van muur naar muur maar van balk naar balk zodat ik ruimte heb om er zo iets te kunnen schuiven. Totaal gewicht is echt niks, maximaal 100/200kg, wat ik zei, lege dozen en kerstpullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Tweakert2020 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:34:
Ik wil bij voorkeur niet van muur naar muur maar van balk naar balk zodat ik ruimte heb om er zo iets te kunnen schuiven. Totaal gewicht is echt niks, maximaal 100/200kg, wat ik zei, lege dozen en kerstpullen.
Je zoekt bijna zoiets al wij planken noemen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je zelf kan timmeren; laat een klusspotter langskomen en mijn idee uitwerken?

Maar, van balk naar balk is toch dezelfde "oppervlakte" als van muur naar muur?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb precies zo'n zolder. Heb een vlonder met 2 ingebouwde spotjes gemaakt, ongeveer even breed als de trap. Ligt gewoon op de dakbalken (vastgezet met een paar metalen beugeltjes) en zit met een paar slagpluggen vast aan de betonnen muur. Voorkant gewoon dichtgemaakt met een luik erin.

Kerstspullen, klapstoeltjes...

Doorbuigen doet het niet hoor. Ik heb balken van 7cm gebruikt, daarop 18mm OSB, eronder multiplex met spotjes erin.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-09-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Anoniem: 112755 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:19:
Dan komt hij een scheidingsmuurtje tegen. Weet jij of dit een draagmuur is?
Officieel zul je wel niet zomaar extra gewicht aan je dak mogen bevestigen. Jij wilt er maar 100/200kg op zetten, maar wat doet een volgende bewoner? Wat als het dak zelf al maximaal wordt belast met een dik pak sneeuw? Eigenlijk heb je een constructeur nodig voor dit soort vraagstukken. ;)

Als je nu denkt: /care... Ik zou gewoon balken op de juiste hoek schuin afzagen zodat het uiteinde vlak op de dakbalken ligt. Schroef erdoor en het ligt vast. Plaat erop en klaar...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xander schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:54:
[...]

Dan komt hij een scheidingsmuurtje tegen. Weet jij of dit een draagmuur is?

[...]

Officieel zul je wel niet zomaar extra gewicht aan je dak mogen bevestigen. Jij wilt er maar 100/200kg op zetten, maar wat doet een volgende bewoner? Wat als het dak zelf al maximaal wordt belast met een dik pak sneeuw? Eigenlijk heb je een constructeur nodig voor dit soort vraagstukken. ;)

Als je nu denkt: /care... Ik zou gewoon balken op de juiste hoek schuin afzagen zodat het uiteinde vlak op de dakbalken ligt. Schroef erdoor en het licht vast. Plaat erop en klaar...
Nee, dat is een hol wandje om het A frame heen. Dat A frame draagt dan weer die zichtbare balken. Tussen dat A frame heb je nauwelijks ruimte. Past net een deur+kozijn tussen in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is echt geen hol wandje hoor. Daar zullen ze nooit geen dakconstructie aanvast zetten (zie foto). Denk gasbetonblokken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:11:
Dat is echt geen hol wandje hoor. Daar zullen ze nooit geen dakconstructie aanvast zetten (zie foto). Denk gasbetonblokken oid.
Houten frame waar die balken op bevestigd zijn met draagbeugels. Ik heb zo'n zelfde huis en de zolder gerenoveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Omdat ze schuin lopen heb je geen dragers meer nodig, je hoeft alleen de balk maar schuin af te zagen en dan met wat hoekankers vastzetten.
Maar wat is de overspanning tussen de balken? Misschien is van muur-muur toch een betere oplossing omdat je dan dunnere en goedkopere balken kan gebruiken en het gewicht dan niet aan je dak hangt (is er niet op berekend)

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 27-09-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:13:
[...]

Houten frame waar die balken op bevestigd zijn met draagbeugels. Ik heb zo'n zelfde huis en de zolder gerenoveerd.
Mocht het wandje inderdaad hol zijn (even kloppen en je weet het) zou ik niet voor een muur naar muur contructie gaan.
Je moet zeker vooruitdenken, als andere bewoners er andere spullen opbergen moet het niet instorten.

