VW Transporter T4 VS Mercedes-Benz Vito

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Hensens
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-06-2022
Ik wil graag een bestelbus ombouwen naar camper. (On a budget) En wil proberen een bestelbus te kopen tussen de 1500 en 2000. Een Franse bestelbus wordt em sowieso niet, Peugeot, Citroen, Renault, maar Opel, Fiat, Nissan ook allemaal niet. Ik ben vast beraden om voor Duitse kwaliteit te gaan. Nu de vraag, gezien mijn budget, zou je een T4 kopen of een Vito, en waarom? Groet, Mark. (PS, ik koop vooral een bus die functioneel en betrouwbaar is, dus er mag zeker een beschadiging of een roestplekje op zitten.)

Beste antwoord (via M Hensens op 27-09-2020 17:39)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:35

Bommes

Capo del formaggio

Geen van beide voor dit budget koop je bij beide merken roestige rommel met astronomische kilometerstanden.

Wat betreft rijden is een T4 comfortabeler dan de Vito dat dan weer wel.
Met dit budget koop je trouwens bij de T4 en 2,5 diesel zonder turbo = is niet echt snel. En bij Mercedes waarschijnlijk een Vito 109 wat ook niet echt een topper is.

Maar nogmaals voor dit geld koop je onderin de markt.

Je kun beter op zoek gaan naar een Transit of korte lage Ducato.
Zeker de Fiat is veel betrouwbaarder dan de Vito en beide (de Ford en de Fiat) zijn sowieso minder roest gevoelig dan de Duitse alternatieven.
Overigens koop je voor dit budget bij geen enkel merk zekerheid.

Ben je zelf handig? Kun je reparaties (motorisch, laswerk) zelf uitvoeren?
Anders ga je echt leeg lopen op garage kosten.
Zeker bij de Duitse busjes zul je regelmatig het lasapparaat moeten aanslingeren.

Ik zou dus je onderbuik gevoel van niet Frans of Italiaans los laten of je moet bereid zijn om je budget te ver viervoudiggen om een fatsoenlijke VW T4 TDI te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bommes op 27-09-2020 17:32 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor 2K heb je sowieso een "afgeleefde" Vito of T4 dus als je wat meer argumenten wil geven "waarom" je deze op het oog hebt, incl bouwjaar, motorische uitvoering, accesoires, etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Een Vito Duitse kwaliteit noemen is een belediging voor het Duitse volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is er voor de T4 veel meer te vinden qua aftermarket camper spullen, gezien je ook je minimale sta-hoogte, keuken etc aan moet voldoen en ze natuurlijk ook de camper uitvoeringen hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45
Houd er wel rekening mee dat in die prijsklasse je over het algemeen gewoon troep koopt.

Vito's roesten bij het leven, kijk in ieder geval goed of niet alles doorgeroest is want dan kan het gevaarlijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met een vito of transporter heb je een (duur) hefdak nodig om de bus in het campertarief (kwarttarief) te krijgen bij de belastingdienst. Als je een formaat van een sprinter koopt hoef je geen hefdak te plaatsen en scheelt je alweer de eerste 1000-1500 euro.

Maar onder de 2000 euro is het echt allemaal wel heel erg slecht wat er op internet staat.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 27-09-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

M Hensens schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:28:
Ik wil graag een bestelbus ombouwen naar camper. (On a budget) En wil proberen een bestelbus te kopen tussen de 1500 en 2000. Een Franse bestelbus wordt em sowieso niet, Peugeot, Citroen, Renault, maar Opel, Fiat, Nissan ook allemaal niet. Ik ben vast beraden om voor Duitse kwaliteit te gaan. Nu de vraag, gezien mijn budget, zou je een T4 kopen of een Vito, en waarom? Groet, Mark. (PS, ik koop vooral een bus die functioneel en betrouwbaar is, dus er mag zeker een beschadiging of een roestplekje op zitten.)
Dream On. voor dat budget kun je niet verwachten dat er wat aan mankeert, sowieso cosmetisch.
Mijn buurman heeft een Renault Master('05) gekocht april 2019, en is nog steeds tevreden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Hensens
@MAX3400 MAX3400 het gaat mij er meer om met welke bus je de minste technische problemen kunt verwachten voor mijn budget. Nogmaals functionaliteit, betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijk.

@Ernemmer Het hefdak wordt geen probleem, ik wil de bus gewoon 10 maand per jaar schorsen dus geen zin in rdw avonturen, de rest van de tijd zal hij in de schuur staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

M Hensens schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:00:
@MAX3400 MAX3400 het gaat mij er meer om met welke bus je de minste technische problemen kunt verwachten voor mijn budget. Nogmaals functionaliteit, betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijk
None of the above dus. En als ik snel lees, de rest lijkt het met me eens.

