Canon GM4050 printer werkt niet op macOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn schoonvader heeft een printer gekocht en hij dacht dat de printer, een Canon GM4050, ondersteuning had voor macosx. Dit blijkt helaas niet zo te zijn. De printer is via het netwerk aangesloten en andere computers(met Windows) en ipad/telefoons kunnen allemaal printen. Bij de installatie op mac os (Catalina) zijn er geen geschikte drivers te vinden

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac osx catalina
Canon GM4050

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- macos zelf drivers laten zoeken
-gutenprint, maar heeft kennelijk geen drivers voor deze printer
-printlab, geen drivers voor deze printer
- terugbrengen is helaas geen optie, de printer is 2 maanden geleden aangeschaft.

Heeft iemand nog een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 20:06
Inderdaad, MacOs wordt niet ondersteund.

https://www.canon.nl/printers/pixma-gm4050/specifications/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 19:09

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Misschien werkt die met nog met de oude drivers:? (mavericks?)

https://www.canon-europe....%20x%2010.9%20(mavericks)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft de printer geen web interface? Dan AirPrint aanzetten. Pakt-ie een generieke AirPrint driver.
Heb je ook geen drivers nodig.

Als het ding geen AirPrint heeft is het wel een oud ding. Zelfs de MG4250 van 5 tientjes bij de Kijkshop van een paar jaar terug die bij mijn moeder staat werkte vlekkeloos op macOS.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:43:
Heeft de printer geen web interface? Dan AirPrint aanzetten. Pakt-ie een generieke AirPrint driver.
Heb je ook geen drivers nodig.

Als het ding geen AirPrint heeft is het wel een oud ding. Zelfs de MG4250 van 5 tientjes bij de Kijkshop van een paar jaar terug die bij mijn moeder staat werkte vlekkeloos op macOS.
Apparaat is onlangs nieuw gekocht en volgens Tweakers absoluut niet oud (Verkrijgbaar sinds: 30 januari 2020 ) en met een prijs van ruim 300 euro geen goedkoop apparaat.

Helaas heeft het apparaat geen Airprint. Wel ondersteuning voor de Canon PRINT Inkjet-/SELPHY-app
Maar die is volgens mij alleen voor mobiele devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Zijn er helaas ook niet, denk dat de printer daar voor ook te nieuw is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

robbertb schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:00:
[...]

Apparaat is onlangs nieuw gekocht en volgens Tweakers absoluut niet oud (Verkrijgbaar sinds: 30 januari 2020 ) en met een prijs van ruim 300 euro geen goedkoop apparaat.

Helaas heeft het apparaat geen Airprint. Wel ondersteuning voor de Canon PRINT Inkjet-/SELPHY-app
Maar die is volgens mij alleen voor mobiele devices
Dan is het een dure vergissing geweest. Geen AirPrint is wel echt dramatisch. Vrijwel alle moderne printers hebben het, inclusief netwerk laserprinters van de grote merken in de enterprise (Xerox, Kyocera, Konica Minolta, HP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 18:58
Zijn de "drivers" niet gewoon "ingebouwd" in macOS?

Anders testen met model dat vlakbij ligt qua model.

Generiek werkt om te printen altijd. (ziet er alleen niet altijd even goed uit).

[ Voor 61% gewijzigd door MariosCube op 28-09-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
MariosCube schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:09:
Zijn de "drivers" niet gewoon "ingebouwd" in macOS?

Anders testen met model dat vlakbij ligt qua model.

Generiek werkt om te printen altijd. (ziet er alleen niet altijd even goed uit).
Vertel, hoe doe ik dat? Hij kan ze zelf niet vinden en in de lijst met drivers staat dit model niet tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:51:
[...]

Dan is het een dure vergissing geweest. Geen AirPrint is wel echt dramatisch. Vrijwel alle moderne printers hebben het, inclusief netwerk laserprinters van de grote merken in de enterprise (Xerox, Kyocera, Konica Minolta, HP).
Tja inderdaad. Niet mijn vergissing, maar ik mag het wel proberen op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:52

talin

ES-MA

robbertb schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:00:
[...]

Vertel, hoe doe ik dat? Hij kan ze zelf niet vinden en in de lijst met drivers staat dit model niet tussen
printer toevoegen op basis van IP adres.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
talin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:38:
[...]

printer toevoegen op basis van IP adres.
Dat is het probleem niet, want dan moet je een driver selecteren, en die is er niet. Dat is het probleem.
Je kan hem toevoegen via IP of 'Bonjour' service printer, maar in alle gevallen moet ik een (niet bestaande) driver kiezen om verder te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:03
Waar je nog naar kan kijken is via Windows een printer delen met behulp van AirPrint. Dit was in het verleden de manier om een printer werkend op een iPad te krijgen.

Dit was de eerste link die ik vond;
https://apple.stackexchan...inters-from-an-ipad#59402

Maar zelf zoeken kan natuurlijk ook. “Windows share printer AirPrint”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Pendora schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:27:
Waar je nog naar kan kijken is via Windows een printer delen met behulp van AirPrint. Dit was in het verleden de manier om een printer werkend op een iPad te krijgen.

Dit was de eerste link die ik vond;
https://apple.stackexchan...inters-from-an-ipad#59402

Maar zelf zoeken kan natuurlijk ook. “Windows share printer AirPrint”
Het gaat om een netwerkprinter. Is dus niet fysiek aangesloten op een Windows computer. Er is ook geen enkele Windows computer in het netwerk die dag en nacht aan is.
Het gaat trouwens om een mac, niet om een ipad. Printen vanaf de ipad werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je de 'Generic Postscript' of 'Generic PCL' drivers al geprobeerd? Ik kan zo snel niet zien welk protocol deze printer spreekt, maar als het niet een van deze twee is, dan heb je daadwerkelijk de driver nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door Daedalus op 08-10-2020 11:23 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
En als je bootcamp of parralels o.i.d. gebruikt? Moet je overigens officieel wel een Windows licentie aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

hoi1234 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:48:
En als je bootcamp of parralels o.i.d. gebruikt? Moet je overigens officieel wel een Windows licentie aanschaffen.
Dan eerder parallels inderdaad, maar dan geef je aan licenties totaal meer uit dan een printer die wel Mac ondersteunt.

Bootcamp is wat extreem, moet je volledig opnieuw opstarten voor een printje....

Denk dat er niet echt een goede oplossing is als de generieke drivers van macOS niet werken buiten de printer te verkopen en een andere aan te schaffen.

Pagina: 1