Mag het open en klein zijn?
In dat geval gewoon boven trapgat 1m diepe platen op balken monteren.
De achterste schroef je aan de muur.
De voorste op de dakbalken. In de midden verbinding met nokbalk.
Zoiets moet goed zelf te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van muur naar muur is niet haalbaar. De nok is te laag. Dan moet je boven de deur blijven en dan hou je 3x niks over (qua hoogte en breedte voor je "vliering").

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-09-2020 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:18
Ik heb dat al 20 jaar hangen met aardig wat gewicht erop. De beugeltjes zijn simpel, gespijkerd in de balken, het kan nergens naartoe. ,
vliering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3 of 4 balken maken zoals in het rood aangegeven. Plank er op en die vastschroeven. De voorste balk ondersteun je door aan de nokbalk een draadeind te bevestigen en die door de voorste balk te laten lopen en vast te zetten met een carrosseriering en een moer. Daar kun je echt wel 100-200 kilo op kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrVF2A0j6-dg5fiYfQbuoGL-Vfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmY3IJWKhnlrYkxnmZx3RRGu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het midden heb ik niks zitten. Wel heb ik verstek gezaagde balken van de vlonder naar de nokbalk lopen. Dan heb een staande balk op 1 derde en 2 derde van de breedte ongeveer. Maar dat heb ik gedaan om de voorkant dicht te kunnen maken en een luik te kunnen monteren. Het is eigenlijk gewoon een grote driehoekige kast die boven het trapgat zweeft, met spotjes die het trapgat verlichten.

De vlonder is bijna 10 cm dik in totaal. Ik kan er gewoon in klimmen en bij de spullen gaan zitten. Zakt nog geen millimeter.

Kan even geen foto's vinden of maken. We gaan verhuizen. Onze nieuwe zolder is 4,5 meter hoog. Daar kan ik op de vliering gewoon staan. Zit zelfs een groot Velux raam in. Zo'n lage zolder is een beetje behelpen. Daarom heb ik de ruimte boven de trap dus ook op deze manier nuttig gemaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-09-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Zoveel reacties :)

Ik probeer ze allemaal even te beantwoorden:
  • Ik wil vanuit de deuropening erbij kunnen, met een laddertje of keukentrapje vandaar dat ik eigenlijk niks van muur tot muur wil
  • Het is puur bedoelt voor lege dozen (van de TV, monitoren, audio apparatuur etc en kerstballen) wat een volgende bewoner er mee doet moeten ze zelf weten :)
  • Op de grote zolder (achter het muurtje dus) heb ik genoeg opbergruimte achter schotten voor andere spullen
  • Het scheidingsmuurtje/wandje is gemaakt van gipsblokken tussen de balken van het dak in (denk dat dat het A frame is wat @Anoniem: 39993 bedoelt. Is geen draagmuur, heb de gipsblokken er zelf tussen gezet.
  • De balk zit aan de trapkant tegen de betonnen muur, aan de andere kant zit het op een balk die van de nok tot aan de vloer loopt (geen idee hoe dat heet :) )
  • @Anoniem: 39993 Heb je die balken er zo opgelegd of schuin afgezaagd? waar heb je de rest van je vlonder van gemaakt?
  • @Ernemmer Van balk naar balk is 2.5 meter, van muur naar muur is 2 meter
  • @pauldaytona zoiets ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Balken zijn verstek gezaagd, zodat de schuine kant op de dakbalken rust. 3 vuren balken even uit mijn hoofd, 7x4,5 cm. 1 balk zit met 3 slagpluggen verankerd aan de betonnen muur. De andere 2 alleen met een simpel hoekbeugeltje vastgezet op de dakbalken, hoeft het alleen maar op zijn plaats te houden. Er bovenop ligt 18mm OSB. Eronder hangt 9mm multiplex (met 2 gaten voor de spotjes). Het geheel is een goede meter diep, dus hangt eigenlijk alleen boven de trap. Rest van de voorzolder is nog normale hoogte (alleen een klein puntje verlaagd onder de nokbalk voor inbouwspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:33
Anoniem: 39993 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:37:
Balken zijn verstek gezaagd, zodat de schuine kant op de dakbalken rust. 3 vuren balken even uit mijn hoofd, 7x4,5 cm. 1 balk zit met 3 slagpluggen verankerd aan de betonnen muur. De andere 2 alleen met een simpel hoekbeugeltje vastgezet op de dakbalken, hoeft het alleen maar op zijn plaats te houden.
Je hoeft de afgeschuinde balken die bovenop de bestaande dakbalken komen te liggen helemaal niet vast te maken; zodra er plaatmateriaal opligt dat aan meerdere balken bevestigd is kan dat plateautje als geheel geen kant meer op, je kunt het zo laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ASW1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:02:
[...]