Maar ja, als ik "logisch" denk; er zijn meer VW liefhebbers dus mogelijk ook meer (en mogelijk goedkopere) onderdelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:20
MAX3400 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:17:
[...]

None of the above dus. En als ik snel lees, de rest lijkt het met me eens.

Maar ja, als ik "logisch" denk; er zijn meer VW liefhebbers dus mogelijk ook meer (en mogelijk goedkopere) onderdelen.
Dat inderdaad plus de T4 is een rechthoekig blik waardoor het inbouwen van spullen vrij makkelijk gaat. Maar met zo'n budget kun je ook nog eens rekening houden met nog eens 1500-2000 euro aan reparatiekosten. Als je motor al niet helemaal in de soep loopt. Je gaat gewoon niks kopen onder de 3 ton.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Geen van beide voor dit budget koop je bij beide merken roestige rommel met astronomische kilometerstanden.

Wat betreft rijden is een T4 comfortabeler dan de Vito dat dan weer wel.
Met dit budget koop je trouwens bij de T4 en 2,5 diesel zonder turbo = is niet echt snel. En bij Mercedes waarschijnlijk een Vito 109 wat ook niet echt een topper is.

Maar nogmaals voor dit geld koop je onderin de markt.

Je kun beter op zoek gaan naar een Transit of korte lage Ducato.
Zeker de Fiat is veel betrouwbaarder dan de Vito en beide (de Ford en de Fiat) zijn sowieso minder roest gevoelig dan de Duitse alternatieven.
Overigens koop je voor dit budget bij geen enkel merk zekerheid.

Ben je zelf handig? Kun je reparaties (motorisch, laswerk) zelf uitvoeren?
Anders ga je echt leeg lopen op garage kosten.
Zeker bij de Duitse busjes zul je regelmatig het lasapparaat moeten aanslingeren.

Ik zou dus je onderbuik gevoel van niet Frans of Italiaans los laten of je moet bereid zijn om je budget te ver viervoudiggen om een fatsoenlijke VW T4 TDI te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bommes op 27-09-2020 17:32 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M Hensens
@Bommes onderhoud/grote beurt lukt mij zelf wel, ook bandjes wisselen, remmerij, wielophanging, uitlaatje of elektra red ik mij aardig mee. Maar motorische of versnellingsbak problemen gaan mij te boven, vandaar dat ik me afvraag welke in het beste zou kunnen kopen. Een beetje werk zou ik niet erg vinden, maar goed, zal even moeten afwachten wat voor moois ik tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:20
M Hensens schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:32:
@Bommes onderhoud/grote beurt lukt mij zelf wel, ook bandjes wisselen, remmerij, wielophanging, uitlaatje of elektra red ik mij aardig mee. Maar motorische of versnellingsbak problemen gaan mij te boven, vandaar dat ik me afvraag welke in het beste zou kunnen kopen. Een beetje werk zou ik niet erg vinden, maar goed, zal even moeten afwachten wat voor moois ik tegen kom.
Dat scheelt al een hoop als je het gros zelf kan. Maar het blijft een groot risico omdat je met zo'n budget gewoon auto's krijgt waar de kans op motorische of versnellingsbrak probleem extreem groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Scheelt inderdaad veel als je zelf kunt klussen aan je bus.
Zoals meerdere mensen hier al reageren: roest is het grootste probleem voor zowel de Vito als de T4.
Maar wil je echt tussen die 2 kiezen, ga dan voor de VW.
Daar is wat betreft camper inbouw meer en makkelijker voor te krijgen.

* Bommes is ruim 15 jaar moderator op het camperforum geweest.
En ook meerdere campers gehad in die jaren.
De eerste camper die ik kocht was een Ford Transit uit 1987 met een vast verhoogd dak.
De planning was alleen een nieuw interieur er in timmeren maar de werkelijkheid was dat ik 2 maanden lang elk weekend aan het lassen was. Toen pas was zo goed als alle roest er uit.

Wil je trouwens ook een hefdak plaatsen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Duitse kwaliteit en dan noem je een Vito _O- Als jij nog een Vito kunt vinden die niet weggerot is Duitse kwaliteit m'n kont

Neem een Peugeot Boxer, Fiat Ducato of Renault Trafic/Opel Vivaro.

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 27-09-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
M Hensens schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:00:
@MAX3400 MAX3400 het gaat mij er meer om met welke bus je de minste technische problemen kunt verwachten voor mijn budget. Nogmaals functionaliteit, betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijk.
Met een bedrag van 1500-2000? Je hebt dan gegarandeerd technische problemen, ongeacht of het Duitse 'kwaliteit' is of niet

Budget iets opkrikken en je bent klaar: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr nevermind, motor stuk, Duitse degelijkheid :+

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 27-09-2020 19:32 ]

Pagina: 1