Je hoeft de afgeschuinde balken die bovenop de bestaande dakbalken komen te liggen helemaal niet vast te maken; zodra er plaatmateriaal opligt dat aan meerdere balken bevestigd is kan dat plateautje als geheel geen kant meer op, je kunt het zo laten liggen.
Heb die beugeltjes er inderdaad alleen maar op gedaan om de balken op zijn plek te houden toen het OSB er nog niet op lag. Wilde voorkomen dat het ging schuiven. Toen het OSB erop lag.... kon ik niet meer bij de beugeltjes om ze er weer af te halen. :) (Ook niet zo heel belangrijk natuurlijk.)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-09-2020 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9cSu8Oub0CwQ9U8uvWUj0AceWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEKtzlbmKpzlR3UYcjEtfvPY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNJgxfLTL1XuszzTYAE4aoqUOz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQIXc2ZfkYsRu1Wmu0yA3sAi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZeTZlRA3qxYP4SPkCCsZ9-2oCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGauwLYSzxFEvU2dzv91Nw9O.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ7wrJJUUHYS_UCzGb5y2Khu280=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFUGTSIz504ZMrNNcefYO2sw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssp3Nck2Hedje765BsxpTnE_C1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdFmKxBPStrkenaArQSXvXmV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-FB1NOww_PU_nlHKuXOnPgqasI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqNvppwfMN8UiTeSLxGe4knY.jpg?f=fotoalbum_tile

Wij hebben het destijds zo opgelost omdat we ABSOLUUT niets aan het dak mochten ophangen ivm extra gewicht....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Atlas schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:23:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wij hebben het destijds zo opgelost omdat we ABSOLUUT niets aan het dak mochten ophangen ivm extra gewicht....
Volgens mij moet je dit bij wat nieuwere huizen inderdaad niet doen. Tegenwoordig worden de constructies helemaal doorgerekend en "precies sterk genoeg" gebouwd. Ruim 30 jaar geleden werd het vooral "zeker sterk genoeg" gebouwd. Daken worden tegenwoordig zelfs vaak gewoon prefab op een huis getakeld en hier en daar bevestigd. De nok is dan zelfs scharnierend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 21:39
Atlas schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:23:

En hoe kom je nou op die vliering dan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:00
De tussenmuur lijkt mij dragend, daar rusten immers ook de gordingen van het dak op.
Om de vloer van je vliering niet te dik te maken, kan je de overspanning het best beperken, dus van muur naar muur spannen.
Dat jij alleen maar lege dozen erop gaat plaatsen is natuurlijk geen maat. De constructie moet gewoon degelijk en sterk genoeg zijn. Ik zou niet zo snel aan het dak gaan hangen. Daken hebben niet zoveel reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MeTooPV schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:26:
De tussenmuur lijkt mij dragend, daar rusten immers ook de gordingen van het dak op.
Zie:
Tweakert2020 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:22:
Het scheidingsmuurtje/wandje is gemaakt van gipsblokken tussen de balken van het dak in (denk dat dat het A frame is wat @Anoniem: 39993 bedoelt. Is geen draagmuur, heb de gipsblokken er zelf tussen gezet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Terrz schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:23:
[...]

En hoe kom je nou op die vliering dan? :P
Gat in de 7cm gips blokken muur gemaakt ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeTooPV schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:26:
Om de vloer van je vliering niet te dik te maken, kan je de overspanning het best beperken, dus van muur naar muur spannen.
Dat jij alleen maar lege dozen erop gaat plaatsen is natuurlijk geen maat. De constructie moet gewoon degelijk en sterk genoeg zijn. Ik zou niet zo snel aan het dak gaan hangen. Daken hebben niet zoveel reserve.
Die tussenmuur is niet dragend. "In" de muur (in dit geval van gibo blokken, door TS zelf gezet), zit een flink houten frame waarop die gordingen rusten. Die muur kan gewoon weg (sterker nog, casco zat daar helemaal geen muur). Dan heb je een open zolder met een flink houten frame op de plek waar nu die muur staat. Die muur kan ook alleen op die plek en de deur kan eigenlijk alleen zo goed als precies in het midden.

Dat A-frame is echt vrij fors uitgevoerd en is de dragende constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakert2020
Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:31:
[...]

Die tussenmuur is niet dragend. "In" de muur (in dit geval van gibo blokken, door TS zelf gezet), zit een flink houten frame waarop die gordingen rusten. Die muur kan gewoon weg (sterker nog, casco zat daar helemaal geen muur). Dan heb je een open zolder met een flink houten frame op de plek waar nu die muur staat. Die muur kan ook alleen op die plek en de deur kan eigenlijk alleen zo goed als precies in het midden.

Dat A-frame is echt vrij fors uitgevoerd en is de dragende constructie.
Nee! Die muur kan niet weg dan ben ik mijn extra kamer kwijt :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-03 16:38
Ik zit ook te kijken naar een vliering, als bergzolder.

De eerste die hiernaar kwam kijken had ook het idee om dit aan het dak vast te maken, echter had ik verwacht een staander.
Ik heb wel wat opgezocht over maximale overspanning en ben zo'n type dat het degelijk moet zijn :P
Mocht ik er 200kg op willen plaatsen zou ik hem uitvoeren in 500kg xD

Ik zou in jouw geval voor een muur muur combinatie gaan en mogelijk in 2 delen plaatsen?
Maar ik weet niet wat het muurtje kan dragen maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:35
Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:53:
[...]

Volgens mij moet je dit bij wat nieuwere huizen inderdaad niet doen. Tegenwoordig worden de constructies helemaal doorgerekend en "precies sterk genoeg" gebouwd. Ruim 30 jaar geleden werd het vooral "zeker sterk genoeg" gebouwd. Daken worden tegenwoordig zelfs vaak gewoon prefab op een huis getakeld en hier en daar bevestigd. De nok is dan zelfs scharnierend.
30 jaar geleden werd dat ook al gedaan. Constructies worden nu eerder zwaarder uitgevoerd dan toen door het toenemen van het aantal veiligheden.

Voor 2,5m heb je balken van 1/20e van de overspanning nodig, dus minimaal 12,5cm hoog. Voor de dikte neem je een centimeter of 5, dan vallen ze ook niet zo snel om (kipstabiliteit). H.o.h. 600 en maak desnoods een raveling met dubbele balken waar je een gat wil maken om er boven te komen, wellicht met een vlizotrapje. Gebruik underlayment als vloer en de onderkant kan je afwerken met van alles. Eventueel spotjes erin voor verlichting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:15
J_aimy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:51:
Ik zit ook te kijken naar een vliering, als bergzolder.

De eerste die hiernaar kwam kijken had ook het idee om dit aan het dak vast te maken, echter had ik verwacht een staander.
Ik heb wel wat opgezocht over maximale overspanning en ben zo'n type dat het degelijk moet zijn :P
Mocht ik er 200kg op willen plaatsen zou ik hem uitvoeren in 500kg xD

Ik zou in jouw geval voor een muur muur combinatie gaan en mogelijk in 2 delen plaatsen?
Maar ik weet niet wat het muurtje kan dragen maximaal.
Dat degelijk hebben wij ook gedaan.
Hier zijn 15 jaar geleden 2 stalen balken (IPE160) tussen de betonnen buitenmuren op hoekbeugels geplaatst en aan elkaar gelast. Overspanning van 5,4m, tussen de stalen balken zitten dan weer houten balken van ~4m lang, de maat van de balken weet ik niet meer zeker (170x70?).
Met alle spullen er nu op en 2 volwassenen erbij geeft geen krimp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:24

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik heb de tip nog niet in dit topic gezien, dus bij deze:

Lege dozen kan je ook platvouwen op een manier dat je ze later weer kan herbruiken. Dan hoeven ze qua volume niet veel ruimte te kosten. Uiteraard moet je ze nog steeds ergens opslaan, maar met platte dozen heb je mogelijk meer opties anders dan meer opslagruimte creëren. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1